Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 4.500 km |
Golf 6, goede reisauto?
- 4.500 km
Hallo,
(foto's volgen)
omdat ik tijdens mijn zoektocht naar de voor mij ideale leaseauto veel gebruik heb gemaakt van dit forum,voeg ik graag mijn review toe.
De auto was in juli besteld en kon begin november worden opgehaald. Een gigantische levertijd, voor ongeveer 1/3 te wijten aan een lange boottocht. De auto wordt gemaakt in Mexico en ik moet zeggen dat 'Das Auto' de mexicanen toch goed heeft geleerd hoe een 6 in elkaar gezet moet worden.
Bestellen:
Mijn criteria: Diesel, station, 20% bijtelling, 6 versnellingsbak of automaat, met een voorkeur VAG modellen.
Wat (medio juni 2010) overbleef was de VW passat, VW golf, Audi a3 sportsback, Skoda octavia combi, óf een Volvo V50. VAG en Ford dus ;-)
De Audi was echt te klein voor een jong gezin.
De skoda en de passat waren (binnen de 20% regeling, nieuwe passat is een ander verhaal) enkel verkrijgbaar met 5-bak. Deze bak viel voor mij af omdat ik tijdens de proefrit de indruk kreeg dat het noodzakelijk is om extra gas te geven tijdens het wegrijden vanuit stilstand. Daarbij kreeg ik het gevoel dat de 3e en 4e versnelling wel heel 'lang' waren.
De Volvo met D2 motor klopte precies met mijn pakket van eissen, maar sprak me toch niet echt aan.
Een mooi alternatief was een vw golf highline met DSG. Alle luxe en precies groot genoeg. De bestelling doorgegeven, specs:
Golf 1.6 tdi bleumotion, modeljaar 2011
platinum grey
DSG 7 versnellingsbak
highline
executive pakket
De auto is besteld in juli, en tussentijds komen al die nieuwe superb greenlines, nieuwe passats, opel astra sportsbacks en ook bijvoorbeeld een peugeot 508 op de markt. Bijna allemaal een klasse groter en ook met dezelfde regeling te bestellen. Dan bekruipt je toch een licht gevoel van twijfel.
Zou de golf zich kunnen weren tegen deze nieuwe modellen?
aflevering:
Begin november stond de auto klaar om opgehaald te worden. De aflevering was netjes, de garagehouder had de auto even binnengezet zodat ik deze weer mooi naar buiten kon rijden.. echt veel meerwaarde heeft dit niet, behalve dat iedereen die zit te wachtten op zijn nieuwe winterbandjes ziet dat de garagehouder weer een nieuwe bolide heeft verkocht.
Na een korte, correcte uitleg kon ik de weg op.
Eerste indruk:
Heel stil en erg solide, alleen het vinden van de goede zit in highline stoelen is een kwestie van tijd. Ik ben niet de eerste die dit omschrijft en kan daarom alle bevestigen wat eerder geschreven is; Het is even zoeken maar dan zit je uiteindelijk ook gewoon heel erg goed.
Verder verklaard de bediening zichzelf en ontdek ik tijdens het rijden geen kraakje, piepje of wat dan ook.
Na 4200Km en 30 dagen:
Interieur:
De zit gevonden,verder nog steeds geen vreemde zaken. De stilte in auto blijft opvallend. Ik heb veel in een golf 5 gereden, maar dit is toch echt van een andere orde. Deze stilte gecombineerd met de luxe uitrusting doet de golf goed. De navigatie is tot nu toe foutloos en de geluidsinstallatie plus carkit zijn van een prima kwaliteit.
Verder doet de DSG zijn werk en is met de sportstand zowaar sportief rijden mogelijk. De flippers op het stuur hebben voor mij geen enkele meerwaarde en ik vraag me af of iemand die ooit gebruikt?(bij een gti misschien?)
Weggedrag:
Het weggedrag is goed voor elkaar alleen had de vering achter wat strakker gemogen. Bij obstakels zoals drempels veert het bleumotion onderstel een keer 'na' en dat is af en toe irritant.
Op de autobahn vorige week de 205kmh aangetikt en er was nog een klein beetje ruimte voor meer, Dit zal in de praktijk wel kloppen met de specs, dus 190-195 is goed haalbaar. De auto ligt ook bij deze snelheden nog gewoon goed op de weg.
Motor:
De motor doet misschien iets onder voor de oude 1.9tdi van VAG maar dat zal niet veel zijn. Wat je voelt is dat de turbo niet zo abrupt aanslaat én wat je hoort is dat de motor een stuk stiller is. Daardoor lijkt het 1.6 blok minder snel. In de praktijk is dit verschil mijns inziens minimaal en doet de 1.6 zijn werk wat rustiger, daarbij is het verbruik 'irritant' laag.
Exterieur:
De bochten verichting werkt en biedt zowaar voordelen. Met name in Duitsland zijn snelwegen slecht of onverlicht en daar is een auto met bochtenverlichting echt een verbetering.
De kleur is minder ongevoelig voor vuiligheid dan gehoopt en waarschijnlijk moet deze net zo vaak door de wasstraat dan de vorige.
De velgen zijn uigevoerd met een duotone look, nieuw voor modeljaar 2011. Dit had van mij niet gehoeven maar het misstaat de auto ook niet.
De Auto bevalt goed en kan zich zeker meten aan zijn (grotere) broers. De highline uitvoering is aan te bevelen, zeker icm de DSG. Hier moet wel flink voor betaald worden en wetende dat de passat qua prijs in de buurt ligt denk ik dat de gof 6 het erg moeilijk krijgt om de verkoopcijfers vast te houden gedurende 2011 -2012.
Groet R.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.