Volkswagen Passat Variant 2.5 TDI 150pk 4Motion Highline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.5 TDI 150pk 4Motion Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 192.000 km |
KM-stand laatst | 371.563 km |
Indien u (lezer) snel wat gegevens wilt en niet mijn hele verhaal wilt lezen volgt hieronder een korte opsomming:
- fantastische grip door 4Motion systeem, erg veilig.
- verbruik van de V6; 1:12 is probleemloos haalbaar (volgens tripcomputer verbruikt de V6 bij 150km/u 1:10)
- heerlijke motor met veel power
- rammel- en kraakvrij ook na 230.000km
- ventilatie (beslagen ramen) kan beter.
- stille snelwegcruiser met heerlijk veel ruimte ook voor bagage
- enige echte onkosten tot nu toe; 6 nieuwe gloeibougies (buiten het gebruikelijke onderhoud en slijtage onderdelen)
- Ik vind de nieuwe Passat (vanaf 2005) niet mooi anders zou dat zeker de opvolger kunnen zijn, helaas niet meer met die heerlijke V6 TDI leverbaar.
- lichtopbrengst Xenon valt wat tegen.
Hierbij een uitgebreid verslag.
Als ouder van 4 kinderen was voor ons jarenlang een "busje" het meest praktische vervoersmiddel, ook gezien de toenmalige "grijskenteken" regeling. Na een Hyundai H100 (wat een lawaaiding was dat, maar wel 100.000 probleemloze km-ers) kwam een Toyota Hiace 2.4 TD in Emotion uitvoering. De Emotion uitvoeringen zijn eigenlijk een teruggekeurde 9 persoons bus met 5 of 6 zitplaatsen (bijrijders stoel of bank). Hierdoor zijn deze bussen luxer uitgevoerd, hebben betere geluidisolatie en een turbo diesel. Een heerlijk auto en een verademing t.o.v. de Hyundai qua geluidsproductie. Maar kleine kinderen worden groot en gaan niet meer met pa en ma mee op vakantie of op weekendtrips. Daarnaast haalden beide in no-time hun rijbewijs en kwamen er eigen auto's, m.a.w. de Toyota had afgedaan als familievervoerder. Omdat ook de grijskenteken regeling niet meer van toepassing was voor partikulieren, en daarmee een financieel voordeel wegviel, werd er voorzichtig rondgekeken naar een andere auto.
Zweden is ons vakantieland, en nadat we er een huis hadden gekocht gingen we iedere schoolvakantie er naar toe. Vooral in de wintermaanden kwam toen het gebrek aan tractie van de Toyota aan het licht. Niet zo verwonderlijk natuurlijk met een achterwiel aangedreven auto die op die achteras hoegenaamd geen gewicht heeft. Meermaals kwamen we vast te zitten in de sneeuw of modder. Dit deed mijn vrouw uitroepen dat: "de volgende auto een 4x4 moest zijn". Met dat in het achterhoofd zijn we in 2007 gaan zoeken. Het lijstje was er een die eenieder in die situatie zou opstellen met een budget van max. € 15.000,-: Toyota RAV-4 (toch wel erg klein en de nieuwe was net uit en dus voor ons onbetaalbaar), Nissan X-trail (ruime en prettig rijdende auto, alleen de 136pk diesel kwam pas in 2003 met bijbehorende prijzen. De eerdere bouwjaren hadden 116 pk en dat werd ons toch afgeraden), Subaru Forester (fijne probleemloze auto [mijn vader had en heeft er ook een] maar wat smal. Met goed fatsoen konden er geen 3 personen op de achterbank), Subaru Outback (dat leek hem bijna te worden, maar redelijk schaars en dus vrij prijzig voor de leeftijd), Volvo V70 AWD (als Zweden-gek zou dat hem moeten zijn maar voor € 11-12.000,- staat er dan een benzine gestookte V70 uit 1999, model volvo 850, voor de deur met 250.000 op de teller. Toch maar even verder kijken), Audi A6 Quattro Avant(misschien ooit nog eens,...wat een prijzen) en toen mijn vrouw meegetroond naar de VW dealer.
Volkswagen staat bij mijn vrouw gelijk aan "degelijk maar saai" en "veel voor weinig". Toen ze echter een Passat Variant uit 2003 zag staan bij dealer moest ze die vooroordelen snel bijstellen. Via mijn eigen garage een zoekopdracht geplaatst voor een Passat Variant TDI 4Motion vanaf bouwjaar 2001 met het verzoek ook in het buitenland te kijken. Een auto importeren uit het buitenland bleek niet het gewin op te leveren dat ik vooraf had bedacht, daarnaast zijn 4Motion uitvoeringen toch wat exclusiever en het aanbod navrenant. Uiteindelijk vonden we er een in Twente in een 130 pk (1.9 TDI) uitvoering. Na een proefrit was mijn vrouw helemaal overtuigd, wat een fijne auto deze moest het worden. Echter bij controle van de km stand bij het NAP bleek deze Passat toch meer dan 100.000km meer te hebben gelopen dan de teller aangaf. Uiteraard hebben we de onderhandelingen meteen afgekapt. Ondertussen had onze eigen garage ook een 4Motion voor ons gevonden, helemaal in Friesland (we wonen zelf in de Achterhoek, Gelderland). "Daar staat een blauw metallic Passat Variant V6 TDI 4Motion met 192.000 km op de teller" werd ons medegedeeld. Na een bezoek, een proefrit en kwijlen met een kop koffie hebben we deze gekocht.........wat een beest!
Natuurlijk waren wij niet veel gewend qua luxe en motorvermogen maar deze V6 TDI, met 150pk (ongetund dus), is wel van het type "grote passen snel thuis". En dan het beige leren interieur, stoelverwarming, 6-bak, climate-controle, 17" LM.........helemaal fully loaded, helemaal "af". Eindelijk kunnen we meeblazen op de Duitse snelwegen en hoeven niet meer bang te zijn voor een besneeuwd pad, de grip is fenomenaal. Toch is de 4Motion, met wat aandringen, best bereid om sneeuw-donuts te maken maar het gaat allemaal zo beheerst en veilig.
De afstand tussen ons huis in Nederland en dat in Zweden is 1009 km. In Duitsland rijden we, waar mogelijk, met een snelheid van 170km/u., helaas vaak afgewisseld met "baustellen" of snelheidsbeperkingen. In Denemarken wordt de cruiscontrole steevast op 140 gezet zo ook in Zweden. Aan het eind van die totale rit blijkt de V6 dan slecht per 11,5 km één liter diesel te hebben verstookt. Ik vind dit een prachtige waarde, de Toyota Hiace verbruikte bijv. 1:9 gemiddeld over hetzelfde traject.
Qua brandstof verbruik dus geen grootverbruiker, en de andere kosten? Bij 205.000km een grote beurt inkl. distributieriem vervangen, ja dat hakt erin (ruim € 1.000,-). De gehele "voorpui" schijnt hiervoor te moeten worden verwijderd. De cruise-controle/richtingaanwijzer hendel is vervangen aangezien de cc kuren kreeg. Kerst 2008 doorgebracht in Zweden met nachttemp. van -15 graden. 's Morgens had de V6 dan wat moeite met starten. Terug in Nederland wilde hij op 'n morgen helemaal niet meer starten na een nacht van -13 graden. Bleek dat ALLE 6 de gloeibougies niet meer werkten. Dit in combinatie met een verse accu leverde een rekening van € 500,- op.
In het voorjaar van 2008 nieuwe zomerbanden laten monteren, Dunlop Sportmaxx 225x45x17. Deze begonnen te cuppen na ca. 10.000km (tenminste toen werd het hoorbaar). Dunlop heeft deze gratis vervangen en het lijkt erop dat de nieuwe set hier geen last van heeft.
Deze V6 is nog van het pompverstuiver type, de "lawaaidiesel" van VW (volgens vele autobladen) zal ik maar zeggen. En eerlijk is eerlijk stationair lijkt het wel een tractor. Met de ventilator zacht en de radio uit is dit ook met warme motor te horen. Er aan storen doe ik al lang niet meer, het geeft juist een geruststellend gevoel dat "ronkende" geluid. Zo van; "ik ben er klaar voor" het heeft ook iets van kracht en onverzettelijkheid. Bij iets gasgeven veranderd het ronken in een heerlijke V6-sound, bijna net zo mooi als van een BMW 6-cilinder.
Het rijden met deze Passat Variant V6 TDI vind ik, ook na 16 maanden en bijna 40.000km nog steeds een feest. Trap het gas in en er gebeurt wat of cruise met 120km/u over des Heeren wegen en dan nog kun je je vrouw lieve woordjes toefluisteren, zo stil doet deze V6 z'n werk. De 4Motion aandrijving geeft een zeker en veilig gevoel maar is, ondanks de 4-wiel aandrijving beslist geen sportauto. Van huis uit is de Passatserie al redelijk confortabel afgesteld qua vering en demping, de 4Motion is daarnaast ook nog eens voorzien van 3 cm. meer grondspeling. Op de onverharde wegen in Zweden een voordeel maar op verhard kan ik de Alfa 33 van mijn zoon echt niet bijhouden als het bochtig wordt.
Het grote probleem van deze auto is zijn opvolger zei mijn garagist. Op mijn verbaasde gezichtsuitdrukking reageerde hij; jullie volgende auto moet minimaal dezelfde luxe hebben, leren bekleding, 4 wiel aandrijving en een 6 cilinder..........ga maar vast sparen! En daarin heeft hij wel gelijk, een stapje terug in luxe zou nog kunnen maar 4 wiel aandrijving is toch wel heel erg lekker en die V6..........smullen!!
update
- 229.800 km
Zul je altijd zien......heb je net een "halleluja"-stukje geschreven krijgt de auto ineens kuren.
Na een ritje van ca. 40 km. ruiken wij, bij het uitstappen, een vreemde lucht. De velgen en remschijf links voor is "niet aanraken"-heet, en de vreemde lucht komt daar ook vandaan. Op de terugweg meteen naar de garage, waar de oorzaak al snel wordt gevonden......zuiger van de rem zit vast. In een ver verleden heb ik zelf ook gesleuteld aan auto's in een kleine service werkplaats daarnaast was ik ooit medewerker in een automaterialen winkel dus een klein beetje weet ik er wel van. De vroeger wel gebruikte "revisiesetjes" schijnen niet meer in de handel te zijn, dus zou vervanging van de gehele remklauw (E 300,-) de enige mogelijkheid zijn. Op mijn verzoek de remzuiger eruit geperst om te zien hoe erg de schade nu eigenlijk is. Op één plek op de zuiger zat wat lichte roest terwijl de cilinder geen zichtbare schade had. De remzuiger helemaal gepolijst en weer gemonteerd, werkt weer als nieuw.
De dag erop 'savonds naar cursus, de Passat trekt slecht en lijkt erg te roken. Op internet gesurft en het zou de luchtmassameter kunnen zijn, een veel voorkomend euvel bij de TDI's volgens internet (TDI-site). De opgegeven kenmerken kloppen met mijn eigen bevindingen echter bij hogere toeren (vanaf 2600 tpm) trekt de V6 wel als vanouds. Ook de garage kan zich wel vinden in de conclusie dat de luchtmassameter de veroorzaker is. Een nieuwe wordt besteld en 2 dagen later gemonteerd......helaas niet met het gewenste effect. Ik krijg een leenauto mee en de volgende dag wordt ik gebeld dat ze waarschijnlijk de oorzaak weten, een kapotte EGR-pakking. Nu brult de V6 weer als vanouds, ik heb zelfs het gevoel dat hij nog lekkerder oppakt. Ik en mijn portomonee hopen dat dit voorlopig het laatste mankement is.
update 26-08-2009
- 248.945 km
Inmiddels wonen wij bijna 4 maanden in Zweden, inderdaad geemigreerd. Tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad en gelukkig mijn vrouw en twee jongens ook niet. Benieuwd hoe het ons hier gaat kijk maar eens op
www.zweden-villaamerika.blogspot.com , mijn vrouw probeerd deze zo up-to-date mogelijk te houden.
Na min laatste update alweer ruim 20.000 km gereden, en geheel probleemloos mag ik wel zeggen. Vlak voor ons vertrek naar Zweden (begin Mei)heeft de Passat nog een kleine beurt gehad zonder verdere op- of aanmerkingen. Alleen de Dunlop banden (het 2e setje dus) begint nu toch cuppen inkl. het bijbehorende "zingende" geluid. Deze band kan ik niemand aanraden in combinatie met dit type Passat. De band zelf is overigens niets mis mee qua rijgedrag, slijtage of andersoortige eigenschappen en is enkel en alleen het cuppen.
We hebben de auto naar Zweden gereden als zijnde "verhuisboedel". Om de Zweedse nummerplaten te verkrijgen moest de auto gekeurd worden, hierbij moest ik de orginele papieren opsturen naar Transportstyrelse, zeg maar de RDW. Aangezien we net voor een reis naar Nederland zaten, en ik niet met copieen wilde rondrijden, dit maar even uitgesteld tot na die vakantie.
Vorige week was het dan zover, blijft toch een beetje spannend. De keuringsmonteur zag de auto, keek op de papieren en het eerste wat hij zei was: "This car has an powerfull engine". Dat kon ik natuurlijk alleen maar beamen. Na de koplamp afstelling, remmentest, rookgasmeting en speling op ophanging en stuurinrichting te hebben gecheckt waren zijn volgende woorden : "This car has no rost at all!!" en ook daarin moest ik hem gelijk geven, "German build" gaf ik maar als antwoord maar dat wist hij natuurlijk ook wel. Deze bilprovning (autokeuring) duurde, inkl. korte proefrit een uur en werd afgesloten met blanco keuringspapieren.........een goed begin van het nieuwe Zweedse leven van onze Passat. Nu de 250.000 km naderd, waarbij een grote beurt staat gepland, moet ik op zoek naar een goede garage of VW dealer. Ook dat is best spannend. De Zweedse taal zijn we beslist nog niet machtig genoeg om ook technische blabla te kunnen volgen. Daarnaast had ik een prima band met mijn garage in Nederland (Ten Have in Silvolde) en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de Zweedse garagist met zijn klanten omgaat. Hoe dit ons vergaat schrijf ik wel in mijn volgende verslag.
P.s. Doordat we op platteland wonen (prachtig hoor) zijn de afstanden wat groter dan in Nederland. Even naar het dorp om boodschapppen te halen wordt dan dus een autoritje. Aangezien beide zonen hier op voetbal zitten (de ene traint op ma.-woe.-vr.) en de andere......ja je raadt het al op di. en do. zijn we iedere avond aan het rijden naar de trainingsvelden. We doe het graag hoor maar hebben ook onze eigen dingen. Kort en goed, een tweede auto was wel heel erg wenslijk. Na echt weken zoeken op de Zweedse "Marktplaats" (Blocket.se) eindelijk de auto gevonden die ik zocht.......een Saab 900i, 16V. 2.1 liter uit 1992. Volgens de kenners de beste motor ooit door Saab gemaakt in het laatste echte Saab model (het type daarna was immers een GM-kloon van de Vectra) En geloof het of niet slecht 143.000 gelopen met hoegenaamd geen roest. En het rijden in zo'n aspirant klassiek? HELEMAAL niet verkeerd!!, geen onbehouden weggedrag, zware koppeling of traktorstuur maar comfortabel, stil en veilig. Vrijdag halen we hem op, heb ik de hele zaterdag voor poetswerk heerlijk toch, nu maar hopen dat het niet gaat regenen.
update 06-07-2010
- 271.545 km
Zo even een verslagje van de afgelopen 23.000 km.
Met dik 250.000 km de Passat naar een lokale VW dealer gebracht. Prachtig pand, vriendelijke bediening, mooie uitdraaien en checklijsten en een gepeperde rekening. Dat viel wel even tegen, bijna E 480,- (omgerekend) voor een grote beurt was behoorlijk hoger dan in Nederland. Ook de lekkage bij de rechter achterdeur, waardoor de voetenruimte aldaar kletsnat was, zou verholpen zijn.........ehh niet dus. Twee weken later voor hetzelfde geintje weer terug, maar nog steeds niet afdoende verholpen. Nu, na totaal 4 bezoeken lijken ze het gevonden te hebben, het blijft in iedergeval droog. Tevens daar nieuwe xenon lampen laten monteren. De lichtopbrengst is wel beter maar nog niet om over naar huis te schrijven. Voordat de winter begint toch maar wat extra lampen monteren hoewel ik dat zelf niet echt mooi vind staan.
De winter in Zweden was dit jaar uitzondelijk, zowel qua koude (tot -30 hebben we het hier gehad) als qua sneeuwval (zowaar vast komen te zitten in een sneeuwwal) als qua duur (ruim 3 maanden onafgebroken vorst en sneeuw). Maar de auto en motor hebben geen krimp gegeven. We zijn zelfs dit jaar naar de Zweden rally geweest. En daar waar het menselijk lichaam aangaf dat de kou toch echt te gortig werd stampte het dieseltje vrolijk verder. Echt warm werd deze echter niet waardoor ook het interieur maar moeilijk op temperatuur wilde komen. Zelfs na een rit van 400 km. zat je nog met de jas dicht achter het stuur. Of dit nu aan de geringe interne wrijving ligt of dat er een sensor kapot is weet ik tot op heden nog niet. Want nu met buitentemp. boven de 20 graden wordt ook het koelwater weer gewoon 90 graden.
Op een ochtend stond de Passat ineens helemaal scheef, linksvoor. Bleek de schroefveer gebroken. Inmiddels heeft de PAssat alweer een beurtje gehad, nu bij een lokale garage zonder dealerschap maar met voorkeur voor VW's. Een top-garage mag ik wel zeggen en voor hele vriendelijke prijzen, hier voelen wij (ik en de Passat)ons helemaal thuis. Ook is er weer een nieuwe voorruit geplaatst, de 2e in 2 jaar. Maar dat heeft alles te maken met de wegen hier in Zweden, wel weer E 120,- eigen risico. En nu lijkt er een relais kapot van de airco, er zit in iedergeval wel genoeg koelmiddel in. Dit maar eens laten checken van de week als er ook nieuwe remslangen achter worden gemonteerd, deze zweten een beetje. En verder niets dan lof, wat blijft dit een heerlijke auto om in te rijden, bedrijfzeker, comfortabel en relatief zuinig.
update 02-07-2011
- 304.786 km
JAwel meer dan 3 ton op de klok.........en still going strong.
Even een snelle update van de afgelopen maanden: "rien, niks, nada, ingenting, nothing" het daverd maar door.
Met de kerst 2010 in NL geweest, even de spinnenwebben wegbranden op de Duitse snelwegen.......op die paar stukjes dat het nog mag en kan.
Op de dag van vertrek naar Zweden weer een gespongen veer, nu rechtsvoor. Zeiden ze in Zweden nog dat "dit nooit voorkomt" in NL hadden ze toch "een aantal gevalletjes per jaar"......rare jongens hoor die VW-ers. Verder z'n 300.000 km. beurt gehad waarbij de remschijven en blokken voor zijn vervangen, was nog de originele set die eraf kwam. Tevens de remslangen voor vervangen enne......dat was het weer. O nee, inmiddels heeft de ruitenwisser op de achterklep het begeven. In het verleden ging de centrale sluiting van de achterklep al kapot en nu dus het ruitenwissermotortje. De hoofdmotor (V6) loopt nog als een zonnetje, vebruikt geen spat olie. Heeft bijna dagelijks de aanhanger "aan de kont" hangen met bouwmateriaal of grasmaaier maar dat deerd hem helemaal niets. Oke het verbruik wordt wat hoger. Sinds kort hebben we een rallykartbaan geopend www.rallykart.se en met zonnig weer bewateren we de baan tegen het stof. Dan vul ik de twee watertanken met ieder 700 liter water (totaal dus 1400 kilo) en rijdt over de baan. "Staat goed hoor pa zo'n verlaagde Passat" zegt mijn zoon dan. Die 1400 kilo is kinderspel voor de V6, ook vanuit stilstand heuvel op. Zoals te lezen ben ik nog helemaal gek van deze auto. Na een wasbeurt is het nog steeds een plaatje, ondanks inmiddels 10 jaar achter de kiezen. De lokale bouwhandelaar noemd mij al "de man met de mooiste werkauto".....en die titel zal ik voorlopig nog wel even houden. Allen een fijne vakantie!
update 26-02-2012
- 326.248 km
Ja zeker, het passaatje en ikzelf natuurlijk zijn er nog steeds. Zojuist de auto voor het eerst in 4 maanden maar weer eens gewassen, het dooit hier in Zweden dus het kan nu.
Bij 320.000 km niet alleen een grote beurt laten uitvoeren maar ook de distributieriem laten vervangen. Inklusief twee nieuwe fusees, nieuwe thermostaat, nieuwe waterpomp en alle V-snaren was ik bij elkaar 18000,- kronen (zo'n € 2000.-) kwijt. De garagiste excuseerde zich nog, hij had normaal gesproken niet zulke hoge rekeningen. Ik vond het allemaal wel meevallen, natuurlijk wel een rib uit mijn lijf maar het was minder dan verwacht. De vorige keer dat alleen de riem was vervangen was ik ook al € 1700,- kwijt in NL. Nu komt ook de watertemperatuur weer op de 90 graden, vorige keer (110.000 km gelden) was de thermostaat niet vervangen en dat hebben we twee koude winters geweten. Het interieur was niet warm te krijgen. Inmiddels heb ik ook de achterruitenwisser weer aan de praat gekregen. Heb het motortje uitelkaar gehaald, alle vervuiling (zand, zout, troep) verwijderd en weer gesmeerd en zo loopt ie nu ook weer......gesmeerd. Verder helemaal niets te melden. Geen problemen, geen pech, geen rammeltjes...helemaal niets alleen maar plezier. Zeker de afgelopen weken/maanden met alle sneeuw is die 4-motion wel erg lekker. Het gevaar zit vooral bij mij, dat ik en auto en mezelf ga overschatten. Want we zijn natuurlijk geen Sebastian Loeb, hebben geen spijkerbanden en al helemaal geen WRC-kanon. Maar zo af en toe zijn die weggetjes hier wel heel uitdagend en de Passat heeft zo'n veilig en voorspelbaar weggedrag dat het soms gewoon eng is. Heb me voorgenomen dat bij 80 km/u nu de grens ligt op besneeuwde boswegen, da's mijn goede voornemen voor 2012. Overigens, als er dan toch wat te klagen moet zijn, komen er op diverse (vreemde) plaatsen van die kleine blaasjes in de lak. Midden op het dak en op de achterklep. Ze ontstaan daar waar je ze niet verwacht. Het zijn ook geen beschadigingen in de lak die eraan ten grondslag liggen.....erg vreemd. Voorlopig laat ik ze maar onaangeroerd. Natuurlijk al weer een doorgescheurde ster in de voorruit, de tweede sinds we in Zweden wonen. Maar dat is duidelijk te wijten aan het feit dat ik heel veel op gruswegen (zand met steentjes) rijd.
Het ga jullie allen goed, bedankt voor alle leuke reacties (heb geen idee hoe ik daarop kan antwoorden) en tot lezens.
update februari 2013
- 352.159 km
'And still going strong'. Zie net dat mijn vorige update een jaar geleden was, dus ook nu zitten we nog midden in de sneeuw en temperaturen dik onder nul. Moet af en toe toch wel lachen als ik de weersberichten uit NL hoor. Bij de eerste de beste sneeuwbui wordt al 'code oranje' afgeroepen, als ze dat hier zouden doen.........Maar goed even over de Passat, afgelopen jaar een druk jaar gehad met erg veel schilder en tuinwerk. Zo goed als dagelijks dus met de aanhanger op pad geweest en dat merk je dan aan het verbruik dat naar zo'n 1 op 10 gaat (alleen maar B-wegen). Een dagje naar Linköping of Stockholm levert dan weer hele andere cijfers op, een zeer nette 1 op 15 is gewoon haalbaar (uiteraard zonder aanhanger). Verder nogal wat onderdoms gerelateerde kosten gehad (wat mijn vrouw deed verzuchten dat de auto meer koste dan zij zelf). Zo zijn de remschijven en blokken achter vervangen en kreeg de passat een grote beurt bij 340000 km., alles bij elkaar een kleine 2000,- euro. Hierin zat ook de vervanging van de komplete stuurinrichting. De passat begon nl. stuurbekrachtigingsolie te verliezen. Bleek de afdichtingsrubbers in de stuurinrichting (onder de auto) die lek waren. Gelukkig een gebruikte gevonden (a 300,-) maar de hele de-en montage was een heidens karwei. Maar nu stuurt hij weer als voorheen zonder bijgeluiden. Ook zijn de gloeibougies vervangen nadat ik merkte dat bij temperaturen onder -10 hij moeilijker ging starten. Bleek er nog maar één van te werken, toch was ik nog niet helemaal tevreden en toen bleek ook de temperatuurgeversensor kapot. Nu start hij weer zoals bedoeld ook toen het, tijdens de zweden rally begin februari 2013, -15 was. Tijdens de APK kreeg ik te horen dat er een fusee versleten was en de speling op de afneembare trekhaak te groot. Ook dit is inmiddels verholpen de passat is voor weer een jaar goedgekeurd. Na een knal wilde het bestuurders zijraam niet meer elektrisch open en/of dicht. De deurbekleding verwijderd (wat een kl...klus is dat) en toen bleek de staalkabel van de raambediening gebroken. Via een demonteringsbedrijf een gebruikte besteld en na enkele uren sleutelen werkt alles weer. Aan dit soort kleine, maar o zo irritante zaken ga je merken dat de passat toch inmiddels de nodige km. en jaren achter de rug heeft. Maar motorisch/mechanisch is er helemaal niets mis. Nog geen olielekkages of verbruik en ook de versnellingsbak en aandrijflijn zijn kurk droog. Inmiddels hebben we de SAAB van mijn vrouw verkocht (zie eerdere update) en is de passat doorgeschoven naar mijn haar zodat er wat minder km gereden mee worden, want eigenlijk wil ik hem nog niet kwijt. Zelf een Golf III variant gekocht als werkauto. Dat was het weer voor deze keer, nu op naar de lente!
Mijn allerlaatste update want te koop
- 371.563 km
Update, 15-12-2003, 371.563 km.
Tja aan alles komt een eind........
Na ruim 6 jaar en 180.000 km. zijn we nu serieus op zoek naar een nieuwere auto. En dan zul je altijd zien dat, net als je de Passat op het net wil zetten, er van alles misgaat.
Het begon allemaal in oktober met een achteruitrij manoevre waarbij, zachtjes, de onderste tree van een betontrap werd geraakt. Later die dag komt mijn vrouw vertellen dat er een lampje brandt, het ESP lampje. Ik had nog niet zelf gereden maar voelde bij de eerste meters al dat er iets mis was, dus meteen doorgereden naar de garage. Volgens hun was de achteras scheef/krom waardoor het ESP in de foutmelding sprong. Maar waar de as scheef was, was niet te zien. Na drie dagen de verzekering erbij gehaald maar ook de verzekeringsdeskundige kon de vervorming niet vinden. Op kosten van de verzekering een gebruikte achteras laten monteren en toen was alles weer koek en ei, wel eigen risico moeten betalen natuurlijk. De passat opgehaald en onder de carport gezet. De volgende ochtend wil hij niet starten.....wat nu weer! Bleek een versleten dieselpomp te zijn, een gerenoveerde met garantie zou zo'n 1800,- euro kosten. Aangezien we wilden verkopen gevraagt om een goedkoper oplossing. De garage wilde wel proberen om het met twee terugslagventielen in de aan- en afvoerleiding op te lossen. Dit leek in eerste instantie ook te werken maar op dag drie starte hij weer niet. Dan is goede raad duur evenals reparatie. Toch gekozen voor een nieuwe pomp, inkl. de- en montage weer ruim 2000,- euro. Eind november, na een langdurig misverstand met de pompleverancier en bijna een maand stilstaan, ging de passat weer als vanouds. En dan is het gewoon nog steeds een genot om ermee te rijden, stil, comfortabel en meer dan voldoende snel. Twee weken konden we ervan genieten toen de passat voor de APK keuring moest (die ik inmiddels vijf keer had verplaatst ivm de pomp en achteras problemen). Uiteraard vonden ze wat, twee fusees hadden speling. Bijna ieder jaar moeten er wel een of enkel fusees vervangen worden, de vooras konstruktie is niet het sterkste punt van VW. Na een reparatie van weer 450,- euro en een herkeuring foto's gemaakt om de verkoopadvertente nu toch echt rond te maken. Die dag komt mijn vrouw terug van haar werk met weer een opmerking over brandende lampjes.....houdt het dan nooit op. Nu bleek de dynamo het te hebben begeven. Hier in Zweden rijden kennelijk niet zoveel V6 TDI's rond want een gebruikte was niet te vinden. Dus een nieuwe besteld en laten monteren (waarvoor weer de hele voorgevel verwijderd dient te worden) weer een bedrag van 600,- euro. De moraal van het verhaal? Motor en de aandrijflijn kunnen probleemloos 370.000 km aan, maar het zijn al die randzaken die mij hebben doen besluiten nooit meer een auto zolang te houden. Want je komt op een punt dat er toch te hoge kosten komen, en wat is het volgende? turbo, koppeling, motor? al die zaken zijn tenslotte nog origineel.
We willen voor de kerst nog een paar dagen naar Stockholm dus maar hopen dat er niets meer bij komt, daarna proberen een andere eigenaar te vinden.
De volgende auto is inmiddels ook gevonden. Aangezien mijn vrouw wat hoger wil zitten zal het een SUV worden, met vierwiel aandrijving uiteraard. Gezien ons budget zal het geen Evoque worden (hoewel ik die zlef prachtig vind) maar zoeken we het in de richting van Outlander, Freelander of XC90.
Ik wens u allen een fijne kerst en een fantastisch 2014.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.