Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 130pk Highline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 130pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Aankoop:
Eens per 3 jaren speelt er bij mij een prettig virus op, het kopen van een nieuwe auto. Als rijder van bij voorkeur jonge 2e hands auto’s nadert de kilometerstand dan de 120k km, voor mij een sein om naar vervangend vervoer uit te kijken. Dan start het proces van oriënteren en zoeken naar een nieuwe auto. Met drie opgroeiende kinderen is er in ieder geval veel ruimtebehoefte. Als je dan ook met de auto op vakantie gaat en de nodige bagage wil mee nemen blijkt mijn huidige Seat Leon aan de krappe kant. Hoewel al jaren het merk Seat tot volle tevredenheid trouw, wordt de keuze aan stationmodellen bij de Spaanse dochter van het VW concern bij elke nieuwe modelcyclus geringer. Deze schaarste is dan ook de aanleiding om de horizon te verbreden en bij de moeder Volkswagen te gaan shoppen. Na drie achtereenvolgende 1.9TDI 90/110pk motoren staat er nu een 1.9TDI Pumpeduese motor op het verlanglijstje. Tamelijk voorspelbaar, hoewel niet bijster origineel, kom je dan bij de VW Passat uit, de auto voor de zakenman en het grote gezin.
Via internet bleek autobedrijf Wealer in Heerlen een Urban Grey Passat Variant Highline 1.9 TDI van 1,5 jaar oud met een kilometerstand van net geen 40k km aan te bieden. Wie van “chique” houdt, een plaatje van een auto. Het is een 130pk uitvoering met handgeschakelde 6 versnellingsbak. De High Line is voorzien van luxe extra’s als automatische airco, een automatisch dimmende binnenspiegel en een automatische ruitenwisser interval schakelaar. Ook de buitenkant komt niet te kort. Het 16” lichtmetalen schoeisel, de verchroomde dakdragers en de chromen raamomlijsting maken de auto in combinatie met de middengrijze metallic kleur tot een uiterst representatieve verschijning. In het interieur vallen met name de met leer en alcantara betrokken (sport)stoelen op. Het hele interieur is netjes afgewerkt, alles steekt kwalitatief goed in elkaar, maar is geen ovatie van kleur. Het is allemaal donkere kleuren wat de klok slaat met hier en daar een chroom randje om er enig cachet aan te geven.
Rijden:
Met een jaarkilometrage van 35k wordt de wagen voornamelijk als carpoolauto in woonwerk verkeer ingezet. Trekkracht, stabiliteit, geluidscomfort, zuinigheid en binnenruimte zijn de doorslaggevende beoordelingscriteria. De 1.9 “pumpeduese” motor onderscheidt zich duidelijk van de eerdere 110pk verdelerpomp motoren door een rustigere en smeuïgere loop. De dieselklop is minder waarneembaar door de beter gecontroleerde inspuiting, maar het meest indrukwekkend is toch het met 310Nm ruim uitgevallen koppel. Ondanks het niet geringe gewicht van 1450kg weet de 1.9TDI er goed de vaart in te krijgen. Vooral de tussenacceleratie in het bereik van 90 tot 140 km/h is indrukwekkend. Deze prestaties worden moeiteloos geleverd wat de algehele rust en comfortbeleving ten goede komt. Deze auto is een echte kilometervreter zoals ik op een tweetal vakanties naar Italië mocht ervaren. Als je na een non-stop rit van 1400km fit uitstapt dan zegt dat veel over de echte kwaliteiten van een auto!. Wat je dan weet te waarderen zijn de goede verlichting, de prima stoelen en de grote actieradius. Je snapt dan meteen waarom dit de meest gereden zakenauto is!.
De Passat Variant is verder ondanks zijn forse afmetingen goed te plaatsen door de ver tot in de hoekpunten doorlopende achterste zijramen.
Het gemiddelde verbruik, bij 2/3 autoweggebruik, bedraagt over een afstand van 90k gemiddeld 1 liter per 17,2 km. Een mooie waarde voor een grote auto met een flink frontaal oppervlak waar een gunstige aërodynamica niet boven aan de lijst van ontwikkeldoelen heeft gestaan. Met een 60 liter tank kom je dan 1000km ver, een goede uitgangspositie om een hoog daggemiddelde te halen.
Kritiek is er ook. De Passat blinkt niet uit door een “agiel” weggedrag. Door de ver in de neus voor de vooras in lengterichting geplaatste motor is de Passat wat koplastig. Bij het insturen moet de voorkant zich wat zetten alvorens hij nauwkeurig de bochtradius volgt. Dit ondanks de 205/55/16” banden. De remmen vind ik voor een dergelijke auto slechts gemiddeld. De remmen spreken wel goed aan, maar de maximale remkracht bij helemaal doortrappen valt mij ondanks de hulp van het BAS (brake assist system) enigszins tegen. ABS en ESP helpen overigens wel de auto onder alle omstandigheden onder controle te houden.
