Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
ERVARINGEN
- 16.000 km
Na 3 jaar met tevredenheid in een Audi A3 (zie mijn andere Myreview) gereden te hebben was helaas het leasecontract ten einde gekomen en mocht er een nieuwe wagen uitgekozen worden. Gezien dit moment in november 2007 was, bleek de keuze in de beroemde Golf klasse schaars, want naast een zakenauto moest de nieuwe aanwinst ook nog een station zijn. Na een aantal korte keuzemogelijkheden weg te hebben gestreept waaronder de Focus (Plastic, Amerikaans), Megane (de demoauto kraakte al), 307 (308
was nog niet uit)en Octavia (Slecht imago). Bleek wederom een heilige koe uit de VAG groep een logische keuze. Audi was helaas te duur, dus bij buurman Volkswagen pronkte een verse Golf Variant in de showroom. Na een korte proefrit die als Audi rijder weinig verrassend was, meteen de auto bestelt. De levertijd bleek overigens wel zeer verrassend: 8 maanden! Meer hierover in de Autoweek forums....
Juli 2008 is aangebroken en er pronk een zwart glimmende Golf Variant voor de deur met de volgende specificaties:
VW Golf Variant 1.9 TDI 77Kw DRF (= roetfilter) Comfortline
Parelmoer zwarte lak
Automatische klimaatregeling
Chromen dakrails
Licht & zicht pakket
Geen typeaanduiding, bagagenet & kenteken graveren
Parrot Bluetooth carkit + houder
Becker cascade 7944 Navigatie / radio
Het exterieur:
Love it or hate it; De Variant heeft een eigenaardige derrière (eat your hart out Megane!). Na verloop van tijd ga je er aan wennen en ik begin het nu zelfs mooi te gaan vinden. De combinatie met zwart en een chromen front, raamlijsten en dakrailing maakt deze auto tot een mooie zakenauto. Verder valt een sportieve spoiler boven het achterraam, smaakvolle wieldoppen en knipperlichten in de spiegels op. Das Auto mag gezien worden!
Het interieur:
Beginnend bij de achterkant, want hier neem je immers een Variant voor. Bij het openen van de achterklep die overigens voldoende omhoog gaat valt een grote, vlakke laadruimte op. Links in het zijpaneel zit een handig opbergvakje waarin een EHBO doos & kleinigheden in passen. Aan weerszijden vind je naast de verhoging van de vlakke laadvloer 2 handige bakjes waarin je kleine spullen eenvoudig in kan kwijtraken. De vlakke laadvloer loopt tot te achterbank door en bij de aansluiting naar de achterbank, in de vloer, vind je een vak voor paraplu`s. Vooraan zit in de vloer een handig groot vak verwerkt waar men na verwijdering van die bodem bij het reservewiel en gereedschap komt. Verder zit er ook een handige 12v aansluiting in de kofferbak die uit is als het contact ook uit is, dus geen lege accu meer. Verder is in de linker achterruit een warmtedraad verwerkt die actief is wanneer ook de achterruit verwarming aanstaat. Ik begrijp niet helemaal waarom deze alleen aan de linker kant is gemonteerd en/of niet ook rechts. Het lijkt me dat er over de rechterschouder gekeken moet worden bij het afslaan? De gehele achterbak kan aan het zicht onttrokken worden door een horizontaal rolbare afscherming. De achterbank laat zich niet handig naar beneden klappen; Eerst hoofdsteunen verwijderen, rugleuning (kan in delen) naar beneden, rolscherm verwijderen en men heeft een mooie platte laadvloer tot de beschikking met alvast de eerste lading daarin: De hoofdsteunen en rolscherm! Niet echt praktisch van VW, hier hebben andere producenten al veel betere oplossingen voor gevonden. Maar eerlijk is eerlijk, de laadvloer die men verkrijgt is ongekend groot voor deze klasse! Vanaf de achterbank is het model goed te vergelijken met een Jetta en 5 deurs Golf V. Hier zijn voldoende andere reviews over geschreven en ik zal vanaf hier niet meer behandelen dan hetgeen mij is opgevallen.
Achterpassagiers tot 1,90 meter kunnen goed vertoeven met redelijk been/ hoofdruimte en extra luxe als een eigen ventilatorrooster in de middenconsole, extra midden armsteun, verstelbare hoofdsteunen, individuele leeslampjes, elektrische ramen en autogordels (wat een geluksvogels). In de brochure stond dat ook achterin een 12 volts aansluiting gemonteerd zit, dit bleek echter een drukfout. Mocht er een vijfde persoon plaatsnemen in het midden van de achterbank dan zal deze met opgetrokken knieën van de reis genieten door een verhoging in de vloer vanaf de middenconsole. Voorin is het ook zeer goed huishouden, als voormalig Audi rijder word je niet bevangen door een extreem luxe gevoel, maar het geheel is zeker niet goedkoop te noemen. Het dashboard is van een prettig zacht maar niet krassend kunststof met een klein reliëf, alles past goed in elkaar en zit op een te verwachte plek. In plaats van de standaard VW navi heb ik voor de voordeligere Becker Cascade7944 gekozen. Dit is een enkel DIN inbouw apparaat waardoor er een handig extra vakje ontstaat die helaas niet mooi het dashboard afwerkt. Tevens zijn de toetskleuren van de Navi wit, wat weer niet aansluit op de rest van de verlichting. Het kleuren display is wel in verschillende kleuren in te stellen en de navigatie + radio werken verder prima.
Zonder extra uitbreiding levert Volkswagen vier luidsprekers. Het geluid is te doen maar audiofielen en gabbers zullen liever thuisblijven. De climatronic werkt vlekkeloos, leuk detail is dat deze voorzien is van een zogenaamde recirculatie stand. Wat inhoud dat deze de lucht automatisch vanuit het interieur haalt wanneer de buitenlucht verontreiniging bevat. In Nederland-Fileland niet geheel overbodig.
Met de optie licht en zicht wordt de auto voorzien van automatische inschakelbare lichten, automatische ruitenwissers en een automatisch dimmende binnenspiegel die allen erg prettig zijn in gebruik. Het dashboardkastje kan desgewenst door de airco gekoeld worden wat een uitstekende functie is in de zomer. In het dak zit een handige brillenhouder, zinloos interessant ogend roostertje, handige lees en interieurlampjes en rode LED sfeerverlichting. De zonneklep is voorzien van een door mevrouw geroemde make-up verlichting. De stoelen zitten goed en zijn verstelbaar met onder andere lendeverstelling.
Het rijden:
Bij een station auto wordt snel de conclusie getrokken dat dit een rumoerig interieur geluid geeft. Volkswagen heeft goed opgelet en de Variant voorzien van veel isolatiemateriaal. Het interieur geluid is niet noemenswaardiger dan bij een “normale” Golf. De auto stuurt lekker direct en breekt in de bochten niet uit. De 1.9TDI heeft inmiddels zijn vertrouwde “rauwe” geluid te pakken. Wel moet het koppelingpedaal ver ingetrapt worden om te ontkoppelen. Het uitzicht rondom is verder zeer goed. De Golf is zeer geschikt voor lange afstanden.’
PROBLEMEN
- 16.000 km
Problemen
KM stand 5000: In de rechterportierdeur lijkt een kleine tik te zitten, die alleen opspeelt bij 100-140 km/h. De tik is niet hard, maar wel irritant. Bij de volgende pitstop dus maar even aanhalen.
Km stand 10.000: Op vakantie in Portugal heb ik een lekke band gereden. Hier blijkt de aanwezigheid van een volwaardig reservewiel uitermate handig. Na het verwisselen alleen bij een lokale garage de wielbouten goed laten aandraaien. Bij thuiskomst naar de bandenboer gegaan. Tevens is de Becker Navi opgehouden met Mp3 bestanden afspelen en weiger de spraakbesturing. Omdat dit toestel uit een andere auto komt is de garantie verlopen, dus laat ik de reparatie achterwege.
Km stand 14.000: Iets te hard over een drempel in Tilburg gereden en tevens geeft de boordcomputer geeft een service indicatie die eigenlijk pas bij 30.000km hoeft te gebeuren. Dus even naar de dealer. Verder winterbanden om de auto laten leggen. Deze maken iets meer rolgeluid dan de zomerbanden.
KM stand 16.000: Bij de dealer naar de bodemplaat gekeken, geen beschadigingen te zien. De boordcomputer is gereset. Verder is ingesteld dat de deuren bij wegrijden op slot gaan, de koplampen langer aanblijven bij openen en sluiten van de auto en is er een dagrijlicht functie ingesteld. Overdag zijn nu alleen de dimlichten aan, en bij duister komen de stadslichten, achterlichten en dashboard verlichting hierbij.
De tik in het rechterportier hebben ze niet kunnen vinden. Bij de 30.000km beurt wordt hier uitgebreider naar gezocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.