Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf Variant

Volkswagen Golf Variant 1.8 90pk GL (1996)

Klassiek thema

1
Volkswagen Golf Variant 1.8 90pk GL (1996)
  • Autotest
22 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor het eerst in de geschiedenis mengt Volkswagen zich met een Variant op basis van de Golf in de concurrentiestrijd bij de 'compacte' stationcars. In deze test stellen we de 1.8 GL met 66 kW-motor voor.

Het begrip Variant kent bij Volkswagen al een lange historie. Toen de Kever in de jaren '60 wat gedateerd begon te raken, bracht VW onder de benaming '1500' een echte sedan met een zogenoemd pontonmodel uit en gebruikte vervolgens de bodemgroep van die sedan als fundament voor een zeer ruime stationcar, die Variant werd gedoopt.
Een nieuwe episode in VW's stationcar-story brak aan met de komst van de uit de Audi 80 ontwikkelde Passat, die halverwege de jaren '70 ook als Variant uitkwam. In moderne vorm bestaat die Variant nog steeds en is in ons land zelfs het populairste Passat-model.
Als aanvulling daarop bedacht VW de Golf Variant, die zich heeft ingevochten in een drukbezet marktsegment.
Ja, het wordt dringen bij de kleine stationcars. Maar zolang die zich uiterlijk Šn functioneel van de steeds eenvormiger sedans en hatchbacks weten te onderscheiden, mogen we gerust spreken van een groeiend gat in de markt. Met de degelijke reputatie van de Golf en het nog altijd nostalgische imago van de Variant lukt het VW best om zich in het gedrang een plaats te veroveren, temeer omdat de Golf Variant er compact en functioneel uitziet.
Met zijn 1,8-liter motor van 90 pk is de testwagen de op twee na krachtigste van de familie en dat blijkt genoeg om onder de indruk te raken van het weggedrag, dat zelfs een tikje hoger mag worden aangeslagen dan dat van het standaardmodel. Hoewel de wielbasis van de stationcar niet is vergroot, is de wagenlengte ruim 30 centimeter gegroeid. Die staart zorgt ervoor dat de Variant in snelle bochten het lichte onderstuur van de standaard-Golf mist en vrijwel neutraal op koers blijft. De binnenwaartse reactie op gas-loslaten is in zo'n situatie misschien iets pittiger, maar vrijwel altijd simpel en intu‹tief te corrigeren.

Bekende motor

Sinds de introductie van de Golf III in 1992 is er aan de motor in principe weinig veranderd. dat was ook niet zo nodig, want hoewel Volkswagen meestal wat lager in de pk's zit dan de meeste concurrenten is de conventionele achtklepper in het vooronder wel lekker willig over het hele toerenbereik. Dat geeft de geruststellende indruk dat er altijd genoeg power onder de rechtervoet zit en daar gaat het in de dagelijkse rijpraktijk om. Met name op de snelweg stelt de 90 pk Golf besteller dan ook niet teleur. Even terug naar '4' en een kleine twaalf tellen later is het verschil tussen 80 en 120 km/h overbrugd. Bij de gebruikelijke snelheden gedraagt de motor zich trouwens mooi rustig; het meeste geluid komt dan ook voor rekening van de banden.
Uiteraard toont de zwaardere Variant een wat hoger verbruik dan de hatchback-Golf, maar het verschil is niet alarmerend. Over het veeleisende standaard-testtraject liet de stationcar een gemiddelde van 1:10,6 noteren en dat geeft aan dat een rustige rijstijl met gemak rond de 1:12 kan opleveren. Over de rest van de techniek valt ook nauwelijks iets te muggeziften, want dat heeft VW als vanouds goed voor elkaar: een resoluut schakelende bak, stevig doserende remmen, een goed bij het rijkarakter passende stuurbekrachtiging en een consequente, voor de hand liggende plaatsing van alle bedieningsorganen.
Beoordeeld op zijn beladings-eigenschappen steekt de Variant niet noemenswaardig boven zijn klassegenoten uit, maar met zijn maximale volume van bijna anderhalve kuub scoort hij lang niet slecht. Wel blijft het jammer dat de Variant - net als trouwens vrijwel alle andere stationcars - niet meer mag torsen dan de civiele Golf. Dat maakt hem meer geschikt voor de wekelijkse boodschappentocht langs de supermarkten dan voor echt zware klussen. In ieder geval is de 'normale' kofferruimte met de achterbank in de gebruiksstand groot genoeg om op vakantie een forse hoeveelheid gezinsbagage mee te zeulen.
In het gebruik is er verbazend weinig verschil tussen de bestel-Golf en zijn ruimtelijk minder bedeelde voorvader. Tijdens het rijden is er weinig van de verlengde achtersteven te merken en bij het parkeren spelen die extra decimeters nauwelijks een rol, omdat het recht-aflopende kontje haarscherp insteken mogelijk maakt.
Ten slotte vaart de Golf Variant met zijn uitrusting dezelfde degelijke middenkoers als bij zijn andere beoordelingscriteria: centrale vergrendeling en elektrisch bediende spiegels zijn standaard, voor de rest moet worden betaald. Dat doet toch iets af aan de verder zo gunstige totaalindruk.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Variant 1.8 90pk GL
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.432

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.340 mm / 1.695 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.106 kg
Laadvermogen 509 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden195/60HR14Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 197 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 550
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 553
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 - Apk 18 augustus 2023

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 - Apk 18 augustus 2023

    • 1997
    • 258.688 km

    € 1.650

    Volkswagen Golf 2.0 GTI | MK3 GTI | 1996 | Liefhebbersauto

    Volkswagen Golf 2.0 GTI | MK3 GTI | 1996 | Liefhebbersauto

    • 1996
    • 228.425 km

    € 3.950

    Volkswagen Golf 1.4-16V nieuwe apk5-7-2023 - 5 deurs - Trekhaak 5deurs centaal vergrenling zeer netten auto

    Volkswagen Golf 1.4-16V nieuwe apk5-7-2023 - 5 deurs - Trekhaak 5deurs centaal vergrenling zeer netten auto

    • 1999
    • 240.433 km

    € 800

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    4
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
meer reviews
Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

207

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    21
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

    Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

    22
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Dit is de Volkswagen Phaeton die nooit kwam

    Dit is de Volkswagen Phaeton die nooit...

    34
    • 7 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    207
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID Buzz

    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID...

    28
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    35
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden