Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Comfortl. (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Comfortl. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 124.000 km |
Nieuwe baan, nieuwe auto...
- 124.000 km
Golf 6 Variant
1.6 TDI BlueMotion
Comfortline
Bouwjaar: 01 Feb 2010 datum: 20 feb 2010
Algemeen
Klaar met school, nieuwe baan en ‘natuurlijk’ een nieuwe auto.
En ik heb het geweten, de nieuwe Golf 6 Variant stond op mij te wachten in de showroom op mijn eerste werkdag. Hieronder een beknopt verslag na mijn eerste 4.000km.
Interieur
Hét verschil met de Golf 5 Variant, zie je pas als je in de Golf 6 Variant stapt. Wat een vooruitgang, hier hebben ze bij mij echt bonuspunten behaald. Complimenten voor het zeer uitgebreide navigatiesysteem, met file berekening (handig!).
De tellers zijn ook een flinke vooruitgang, mooi geplaatst en de witte verlichting steekt mooi af. Het middenscherm(tussen de tellers) is zéér handig, je kan er werkelijk alles mee, zoals: smsjes lezen, bellen, radio, navigatie, etc etc.
Bijna het belangrijkste vergeten, de auto is zeer ergonomisch! Toen ik voor het eerst in deze auto stapte voelde ik me al helemaal thuis. De vele knopjes zitten precies op de juiste plekken, heerlijk.
Exterieur
Ik vind het een zeer fraaie auto voor zowel jong als oud. Ik vind mijn auto zeer sportief ogen en ik zie hem dan ook niet als een saaie familiebak. In vergelijking met de Golf 5 Variant, is de vernieuwing enkel binnenin en aan de voorkant te zien. De Golf 6 voorkant oogt een stuk breder en agressiever. De achterkant vind ik er goed uitzien, vooral omdat ze de uitlaten hebben doorgetrokken (in tegenstelling tot de Golf 5).
Motor
“1.6 TDI in bijna 1400kg?!?!, en 2liter TDI leek mij beter gepast”, dat was mijn eerste gedachte. De 1.6 TDI is de vervanger van de 1.9 TDI, het vermogen en het koppel is namelijk precies gelijk. En ik moet zeggen, verrassend genoeg viel het helemaal niet tegen. De motor pakt goed op en zolang je in het turbogebied blijft heb je toch een lekker duwtje in je rug. Inhalen op de snelweg is geen enkel probleem en de topsnelheid is net geen 200kmh. Kortom, niet slecht voor een 1.6 TDI ;).
Minpunten
Bij dit onderdeel moest ik wat langer nadenken, ik ga niet zeggen dat deze auto perfect is, maar het echt negatief kan ik niet zijn.
Maar als ik dan toch iets neer moet zetten kies ik voor het verbruik.
Het opgegeven verbruik zou gemiddeld rond de 1 op 25 moeten zijn, echter kom ik niet verder dan een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Dit kan natuurlijk met veel dingen te maken hebben zoals; mijn rijstijl, de soort kilometers, de nieuwigheid van de auto etc etc etc.
Desalniettemin vond ik het toch wat tegenvallen, gelukkig maakt een tankpas alles goed.
En trouwens...wat voor minpunten moet ik neerzetten, ik ben 22 jaar en ik mag deze auto rijden.
*Update*
Een kleine update dan maar. Kmstand is inmiddels: 5300km. En ik ben het eerste 'echte' minpunt tegen gekomen. Namelijk de combinatie van mijn RNS310 en bluetooth pakket. Deze zijn niet goed op elkaar afgestemd, waardoor ik mijn nummer niet kan intikken in het daarvoor bedoelde scherm van de RNS310. Wat zei de dealer: "uhhm, vreemde combinatie, tsja..je kan enkel voor de RNS510 gaan". Daar gaat mn werkgever waarschijnlijk niet mee akkoord.
*Update II*
Kmstand: ong. 21.000km
Ja dat staat er echt: 21000km!, sinds 1 feb 2010. De kilometers vliegen voorbij maar zo voelt het niet. Ik heb niet echt het gevoel dat ik daadwerkelijk zoveel kilometers maak. Dit is misschien te verklaren door de soort kilometers die ik maak (snelweg) maar ook door het comfort en luxe van de auto. Met andere woorden; hij bevalt nog steeds erg goed en het is nog steeds een genot om in te rijden. Ik heb het 'comfort' iets beter gewaardeerd in deze review. Verder nog steeds geen problemen gehad, wat natuurlijk niet ongewoon is gezien de leeftijd van de auto. Ik kan alleen maar zeggen: op naar de 100.000km...of te wel ..tot over een paar maandjes:)
*Update III*
Het is alweer anderhalf jaar geleden, dus ik vond het weer eens tijd voor een bescheiden update.
Inmiddels staat de kilometerstand alweer op 124.000km, niet slecht in 2 jaar tijd. Ik ben nog steeds erg tevreden over deze auto, maar ik zal proberen kritisch te blijven.
In de afgelopen 2 jaar heb ik echter maar één klein probleempje gehad. Drie kwart jaar geleden is de 'magneetklep' van de turbo kapot gegaan. Het gevolg hiervan was dat ik regelmatig geen turbodruk meer had. Dit probleempje is onder garantie vervangen. Buiten dit kleinigheidje heb ik verder geen problemen gehad met deze auto. De auto voelt over het algemeen erg robuust aan (qua kwaliteit en afwerking). Ik heb nog nooit het idee gehad dat deze auto mij nog wel eens in de steek zal laten door gebreken. Ik ben uitermate tevreden over het comfort van de auto, na iedere lange rit (160km +) stap ik net zo fit uit als dat ik instapte.
Wat ik wel enigzins mis (ligt aan de motorkeuze) is het vermogen. De 105pk/250nm vind ik persoonlijk onvoldoende zodra de auto beladen is. Achter een vrachtwagen rijden om vervolgens op de linkerbaan 120kmh+ te rijden vereist wat geduld. Kortom ik vind 105pk te weinig voor een wagen van 1500+ kg. Voordeel is natuurlijk wel dat er maar 20% bijtelling wordt gerekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.