Volkswagen ID.4 1st (2020)

autoreview

Volkswagen ID.4 1st (2020)

Signalement

UitvoeringID.4 1st
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst133.250 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ID4

  • 10.000 km

DE AANSCHAF
Normaal gesproken schrijf ik op deze plek hoe ik na een moeizame zoektocht eindelijk mijn pareltje heb gevonden. Zo niet deze keer. Voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto gekocht. En meteen maar zonder proefrit, zelfs zonder dat ik de auto in levende lijve heb kunnen bewonderen, zelfs zonder dat ik het specifieke model ooit daadwerkelijk heb kunnen zien. Eigenlijk wilde ik een andere auto: de Skoda Enyaq. De Volkswagen ID.4 vond ik esthetisch niet erg fraai vergeleken met de Enyaq. En een lelijke auto kopen, dat kan ik nu eenmaal niet.

En toen kreeg ik de mail van Volkswagen. Wilt u een ID.4 in 2020?

Eerst nog maar eens goed naar de lijnen van de ID.4 gekeken op internet. Eigenlijk niet zo lelijk als ik dacht. Stoere achterkant. Voorkant redelijk. Zijkanten wel aardig. Vanuit bepaalde hoeken eigenlijk best een mooie wagen. Oké, ik zou hier wellicht wel mee kunnen leven. Binnenruimte erg goed. Actieradius meer dan 300 km in de winter.

Dan maar even de cijfertjes in Excel gieten. Het verschil met een Enyaq uit 2021 is in vijf jaar 6000 tot 7000 euro. Netto. Oké, oké. Dat zijn twee leuke vakanties met het gezin, een elektrische mountainbike voor hem én haar, 50 paar nieuwe damesschoenen, 3000 zakken muesli.

Nou goed. Lang verhaal kort: ik besloot om een poging te wagen één van de eerste auto’s te krijgen. Paar dealers benaderd en bij de eerste die toezegde dat ik sowieso een auto uit de eerste batch zou krijgen, tekende ik het contract. Bleek overigens wel dat de ‘gegarandeerde levering in 2020’ uit de advertentie niet helemaal zeker was, maar ze hadden goede hoop.

En zo kreeg ik op 6 januari 2021 mijn blauwe ID.4 geleverd. Kenteken nog net in 2020. Inmiddels 10.000 kilometer mee gereden en dus tijd voor een eerste evaluatie. In de hoop hier anderen mee te kunnen helpen die ergens de komende periode een (elektrische) auto willen aanschaffen. Er is op internet al veel gezegd en geschreven over de auto, maar vaak door mensen die maar een korte proefrit hebben gemaakt. Het valt mij trouwens op dat de reviews van de ID.4 in Nederland vaak behoorlijk kritisch van toon zijn. Prima natuurlijk. Goed is goed, en niet goed is niet goed. Maar het verschil met reviews van exact dezelfde auto uit omringende landen is groot en ik heb zelfs diverse juichende kritieken gelezen over de ID.4 uit Amerika. Het kan verkeren.

DE RANGE
En laat ik meteen maar met het hete hangijzer starten. Wat is nu de range van de ID.4? Inmiddels ben ik erachter dat dat eigenlijk een niet te beantwoorden vraag is. DE range bestaat helemaal niet. Dat hangt samen met het feit dat een elektrische auto veel efficiënter is met energie vergeleken met een auto op dinosap. Kleine veranderingen in temperatuur, gemiddelde snelheid, rijstijl en zelfs windrichting, kunnen zomaar leiden tot 20% verandering in gebruik. Voorbeeld: onlangs moest ik naar Groningen wat vanuit mijn woonplaats 150 kilometer is waarvan 145 kilometer snelweg. Heenweg (wind tegen, temperatuur 13 graden) verbruik ik 18,0 kWh/100km, terugweg (wind mee, temperatuur 18 graden) verbruik ik 15,0 kWh/100km. Dat laatste is zelfs beter dan de WLTP-range, waarbij ik ‘gewoon’ heb gereden en geen niet aan het hypermilen ben geweest. Dat dit lage verbruik geen uitzondering is, zie je op de bijgevoegde foto: vandaag (12-05-21) heb ik ruim 250km snelweg gereden en ruim 40 op binnenwegen/stad en het verbruik is 15,4 kWh/100km. Dat is bij een accu van 77 kWh exact 500 kilometer. En iedereen maar roepen dat de WLTP nóóit gehaald zal worden….
Mijn beste verbruik is tot nu toe 11,5 kWh/100km bij een ritje van 20 kilometer door de stad bij 24 graden. Mijn slechtste verbruik is 33,2 kWh/100km bij een ritje van 7 kilometer door de stad bij minus 5 graden. Daarmee hopelijk mijn stelling onderstrepend dat DE range helemaal niet bestaat. En voor de geïnteresseerden: mijn verbruik over 10.000 kilometer is gemiddeld 19,4 kWh/100km. Maar dat zegt dus niet zoveel ?.

DE AUTO
Ik zou bijna vergeten dat het uiteindelijk gewoon om een vervoermiddel gaat dat mij, het liefst zo prettig mogelijk, van A naar B moet brengen. En dat doet de ID.4 zonder meer goed. Het is een prima rijdende auto. De elektrische aandrijving zorgt voor een continue versnelling en dat rijdt erg fijn. Hoewel de sprinttijd van 0 - 100 km/u ongeveer 8 seconden bedraagt, wat vergeleken met een gemiddelde Tesla zeer langzaam is, ervaar ik dat niet zo. Ik kan prima mee met het verkeer, zelfs vrij vlot. De draaicirkel is heerlijk klein en de velgen lekker groot en robuust. O, dat is trouwens meteen een nadeel: nieuwe banden zijn echt duur. Kale prijs van de 20 inch Bridgestones is 250 euro per stuk. En ik verwacht dat ik daar niet eens zo lang mee zal doen gezien het gewicht van de auto. Die is namelijk 2124 kilo zwaar, maar voelt lichter bij het rijden.
De stoelen zit lekker, hoewel het van mij iets meer zijdelingse steun zou mogen hebben, en is goed te verstellen ondanks dat ik maar de simpele non-MAX first edition heb. Zowel mijn vrouw als ik kunnen een prettige stuurpositie vinden. Binnenkant oogt ruim en ís ruim. Mijn langbenige puberzoon heeft meer beenruimte dan in welke andere auto we ooit gereden hebben (waaronder een S-klasse uit 1999). Auto voelt ook degelijk aan met een duidelijke kloink als ik de deur dichtgooi. Afwerking is prima: de naden tussen de plaatdelen zijn netjes overal gelijk, interieur wat kaal, maar functioneel met betere materialen dan de ID.3. Vering op z’n Duits en dat vind ik persoonlijk prettig.
Waar ik minder tevreden mee ben is de verwarming. Hij warmt razendsnel op maar weet de warmte niet goed vast te houden. Als ik op een koude dag (zonder voorverwarmen) in de auto stap, dan wordt er meteen een enorme hoeveelheid warmte de auto ingepompt, maar dat voelt eigenlijk net niet lekker. Het is bijna té warm om na een minuut of 10 weer te koud aan te voelen. Ik heb gelezen dat meer mensen ermee worstelen; mij is het nog niet gelukt om dit goed te krijgen. Wat de airco doet, weet ik niet omdat ik deze alleen gebruik bij warm weer.
Omdat het een elektrische auto is, wordt de remenergie weer opgeslagen. Je kan door middel van een knop aan het stuur aangeven of je wil dat de auto automatisch regenereert bij ‘gas’ loslaten of niet. Ik rijd eigenlijk altijd zónder regeneratie bij loslaten. De auto rijdt namelijk veel langer uit dan een conventionele auto waardoor je echt honderden meters voor een kruispunt, al kunt stoppen met gasgeven.

DE ELEKTRONICA
Tja, dit is simpelweg (nog) niet geweldig. Enerzijds is de basis, dat wat ik belangrijk vind in een auto, prima: radio, geluid, navigatie, interne instellingen, etc. Maar dat wat er aan extra’s op zit, werkt niet heel goed. Zo herkent het apparaat borden, en kan het zelfs de snelheid aanpassen op basis van de waargenomen snelheidsborden. Eén tip: direct uitzetten! Levensgevaarlijk. Het is namelijk een nogal domme applicatie: belangrijke toevoegingen worden niet herkend, zodat je opeens 130 gaat rijden overdag of 90 zonder dat er een nat wegdek is. De adaptieve cruisecontrol vind ik ook niet heel fijn. Houdt teveel afstand, zelfs op de ‘dichtste’ stand. En bij de cc moet je het hokje ‘rekening houden met verkeerssituatie’ als de wiedeweer uitzetten: pas ‘herkende’ het een kruispunt midden op de snelweg. Ook levensgevaarlijk.
Wat overigens wel weer aardig werkt, is het automatisch rustig afremmen voor een rotonde. Volgens mij hangt dat samen met de eco-mode. En onlangs heb ik de Android Auto ingesteld, werkt redelijk.
Wat mij overigens ook stoort, is het feit dat ik geen kilometerstand voor mijn neus zie. Wie dat bedacht heeft, moet ontslagen worden. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar het is zo vanzelfsprekend om de kilometerstand altijd in het zicht te hebben, dat ik het mis als het er niet is. Ik heb nu gewoon de 10.000 kilometermijlpaal gemist. Hoe erg is dat?!
Op internet wemelt het van de verhalen over alle elektronische/softwarematig fouten die ID.3 en 4 bezitters meemaken. Bij mij valt het tot nu toe alleszins mee. Twee keer bleef de verwarming op 28 graden hangen en eenmaal kon ik de verwarming niet hoger of lager zetten. Vervelend, maar een reset van het systeem loste dit op. Daarnaast gemiddeld 1x per maand laadt de auto niet goed op. Dan kom ik ’s ochtends en zie dat er niet of nauwelijks is bijgeladen. Ben er nog niet achter wat de oorzaak hiervan is (kan ik theorie ook aan de oplader liggen), maar dit is potentieel wel vervelend. Voor de zekerheid zet ik de auto vrijwel dagelijks aan de lader om te voorkomen dat ik een keer onderweg moet laden.

MIJN ADVIES
Vanzelfsprekend ben ik volstrekt niet neutraal. Ik heb net 47.340 euro op een auto stukgeslagen als ZZP-er. Dan moet de auto wel goed zijn. Desalniettemin denk ik dat ik wel iets zinnigs kan zeggen. Zoek je een ruime, prettig rijdende auto met een lage kilometerkostprijs, dan zou de ID.4 een goede kandidaat voor je kunnen zijn. In basis doet de auto wat je verwacht van een auto. En dat doet de auto zelfs prima. Ben je een IT-enthousiasteling of verdraag je niet zo nu en dan een rare foutmelding, dan moet je de ID.4 nog even laten staan. Op dat gebied lijkt Tesla toch echt mijlenver voor te lopen.

Update

  • 18.669 km

Inmiddels staat er ruim 18.000 kilometer op de teller en is het tijd voor een update. Om meteen maar weer met het heikele punt van de range te starten: de afgelopen 8669 kilometer heb ik gemiddeld 15,4 kWh verbruikt. Precies een range van 500 kilometer. En dat bij een gemiddelde snelheid van 66 km/u. Hier ben ik simpelweg uitermate tevreden mee. Zo zie je dat het weer echt van grote invloed is. Mijn vorige gemiddelde betrof ongeveer dezelfde rijstijl en routes maar was in de winter. Bovenstaande gemiddelde haal ik in de lente en zomer waarbij de gemiddelde temperatuur een graadje of 22 was. Ik rijd overigens altijd in D (en niet in B). Vind ik prettig, vooral omdat de auto bij het loslaten van het drivepedaal erg lang blijft doorrijden zonder veel snelheid te verliezen.

Ik laad vrijwel altijd thuis. Sterker, ik heb pas twee keer niet thuis geladen om de laadpassen te testen. Snelladen heb ik nog nooit gedaan. Bij de aansluiting van de laadpaal heb ik een verbruiksmeter laten plaatsen zodat ik weet hoeveel kWh de auto ingegaan is. En dan valt mij op dat het laadverlies zo’n 20% bedraagt. Dat vind ik dan weer behoorlijk veel. Ik weet echter niet of dit ‘normaal’ is of dat andere auto’s dat een stuk beter doen.

De airco doet het trouwens prima. Ik heb het niet precies bijgehouden maar ik het verbruik ligt ongeveer op 1 kWh.

De afgelopen periode is zonder grote problemen of storingen verlopen. Eenmaal heb ik moeten resetten omdat de temperatuur niet meer was in te stellen, maar verder doet de auto het gewoon goed. Heb ook niet meer meegemaakt dat de auto niet laadde terwijl deze wel aan de stekker zat. Geeft wel een prettig gevoel. Heb recent de eerste kleine update ‘over the air’ gekregen en dit leverde ook geen problemen op. Binnenkort verwacht ik een veel grotere update en ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.

En toen wilde ik met vakantie….

De aanloop naar de vakantie was nogal rommelig vanwege corona. Eerst zouden we met het vliegtuig naar de Algarve gaan, maar toen Portugal op oranje ging, werd de reis gecanceld. Daarop besloten om naar Zuid-Duitsland te gaan, maar één week voor vertrek bleek dat iedereen die niet gevaccineerd was 10 dagen in quarantaine moest. En mijn kinderen zijn dat nog niet. Dus op het laatste nippertje omgezet naar een vakantiepark in de buurt van Parijs (Villages Nature om precies te zijn). Van plan om met de ID te gaan, maar al snel bleek dat de laadinfrastructuur in Frankrijk nogal… eh, Frans is. Comme ci, comme ça zeg maar. Laadpalen doen het regelmatig niet en het is een gok welke laadpas het gaat doen. En óf er eentje het gaat doen. Ik zou de gok wel durven nemen als ik zeker wist dat ik op het park zou kunnen laden. Op mijn vraag welke laadpas ik op het park moest gebruiken om de auto op te laden op het park, kreeg ik als antwoord dat daar de auto’s niet opgeladen worden met een laadpas maar met een stekker (?!). Dat gaf mij te weinig vertrouwen waardoor ik besloten heb met de benzineauto van vrouwlief te gaan. En tja, daar zal ik dan maar eerlijk over zijn, dit voelt toch een beetje suffig na 50k voor een auto te hebben neergelegd. Daar kan de ID op zichzelf niets aan doen, dit geldt voor vrijwel iedere EV behalve Tesla (en hun briljante superchargenetwerk). Ik verwacht overigens dat dit de klassieke aanloopperikelen zijn. Op het park zag ik trouwens één niet-Tesla EV: een E-tron die gewoon met een 220V stekker aan het laden was. Het kón dus wel, maar was niet ideaal.

Een voordeel van weer een tijdje in een benzineauto gereden te hebben, is de waardering voor de ID.4. Wat rijdt het toch ongelofelijk prettig en rustig zo’n auto. Ik merkte dat ik al behoorlijk gewend was aan de in het begin irritante hulpmiddelen zoals het lane-departure-warning systeem. Onbewust ben ik er toch op gaan vertrouwen, evenals het automatisch afremmen bij het naderen van een voorganger of een rotonde. Blijkbaar ga je zoiets pas missen als het er niet meer is.

Bijna een jaar verder

  • 30.751 km

Omdat er misschien nog mensen zijn die overwegen een voorraadmodel of 2e hands ID.4 aan te schaffen, nog voor de jaarwisseling een update van mijn ervaringen met de auto.

De tijd gaat snel en ik heb inmiddels meer dan 30.000 kilometer met de auto afgelegd. Zonder ernstige problemen, nooit stilgevallen en gelukkig ook niet gebotst. En van range-anxiety heb ik werkelijk nooit last. Heel fijn om thuis een oplader te hebben.

Mijn verbruik over de eerste 30k kilometer (ik rijd ongeveer 10k km per 4 maanden):
0 tot 10k km bedroeg 19,4 kWh per 100 kilometer
10k tot 20k km bedroeg 15,4 kWh per 100 kilometer
20k tot 30k km bedroeg 17,1 kWh per 100 kilometer

Belangrijk om te noemen: ik rijd vrijwel nooit na 19:00. En rij dus vrijwel nooit harder dan 105 op de teller. Heb inmiddels door dat twee factoren van grote invloed zijn op het verbruik: snelheid en het weer. Met name boven de 100 loopt het verbruik sterk op en daarnaast geldt: hoe kouder hoe hoger het verbruik.

De ID.4 laat verder nauwelijks steekjes vallen. Heb de afgelopen periode opnieuw eenmaal een reset moeten uitvoeren omdat het systeem bleef hangen. Kost 30 seconden en dan is het weer opgelost. En éénmaal gaf de auto een storing bij het opladen. Maar dat kan ook aan de oplader gelegen hebben. Na zowel de auto als de oplader gereset te hebben, waren de problemen opgelost. Eén dingetje stoort mij de laatste tijd wel: ik rij vaak op de automatische cruise control en soms wordt de auto beïnvloed door een auto in een rijbaan náást mij. Dan wordt er opeens vrij sterk geremd terwijl dit niet nodig is. Voor mijn gevoel doet de ID dit de laatste tijd vaker, maar waarom is mij een raadsel.

Wat kost dat nu?
De kosten voor onderhoud zijn dit jaar exact nul euro. O nee, ik heb 2,95 betaald voor ruitensproeiervloeistof. Ben één keer terug geweest naar de dealer voor een software update (dat kon toen nog niet over-the-air) maar verder zijn er geen dealerbezoekjes nodig geweest. Er zit nog ongeveer drie millimeter profiel op de banden, dus ik ga ergens het komende jaar nieuwe banden aanschaffen. In eerste instantie dacht ik dat de banden snel aan het slijten waren, maar dat blijkt toch wel mee te vallen ondanks dat de auto meer dan 2100 kilo weegt. Wegenbelasting is ook nul euro en allriskverzekering kost mij 62 euro per maand. Uit interesse even gekeken wat de vraagprijs is van een vergelijkbare (tweedehands) ID.4 op internet maar het aanbod uit bouwjaar 2020 is gering. Ik zie dat de vraagprijzen hóger liggen dan wat ik ervoor betaald heb. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de schaarste en het feit dat de bijtelling in deze jaren nog 8% is. De stroomkosten bedragen iets meer dan 23 cent per kWh. Helaas wordt dat volgend jaar aanzienlijk hoger gezien de gestegen energieprijzen.

En een herstelopmerking over het laadverlies. Ik heb domweg een foutje gemaakt bij het aflezen van het verbruik van de laadpaal. Rond november heb ik de cijfertjes weer eens onder elkaar gezet en ik kwam toen uit op een laadverlies van 5 à 6 procent. Dat lijkt me beter passen.

Kortom, ik ben behoorlijk tevreden over de auto. De ID.4 is een ruime, overzichtelijke en prettig rijdende auto. Geen spijt van mijn keuze. Er zijn inmiddels méér EV’s die rond de 45k euro kosten met meer dan 400 km bereik zoals de Enyaq, Aiways U5, IONIQ5 en EV6. Geen idee welke beter is en ik zou zelf zeker met de IONIQ5 en EV6 een proefrit hebben gemaakt, maar de VW bevalt prima.

Update augustus 2022

  • 53.937 km

UPDATE augustus 2022

Bijna 54.000 kilometer gereden en nog steeds met buitengewoon veel plezier. De auto bevalt goed ondanks een enkel storinkje her en der. Soms doet de verbinding het niet, geeft het kinderslot een foutmelding of hapert de navigatie, maar dit duurt maximaal twee dagen en dan zijn de foutmeldingen weer weg. Heb het idee dat dit vooral softwarematige problemen zijn en op dat gebied is VW nog niet helemaal bij. Gaat ongetwijfeld wel een keer goedkomen. Heb er feitelijk nauwelijks hinder van.

En nu ik ruim 1,5 jaar in een elektrische auto rijd, ben ik wel echt ‘om’. Het rijdt zoveel beter dan een benzineauto: aanzienlijk stiller, altijd voldoende power, veel minder zaken die kapot gaan en elektriciteit is een stuk goedkoper dan benzine (nog wel tenminste). En dat terwijl ik vaak best leuke auto’s heb gereden: een Rover 75, een Saab 9-5 Aero, 2x een Jaguar XJ (voor de kenners: een X308 en een X350) en een S-klasse. De laatste drie waren overigens youngtimers; dus niet nieuw. Ik merk dat ik altijd wel een beetje op zoek was naar een andere youngtimer (gewoon omdat het kan) maar dat is helemaal over. EV is voor mij echt rijden 2.0, ondanks dat de ID.4 nog niet alles goed op orde heeft op softwaregebied.

En dit jaar wel op vakantie met de ID.4. Naar Zuid-Duitsland op 800 kilometer van huis. En dat is werkelijk zonder enig probleem gegaan. Ik vond het vooraf lastig om in te schatten wat het verbruik zou zijn met 2 volwassenen, 2 pubers en een kofferbak vol bagage. Ben uitgegaan van 20 kWh per 100 kilometer. Bleek na de heenweg slechts 15,2 kWh per 100 km te zijn (eerlijk is eerlijk, veel files waardoor de gemiddelde snelheid op slechts 80 km/u uit kwam) en de terugweg 16,2 kWh met iets minder files en een gemiddelde van 95 km/u. Dan is feitelijk maar één tussenstop nodig! Ik heb 2x twee tussenstops gedaan van een half uur bij een snellader. Ook wat ik deed toen ik nog op benzine reed. Shell-pasje werkte overal. Heb nergens hoeven wachten op een laadplek.

Tot slot nog een update over mijn verbruik per 10k:
30k – 40k bedroeg 19,7 kWh per 100 kilometer
40k – 50k bedroeg 14,7 kWh per 100 kilometer (méér dan WLTP!)

Verbruik in de winter is dus makkelijk 30% hoger dan in de zomer met hetzelfde rijpatroon. Ik heb overigens geen warmtepomp, dus wellicht dat dat scheelt in het verbruik in de winter. De eerste berichten daarover waren overigens niet zo positief, maar mogelijk gaat dat inmiddels beter.

Onkosten: nul. Mijn achterbanden hebben nog 3mm profiel en mijn voorbanden nog 3,5mm, dus die verwacht ik binnen 10k te vervangen.

Update

  • 78.594 km

Ben weer een maand of 9 verder sinds de laatste update. Er zijn gelukkig weinig bijzonderheden geweest de afgelopen periode. Bij ongeveer 65.000 kilometer heb ik alle vier de banden vervangen. Dit was mijn eerste set banden die er af-fabriek onder zaten van het merk Bridgestone. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over die banden. Ze zijn langer meegegaan dan verwacht (vergeet niet dat de auto leeg meer dan 2100 kilo weegt) en de grip was onder alle omstandigheden prima. Nieuwe banden zijn overigens behoorlijk duur. Zo rond de 250 euro per stuk. Maar gelukkig kwam ik een handelaar tegen die nog een nagelnieuw setje had voor de helft van de prijs; kwamen onder een nieuwe auto vandaan waarbij de klant een ander merk wilde. Dit zijn banden van het merk Pirelli. Ook deze banden bevallen mij goed. Heb wel het idee dat ze iets 'harder' zijn dan de vorige, maar een groot verschil is het niet. En voor 100 euro lagen ze er weer onder.

Verbruik blijft in de reeds genoemde zones liggen, waarbij het verbruik in de winter over 10.000 kilometer net onder de 20 KW/h per 100 kilometer blijft liggen en in de zomer rond de 15 KW/h per 100 kilometer. Ik rijd relatief veel snelweg, maar vrijwel alleen overdag waardoor ik 100 rijd en geen 130. Dat maakt nogal uit qua verbruik. Hoewel de auto inmiddels 2,5 jaar oud is, heb ik het subjectieve idee dat de range niet heel veel is afgenomen. Eigenlijk zou ik dat weleens willen laten doormeten om daadwerkelijk te kunnen zien hoe het met de batterijdegradatie is gesteld. Wellicht komt dat nog een keer.

Ook met betrekking tot foutmeldingen weinig opvallends de afgelopen tijd. De auto heeft mij nooit laten staan, dat is verreweg het belangrijkst. Een paar keer een softwarestoring maar een reset lost dat altijd weer op. Heb nog een relatief oude softwareversie omdat ik te lui ben geweest om de nieuwe te laten installeren. En daarbij ben ik tevreden over de huidige versie, ik moet maar weer afwachten of de nieuwe versie even stabiel is. Dat lijkt niet automatisch het geval te zijn.

Recent geeft de boordcomputer aan dat de auto naar de garage moet voor een reguliere beurt. Afspraak staat, maar er was een wachttijd van bijna 3 maanden... Is overigens de eerste keer dat deze melding kwam. En dat na ongeveer 75000 kilometer. Netjes.

Afgelopen periode hadden we wel te maken met een extreem hoge prijs voor elektriciteit. Ik had een variabel contract en betaalde in het eerste kwartaal van dit jaar 92 cent per kw/h (ik weet nooit of het nu kw/h of kwh of kw is, ik zag een medereviewer de term 'stroompje' gebruiken; ik ben vóór). Normaal gesproken laad ik thuis, maar nu bleek opeens laden bij een publieke lader een stuk goedkoper. Op 100 meter van mijn huis stond een laadpaal en via Shell betaalde ik 55 cent per stroompje. Dat scheelt serieus geld als ik uitga van een kleine 80 stroompjes voordat de hele accu vol is. Rond de 30 euro per laadbeurt! Sinds twee maanden ben ik over op een dynamisch contract. Gemiddelde prijs de afgelopen twee maanden bedroeg 25 cent per stroompje. Dat scheelt nogal! En zelfs met enige regelmaat een negatieve stroomprijs (zelfs mét belastingen). Morgen om 15:00 ga ik minus 33 cent 'betalen' per stroompje. Dat is toch geweldig? En mocht de stroomprijs opeens weer door het dak gaan, kan ik altijd nog de laadpaal om de hoek gebruiken.

Als ZZP-er heb ik deze auto op de zaak gekocht en met het wegvallen van het bijtellingsvoordeel, zou ik de auto graag over 2,5 jaar privé gaan rijden. Zo goed bevalt hij. Helaas mag dat niet van de belastingdienst, dus moet ik tzt op zoek naar een alternatief.

Voor nu: nog steeds erg tevreden. Verbruik is prima, range is goed, onderhoudskosten erg laag (feitelijk alleen de 600 euro banden en een paar euro ruitenwisservloeistof, minder dan 1 cent per kilometer). Binnenkort de eerste reguliere beurt en ben benieuwd wat daarvan de kosten zijn.

Drie jaar in bezit

  • 99.660 km

Gisteren had ik de auto exact drie jaar in bezit. Tijd voor een update. Inmiddels staat de kilometerteller op 99.660 km. Voor de zomervakantie heb ik de laatste update laten installeren bij de dealer. Jammer dat dat nog steeds niet over-the-air kan maar goed, het is niet anders. Ik heb een paar updates niet geïnstalleerd omdat ik leef vanuit het principe: als het werkt, niets meer aan doen. Zo blijf ik zo lang mogelijk bij dezelfde internetprovider, werk ik zo lang mogelijk met een bepaalde versie van Windows en ben ik al bijna 20 jaar getrouwd met dezelfde vrouw.

En mijn principe bleek weer eens te gelden: vlak na de update kreeg ik de melding dat er een storing was in het elektrische systeem en dat ik direct naar de dealer moest. Enige probleem: het was op zondag en maandag zou ik al vroeg met de ID op vakantie gaan. Besloten om toch maar het zekere voor het onzekere te nemen en zo stond ik op maandag om 07:30 al bij de dealer. En ja, nu de nieuwste update was geïnstalleerd gaf de verbeterde versie van het batterijcontrolesysteem (dat heet vast anders) een foutmelding. De oplossing: een nieuwe batterijmodule. Maar er was slechts één monteur en over vier maanden was ik de eerste. Gelukkig kon ik de auto gewoon blijven gebruiken en is het uiteindelijk prima gegaan met de ID op vakantie. Maar toch even stress. Inmiddels is de module vervangen en de foutmelding verdwenen.

De update is trouwens wel een verbetering gebleken. Niet alleen zijn de menu’s wat mooier, maar ik heb het idee dat de auto wat zuiniger is geworden. Ruwweg zo’n 5 tot 10 procent, dus echt wel de moeite waard. Daarnaast zijn de rij-assistenten genezen van hun ADHD. Dat geeft rust. Alleen luistert het systeem nu minder goed naar mijn spraakcommando’s. Dat is niet zo prettig, blijkbaar is de ADHD ingeruild voor ODD.

