Volkswagen Golf R32 (2006) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf R32 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Nieuw avontuur
- 74.000 km
Na mijn belevingen met mijn Golf v GTI (zie review hier op autoweek), dan nu een Golf v R32. Waarom de R32? Het geluid en de 4wd.
Bijna direct na aanschaf heb ik een Milltek uitlaatsysteem onder de auto gezet. Dit levert echt een super geluid uit. Helaas heb ik de middendemper er wel weer tussengezet, het geluid was niet te hard, maar wel een grote resonantie in het interieur.
Rijden in de R32 is fantastisch, de auto is comfortabeler dan een GTI, net een stukje minder scherp. Ik vindt de auto meer een fijne sportieve GT dan een echte bochtenridder.
Nadeel van de auto is het verbruik, gemiddeld 1:9 met een gematigd sportieve rijstijl. Maar hier ga ik niet over klagen, dit wist ik van te voren. Tijdens een vrij rijden sessie op het circuit van Zandvoort kwam mijn gemiddeld verbruik op 1:3,6 uit..... slik....
Tot zover deel 1 van de review. Als ik meer tijd heb zal ik deze nog wat verder uitbreiden en natuurlijk foto`s toevoegen.
Deel II
- 83.000 km
Het vorige verslag was nogal beknopt door tijdgebrek Dus nu maar een wat uitgebreider verhaal.
Hoe bevalt de R32? Tot nu toe in 1 woord super!
De combinatie tussen de DSG en de 6 cilinder is heerlijk. Het onderstel had van mij toch wel een tandje strakker gemogen, in verhouding tot een GTI is de vering dus iets comfortabler, maar nu ik een tijdje in de R32 heb gereden ga ik toch maar eens kijken naar een schroefset (van een top merk, Bilstein, H&R of KW) om alles een tandje strakker te krijgen. Het is nu niet zo dat de R heel week is, maar hij helt toch iets over in de bochten.
Op de lange afstanden is die auto wel weer heerlijk, echt een "autobahn cruiser". Hoewel een heel klein puntje van kritiek is dat de 6e versnelling wel iets langer had gekunt, bij 120 zit je toch al op 2800toeren.
Problemen:
- Kromme schijven (eigen fout, hete remmen en moest heel even de rem vasthouden uit nood terwijl ik stil stond)
- Kapot vliegwiel, prijzige reparatie ik merkte dit door een kgrrrrr geluid bij optrekken en stationair toerental.
Grote pluspunten:
- De sound van de 6 cilinder versterkt door het Milltek systeem. Iedere dag genieten en met kippenvel door tunnels en parkeergarages
- De looks van de auto, zeker in blauw is het echt een aparte verschijning op straat, je herkent `m meteen tussen de normale "grijze golfjes"
- De 4wd, wat een groot pluspunt is dit, zeker in de regen altijd en overal tractie echt een genot! Ik wil eigenlijk geen auto meer zonder 4wd
- Stoelen en zitpositie, een heerlijke zitpositie achter het stuur, zelfs na een hele lange rit kom je fris en fruitig achter het stuur vandaan.
- De auto is uit 2006 en heeft 83000km op de klok maar geen piepje rammeltje of kraakje, helemaal niets!
Kleine minpuntjes:
- Gewicht van de auto, door de DSG en de 4wd is het gewoon een zware auto en de auto is in tussensprints niet eens zoveel sneller dan een GTI. Tegen een gechipte GTI kan je het echt lastig hebben en zeker tegen een (gechipte) edition 30 verlies je het zeker!
- Eigenlijk moet ik hier ook het verbruik neerzetten, als je een R32 aanschaft moet je er gewoon rekening mee houden dat hij dorst heeft!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.