Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI Milestone (1997)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI Milestone (1997)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.9 SDI Milestone
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst635.183 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 635.183 km

Ik heb deze auto in 1997 nieuw gekocht, met het idee deze heel lang te berijden.
Ik ben er nog steeds heel erg tevreden mee, het verbruik is 1 liter diesel op 22 kilometer. Dit kan ik halen door op de snelweg niet boven de 110 kilometer per uur te komen. Ik laat hem door de garage onderhouden, waarschijnlijk betaal ik daardoor meer dan strikt noodzakelijk is, maar ik heb de auto nodig voor mijn werk en hij moet betrouwbaar zijn. Op dit moment gaat hij ongeveer twee keer per jaar naar de garage, en laat ik doen wat strikt noodzakelijk is, kleine ongemakken laat ik gewoon zo. Rammeltjes treden natuurlijk wel op, en roest is ook wel begonnen. Olieverbruik is circa 1 liter per 10.000 kilometer.
Standaard waren Continental banden gemonteerd, die bevielen niet en vanaf moment van de eerste vervanging gebruik ik Michelin Energy (MXT) banden, de voorbanden gaan circa 90.000 kilometer mee, achter meer dan 150.000 kilometer. Op mijn vorige auto had ik ook de ervaring dat deze dure banden ruimschoots terugverdiend worden door het lagere brandstofverbruik.
De SDI diesel loopt ook goed in een mix van diesel en plantaardige olie (sla-/zonnebloemolie)

UPDATE 29-06-2006

Vorige week APK en grote beurt bij merkdealer gehad, ik kneep hem wel want hij braakte af en toe flink wat zwarte rook uit.
Het bleek een defecte luchtmassameter te zijn, dus dat viel nog wel mee.
Verder twee banden vervangen en remblokken, en ander gebruikelijk onderhoud.
Er zijn natuurlijk wel telkens kleine dingen, die reparatie behoeven, zoals lekkende slangen, uitgedroogde rubbers en zo.
Het enige lastige is dat de haperende centrale vergrendeling nu definitief uitgeschakeld is, er zit ergens de lekkage die lastig op te sporen is. Dus nu gewoon ’handmatig’

UPDATE 08-05-2007

Gisteren de 500.000 kilometer-grens doorbroken ! Eigenlijk in de laatste 50.000 kilometer geen problemen gehad, behalve een kapotte startmotor. Deze is vervangen door een ruil-exemplaar bij de dealer. Wel een schrik, een klap, rookontwikkeling en stank, dus ik dacht eerst een vastloper te hebben.
Volgende maand APK, ik ben benieuwd.

Mocht de auto er niet doorkomen, dan bestel ik een nieuwe Golf V SDI Optive 3 met als extra’s climatronic en elektrisch schuifdak. De nieuwe Golf V Variant vind ik in de standaarduitvoering te bling-bling en dus te duur. En er is geen 2.0 SDI motor.

UPDATE 05-07-2007

Enkele weken geleden voor de APK ’op’ geweest en eigenlijk zonder noemenswaardige problemen er door heen gekomen. Tevens 30.000 kilometerbeurt gehad. Ik kan dus weer een jaartje voort. Ik heb proefritten gemaakt in een Golf V 1.9 TDI (105 pk) en de nieuwe Golf Variant met dezelfde motor. Dan merk je wel verschil tussen een 10 jaar oude auto en een nieuwe ! De nieuwe Golf Variant is eigenlijk een Jetta qua luxe in de standaard-uitvoeringen, vertelde men mij. Geen standaard-uitvoeringen beschikbaar zoals bij de Golf V.

UPDATE 03-07-2008

Inmiddels weer een jaar (circa 60.000 kilometer) achter de wielen en vorige week op voor de APK bij de VW-garage. Afgezien van vier nieuwe banden (Michelin Energy), wat laswerk aan de uitlaat, nieuwe remblokken voor en reparatie instrumentenverlichting geen bijzonderheden. Wel is de rechterdorpel doorgeroest, maar niet ernstig genoeg om een probleem te vormen bij de APK. Ik ga dat binnenkort wel laten repareren

Afgelopen jaar is wel de radiator en de distributieriem uit voorzorg vervangen. Daar was ik bij elkaar wel ca. € 800 aan kwijt. Ook een van de elektrisch bediende achterruiten deed het weer eens niet. Zwak punt.

In het afgelopen jaar waren de totale kosten (natuurlijk geen afschrijving meer) ca. 11 cent per kilometer, daarmee kom ik prima uit. Verbruik tussen 1 op 22 en 1 op 23 gemiddeld.

