Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
Koppeling en Versnellingsbak defect
- 165.000 km
Eigenlijk al 4 jaar probleemloos gereden. Gezien mijn eerdere ervaringen met VW heb ik nooit een verslag bijgehouden. Maar goed begin 2008 begon ik wat kuren met de koppeling te merken. De auto is inmiddels 8 jaar oud, dus helemaal vreemd vond ik het niet. Het werd echter steeds vervelender met de auto te rijden. De koppeling slipte als een gek. Een bevriende VW-monteur wilde deze wel vervangen. Toen hij de koppeling had uitgebouwd, kwam hij erachter dat deze zeiknat van de olie was. Er bleek een gat in versnellingsbak te zitten. Een typisch kwaaltje van VW bij dit type versnellingsbak. Een van de popnagels kwam los en zorgde ervoor dat een van de vele asjes zich een weg naar buiten had geboord. Een gat groot genoeg om een vinger naar binnen te steken was het gevolg. Via een revisiebedrijf kon ik de defecte versnellingsbak inruilen. De gereviseerde bak werd eronder gebouwt. De koppeling is alsnog vervangen, daar de oude door de olie onbruikbaar was. Resultaat van deze actie een kleine 1000 euro armer. Wil er niet aan denken wat dit bij een officiele VW-dealer had gekost.
Grote beurt
- 171.857 km
Bij wegrijden uit een parkeergarage wilde ik het raam van de bestuurdersportier dichtdoen. Een harde tik klonk uit de deur en het raam zakte snel naar beneden. Aangezien de auto 2 dagen later voor een grote beurt behandeld werd bij de bevriende VW-monteur, meldde ik dit probleem bij hem. De grote beurt werd zonder probleem uitgevoerd en ook het raammechaniek werd snel vervangen door een verbeterde versie. Probleem met het raammechaniek is overigens ook een bekende kwaal. De kunstof onderdelen in het oude mechaniek zijn vervangen door metalen. Jammer genoeg zijn deze niet los te krijgen. Dus het hele mechaniek word vervangen.
Toerental sensor defect
- 173.000 km
Dit jaar alweer een hoop geld uitgegeven aan onderhoud en onverwachte uitgaven zoals die versnellingsbak.
Uitgaven die ik eerlijk gezegd niet verwachtte bij alweer mijn 3e VW. De eerste 2 golfjes hebben mij niet verrast met dergelijk kosten. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat de auto al 8 jaar is en dagelijks gebruikt word.
Maar goed. Na de grote beurt rijd als een zonnetje. Ik heb er goede hoop op dat ik voorlopig geen kosten hoef te maken. Tot het moment dat de auto gaat inhouden en maar moeizaam op gang komt.
De auto werd aan de computer gekoppeld. Een van de toerental sensors bleek defect. De BDP-sensor was de boosdoener. Vervangen van de sensor was een kwestie van minuten. De auto rijd weer prima na dit onderdeel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren