Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 160pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 160pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7.500 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
1e motorstoringen
- 17.000 km
stotteren bij het rijden met een koude of halfwarme motor.
foute verbranding in cilinder 1 + motorstoringslampje + epc-lampje.
noodloop.
dealer vervangt enkele bobines.
direct daarna weer zelfde storingen.
dealer doet een nieuwe 24S4 software-update.
auto rijdt vervolgens wat minder soepel dan voorheen.
uiteraard alles nog onder garantie.
2e motorstoringen
- 19.000 km
cilinderoverslag cilinder 1 + motorstoringslampje + epc-lampje
noodloop.
auto stilgezet en mobiliteitsgarantie ingeschakeld.
compressie van de cilinders laten meten door dealer; waardes waren nog in orde.
dealer vervangt uiteindelijk alle bougies door "ander type" of "aardgas-bougies"
onderdeelnummer dat erop staat is echter nog hetzelfde...(zag ik veel later pas)
auto rijdt hierna langere tijd zonder problemen.
dat kan ook komen doordat de bougies gewoon weer vers waren.
3e motorstoringen
- 39.000 km
na lange vakantie-rit loopt motor plotseling trillerig stationair.
motor moet boven 2000 toeren gehouden worden, anders trillingen en soms knipperend motorstoringslampje.
tevens plotseling hoog olieverbruik.
uitlezen gaf weer aan: foute verbranding in cilinder 1.
dealer meet compressie cilinders.
cilinder 1 te lage compressie.
uiteindelijk zuigerschade en kras in cilinderwand geconstateerd.
nieuw motorblok geplaatst.
2-jarige garantieperiode was inmiddels verstreken.
Moest eerst 1900 euro betalen na aftrek allerlei fabrieks-coulance regelingen.
Later nog 1700 euro terug ontvangen van pon, nadat ik mijn klacht/teleurstelling bij de klantenservice van volkswagen NL / pon kenbaar had gemaakt. (die klantenservice moet je kennelijk zelf benaderen en loopt niet via de vw-dealer)
verdere ervaringen
- 45.000 km
Afgezien van de motor, is de rest van de auto prima.
wegligging, comfort, bediening, prestatie, afwerking en uiterlijk zijn allemaal dik in orde.
Overigens ook af en toe een ratelende start gehoord, wat duidt opgerekte distributie-ketting. Een bekend probleem van vele andere types tsi-motoren.
Bij het vervangen van de motor was dit meteen opgelost, omdat de nieuwere ketting, spanners/geleiders en nokkenasversteller verbeterd zijn (bron: internet).
Dit kettingprobleem heeft overigens niet direct iets met de zuigerschade van dit type motor (1.4 160pk) te maken.
Tevens zouden de nieuwere zuigers van de 1.4 160pk vanaf 2011 wel versterkt zijn (bron: internet + dealer).
De oude motor liet ook sporadisch een metaalachtig tikkend geluid horen bij gas geven bij relatief laag toerental. (pingelen)
Dit was al voor de eerste motorstoringen optraden. dit zou weleens een belangrijke oorzaak van de motorschade kunnen zijn.
De nieuwe motor heeft hier (tot nu toe) geen last van.
noodloop max 3000 toeren
- 51.000 km
Het toerental wil opeens niet meer verder dan 3000 tpm. (wordt begrenst)
Motorstoringslampje blijft daarbij continu branden.
De compressor/supercharger is ook uitgeschakeld.
Het wegrijden gaat daardoor een stuk trager.
De turbo komt nog wel in actie tussen de 2000 en 3000 tpm, waardoor de auto wel redelijk rijdbaar blijft.
Dealer vervangt uiteindelijk na enig zoekwerk een luchtregelklep op het luchtinlaattraject (J808). Ook de N75 (magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing van de turbo) is vervangen.
Al met al kwam de rekening op ca. 600 euro. Waarop uiteindelijk ca. 100 euro korting door dealer en 100 euro korting door volkswagen/pon gegeven werd uit coulance. Waardoor ca. 400 euro te betalen over bleef.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.