Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 105pk BlueM. Techn. Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI 105pk BlueM. Techn. Highline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf Plus 1.6 TDI 105pk BlueM. Techn. Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Selectie van hoogzittende diesel automaat

  • 10.000 km

Afgelopen lente moest er weer een nieuwe leaseauto worden uitgezocht. Opnieuw zou het een hoogzittende diesel automaat worden. Er waren 4 kandidaten: BMW X1 sDrive, Fiat Croma, Ford Kuga en VW Golf Plus. Geen van deze auto’s vind ik bijzonder mooi, maar mijn rug houdt nu eenmaal van hoogzitters.

Als het gaat om uiterlijk dan scoort de Ford Kuga het hoogst. Ook rijdt hij erg goed. Nadelen zijn echter het interieur (aluminiumkleurig plastic), ruimte achterin en de zeer hoge meerprijs voor een automaat. De BMW is met name van binnen erg mooi. Groot minpunt vond ik zijn ratelende motor bij alle toerentallen (heb zelfs een proefrit in een ander exemplaar gemaakt omdat ik me niet kon voorstellen dat dat ‘standaard’ was). Verder is het stuur erg gevoelig voor spoorvorming of ongelijkhedenheden in de weg. Ik heb liever een auto die graag rechtdoor wil. In een Fiat Croma heb ik al 3 jaar gereden: zeer comfortabel, een echte “cruiser” op de snelweg. Nadelen zijn (zeker in de huidige uitvoering) een minder mooi interieur en een verhoogd garagebezoek… Toen ik er tenslotte achter kwam dat de Golf Plus een uitvoering had die in de 20% bijtelling viel, was mijn keuze gauw gemaakt.

Golf Plus Highline BlueMotion Technology 1.6TDI 7-DSG:
Shark blue metallic
Alcantara, cornsilk beige
Executive Plus (oa RNS510)
Telefoon Premium
Achteruitrijcamera
Dynaudio
Multimedia aansluiting
Michelin ipv Continental banden

Weggedrag
Tijdens een proefrit in een (normale) Golf viel het geluid van de standaard banden op. Om deze reden heb ik Michelin banden besteld. Het weggedrag (en geluid) op klinkerwegen en normale vluchtheuvels is nu verrassend goed. Op korte vluchtheuvels stuitert het een beetje. Op de snelweg is het prima, niet zo’n cruiser als de Croma maar wel comfortabel en relaxed.

Interieur
Eén van de sterkste punten van deze auto. Zeer ruim, dit wordt nog versterkt door de beige kleur. Met de voorstoelen in de achterste stand hebben achterpassagiers nog een zee aan beenruimte. Exact evenveel als in een Croma, terwijl die toch een halve meter langer is(!). Dit komt doordat de achterbank (in ongelijke delen) 20 centimeter verschoven kan worden. De sportstoelen zien er met alcantara bekleding mooi uit en zitten fantastisch. Het dashboard zit degelijk in elkaar en de bediening is logisch.

Start-stop systeem
In het begin even wennen. Met name in de file zette ik het start-stop-systeem af en toe uit. Inmiddels ben ik eraan gewend. Als je stevig remt (stoplicht) dan slaat de auto af. Als je voorzichtig remt (file) dan blijft de motor draaien. Als de auto is afgeslagen en je wil vlot wegrijden, dan kun je de rem al iets laten “opkomen” en hoewel je nog steeds stilstaat, slaat de motor alweer aan. Nu laat ik het start-stop-systeem eigenlijk altijd aanstaan.

7-DSG
Ook dit was wennen. Heb je 7 versnellingen, rijd je in D 55 in 6 en 65 in 7… Je kunt echter op 5 manieren schakelen:
In D rijd je met name relaxed: tot 80 km/uur erg weinig toeren, bij constante snelheid soms slechts 1100 TPM. Als je dit irritant vind, dan kun je ook in S rijden. Het gedrag in 1 en 2 is hetzelfde als in D. Vanaf de 3e versnelling maakt de motor echter minimaal 1800 toeren.
Verder kun met de hand schakelen: zowel met de pook als met de flippers aan het stuur. Let wel op: als de pook op 'handmatig' staat en je vergeet even te schakelen dan maak je zo 5000 toeren. Dan schakelt de motor alsnog. Nog niet eerder 5000 toeren gemaakt met een diesel...
Ook kun je vanuit vanuit S en D met de flippers schakelen. Met name handig bij een inhaalactie. Na korte tijd springt de bak weer terug van 'handmatig' naar S of D.
De fijnste optie voor op de snelweg (als je door wilt rijden) is de combinatie van S met Cruisecontrol. In cruisecontrol pakt hij gewoon de hoogst mogelijke versnelling. Als je dan vaart mindert [cancel] of vermeerdert [gas bij] dan schakelt de motor direct 1 tandje terug: meestal naar 6. Vanuit 6 reageert de auto alert en wordt snel naar 5 teruggeschakeld voor inhalen/invoegen. Als de auto vanuit 7 meerdere versnellingen tegelijk moet terugschakelen dan is hij veel minder alert.

Audio/Navigatie (RNS510)
Briljant systeem. In de Fiat Croma had ik geen navigatie besteld omdat ik deze te ingewikkeld vond. Ook tijdelijk in een Saab gereden met Pioneer touchscreen: ook lastig. De RNS510 scoort voor mij een 10. Zonder het boekje te lezen zijn alle functies voor mij (en mijn vriendin!) duidelijk. Je kiest een hoofdfunctie via één van de de 8 knoppen en bedient het vervolgens via het touchscreen. Het systeem en met name de navigatie is ook zeer snel!

Dynaudio/Multimedia
Dynaudio zorgt ervoor dat je niet eerst aan de equalizer hoeft te zitten voor fatsoenlijk geluid. Ook op maximaal volume blijft het uitstekend klinken. Een Multimedia box zorgt voor de integratie met een iPod/mp3-speler. Je kunt via je stuur nummers kiezen en via het touchscreen selecteren op Artiest/Nummer/Album/Componist/ etc. Ook kun je afspeellijsten gebruiken. Slechts één minpuntje, soms (1 op 10 keer?) wordt de titel van het actuele nummer niet getoond en blijft Artiest/Nummer/Album van het vorige nummer in beeld. Niet vergeten om het systeem te laten patchen bij de eerste beurt.

Telefoon Premium
Via Bluetooth wordt je complete telefoon gesynchroniseerd: Inbox, laatst gekozen nummer, complete contactlijst, etc. De meeste functies kun je kiezen via knoppen op het stuur. Je kunt zelfs een SMS laten voorlezen! De geluidskwaliteit is veel beter dan een (achteraf ingebouwde) bluetooth handsfree set in mijn vorige auto.

Achteruitrij camera
Briljante optie. Betrouwbaarder dan sensoren. Aanrader.

Verbruik
Mijn Fiat Croma had volgens de fabriek een gemiddeld verbruik van 1:14,5. Met 90% snelweg zat ik op ruim 1:16 per tank. De Golf Plus zou volgens de fabriek gemiddeld 1:23 moeten lopen. De praktijk is 1:17,5-18,5 (de boordcomputer telt hier nog een halve km bij). TDi-rijders (non-BlueMotion) zullen hier niet van opkijken. Tot 110 km/u is de Golf Plus zeer zuinig. Daarboven stijgt het verbruik zeer snel. En ik rijd vaak rond de 140-150 (nooit harder).

Conclusie
Fantastische auto met veel pluspunten (interieur, ruimte, audio/navigatie, stille motor). Neem wel even de tijd om te wennen aan start-/stopsysteem, DSG en cruisecontrol. Als je er eenmaal aan gewend bent, werkt het allemaal zeer goed. Als leaseauto (20% bijtelling) vindt ik de kosten zeer gunstig. Als privé auto is het veel geld.

Verbeterpunten
Windgeruis rond de A-stijlen vanaf 130 km/u valt me tegen.
De "nepleren" afdichting tussen stuurkolom en dashboard is wel een hele simpele en niet erg fraaie oplossing.
Cruisecontrol bediening werkt uiteindelijk goed, maar het duurt wel lang voor je eraan gewend bent.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.