Opvallend is ook de zijwindgevoeligheid. Het grote zijdelingse oppervlak en de grote overhang voor en achter in combinatie met de comfortabele vering maken dat de normaal op rails rijdende Passat wat met de neus begint te bewegen bij zijwind. Let wel, het gaat hier om kleine ongemakken in een overigens als een dijk rijdende auto, die zijn passagiers van alle reisgemakken voorziet. De binnenruimte is voor 5 personen ruim voldoende waarbij vooral de overdadige knieruimte achterin opvalt. Ook de bagageruimte slikt ruimschoots de benodigde vakantiebagage. Ondanks het feit dat de Passat achter bij volle belading in de knieën gaat en er geen niveauregeling aanwezig is, kun je de vering niet op doorslaan betrappen.
Van de luxe accessoires is de automatisch dimmende achteruitkijkspiegel een zinvol extra. Het ding werkt in de praktijk goed. Over de automatische ruitenwisser intervalschakelaar echter ben ik niet te spreken. Het duurt te lang voordat de regelaar zich aan de nieuwe gewijzigde situatie aanpast. Dat betekent dat wanneer het plotseling ophoudt met regenen het te lang duurt voordat de regelaar de wisfrequentie terugregelt. Het gevolg is piepende ruitenwisser (voor de elektronici onder ons, de integratorfunctie is te sterk in het regelalgoritme vertegenwoordigd). Het resetten in de vorm van uit- en wederom inschakelen helpt om de zaak opnieuw te laten inregelen. Een variabele interval is mijn inziens de beste oplossing.
Service:
De Passat is uitgerust met variabele service intervallen. Hiertoe is de motor afgevuld met de vol synthetische, 21 Euro/ liter kostende, Long life olie. In mijn geval levert dat een service interval van 30k km op. Ondanks de optimale bedrijfscyclus van alleen langere ritten met weinig koude starts is dit ver verwijderd van de door VW aangegeven 50k km die mogelijk zijn. Dit betekent in de praktijk dat er geen kostenvoordeel uit de langere service intervallen te halen is. Wat blijft is dat je minder vaak naar de garage hoeft. De dunne 5W30 Long life olie maakt overigens, dat de motor ook na de inloopperiode iets olie blijft gebruiken, gemiddeld 1 liter op 30k km.
Over de termijn van 40k tot 130k km zijn alleen de reguliere onderhoudsbeurten uitgevoerd.
Bij 90k km is de nokkenasriem en de spanrol zoals voorgeschreven vervangen. Voor de rest geen bijzonderheden.
Bij kilometerstand 100k zijn remblokken aan de voorzijde vervangen. De slijtage indicatoren in de remblokken triggeren het waarschuwingslampje op het dashboard ruimschoots (10-15k km) voor het einde van de levensduur van de remblokken. Deze ruime vooraankondiging heeft alles te maken met de mogelijk lange service intervallen. Men wil niet het risico lopen dat iemand blijft doorrijden tot de volgende onderhoudsbeurt en daarmee zijn remschijven ruïneert.
De auto wordt gereden met Continental Premium Contact 1 en 2 banden. Gemiddelde levensduur van deze band is met afwisselend voor en achter wisselen tussen de 40 en 45k km. Dit is zeker geen topprestatie voor wat betreft levensduur, maar comfort en brandstofverbruik van deze band zijn okay.
PROBLEMEN
Problemen:
De 90k km die ik de auto in mijn bezit heb gehad zijn eigenlijk zonder problemen verlopen, alleen de reguliere beurten zijn door de VW dealer uitgevoerd. Bij 130k km, bij een leeftijd van 3,5 jaren, heb ik de auto ingeruild voor een Audi A4.
Kort voor het inruilen meende ik echter een licht bijgeluid in de versnellingsbak te constateren. In de hoogste versnelling maakte de versnellingsbak een licht schrapend geluid. Ook het intrappen van de koppeling bij overigens rollende auto had hierop geen invloed, een teken dat het bijgeluid van de secundaire zijde van de versnellingsbak moest komen (synchroon met het bandentoerental en niet met het motortoerental). Al zoekend naar de mogelijke oorzaak op internet, bleek een Duitse Passat forum melding te maken van soortgelijke problemen. De oorzaak waren bijgeluiden van een te zwak gedimensioneerd versnellingsbaklager. Een probleem wat alleen in de H6 bakken zou voorkomen. Of dit inderdaad de vooraankondiging van een noodzakelijke versnellingsbak revisie was valt te bezien, maar het werpt toch een smet op de voor de rest voorbeeldig verlopen ruime “testperiode” van 90k km.
Resumerend:
Ik heb de Passat leren kennen als een uiterst representatieve, functionele en economische gezinsauto, geschikt voor vele relaxte autowegkilometers. De in vergelijking met de concurrentie wat hogere aanschafprijs neem je daarbij op de koop toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.