En als reactie op ‘ikstopmetdieselen’ is dit een mooi moment voor een korte evaluatie van de zaken die ik prettig en minder prettig vind aan de auto. Belangrijk: ik ben een gewone autorijder. Geen gadgetnerd, geen coureur en geen zeurpiet. Ik wil het liefst zo prettig mogelijk van A naar B, zonder gedoe.

Wat erg goed bevalt:
- Het rijden. Dit is de meest basale functie en dat doet hij gewoon goed.
- De stilte. Elektrisch rijden is echt autorijden 2.0.
- De ruimte. De ID.4 is een verrassend ruime auto.
- Het verbruik. Dit valt mij mee. In de zomer haal ik ruim de WLTP.
- De onderhoudskosten. Alleen nieuwe banden hoeven aan te schaffen.

Wat minder goed bevalt:
- Het dashboard. Ik vind het gewoon lelijk.
- De software. Deze is niet altijd gebruiksvriendelijk. Luistert niet meer naar mijn spraakopdrachten.
- De strip onder de display is niet verlicht dus in het donker niet te zien. En de knoppen doen niet wat ze moeten doen. Als ik de temperatuur hoger wil zetten, gaat het geluid uit.
- De achterbank heeft geen verwarming.

Eerste APK

  • 133.102 km

En toen waren de eerste vier jaren alweer voorbij. Het afgelopen jaar heb ik redelijk doorgereden en er bijna 34.000 kilometer aan toegevoegd. De auto heeft zich opnieuw prima gehouden. Gelukkig geen softwarestoringen of ander groot gedoe. En nooit stilgevallen. Enige, en eerste, reparatiepunt betreft het portierslot. Deze ging soms wel en soms niet open en dat is natuurlijk niet echt handig. Besloten om dit meteen mee te nemen bij de APK.

De APK is gisteren gedaan en daar is de auto zonder problemen doorgekomen. Het slot is gerepareerd en dat kostte toch nog bijna 500 euro. Niet goedkoop. Altijd leuk om na een leenauto weer in de eigen auto te stappen. Dan merk je pas hoe gewend je bent aan je eigen koets. Het voelt allemaal net wat fijner en soepeler dan een vergelijkbare leenauto.

Recent is trouwens wel mijn Wallbox overleden. Dat viel mij tegen, na vier jaar en iets van 30.000 stroompjes te hebben geleverd. Alles geprobeerd om het apparaat weer aan de praat te krijgen en half helpdeskend India aan de lijn gehad, maar er was geen leven meer in de krijgen. Nu overgestapt op een Zaptec. Hopelijk houdt deze het langer vol. Maar goed, aan dit alles kan de ID.4 natuurlijk niets doen.

Ook meteen een update over het verbruik. Sinds de laatste update telt de langetermijnteller langer door dan 10.000 km en dus kan ik een goed gewogen gemiddelde geven: 15,6 Kw/h per 100 kilometer over de laatste 49.500 kilometer. Dat vind ik erg fraai. Ben inmiddels wel een beetje een hypermiler geworden, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit haalt. Aan de andere kant heb ik wel de 20inch velgen en dat zijn niet de meest zuinige. En meteen iets over banden: het eerste paar was Bridgestone en nu heb ik Pirelli. De laatsten gaan langer mee, zo ervaar ik nu. En qua comfort en veiligheid merk ik geen verschil met de Bridgestone banden.

Hoe nu verder? Stiekem ben ik toch aan het kijken naar een andere auto. Niet omdat het moet, integendeel, maar omdat het kan. Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden.

Verkocht!

  • 133.250 km

Sneller dan verwacht, heb ik de auto verkocht. Binnen 24 uur na plaatsing op Marktplaats waren de handen geschud en een week later is de deal afgerond.

Heb even snel berekend wat de auto mij gekost heeft en dat valt mij best mee: 0,25 euro per kilometer als ik de auto privé gereden zou hebben. En 0,215 euro nu ik de auto zakelijk heb gereden (met 8% bijtelling en 2,7% BTW correctie).

En wat komt er nu: een Mercedes EQS 450+ AMG-line uit november 2022 met slechts 14.000 kilometer op de klok. I only live once (I think).

Dank voor de aandacht en Rachid wens ik evenveel plezier met de auto als ik gehad heb.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.