Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 118.000 km |
- 6.200 km
Na bijna 7 jaar in de Golf IV Variant te hebben gereden vonden we het eind vorig jaar tijd worden voor iets anders. Na eerst bekeken te hebben of het interessant was om een tweedehands of voorraad Golf V variant aan te schaffen kwam ik er al snel achter dat het interesanter was om de net uitgekomen Golf VI variant te kiezen. Het werd een 1.4tsi Highline (122pk) met handgeschakelde zesbak. Omdat dit de eerste keer was dat ik een hele nieuwe auto kocht heb ik natuurlijk precies die opties gekozen die mij handig en leuk leken :) :
- Dynamic pakket met Porto velgen (vanwege de getinte ramen achter en de korting op het panoramadak)
- Panoramadak (lang vervulde wens...)
- executive pakket (wilde geen losse navigatie)
- winterpakket (lekker warme stoelen)
- licht en zicht 2 (naar beneden klappende spiegel bij achteruitrijden, heel handig bij stoeprandjes)
- afneembare trekhaak
Vanaf het moment van bestellen tot aflevering heb ik nog wat ruzie lopen maken met de dealer omdat bleek dat ik misleid ben over de leverdatum die uiteindelijk 2 maanden later was dan van tevoren afgesproken. Maar goed, dat is uiteindelijk opgelost.
Ik heb de auto nu ongeveer 4 maanden en de ervaring tot nog toe is behoorlijk goed. De auto ligt heerlijk comfortabel op de weg, is ruim, stil en rijdt gewoon heel fijn. De 1.4 tsi motor is subliem. Het RNS-310 systeem vindt ik het geld (0 euro) zeker waard. Overigens had ik het ook genomen als ik er het normale bedrag voor had moeten betalen. Het is natuurlijk niet zo geavanceerd als de Tom Tom maar zeker zo functioneel als nodig (voor mij iig).
Ik moest in het begin erg wennen aan de sterk getinte ramen achter. als je in de spiegel kijkt is het net of je in een tunnel rijdt...
Het panoramadak is ook geweldig. Heb het vaak open (tot ca. 80 km/h) of op de tilt stand en van de kinderen mag de jalouzie er niet voor...
Natuurlijk zijn er ook nadelen:
- windgeruis bij de berijders deur (gerepareerd)
- af en toe een rammeltje in het panoramadak als dit helemaal open staat (durf ik eigenlijk niets aan te laten doen, moet het hele dak uit elkaar)
- ontzettend hobbelende continental banden (vooral 's morgens, niets aan te doen zegt de dealer)
- achteruitversnelling is soms moeilijk in te schakelen (is iets verbeterd na garagebezoek maar nog niet voldoende)
- op 80km wegen met rotondes schakel je jezelf drie slagen in de rondte, bij 65/70km/h zit je nl. al in de zes.
Daarnaast schrok ik in het begin van het hoge brandstofverbruik. Dit is nu een stuk beter geworden maar de fabrieksopgave (bijna 1:16) is niet haalbaar. Ik zit nu met heel veel moeite op ongeveer 1:15 waarbij ik moet opmerken dat ik een behoorlijk zuinige rijder ben die zich eigenlijk overal aan de snelheidslimieten houdt. Natuurlijk is dit geen verkeerde waarde maar met mijn vorige golf haalde ik met gemak de fabrieksopgave op hetzelfde traject. In de winter was het verbruik ongeveer bij deze nieuwe golf 1:14.
Al met al ben ik toch zeer tevreden over deze auto, binnenkort met de vouwwagen erachter op vakantie. Hierna zal ik een nieuwe review schrijven.
duurde een tijdje maar daar istie weer
- 118.000 km
Zo, maar weer eens een update doen. Inmiddels hebben we de auto bijna 7 jaar in bezit en gaat hij binnenkort voor de 120.000km naar de dealer. Inderdaad, wij rijden niet super veel in vergelijking tot andere reviewers....
De auto bevalt ons uitstekend. Iedere keer als ik er in rij doe ik dat met plezier. Momenteel tijdens de koudere dagen erg veel genot van het winterpakket, stoelverwarming maakt overuren.
Het verbruik van de auto gedurende de bijna 120.000km bedraagt ca. 6,4l/100km. Hier moet ik bij vermelden dat ik een vrij rustige rijder ben en dat er wellicht vrij veel kilometers op 80- en 100km wegen wordt gereden. In de file staan we zelden. Tijdens vakanties naar het buitenland zit de auto tot de nok toe vol, koffer op het dak en fietsen achterop loopt het verbruik op naar 7,5 a 8,0 l/100km bij stevig doorrijden. Vindt ik nog steeds netjes.
Ten aanzien van het onderhoud en de onderhoudskosten; dit valt tot nog toe redelijk mee voor wat betreft het reguliere onderhoud. Hier zijn vaak weinig bijzonderheden te melden. Tot nog toe 1 set zomerbanden versleten en voor komende winter komen er nieuwe winterbanden onder. De huidige winterbanden beginnen herrie te maken en ga ik op rijden dit seizoen.
Ik heb drie wat grotere defecten gehad:
- wastegate bleef hangen, was modificatie onder garantie door dealer vervangen en nooit meer iets mee gehad
- GPS ontvanger defect, losse ontvanger geplaatst door dealer en ondanks verlopen garantie 50% coulance
- panoramadak lekkages
Het laats genoemde euvel deed zich als eerste voor in het eerste jaar dat we de auto hadden. De auto is 7 keer terug geweest voordat dit opgelost leek. Het dak lekte links achter in de hoek dus precies boven de zitplaats van de passagier. 2 jaar geleden begon hij opnieuw te lekken en heb ik het dak zelf uit elkaar gehaald. Wat bleek, 1 van de thules die het wat af moet voeren was ovaal in plaats van rond en sloot dus niet goed aan. met een heel klein druppeltje kit opgelost en sindsdien geen druppel meer gelekt. Ik vermoed dat het puur toeval was dat er geen merkbare lekkage meer was na de laatste reparatie bij de garage (auto staat vaak onder de carport).
2 jaar terug wilde het dak tijdens een snelwegrit plotseling niet meer dicht. Dit is door de dealer opgelost met een speciaal en loeiduur smeermiddel, €80 per tube of zo iets. Volgens de dealer had dit eigenlijk bij het reguliere onderhouden moeten worden meegenomen dus ik kreeg tot mijn eigen verbazing weer 50% coulance (auto 5 jaar oud!).
Ik hoor vaak veel gemopper over de RNS-310 maar ondanks het feit dat ie wat eenvoudig is voldoet dit radio navigatie systeem voor mij nog steeds prima. Maak er vaak gebruik van nu ik vanwege het opstarten van een eigen bedrijf wat vaker in de Golf zit.
Alles bij elkaar geen spijt van de aanschaf van deze Golf en hoewel ik over de aanschaf van een elektrische auto denk hoop ik hem nog wat jaartjes erbij te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.