Volkswagen Golf Plus

Rien ne va Plus

Volkswagen Golf Plus
Volkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf Plus
AutoWeek 10

Je leest het in AutoWeek 10

'Rien ne va plus'; er mag niet meer ingezet worden. Een bekende Franse kreet aan de roulettetafel in het casino. Volkswagen zet in het midi-MPV-segment hoog in met de Plus, maar speelt daarbij in al z'n enthousiasme misschien wel de eigen Golf en Touran van tafel.

Volkswagen neemt zelf liever niet de term 'MPV' in de mond als het over de Golf Plus gaat. De voorkeur gaat uit naar een omschrijving in de trant van 'een Golf met meer ruimte', ergens tussen hatchback en MPV. Lees: tussen Golf en Touran. Daar valt natuurlijk geen speld tussen te krijgen, maar of VW nu wil of niet, de Plus zal toch in het MPV-hokje worden geplaatst. Het koetswerk vertoont immers nogal wat gelijkenis met auto's als de Renault Scénic, Ford Focus C-Max en Seat Altea. Geen fullsize MPV's, maar wel méér dan de hatchbacks waarvan ze afgeleid zijn. Bij die laatste is dat niet zo vreemd, de Golf Plus en de Seat Altea zijn onderhuids elkaars gelijke. Seat meet de Altea bewust een wat sportiever imago aan - en rept daarom van een MSV (Multi Sports Vehicle) – zodat de Golf Plus logischerwijs automobilisten moet aanspreken die voor een iets conservatievere styling gaan. Volkswagen positioneert de Plus exact tussen de Golf (hét volumemodel) en de Touran (de 'echte' midi-MPV van de Wolfsburgers) in en je hoeft geen helderziende te zijn om te bedenken dat heel wat Golf- of Touran-rijders voor een Golf Plus zullen kiezen, waardoor Volkswagen er onder de streep geen steek wijzer van wordt. Peter van der Graaf, hoofd marketing VW-personenauto's, nuanceert de zaak. "Het zou naïef zijn om te denken dat dit niet het geval is. We verwachten dat we door de komst van de Golf Plus jaarlijks zo'n 4.000 Golfs hatchback minder zullen verkopen en ook aan de Touran-verkopen zal de komst van de Plus te merken zijn. Het is echter een aanvulling op het programma en daardoor zullen we er per saldo op vooruit gaan.' Van der Graaf vindt het moeilijk in te schatten wat de Plus gaat 'doen'. 'Ik verwacht dat we jaarlijks ongeveer 10.000 Golfs Plus zullen verkopen, tegenover 11.000 hatchbacks. Maar het zou net zo goed andersom kunnen zijn."

Hoogte is pluspunt
Oké, over het juiste etiket voor de Golf Plus kun je dus discussiëren, daarom pakken we er maar wat droge getallen bij. Feit is dat de Plus 9,5 cm hoger (totaal 1,58 m) is dan een gewone Golf. Niets langer en niets breder. Ook wielbasis en spoorbreedte zijn gelijk. De Touran is overigens 1,65 meter hoog. Het pluspunt van de nieuweling zit 'm dus puur in de hoogte en dat is vandaag de dag vooral voor 50-plussers een belangrijk aankoopargument. Die houden namelijk van een lekker hoge instap. De extra interieurruimte, die vooral gezinnen zal aanspreken, is mooi meegenomen. Hoeveel liter bagageruimte je in de Plus hebt, hangt mede af van de opstelling van de achterbank. Die kun je namelijk over een lengte van 20 cm verschuiven (dit kan bij de Seat Altea trouwens niet) en bovendien zijn de rugleuningen over 22 graden verstelbaar. Uiteraard kan het hele zaakje ook (met een simpele beweging) plat, waardoor je een mooie vlakke laadvloer krijgt en je 1.360 liter tot je beschikking hebt. Daarnaast heeft de Golf Plus een 'dubbele bodem' in de achterbak waar je bijvoorbeeld spullen in kunt leggen die je liever uit het zicht van grijpgrage vingers houdt. De plaat die deze extra opbergruimte afdekt, kun je ook verwijderen en daardoor groeit de maximale laadcapaciteit tot 1.450 liter. Wanneer de (in de verhouding 70/30 deelbare) achterbank wordt bevolkt, bedraagt de inhoud van de bagageruimte 305 liter en dat groeit tot 395 als je de variabele laadbodem benut. Wie geen achterpassagiers meeneemt en de achterbank in de voorste stand zet, kan maximaal 505 liter verstouwen. Ter vergelijking: de kofferbak van de Golf slikt 350 liter en met de achterbankleuning horizontaal 1.305 kubieke decimeter. Geen schokkende verschillen. Voor de goede orde: je kunt dus niet meer op de achterbank zitten wanneer deze in de voorste stand staat. Optioneel is een passagiersstoel verkrijgbaar waarvan je de rugleuning kunt omklappen waardoor je spullen met een maximale lengte van 2,3 meter kwijt kunt. Verdere praktische zaken beperken zich tot opberglades onder de stoelen en bekerhouders in de achterste middenarmsteun en laag tussen de stoelen.

Goedmoedig
Op praktisch gebied scoort de Plus dus goed met z'n hoge instap, extra opbergruimte en multifunctionele achterbank. Wie plaatsneemt in de auto, kijkt tegen een dashboard aan dat grotendeels gelijk is aan dat van de Golf, maar zich onderscheidt door de acht ronde ventilatieroosters: vier op het middelste gedeelte en twee aan elke buitenkant. Ondanks de hogere zitpositie zit je in de Plus zeker niet 'op de bok', zoals dat heet. De bestuurdersstoel is namelijk vrij laag in te stellen en het stuurwiel kun je een heel eind axiaal verstellen waardoor ook langere en/of sportief ingestelde chauffeurs het naar hun zin hebben. Verder sluit het rijgedrag van de Plus in feite naadloos aan op dat van de Golf hatchback. Dat betekent een goedmoedig weggedrag met op comfort afgestemde vering en demping, redelijk alerte maar niet al te directe besturing en in het grensgebied een veilig onderstuurd karakter. Je merkt echter wel aan de minder vlotte stuur- en motorreacties dat je met iets meer massa en een hogere koets onderweg bent dan in de Golf hatchback. ESP (in combinatie met aandrijfslipregeling) is op alle uitvoeringen een optie van € 725. Wie kiest voor de Sportline, merkt dat vering en demping een paar tandjes harder staan afgesteld en dat doet vooral het bochtengedrag goed.
In eerste instantie is de Golf Plus leverbaar met vier motoren, eerlijk verdeeld tussen benzine en diesel. Wij reden tijdens de introductie op Mallorca met de 1.9 TDI van 105 pk en de 1.6 FSI van 115 pk. Die laatste doet z'n werk keurig netjes in alle rust en is voldoende sterk, zolang je niet op hete kolen zit of met het complete gezin inclusief bagage op reis gaat. Want dan krijgt de directe inspuiter het zwaar. Wat dat betreft houden we ons hart vast voor de 1,4-liter, de basismotor die met 75 pk echt het minimale in huis heeft voor een auto als deze. Dan kun je beter met een diesel onderweg zijn. Met de 1.9 TDI van 105 pk en een koppel van 250 Nm is de Plus ruim voldoende gemotoriseerd om te allen tijde goed mee te komen in het verkeer. Voldoet prima. Maar wie toch méér wil, kan terecht bij de tweeliter TDI die met z'n 140 pk en 320 Nm gewoon beresterk is. Minder kan ook: in de zomer volgt een 90 pk leverende dieselvariant. In het najaar komt de 150 pk sterke 2.0 FSI-motor het motorenaanbod uitbreiden.

De ware Golf V?
De prijzen van de Golf Plus beginnen nét onder de € 20.000 voor de 1.4 Trendline. Standaard heeft elke Golf Plus onder meer zes airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten en buitenspiegels én een multifunctionele achterbank. Voor het geld van een instap-Plus heb je een Seat Altea met 1,6-litermotor. Dezelfde motorinhoud kost bij Volkswagen drie mille meer, maar da's dan wel een zestienklepper met directe inspuiting. Overige concurrentie komt van bijvoorbeeld de Renault Scénic (vanaf € 21.845 voor de 1.4), de Peugeot 307 SW (vanaf € 22.950 voor de 1.6) en de Ford Focus C-Max (€ 20.995 voor de 1.6). Gemiddeld kost een Golf Plus ongeveer € 1.500 meer dan een driedeurs Golf en het gat met een vijfdeurs is slechts zo'n € 650. Na een dag sturen noemt een collega de Golf Plus 'de Golf die Volkswagen eigenlijk had willen maken', daarbij doelend op het behoudende design van de vijfde generatie Golf. Dat is misschien niet eens zo ver bezijden de waarheid. Je gaat je immers bijna afvragen waarom je nog een hatchback zou kopen als je voor weinig extra euro's een riante Plus voor de deur hebt staan… En dan volgt er in 2006 ook nog een Golf Variant. De praktijk zal gaan uitwijzen waar de voorkeur van de Nederlandse consument ligt.