Volkswagen Kever 1200 Spaarkever (1976) #2

autoreview

Volkswagen Kever 1200 Spaarkever (1976)

Signalement

UitvoeringKever 1200 Spaarkever
Bouwjaar1976
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst94.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 94.000 km

Maart 2009: op zoek naar een leuke klassieker waarin we met z’n 4-tjes passen. Ik heb altijd Franse (Citroen) of Italiaanse (Fiat 500) klassiekers gehad en zocht nu wat anders. Een Kever heeft eigenlijk nooit op mijn lijstje gestaan. Totdat ik er een ritje in had gemaakt: wat een geweldige leuke auto! Ik was verkocht! Dus op zoek naar een Kever en vond uiteindelijk een Spaarkever uit 1976 in de kleur Marino Gelb (geel-oranje). Omat dit een Spaarkever is heeft ie nog het oude metalen dashboard (dat vind ik het mooist op een Kever). Wel de Olifantspoten-achterlichten. Verder compleet uitgekleed: geen klep op het dashboardkastje, 1 zonneklep, geen handgrepen en geen logo’s en sierstrips aan de buitenkant. Van origine zou alles wat normaal van chroom is zwart moeten zijn (bumpers etc.) maar daat is bij deze Kever tijdens de restauratie vervangen door chroom. Vind ik eigenlijk wel mooi zo.

Het betreft een origneel Nederlandse Kever die zijn leven begonnen is bij het G.A.K. als dienstauto. Heeft daarna lang stil gestaan. Dat verklaart de lage km.stand. 10 jaar geleden is de Kever opnieuw gespoten en is nog steeds in schitterende staat.

Na aanschaf heb ik de Kever bij een Kever-specialist laten bekijken en onderhouden. De originele remvoeringen zaten er nog op (af-fabriek geklonken) en de bodem is ook nog origineel (best bijzonder bij een NL-auto). Er is het een en ander aan de techniek gedaan (onderhoud en zaken als fusee’s en div. rubbers. De bodem heb ik kaal laten maken en opnieuw een anti-roest behandeling laten geven.

De Kever rijdt super!! Start altijd (ook in de winter met -10) en alles werkt zoals het hoort.

Wat is er momenteel ’mis’? De uitlaat is slecht. Ik hem ’m tijdelijk met Gun Gum dichtgemaakt maar zal binnenkort vervangen worden. Verder heeft is wat bobbeltjes in de lak rondom de koplampen en 2 kleine plekjes achterop bij de regengootjes. Dit ga ik nog professioneel laten aanpakken.

Afgelopen januari is de Kever nog op tv geweest: bij Eigen Huis en Tuin om een ’jumpstarter’ te promoten. We hadden de Kever voor de opname onklaar gemaakt zodat ie niet zou starten....samen met Thomas hebben we ’m m.b.v. de jumpstarter weer aan de praat gekregen.

PROBLEMEN

  • 94.000 km

-Achterasrubbers vervangen
-Schokdempers vervangen
-Remmenrevisie
-Deurrubbers vervangen
-Fusees vervangen
-Kofferklapkabel vervangen
-Afstellen carburateur
-Ruitensproeier gerepareerd (werkt op luchtdruk reservewiel)

Aardig lijstje maar de auto is 34 jaar oud en een aantal zaken zijn preventief vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.