Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 105pk BMT Highline (2012)

autoreview

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 105pk BMT Highline (2012)

Signalement

UitvoeringGolf Plus 1.6 TDI 105pk BMT Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst18.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige reiswagen..toch afscheid nemen

  • 18.000 km

In september 2012 werd mijn Golf Plus afgeleverd door VW dealer M. De Koning uit Rotterdam. Zoals altijd verliep het contact met de dealer prima. Eem prettig gevoel dat de medewerkers je kennen en altijd hun best doen voor je. Je merkt dat het een familiebedrijf is en niet zo'n onpersoonlijke grote dealer die aan leiband van de importeur loopt.

Ik ben overgestapt van een Golf Plus TSI naar een TDI omdat ik deze dieselmotor uiterst prettig zuinig en snel vind. De Golf Plus Highline is als volgt samengesteld:
Shaduw Blue metallic
Privacy glas
Pakketten: Executive, Advance en Licht & Zicht
Erg mooie Corn Silk beige Alcantara bekleding
Trekhaak, alarm.
Vrijwel iedere optie is aangekruist. Daarna heeft de dealer achteraf nog matten en deurlijsten geleverd, een chroomstrip aan de achterzijde en de lak en interieur van een beschermingsbehandeling voorzien. Helemaal compleet dus!

Rijervaringen
Voordat ik de auto kocht heb ik alle reviews en testverslagen heel goed bestudeerd. Nu na een jaar rijden, zijn mijn ervaringen als volgt:

Comfort
Door de hoge instap en de goede sportstoelen kom ik altijd in goede conditie aan op mijn bestemming. Ook de snelle navigatie, de airco etc zijn plezierige zaken om aan boord te hebben. Alles is blindelings te bedienen, alleen met regen is het zicht door de dikke voorstijlen iets minder maar dat went. Verder is de cruise control functie wat onhandig geplaatst zodat ik deze minder gebruik. Ook heb ik wel eens moeite om de juiste ruitenwisserstand te vinden: je hebt 4 snelheden en 4 standen. Teveel keuze is ook niet goed. De licht en regensensor werken prima: je rijdt een tunnel in en de koplampen gaan automatisch aan. Ook de automatische bochtenverlichting werkt prima.

Prestaties
Ik heb de auto de eerste 2500 km rustig ingereden. Ik ben sowieso zuinig op mijn auto's. Wat je merkt dat de DSG automaat precies op mijn rijgedrag is ingespeeld en 'aanvoelt' wat ik wil doen. Je kunt er prima lange stukken snelweg meerijden waarmee de verbruiksmeter heel snel de 5,5 of 6 liter per 100 km aangeeft. Daarbij rijd ik ook regelmatig 130/140 km dus niet als een trage slak. Sterker nog het blijft leuk de Brienenoordbrug rustig op te rijden en daarna even de 140 km/u aan te tikken. Dan schakelt de DSG razendsnel terug naar 4 en krijg je een flinke duw in je rug. Dan voel je een enorme soepelheid en kracht van de motor waardoor je veel mensen inhaalt met het grootste gemak.

Zuinig en snel
In de stad kun je ook prima meekomen met het verkeer zonder een hoog verbruik. 1 op 16 is prima te doen als je een klein beetje anticipeert en niet als een halve gare voortdurend je gas intrapt. Afwisselend snelweg en stadsverkeer resulteert in dat ik om de 14 dagen moest tanken. En dan gaat er telkens 38-48 liter in (tank is > 55 liter).

Betrouwbaarheid
Veel mensen klagen dat VW helemaal niet zo goed is. Ik snap er niets van. Dit is mijn 4e VW Golf (Plus) en alles voelt degelijk en stevig aan. Je voelt aan alles dat het Deutsche Grundlichkeit is en dat ze in Wolfsburg prima weten hoe ze een auto in elkaar moeten schroeven. Ook na 18000 km geen kraakje of rammeltje. Net als bij die andere VW's die ik reed.

Kosten
Ik heb er geen kosten aan behalve de normale maandelijkse leasetermijn, wegenbelasting en verzekering en diesel.
Er zit sowieso 2 jaar fabrieksgarantie op. Wat ik altijd wel doe is tijdens de zomer/winterbandenwissel altijd een controle laat uitvoeren door de dealer.

Toch afscheid nemen
Omdat ik ondernemer ben en de overheid allerlei fiscale regelingen heeft voor zuinige auto's heb ik na het nodige rekenwerk besloten om de Golf Plus in te ruilen voor een Jetta Hybrid. Ik verheug me op de Jetta (en de fiscale tegemoetkomingen) maar afscheid van de Golf Plus doet toch pijn.
Ik vond het een geweldige reiswagen, zuinig en snel en representatief en tegelijk praktisch genoeg voor een lang weekend, vakantie of een ritje naar het afvalstation of IKEA.
Hij staat binnenkort bij de dealer op het terrein als ik mijn Jetta in ontvangst neem.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.