Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline (2011)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.850 km

Mijn eerste ‘auto van de zaak’ mocht ik 14 jaar geleden in ontvangst nemen: een VW Golf 3.
En nu mag ik me sinds 7 januari jl., trotse eigenaar noemen van deze (in mijn ogen) schitterende automobiel.
De kleur is heel persoonlijk ben ik inmiddels achtergekomen, men vind ‘m mooi of lelijk. Een tussenweg heb ik nog niet gehoord.
Het interieur is een kleine gok, ik vind het absoluut de mooiste interieurkleurstelling die er bestaat maar het is wel een stukje gevoeliger in het gebruik. Mijn kinderen hebben een kleine aanvullingscursus op de opvoeding genoten om enige bewustwording van de nieuwe auto te verkrijgen…
De uiteindelijke configuratie is als volgt:

VW Golf Variant 1.6tdi Bluemotion Highline
Kleur: Toffee brown
Interieur: Alcantara cornsilk beige
Opties:
- exectutive pakket
- winterpakket
- getint glas
- trekhaak
- alarm plus
- telefoonvoorbereiding premium

Zoals het een goed werkgever betaamd, was de keuze aan redelijke eisen gebonden. Belangrijk waren: energielabel A, diesel (vanwege de kilometers) en uit de VAG groep.
Ik zal geen epistels gaan schrijven over allerlei keuzedilemma’s, ik heb gekozen voor de Golf omdat ik een mooie dynamische en tijdloze auto wilde rijden. De Skoda Octavia is gewoon minder mooi en niet dynamisch. Wel verstandig.
Maar, zoals gezegd, ik vind dat de Golf Variant nog enige emotie oproept. Binnen de gestelde eisen natuurlijk.

Eerste ervaringen na 2 weken en 1850km:

Een heerlijke reisauto. Na vele jaren grotendeels ‘frans’ te hebben gereden, is de degelijkheid van een Volkswagen niet te missen. Alles zit op de juiste plek en is van zeer degelijke materialen gemaakt. De afwerking is ook erg goed.
Het lichte interieur bevalt me erg goed, het geeft een luxe uitstraling en het geeft het interieur een ruimer gevoel. Niet dat je ruimte tekort komt, maar de beleving is ‘ruimer’.
De bediening komt steeds losser en alles gaat zich soepeler gedragen.
Het verbruik is alleen nog maar verbeterd, de tweede tank is met gemiddeld 5,4ltr/100km leeg gereden. Daar zitten veel snelweg en filekilometers tussen.
Het start/stop systeem is wel een bijzondere gewaarwording, het werkt prima.
De ruimte op de achterbank is redelijk te noemen. Met mijn lengte van 1,90m kunnen de kids nog redelijk goed zitten, een volwassene zou het al moeilijker hebben. Al met al een gevolg van deze autoklasse.
De kofferbak is riant en erg mooi afgewerkt. De dubbele bodem is praktisch voor kleine losse materialen. Mijn oude kratje met losse spulletjes is daardoor niet meer nodig. Erg praktisch is dat de kofferbakafwerking gewoon uit zwart tapijt bestaat.
Mijn auto heeft de RNS315 navigatie inclusief multimedia-aansluiting en dat is een heel prettig systeem.
De navigatiefunctie is prima, niet zo snel en praktisch als een losse TomTom, maar gewoon afdoende. En mooi geïntegreerd in het dashboard.
De telefoonfunctie heb ik uitgebreid met de ‘premium’ functie waarbij in de centrale boordcomputer alle functies worden weergegeven. In principe maar een investering van 70 euro op de optielijst, maar wat een prettige toevoeging! Tijdens het rijden moet ik veel bellen en deze constructie zorgt voor een veiliger weggedrag omdat je standaard de goede richting uitkijkt.
De RNS315 heeft ook een functie dat de volledige telefoon inclusief telefoonboek wordt overgenomen. De touch-adapter die voorheen werd meegeleverd is nu dus niet toegepast. Dan komt gelijk de absolute misser van Volkswagen om de hoek kijken: ze hebben verzuimd om de dashboardhouder achterwege te laten! Je rijd dus nu gewoon rond met een nutteloze puist op het dashboard. Dit ga ik zeker nog aankaarten bij de dealer.
Het geluid van de stereo is redelijk, de basweergave is niet lekker, het laag klinkt wat flodderig. Dit heb ik in de loop van de jaren wel eens beter gehoord, ik ga nog wel eens nadenken over een custom aanpassing. De midden en hoge tonen zijn wel goed.
De multimedia-aansluiting is een genot. USB sticks en iPod zijn eenvoudig aan te sluiten en vanaf de RNS315 te bedienen. Voor de iPod heb je wel een extra kabeltje nodig die niet standaard meegeleverd wordt. En zoals het Volkswagen betaamt, tik je daar 45 euro voor af.
De highline-sportstoelen zitten voortreffelijk, daar heb ik echt naar uitgekeken. Mijn voorloopauto was een Toyota Avensis en daar kreeg ik rugklachten van.
De gehele zit is in de Golf erg goed in te stellen, van lekker laag (mijn zit) tot hoger op de bok is prima in te stellen.
Het stuur is dik maar niet te dik, en het ligt goed in de hand. De audio en telefoonbediening op het stuur zijn erg prettige toevoegingen.

Tot nu dus een erg positief bericht. Ik zal deze review blijven bijhouden en ook de mindere zaken bespreken. Tot nog toe valt alleen de misplaatste en nutteloze telefoonhouder op het dashboard in negatieve zin op.

Update 7100km

  • 7.100 km

Na twee maanden en 7100 km, tijd voor een korte update met enkele gebruikservaringen.

Wat me opvalt is de comfortabele afstelling van het onderstel. Tijdens lange ritten is het prima rijden, de auto is stil en de stoelen zitten geweldig.
Toch is het onderstel eerder comfortabel dan sportief. In bochten helt de koets over en bij verkeersdrempels ontstaat de neiging tot ‘deinen’. Na jaren van franse auto’s (2,5 jaar Peugeot en 5,5 jaar Renault) had ik meer stevigheid verwacht van Volkswagen. Door de ‘bluemotion technology’ kon het sportonderstel niet aangevinkt worden, had ik best prettig gevonden.

Na enige tijd, ben ik toch even in overleg met de dealer gegaan over een paar kleine zaken: hinderlijk windgeruis van bestuurdersportier en het wegwerken (weghalen) van de nutteloze telefoonhouder.
Niets dan lof over deze dealer, Auto Muntstad vestiging Zeist, ze pakken de zaken goed en serieus aan. Naar aanleiding van mijn vragen, wilden ze graag mijn auto een dagje ‘op proef’, dan kon gelijk de navigatie ge-update worden.
Afspraak gemaakt en ik kreeg een dag de beschikking over een fonkelnieuwe Jetta. Ook toffeebuin en met zwartleder interieur. Prima auto, goed (sport)onderstel, maar niet zo mooi als mijn eigen automobiel. Ook is het interieur (in detail) minder fraai dan in de Golf. Door een ingelaste afspraak ineens 450km met de Jetta gereden, dus ik kon een aardige vergelijking maken.
Naar aanleiding van de oplospunten worden in maart 2011 mijn telefoonhouder weggewerkt (montage nieuw deel van dashboard) en zal er naar het deurrubber worden gekeken. Tevens laat ik het stuur in de middenstand zetten, die staat nu nog ‘uit het lood’.

De geluidskwaliteit van de audio is niet helemaal mijn ding. Goed, maar niet meer dan dat. Dit ga ik binnenkort nog ernstig upgraden.
De navigatie is afdoende, het blijft een redelijk eenvoudig systeem. De integratie van radio/navi/telefoon in één apparaat blijft z’n ‘unique-selling-point’.

De motor gaat zich steeds soepeler gedragen, door het ontbreken van een zesde versnelling is de vijfde versnelling erg lang. Dit nodigt uit tot erg schakellui rijden. In de praktijk kun je vanaf 70 km/h prima in de vijfde versnelling blijven rijden.
Het verbruik neemt ook nog steeds langzaam af, nu gemiddeld 1 op 19 (5,2ltr/100km) en 1000km op 1 tank is goed te realiseren.

Na verloop van tijd kom je ook steeds meer zaken tegen die je veel meer gaat waarderen:
- het automatische dimmen van de dashboardverlichting, ook overdag.
- statische bochtverlichting, ik rijd vrij vaak over onverlichte polderwegen en kan deze bochtverlichting wel waarderen.
- het dashboardkastje wordt echt gekoeld, niet zomaar een aftakking van het klimaatsysteem naar het kastje, maar echt koeling.
- de ophanghaakjes in de kofferbak, lijkt simpel, maar ze zijn echt handig in het gebruik.
- de vuilgevoeligheid van de kleur is erg laag, dit was absoluut geen eis bij het uitzoeken, maar in de praktijk is de kleur dus helemaal niet zo vuilgevoelig.
- het interieur is erg goed schoon te houden, de enige plek waar redelijk veel vuil op komt, zijn de instaplijsten, die wil je nog wel eens met de schoen raken.
- in deze koude tijden is de stoelverwarming een genot, de kachel komt vrij traag op temperatuur waardoor je met de stoelverwarming al heel snel behaaglijk zit.
- de iPod-aansluiting is geweldig, met m’n iPod classic steeds 120GB aan (goeie) muziek bij me, hele prettige optie.

Kortom, ik geniet nog elke dag van m’n auto, de ervaringen blijf ik hier bijhouden.

Update 25200km

  • 25.200 km

Update 25200km:

Na 8 maanden rondrijden, kan ik beamen dat het een heerlijke reisauto is. Het gemiddelde verbruik blijft bij mij hangen op 1:19,3
De zitpositie is uitstekend en de stoelen zijn op langere ritten prima.
Het koppel van de (basis)dieselmotor is erg prettig. De auto is geen strepentrekker, maar het is prima rijden met altijd voldoende koppel onder de voet.
Ik ervaar het ontbreken van een zesde versnelling ook als prettig. De vijf aanwezige versnellingen zijn goed gekozen en vanaf 70 km/h is het schakellui rijden in ‘5’.
Het meubilair is goed schoon te houden, dat valt me alles mee. Het alcantara is goed wasbaar, vlekken zijn wel sneller zichtbaar natuurlijk.
De standaard banden (Conti’s) ben ik niet tevreden over, met name met regen zijn het geen toppers. Na de zomerperiode worden er 4-seizoensbanden gemonteerd, dat zal ook een ‘gulden middenweg’ zijn, maar geeft wel betere allround eigenschappen.
Het veercomfort is prima, vooral op de snelweg ligt de auto als een blok op de weg. Op verkeersdrempels is de auto wel ‘springerig’, deze kon ik met een Renault stukken harder nemen.
De bouwkwaliteit is zo goed, dat je al heel snel verwend raakt. Pas als je weer eens in een andere auto plaatsneemt (in dezelfde klasse), begrijp je deze kreet goed.

Vlak voor de vakantie, heeft de dealer nogmaals onderzocht waarom het bestuurdersportier overmatig ruist boven 100 km/h. Dit heeft helaas geen resultaat gegeven, er is nu ‘alles aan gedaan, meer kan niet.’
Tevens is de zonnebrilhouderklep aan het plafond vervangen. Die kwam, vooral tijdens warm weer, regelmatig naar beneden zakken.

Drie weken vakantie achter de rug en met de auto 3400km afgelegd. In de Pyreneeën bergroutes gereden en de autoroute A75 overgedieseld. Wat een heerlijk sterke motor, dat je ‘maar’ 105pk hebt, is niet te merken. Het koppel is allesbepalend voor dit prettige rijgedrag. De auto was echt volgeladen en een flinke dakkoffer (540ltr) deden het verbruik tijdens de vakantieritten dalen naar 1 op 17,5
De stoelen zijn op (erg) lange ritten wederom prettig gebleken, ook de airconditioning heeft voldoende capaciteit om het interieur snel op de juiste temperatuur te krijgen.
De navigatie voldeed, maar gaf een enkele keer foutieve aankomsttijden aan.

Afgelopen weekend een begin gemaakt met verbetering van de stereo: in de kofferbak staat nu een Focal Solution 25A1 subwoofer met ingebouwde versterker voor de voorluidsprekers. Dit geeft een enorme verbetering van het geluid. Alleen de frontspeakers moeten nog vervangen worden, maar met deze goede aansturing van een aparte versterker zijn ze al veel beter gaan spelen.
Opvallend is dat audio (mp3’s) direct vanaf een usb-stick beter klinkt dan hetzelfde signaal van de iPod. Dit zal wel te maken hebben met de (kwalitatief mindere) DA conversie van de iPod.

Update 71000km

  • 71.000 km

Korte update omdat ik echt wel tevreden ben met deze auto.
Afgelopen winter 30000km op Goodyear Vector 4Seasons afgelegd wat goed is bevallen. Ze maken iets meer afrolgeluid en het zijn net geen echte sneeuwbanden, maar in NL voldeden ze prima. Ik ben overigens geen wintersporter, maar er heeft toch een tijdje flink sneeuw gelegen dus de ervaring was er wel. Ook op nat wegdek rijden ze uitstekend.
Voorjaar naar Toscane geweest en zomervakantie in zuid Frankrijk, het is echt een fijne reisauto. Nog steeds met volle bepakking (tent, doos, 4pers) een gemiddeld verbruik van 1:17,5
Zaken die ik persoonlijk liever anders zou zien: auto is behoorlijk op comfort afgesteld en als je naar de schakelindicator 'luistert', bromt en dreunt de motor zo heftig dat het niet leuk meer is.
In positieve zin valt me op dat de lichte bekleding erg mooi blijft, ik zit elke dag met spijkerbroek in de auto en ook de kinderen laten nog wel eens wat vallen, maar de bekleding blijft gewoon mooi.
Ook positief is de kracht van de airco, interieur is erg snel op temperatuur.
Dus: nog steeds tevreden. Vooral nu om mij heen verschillende mensen de TSI-problemen hebben, waardeer ik mijn auto steeds meer.

Update 121000km

  • 121.000 km

Wat een heerlijke auto blijft het, ook na 121000km.
Zojuist weer een beurt gehad en via werkgever een nieuw luchtfilter met 'cyclone' ingebouwd gekregen, dit in het kader van het aanpassen van wagenpark mbt MVO en milieu.
Ben zelf erg sceptisch over dit soort aanpassingen maar ik ben ineens van de 'motordreun' af bij lage toerentallen! Een verbetering dus, nu het verbruik nog afwachten.
Een paar maanden geleden is plotseling de RNS ermee gestopt, deed niets meer. Deze is keurig onder garantie vervangen.
Minpunten blijven nog steeds: vervelend windgeruis bij m'n linkeroor en bij regen zijn de achteruitkijkspiegels niet meer te zien.
Rijden is nog steeds heerlijk en verbruik is in 121000km gemiddeld 5,07 ltr/100km gebleken.
Met de nieuwe Golf Variant op de weg, was ik wel een benieuwd of mijn model ineens 'oud' zou zijn, dit vind ik gelukkig meevallen.
Ook weer een bewijs van 'tijdloze' styling of is het 'saaie' styling? Die discussie ga ik niet aan, ben erg tevreden Golf Variant rijder!

Slot

  • 197.000 km

Zo, het doek gaat vallen voor de Golf, m'n nieuwe auto is besteld.
Na 4,5 jaar en bijna 2 ton aan kilometers ga ik afscheid nemen van VAG, het waren zeer prettige kilometers in een fijne reisauto. Technisch heeft ze me nooit in de steek gelaten en optisch vind ik het nog steeds de mooiste.

Enkele tekortkomingen:
- de waterverplaatsing op de zijruiten tijdens regenbuien, hierdoor geen zicht in de spiegels
- de constante windruis van de linker b-stijl
- kwaliteit standaard luidsprekers
- te comfortabele afstemming onderstel

Pluspunten:
- luxe aan boord welke ook in de kleine zaken opvalt
- zuinig (gemm. 1 op 19,6)
- vijfbak
- trekkracht met trailer of caravan
- degelijkheid
- uitstraling, vooral met deze kleurstelling en interieur (persoonlijk vind ik dit model nog steeds mooier dan de opvolger)
- navigatiesysteem in al z'n eenvoud, het werkte perfect in heel Europa

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.