Volkswagen Golf Plus 1.6 16V FSI Turijn (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Plus 1.6 16V FSI Turijn |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
tevredenheid
- 140.000 km
Dit wordt het eerste verslag sinds de aankoop van deze VW Golf Plus 1.6 FSI in juli 2006 bij een kilometerstand van 38.000.
De aanschaf hield verband met het gegeven dat ik regelmatig last had van mijn rug bij het in en uitstappen van de vorige auto en ook omdat mijnj vrouw een auto met hogere instap wilde. Na uitvoerige informatie omtrent de mogelijkheden bleven er 2 opties over enwel een Peugeot 307 en een VW Golf Plus. Deze laatste had de
voorkeur van mijn vrouw - mede omdat wij voor de Peus zo'n 20 jaar diverse vento's en jetta's hadden. Daar echter de Peus ons okk niet teleur had gesteld wilde ik ook de 307 in overweging nemen ook al omdat mijn monteur werkzaam was bij Peugeot. Om verder kort te gaan na een uitgebreid proefrit in beide modellen is de keus op een VW Golf PLus gevallen en werd tot aanschaf van een jong gebruikt exemplaar overgegaan.
Inmiddels zijn we een kleine 6 jaar en 100.000 km verder, zonder dat de auto enig probleem heeft gegeven. Gezien onze eerdere ervaringen met de voornoemde jetta's en vento's - dit waren overigens diesels - is dit geen verrassing.
lekkage remolie
- 157.079 km
Vandaag bleek er lekkage te zijn van remolie bij controle. Direct naar de garage en daar bleek de rechter remcylinder te lekken. Reparatie en bijvullen remolie kosten € 51,87
verbruik na reparatie nokkenasversteller en montag
- 157.797 km
Zoals ik in het voorgaande bericht schreef dat het brandstofverbruik wellicht iets zou zijn verbeterd, blijkt nu echter dat het iets is gedaald van normaal tot voor de reparatie 1 op 14 naar nu 1 op 13,9. Inmiddels is ook gebleken dat een Golf Plus geen auto blijkt te zijn voor mensen met een lengte van zo'n 1,95 meter. Een kennis van mij wilde mogelijk overstappen van een Toyota Avancis SW naar een Golf Plus maar kwam flink been- en hoofdruimte te kort. Ondanks stoel op zijn laagst en het stuur zover mogelijk terug en omhoog.
tanken
- 160.379 km
Gisteravond getankt in Belgie 48 ltr a
E 1,594/ltr = E 76,51, Gereden afstand 676,2 km ofwel 14 km/ltr. In de verbruiksmonitor blijkt mijn verbruik 4,7% beter dan de fabrieksopgave te zijn.
Ondanks wat gebruikssporen - hij is ten slotte 8 jaar in gebruik - is er geen sprake van roestvorming waar te nemen. Alle knopjes etc. werken nog normaal en voelen nog immer zo degelijk als voorheen.
Goed ik vind dat hij nergens echt in uitblinkt en dat ook nergens echt steken laat vallen, maar alles blijft normaal werken zoals mag worden verwacht.
voortgang in het gebruik
- 164.299 km
Vandaag zijn we in Belgie wezen fietsen in Hove = omgeving Antwerpen = en hebben natuurlijk deze gelegenheid te baat genomen om te tanken. Wat een verschil met Nederland. Hier betaalde ik voor E 98 slechts € 1,508/ltr.
De auto werd inmiddels nagezien via de jaarlijkse check van de ANWB, alsmede de gratis wintercheck van VW. Bij beiden werden er geen problemen vastgesteld wat ik wel had verwacht. Niet voor niets staat de VW Plus als beste VW in de onderzoeken van
Autoweek en Consumentenbond genoteerd en wel
ruim boven de all-over notering van VW.
voortgang in gebruik
- 165.493 km
Inmiddels staat er 165.493 km op de teller.
Vorige maand vond een gratis controle plaats via VW-membership, alsmede een gratis controle bij Kwikfit via het ANWB lidmaatschap.
Beide controles lieten zien dat de auto nog in prima staat verkeert. Wel viel op dat er kleine verschillen zijn in de gemeten profieldiepten van de banden.
Tijens de APK 4-4-2014 bleek dat er wederom
andere profieldiepten werden genoteerd. Alle vielen overigens nog ruim binnen de marges alvorens te moeten vervangen maar ik blijf het vreemd vinden. De APK kostte de soma van € 48,50. Afgelopen vrijdag na tanken in Belgie gingen we nog even kijken bij de outlet meubelzaak omdat we al lang op zoek waren naar een nieuwe salontafel.
Geheel onverwachts vielen we daar in de prijzen maat goed, houtsoort goed en prijs goed dus meenemen die hap. Bleek dat met de voorstoelen in de uiters voorste stand en de achterbank neer de salontafel van 90 cm breed, 150 cm lang en 48 cm hoog nog net de achterklep kon worden gesloten. Imposant toch!!
wisseling winter naar zomerbanden
- 166.000 km
het werd onderhand tijd voor de winter/zomerbandwisseling. Voor beiden geldt dat ze nog genoeg profieldiepte hebben.
kosten € 25,==
technische storingsmelding
- 166.205 km
Zaterdagmorgen 17-5-2014 onderweg van Prinsenbeek naar Den Bosch naar de Floralien ontdekte ik net voorbij Raamsdonkveer dat een oranjecontrolelampje was gaan branden. Raadpleging van het instructieboek leerde dat dit verband hield met het motormangenement en dat zo spoedig mogelijk een specialist moest worden geraadpleegd. Gelukkig was ik bekend met
VW dealer Van Mosterd in Waalwijk dus daar werd een tussenstop gemaakt voor onderzoek.
Daarbij bleek dat de ERG/klep vervangen moest worden maar ook dat doorijden mogelijk bleek. Er kon voor dinsdag 20/5/2014 een afspraak worfden gemaakt voor de vervanging waarvoor op de somma van 425,== euro moest worden gerekend. Bij het ophalen bleek dat er 423,69 euro moest worden afgetikt incl de kosten van de voorgaande zaterdag. Een prima service
inruilverkenning
- 169.620 km
Inmiddels is voorzichtig de inruilverkenning van start gegaan.
Vooralsnog wordt gekeken naar een jongere VW Golf plus.
Tot heden via dealers de volgende opstellingen ontvangen:
1e VW Golf plus Comfortline 1.2 TSI circa 44.000 km meeneemprijs € 17.800,== inruilprijs hiudige auto € 5.295,==.
2e VW Golf plus 1.4 TSI highline prijs
€ 19.100,==, inruil € 4.250,==
3e VW Golf plus 1.4 tsi comfortline prijs €17.600,== inruil € 6.555,==.
vakantie
- 172.390 km
Inmiddels zit de vakantie naar Sauerland/Duitsland en Het reuzengebergte/Tsjechie en daarna Thuringen/Duitsland er weer op. Ondanks dat op de Duitse autobahn op de navigatie in hoofdzaak 130 km/u werd gereden en in Tsjechie meestal zo'n 70 km/u maar dan op b wegen met heel veel hoogteverschillen en flink wat haarspeldbochten blijkt dat het gemiddeld verbruik op zo'n 1 op 13 uit is gekomen en over de totale gebruiksduur van
ruim acht jaar en zo'n 134.000km dat het verbruik uitkomt op 1 op 14.23
Inmiddels zijn de eerste verkenningen voor inruil geweest en tot nu leverde dit een inruilwaarde op tussen de € 5.045,== en € 5.555,== op Golf plus 1.4 TSI 122 pk en 1.2 TSI 105 pk
inruil
- 172.990 km
Na ongeveer 8 1/2 trouwe dienst werd vandaag de VW Golf PLus 1.6 FSI ingeruild op
een ruim 1 jaar oude VW Golf Plus 1.2 TSI.
Aanstaande vrijdag 19-09-2014 zal de omruil plaatsvinden.
DE inruilwaarde bedroeg € 5545,== het bij te betalen bedrag kwam dan uit op € 16.000,== voor een comfortline uitvoering BMT.
inruil
- 173.000 km
Hedenmiddag werd de trouwe 03-rh-pb ingeruild voor een andere auto en wel een
VW Golf Plus 1.2 TSI Bluemotion.
Ik wens de nieuwe eigenaar van 03-rh-pb net zoveel plezier toe als wij hadden van de auto
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.