Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rationaliteit troef

Na bijna 4 maanden wachten is het eindelijk zover, straks ga ik mijn nieuwe Golf Variant 2.0CRDI Highline afhalen.

Voornaamste opties zijn (Belgische versie):

-Deep Black metaalkleur
-GPS RNS310
-Xenon
-Leder
-Pack City (oa parkeersensoren voor en achter, regen/lichtsensor)
-Privacy glass
-ESP
-Multifunctioneel stuur
-Chrome bagagedragers

Keuze voor Golf was snel gemaakt.
A4 met gelijke motor en +/- gelijke uitrusting meer dan 10.000 euro duurder.
Passat en Mondeo te groot voor mij en beginnen te verouderen, vooral op vlak van afwerking.
Andere optie was Skoda Superb Combi maar zal waarschijnlijk een veel grotere afschrijving kennen, het belangrijkste nadeeel van een Skoda tov VW vind ik.
Heb de Golf testgereden met deze motor en de 1.6 CRDI van 105pk.
Lang getwijfeld maar uiteindelijk gekozen voor de zwaardere motor die duidelijk relaxter rijdt door de grotere reserve en een 6de versnelling heeft, maar wel iets meer lawaai maakt dan de 1.6 vond ik tijdens de testrit.
De Golf rijdt nog een beetje sportief, de wegligging is voor een break zeker goed. Mijn vorige auto was een Mini dus wou niet alle rijplezier in te leveren.
Wel heb ik gekozen voor de standaard Highline alu velgen vermits in België optionele velgen altijd gecombineerd worden met een sportonderstel wat ik niet wou (comfort belangrijker nu).

Een goede afwerking, ruimte voor 2 kids en bagage en een beetje rijplezier hoop ik in de Golf te vinden.
Zal de komende tijd mijn bevindingen hier posten!

Is dit een Golfje?

  • 1.000 km

De eerste 1000km zitten erop met mijn Golf 6 Variant, hier volgen wat eerste indrukken.

Algemene indruk is zeer goed, auto rijdt heel goed en voelt goed aan.
De Golf rijdt als een categorie hoger vind ik, wat een verschil met de Golf 5! Vooral op gebied van afwerking en motorgeluid vind ik het een zeer goede vooruitgang tov de 5.

MOTOR

De 2.0l rijdt heel relaxed en is snel.
De 136PK hebben geen enkele moeite met het gewicht en je rijdt zeer snel te hard.
Omdat ze motor zo lineair doortrekt (in tegenstelling tot de oude TDI’s) is de sensatie (turbo effect) wel niet zo groot.
120 km/u komt overeen met nog geen 2000 t/m in 6e, wat is de auto stil!
Enig merkbare is wat rijwind, ook ter hoogte van het portier aan bestuurderskant maar volgens mij heb ik geen last van het probleem met de rubbers waar andere 6 rijders van klagen. Het valt gewoon zo op omdat de auto zo stil is.
Verbruik is nu al zeer goed te noemen, 6.11l/100km bij een redelijke rijstijl en bij gemengd parcours (maar 30% autostrades). Na de inrijperiode zal dit waarschijnlijk nog wat zakken…. Zal dus nooit aan het verbruik komen van de Bluemotion, maar deze motor moet dus nooit hard aangesproken worden om goed vooruit te komen, daarom is het verbruik waarschijnlijk ook zo laag...

WEGLIGGING

De auto is voor mij perfect afgeveerd, niet te hard en niet te zacht.
Ben dus blij dat ik niet gekozen heb voor optionele 17duims velgen met sportophanging.
Looks zijn natuurlijk niet zo goed maar comfort is voor mij nu belangrijker.
Sturen gaat ook heel goed gezien het type auto.
In vergelijking met mijn vorige auto (Mini) is het stuurgevoel veel vager en wegligging een stuk minder maar dit is logisch. Toch ben ik tevreden met de Golf, het type wagen in acht genomen.
Ook remmen doet de Golf goed maar remmen missen misschien wat bijtkracht.

UITRUSTING
Tot mijn grote verbazing werd de wagen afgeleverd met de GPS RNS510 ipv 310 zonder meerprijs.
Een mooi cadeau van VW maar toch heb ik gemengde gevoelens omw de diefstalgevoeligheid.
Een heel mooi systeem die RNS 510, maar dus duidelijk een ontwerpfout van VW vind ik, deze kan snel gedemonteerd (en dus gestolen) worden. Ik moet dus echt oppassen waar ik mijn wagen parkeer en zit altijd met de schrik en dit is niet fijn VW!
Tevens oppassen met de verzekering: aangezien deze dus niet op de factuur staat is deze niet opgenomen in de polis en moet deze door een attest van VW bijverzekerd worden (RNS310 staat op facuur en zit dus standaard in polis). Ik weet niet of andere mensen dit weten die ook dit cadeau van VW gekregen hebben, oppassen dus!
Bijkomende flater is het ontbreken van Bluetooth bij dit systeem.

RUIMTE

De Golf is ruim vanbinnen maar niet overdreven, vooral op achterbank is eer niet veel overschot (ben zelf 1.90m).
Koffer is groot en mooi van vorm.
Voor mij is de auto ruim genoeg, wie groter nodig heeft komt uit bij de gedateerde Passat.

UITRUSTING

Mijn Golf is quasi full option en al deze spullen bevorderen het comfort aanzienlijk.
Ben zeer te spreken over de xenon lampen: deze geven ongelofelijk veel en helder licht. Een dure (aparte) optie bij de Golf maar zijn geld waard. Uiteindelijke prijs viel mee (pakket met leer en dus deze xenon, Vienna pack 1).
De xenon is zelfs zo goed dat enkel de dagrijverlichting bij donker de weg al heel goed verlicht!

Ook de sportstoelen (leer) zijn zeer goed, ze ondersteunen het lichaam heel goed vind ik.
Andere leuke spullen zijn de parkeersensoren V+A, en natuurlijk de GPS RNS510.
De boordcomputer vind ik trouwens ook heel uitgebreid.

NEGATIEF:
Voor mij is er op dit moment echt maar 1 negatief punt, de zwarte lak (Deep Black metaalkleur).
Deze is ongelofelijk fragiel, er komen zeer snel (kleine) krassen op. Dat ik moest oppassen met zwart wist ik (heb nog een zwarte auto gehad) maar dat het zo erg was wist ik niet…
Dit wordt dus mijn laatste zwarte auto, dit staat al vast.
Wel vind ik het nog altijd de mooiste combinatie, zwart met de chrome lijsten, privacy glas achter en leer binnen.


BESLUIT:
De Golf 6 Variant is geen goedkope auto (welke nog wel?).
Maar hij biedt veel waar voor zijn geld en zit verdraaid goed in mekaar en is goed doordacht.
Ben er dus op dit moment zeer tevreden van, de toekomst zal uitwijzen of dit zo blijft.

Zal volgende week wat foto’s posten, dan krijgen jullie een beeld van de auto!

Weet er iemand trouwens of bij de dagrijverlichting de achterste lichten (en nummerplaatverlichting) moeten branden?
Bij mij is dit zo, volgens het boekje zouden alleen de voorste moeten branden.

Foto's

  • 2.500 km

Hier wat foto's van mijn wagen.
Nog steeds zeer tevreden, uitgebreider verslag volgt wanneer beetje meer kilometers op de teller

Zeer tevreden!

  • 10.000 km

Na een half jaar en 10000 km volgen hier wat meer gedetailleerde bevindingen over mijn Golf Variant.

MOTOR:

De motor is wat losser na 10000km en duidelijk soepeler onderin, slaat ook niet meer zo gemakkelijk af.
Verder is de motor nog steeds een sterk punt van de auto, de 136pk hebben geen enkele moeite met het gewicht van de auto. Optrekken, hernemen gaat altijd heel relaxed en auto is dus meer dan snel genoeg voor mij. Geluidsproductie is goed, vooral op constante snelheid (120km/u in 6de aan 1900 t/m).
Bij optrekken laat de motor wel van zich horen, heb zelfs de indruk dat hij iets luider geworden is, al kan dit ingebeeld zijn.
De 1.6CRDI waar ik ook mee heb testgereden voor de aankoop was stiller, maar de kracht en soepelheid van het 2-liter blok maken dit (voor mij) ruimschoots goed.
Tot op heden totaal geen olieverbruik, maar ben dus wel voorzichtig met koude motor en heb het blok ook wat ingereden.
Dieselverbruik is ook een absolute meevaller, ik doe 5% autostrade en voor de rest een mengeling van 50/70/90Km/u wegen en kom bij een redelijk vlotte rijstijl aan ongeveer 6 liter/100km. Voor een 2 liter blok, het type wagen en het soort parcours dat ik rijd vind ik dit mooi. 1000km met een tank is mogelijk, bij meer autostradegebruik.

OVERBRENGING:

De manuele 6-bak schakelt goed, alleen heb ik bij koude motor soms wat meer moeite om de 2e versnelling in te leggen. Is zeker geen mankement, maar gaat gewoon iets stroever.

REMMEN:

Remmen doet de Golf goed, alleeen missen de remmen wat bijtkracht.
Voor de rest een dikke voldoende.

ZITCOMFORT:
Een ander sterk punt van de auto, de Highline stoelen.
Deze geven een zeer goede steun, heb nooit last van rugpijn of dergelijke, ze omsluiten het lichaam zeer goed.

RIJCOMFORT:
De wagen heeft de standaardophanging met 16duims velgen en dit is voor mij nog altijd de goede keuze.
De auto blijft toch nog stevig genoeg geveerd maar de wegligging in de bocht zou met het sportonderstel wel beter zijn denk ik.
Maar voor mij met 2 kinderen primeert nu het comfort boven de wegligging.
Stiekem denk ik soms nog aan een setje 17 of 18 duims velgen maar dan steekt telkens de rede toch weer de kop op.

Nog serieus comfortverhogend zijn de xenonlampen, ze geven enorm veel licht en maken het rijden op slecht of niet-verlichte wegen een stuk veiliger. Dat ze meedraaien of de bochtverlichting (via de mistlampen) vind ik persoonlijk maar gadgets, ze hebben maar weinig meerwaarde voor mij.

Klimaatregeling is voldoende, al is ontwaseming van de zijruiten niet evident, maar hier moet ik misschien nog wat zoeken naar de juiste instellingen.
Ook had de achterruitverwarming krachtiger gemogen, heb ik deze winter bij een bevroren achterruit gemerkt.

De regensensor valt niet 100% mee. Het gebeurt frequent dat deze ofwel te snel of te traag wist.
Ook de regelbare snelheid kan dit niet voldoende opvangen.
Dit leidt soms tot bijna gevaarlijke situaties waar ik dan zelf moet ingrijpen.

Interieur:

Het sterkste punt van de Golf is voor mij de afwerking van het interieur.
Alles ziet er mooi premuim uit en zit stevig in mekaar.
Ik heb alleen last van een zeer lichte rammel ter hoogte van de snelheidsmeter en toerenteller maar dit is alleen sporadisch hoorbaar bij zeer slechte weg, dus hier laat ik voorlopig niet naar kijken want is maar zeer miniem.
De Golf kan zeker de vergelijking aan met bijv. een A4 of 3-reeks, zoniet is hij zelfs beter.
Mijn baas heeft een A4 en ik vind dat de afwerking van mijn Golf de zijne overtreft.
Ook bijv. de structuur van het gebruikte leer vind ik beter bij de Golf dan bij de A4.

Ruimte:

Koffer is voor mij voldoende groot voor dagelijks gebruik.
Positief is de lage laaddrempel, het maakt het in- en uitladen zeer gemakkelijk.
Voorin is de Golf ruim, maar achterin is dit niet het geval.
Ben 1m90 groot, achter mij schiet er niet veel meer over.
Voorlopig is dit voldoende voor mijn kleine kinderen maar voor kinderen vanaf +/- 8 jaar wordt dit problematisch denk ik, gelukkig voorlopig dus nog niet aan de orde.

Toch zijn er ergonomisch een antal missers:
-Geen beschermlijsten op dorpels voor deze te beschermen bij in- en uitstappen.
Heb zelf een soort van zwarte folie gebruikt van VW maar visueel is dit niet zo mooi.
-Geen bescherming op achterbumper: bij in-en uitladen wordt gemakkelijk de bumper geraakt met lichte krassen als gevolg.
-Insijpelend water bij achterste openstaande portieren bij regen, het water druipt van het dak op de zetel...
-Geen bluetooth op de RNS510, dit is niet aanvaardbaar anno 2010, wel nu opgelost met model 2011 heb ik begrepen.

Voor mij blijft het belangrijkste negatieve punt de krasgevoelige zwarte lak.
Ik heb reeds vele lichte krassen, op achterbumper, aan deurgrepen, de lak is gewoon heel gevoelig.
Voor mij blijft zwart icm de chrome lijsten en de privacy ruiten de mooiste combinatie, maar mijn volgende auto’s zullen geen zwarte kleur meer hebben…

De Golf heeft veel opties maar dit zijn diegenen waar ik meest over te spreken ben:

RNS510: zeer goed systeem met harde schijf, alleen diefstalgevoelig, gelukkig nog geen slachtoffer geweest.
Let wel altijd op waar ik auto parkeer en ben soms ongerust, dit is wel geen plezant gevoel…

Parkeersensoren: werken zeer goed en visueel ook te volgen op de scherm van de RNS510

Boordcomputer: zeer vele functies, kan bijna alles mee ingesteld worden.

Tot slot nog eens samengevat de + en – punten:

+
Motor: krachtig, soepel, verbruik

Afwerking: hoogwaardig interieur; steekt goed ineen, visueel mooie kunststoffen.

Rijcomfort: zeer goede stoelen, vrij stil, ophanging juist stevig genoeg

-

Zwarte lak: zeeer fragiel

Ruimte achterbank: houdt niet over (ik 1m90)

Ergonomische missers (zie boven)

Niet goedkoop (basis)

Dure opties

Zou ik de wagen nog kopen?
Op dit moment (met kleine kinderen), ja!
Moesten mijn kinderen groter zijn (8+), neen, wegens de te beperkte ruimte op de achterbank.

Heb nog geen enkel probleem gehad met de wagen, maar ja, is juist ingereden….

1ste indrukken bevestigd...

  • 15.000 km

Even een kleine update na 15000 km.

Motor is duidelijk ingereden en merkbaar losser, ook de (soms) haperende 2 versnelling bij koude motor is zo goed als weg.

Verbruik voor een 2 liter is een echte plus, met gemak rij ik rond de 5L/100km (zeer weinig autoweg).

Iets waarover ik minder te spreken ben is de wegligging in de bochten, de Variant is dan vrij “hangerig”. Hier mis ik dus wel de optionele sportophanging een beetje.
Rechtdoor echter is de ophanging voor mij perfect, niet te zacht en niet te hard.
Ook valt me op dat de wagen snel de grond raakt met onderkant voor/achterbumper bij het op/afrijden van mijn inrit vanuit een bepaalde hoek.

Voor de rest niets dan lof, ben nog altijd zeer tevreden van mijn Variant.
Mijn eerste indrukken worden nogmaals bevestigd, een zeer solide en ergonomisch uitgekiende wagen.
Mijn enig gemis zijn wat meer ruimte op de achterbank, een degelijke lak en wat imago...

1ste indrukken nogmaals bevestigd

  • 30.000 km

Mijn Golf Variant wordt binnen een week 2 jaar.
En ik moet zeggen, ik ben nog steeds tevreden over de wagen.
Technisch gezien heeft de auto mij nog nooit in de steek gelaten, alles functioneert perfect (zou toch ook wel moeten voor een auto van 2 jaar, maar lees oa hier op Autoweek ook over veel problemen met jonge wagens).

De positieve punten zijn voor mij:

-Motor: krachtig genoeg voor zijn 136PK, soepel, vrij stil en zeer zuing.
Met een verhouding 10/90 (autoweg/secundaire wegen) haal ik gemiddeld 5.6l/100km, wat ik zeer goed vind.
Zitten er wat langere autowegritten tussen haal ik soms met gemak 1100km uit 1 tank (55l).
Olieverbruik is trouwens nihil, heb de motor rustig ingereden en wacht met doorrijden tot olietemperatuur 90° graden heeft (boordcomputer).

-Afwerking: hoewel heeft interieur saai is zit alles zeer goed in mekaar en straalt het toch wat luxe uit, zeker in combinatie met het leder.
Panelen zijn vrij krasvast en heb slechts 1 rammel in het dashbord die opduikt bij slechte weg en kouder weer. Hier kan ik mee leven (kom uit een Mini), het dashbord laten slopen voor te onderzoeken van waar het komt zou misschien meer problemen opleveren.

-Ergonomie: hoewel ik bijna alles opties heb die op de Variant mogelijk zijn is de Golf een toonbeeld van ergonomie. Alles zit op de juiste plaats en is zeer eenvoudig te bedienen.

-Nuttige opties: vooral de xenon verlichting is zeer goed, heldere en brede lichtbundel verlichten de weg zeer goed en dragen bij tot de veiligheid.
Ook de sportstoelen zitten voor mij enorm goed, ze bieden veel steun en het leder geeft ze een sjieke uitstraling.
Ook de GPS RNS510 voldoet goed, alleen blijf ik bang voor diefstal.

-Koffer: ruime en zeer toegankelijke koffer.
Deze voldoet voor mij met 2 kleine kinderen perfect, alleen op vakantie is hij te klein.
Laaddrempel is zeer laag, skiluik is zeer handig en de dubbele bodem ook.

-Comfort: algemeen comfort is voor mij goed, al is de ophanging te slap bij sneller rijden. Wagen heeft de originele ophanging en 16-duims velgen.
Maar als gezinswagen voldoet de wagen perfect aan mijn eisen.

Negatieve punten zijn voor mij:

-Zeer fragiele zwarte lak.
Natuurlijk zie je op zwarte lak alles, maar de lak krast zo snel en is zooo zacht.
Bovendien is de grondlak wit en valt dit dus extra op. Heb alle diverse witte plekjes op de auto, zelfs op de flanken (door steenslag vermoed ik).
Ik lees meer en meer dat diverse merken hier last van hebben (oa Japanners)en zal hier mee moeten leveren.
Heb dus echt spijt van de kleur zwart, dit zal mijn laatste zwarte wagen zijn.

-Ruimte achterin.
Voor 2 kleine kinderen voldoet de ruimte maar houdt niet over.
Ook omdat ik 1.90m groot ben en dus mijn stoel redelijk naar achteren staat.

-Ergonomische missers van VW.
Diefstalgevoeligheid van het RNS510 systeem bezorgt mij dikwijls een bang gevoel.
Bewust moeten uitkijken waar je de wagen 's avonds parkeert of tijdens vakantie een garage moeten huren om een veilig gevoel te hebben is voor mij teveel.
Dit noem ik laksheid van VW en volgende auto's (van VW) zullen een ingebouwd systeem moeten hebben (anders TomTom).

- Insijpeling water ter hoogte van achterste portieren.
Dit lijkt onbenullig maar is het niet voor mij. Bij hevige regen stroomt bij het openen van de achterste portieren water naar binnen, in de autostoelen van de kinderen of op de kinderen zelf. Dit is een ontwerpfout van VW (andere modelllen hebben dit ook) en leidt tot frustratie.
Hoe kan dit nooit getest geweest zijn?

Dus ik ben nog altijd zeer tevreden met de Variant. Het is een 100% rationele wagen maar biedt onopvallend veel kwaliteiten.
Er zijn minpunten maar die heeft elke wagen.
Of ik opnieuw dezelfde zou kiezen?
Moeilijke vraag, zeker in een andere kleur dan...
Als de voorwaarden hetzelfde zouden zijn waarschijnlijk wel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.