Maar verder rijdt de auto nog prima voor zijn leeftijd en is het onderhand een sport om zo lang mogelijk door te rijden om de mobiliteitskosten zo laag mogelijk te houden . Mijn zoons met rijbewijs vinden dat minder leuk, die willen wel eens in een nieuwe auto rijden, maar wie betaalt dat ? Hoewel ik regelmatig in de folders en de showroom kijk. Misschien meteen over op de Golf VI Bluemotion ? Is wel verleidelijk.

UPDATE 12-02-2009

Inmiddels door de 600.000 kilometergrens gegaan. Bij de laatste servicebeurt was buiten reguliere onderhoud het enige punt nieuwe remschijven en blokken voor. Totaal ca. 400 Euro, inclusief beurt. Het meest vreemde is dat de kilometerteller bij het passeren van de 600.000 kilometergrens niet meer functioneerde, er stond "-----" op de display. De garage heeft gratis voor mij een nieuwe kilometerteller ingebouwd. Geweldige service van Autohaas Zutphen. Bij het doorbreken van de 300.000 kilometergrens in 2003 sprong hij nog netjes op "0" en begon opnieuw te tellen. De werkplaats heeft mij verder ook geadviseerd gewoon door te rijden, er is niets aan deze auto wat noopt tot vervanging op korte termijn. Ik ga dus maar vrolijk doorrijden. Verbruik is nog steeds 1 op 22 en hij heeft de laatste 15.000 kilometer minder dan een liter motorolie verbruikt. Het roestgat onder het portier (ooit schade gehad) is voor 120 Euro gelast, en dat levert bij de volgende APK geen problemen op.

UPDATE 30-10-2009

Afgelopen zomer heeft de Golf weer een grote beurt gehad met bijbehorende APK. De auto is door de keuring gekomen na enkele reparaties (motorsteun, hoezen achteras), maar niet zonder de opmerking dat het de laatste keer zou zijn, tenzij er een flink aantal (aankomende) reparaties zouden worden uitgevoerd.
Dit zou inhouden een nieuwe drukleiding voor de stuurbekrachtiging (circa € 600) en het nodige laswerk aan de bodemplaat. Ook verwacht ik dat binnenkort het voorste deel van de uitlaat (met katalysator) aan de beurt is, evenals de distributieriem.
Voor mij het definitieve moment om te besluiten te gaan zoeken naar een andere auto. Ik had na de APK de tijd tot augustus 2010. Inmiddels heb een andere auto na het nodige speurwerk gevonden, een donkerblauwe vijf-deurs VW Golf V 2.0 SDI Trendline met circa 147.000 kilometer op de teller, met volledige Volkswagen Voorkeursselectie garantie voor een jaar (vereiste gezien mijn vele kilometers per jaar). De auto heeft een paar extra’s waardoor hij juist voor mij zo aantrekkelijk is. Was wel een heel zoekwerk ! Voordeel wel dat het een kopers-markt is, de prijzen liggen relatief laag en een SDI is veel goedkoper dan een TDI. Enige lastige was de juiste extra’s te vinden.
Met deze VW Golf heb ik inmiddels in bijna dertien jaar 635.000 kilometer op de teller, hij schijnt naar Polen te gaan. Inmiddels is hij ingeleverd bij de dealer.
Ik zal binnenkort een log starten over de nieuwe auto, na wat ervaring te hebben opgedaan.

PROBLEMEN

  • 635.183 km

elektrische achterruiten vielen spontaan naar beneden, is aan beide kanten een keer gebeurd
bij 110.000 kilometer drukgroep vervangen, koppelingsplaten tegelijk met drukgroep vervangen (was niet versleten)
bij 340.000 kilometer een verbindingsstang tussen versnellingshandle en bak gebroken.
bij 360.000 dynamo versleten
verder geen mankementen
in de loop der tijd al drie keer een portierslot vervangen
Verdraaid irritant is dat de kilometerteller na 300.000 weer op nul springt, heeft VW zo weinig vertrouwen in zijn eigen auto’s ?

bij 480.000 kilometer een kapotte startmotor, zie hierboven
thans een scheur van ca. 20 centimeter in de vooruit, buiten de ca. 10 putjes/putten. Volgens mij is dit geen afkeurreden voor de APK

bij laatste servicebeurt weer ellende opgelost met elektrische ramen. Deze wilden alleen nog maar dicht bij afsluiten auto met de sleutel. Oplossing was rechterportierslot (!) vervangen, vreemde oplossing.

tussen de 560.000 en de 604.000 kilometer geen problemen gehad, alleen gaan de koplampen vaak kapot. Rechterdimlicht moet ik zo eens in de twee maanden vervangen. Maar met deze auto is dat een fluitje van een cent.

Ik heb in het laatste jaar t/m verkoop eigenlijk geen problemen meer gehad. Wel meer bijgeluiden, maar goed wat wil je na 16 keer de aade te zijn rondgereden !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.