AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf Variant
1

Klassiek thema

Volkswagen Golf Variant 1.8 90pk GL (1996)

  • Autotest
22 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor het eerst in de geschiedenis mengt Volkswagen zich met een Variant op basis van de Golf in de concurrentiestrijd bij de 'compacte' stationcars. In deze test stellen we de 1.8 GL met 66 kW-motor voor.

Het begrip Variant kent bij Volkswagen al een lange historie. Toen de Kever in de jaren '60 wat gedateerd begon te raken, bracht VW onder de benaming '1500' een echte sedan met een zogenoemd pontonmodel uit en gebruikte vervolgens de bodemgroep van die sedan als fundament voor een zeer ruime stationcar, die Variant werd gedoopt.
Een nieuwe episode in VW's stationcar-story brak aan met de komst van de uit de Audi 80 ontwikkelde Passat, die halverwege de jaren '70 ook als Variant uitkwam. In moderne vorm bestaat die Variant nog steeds en is in ons land zelfs het populairste Passat-model.
Als aanvulling daarop bedacht VW de Golf Variant, die zich heeft ingevochten in een drukbezet marktsegment.
Ja, het wordt dringen bij de kleine stationcars. Maar zolang die zich uiterlijk Šn functioneel van de steeds eenvormiger sedans en hatchbacks weten te onderscheiden, mogen we gerust spreken van een groeiend gat in de markt. Met de degelijke reputatie van de Golf en het nog altijd nostalgische imago van de Variant lukt het VW best om zich in het gedrang een plaats te veroveren, temeer omdat de Golf Variant er compact en functioneel uitziet.
Met zijn 1,8-liter motor van 90 pk is de testwagen de op twee na krachtigste van de familie en dat blijkt genoeg om onder de indruk te raken van het weggedrag, dat zelfs een tikje hoger mag worden aangeslagen dan dat van het standaardmodel. Hoewel de wielbasis van de stationcar niet is vergroot, is de wagenlengte ruim 30 centimeter gegroeid. Die staart zorgt ervoor dat de Variant in snelle bochten het lichte onderstuur van de standaard-Golf mist en vrijwel neutraal op koers blijft. De binnenwaartse reactie op gas-loslaten is in zo'n situatie misschien iets pittiger, maar vrijwel altijd simpel en intu‹tief te corrigeren.

Bekende motor

Sinds de introductie van de Golf III in 1992 is er aan de motor in principe weinig veranderd. dat was ook niet zo nodig, want hoewel Volkswagen meestal wat lager in de pk's zit dan de meeste concurrenten is de conventionele achtklepper in het vooronder wel lekker willig over het hele toerenbereik. Dat geeft de geruststellende indruk dat er altijd genoeg power onder de rechtervoet zit en daar gaat het in de dagelijkse rijpraktijk om. Met name op de snelweg stelt de 90 pk Golf besteller dan ook niet teleur. Even terug naar '4' en een kleine twaalf tellen later is het verschil tussen 80 en 120 km/h overbrugd. Bij de gebruikelijke snelheden gedraagt de motor zich trouwens mooi rustig; het meeste geluid komt dan ook voor rekening van de banden.
Uiteraard toont de zwaardere Variant een wat hoger verbruik dan de hatchback-Golf, maar het verschil is niet alarmerend. Over het veeleisende standaard-testtraject liet de stationcar een gemiddelde van 1:10,6 noteren en dat geeft aan dat een rustige rijstijl met gemak rond de 1:12 kan opleveren. Over de rest van de techniek valt ook nauwelijks iets te muggeziften, want dat heeft VW als vanouds goed voor elkaar: een resoluut schakelende bak, stevig doserende remmen, een goed bij het rijkarakter passende stuurbekrachtiging en een consequente, voor de hand liggende plaatsing van alle bedieningsorganen.
Beoordeeld op zijn beladings-eigenschappen steekt de Variant niet noemenswaardig boven zijn klassegenoten uit, maar met zijn maximale volume van bijna anderhalve kuub scoort hij lang niet slecht. Wel blijft het jammer dat de Variant - net als trouwens vrijwel alle andere stationcars - niet meer mag torsen dan de civiele Golf. Dat maakt hem meer geschikt voor de wekelijkse boodschappentocht langs de supermarkten dan voor echt zware klussen. In ieder geval is de 'normale' kofferruimte met de achterbank in de gebruiksstand groot genoeg om op vakantie een forse hoeveelheid gezinsbagage mee te zeulen.
In het gebruik is er verbazend weinig verschil tussen de bestel-Golf en zijn ruimtelijk minder bedeelde voorvader. Tijdens het rijden is er weinig van de verlengde achtersteven te merken en bij het parkeren spelen die extra decimeters nauwelijks een rol, omdat het recht-aflopende kontje haarscherp insteken mogelijk maakt.
Ten slotte vaart de Golf Variant met zijn uitrusting dezelfde degelijke middenkoers als bij zijn andere beoordelingscriteria: centrale vergrendeling en elektrisch bediende spiegels zijn standaard, voor de rest moet worden betaald. Dat doet toch iets af aan de verder zo gunstige totaalindruk.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Variant 1.8 90pk GL
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.432

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.340 mm / 1.695 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.106 kg
Laadvermogen 509 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden195/60HR14Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 197 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Neutraal bochtgedrag
  • +Ruim interieur
  • +Goede prestaties
  • -Sobere uitrusting
  • -Laadvermogen valt tegen
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

Uitgelicht aanbod

    1.6 Trendline KOOPJE --Inruil Mogelijk--

    Volkswagen Golf 1.6 Trendline KOOPJE --Inruil Mogelijk--

    • 1998
    • 228.614 km

    € 650

    1.4 GTE Leer Pano LED Navi Trekhaak

    Volkswagen Golf 1.4 GTE Leer Pano LED Navi Trekhaak

    • 2015
    • 75.417 km

    € 17.499

    Variant 1.6-16V Comfortline 105 pk

    Volkswagen Golf Variant 1.6-16V Comfortline 105 pk

    • 2001
    • 293.338 km

    € 1.725

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Op zoek naar een kleine EV

Op zoek naar een kleine EV

Het valt niet meer te ontkennen dat de EV aan een onstuitbare opmars is begonnen, al dan niet...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

81

Voor wie een GTI te tam is en een R te vierwielaangedreven heeft Volkswagen de Clubsport-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    2
    • 28 december 2020
  • Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

    Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

    81
    • 21 december 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe mild-hybride benzinemotor voor Volkswagen Golf

    Nieuwe mild-hybride benzinemotor voor Volkswagen...

    26
    • 16 december 2020
  • Review
    Volkswagen e-Golf (2014)

    Volkswagen e-Golf (2014)

    7
    • 12 december 2020
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020)

    16
    • 6 december 2020
  • Review
    Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)

    Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion...

    1
    • 25 november 2020
  • Autonieuws
    Prijzen Volkswagen Golf Variant bekend

    Prijzen Volkswagen Golf Variant bekend

    55
    • 19 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    18
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    22
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    23
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in 2020

    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in...

    51
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Gefacelifte Volkswagen Polo gaat Golf achterna

    Gefacelifte Volkswagen Polo gaat Golf achterna

    70
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Ford Ranger op pad

    Nieuwe Ford Ranger op pad

    6
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen's grootste SUV onder het mes

    Volkswagen's grootste SUV onder het mes

    10
    • 11 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep