Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI 122pk Comfortline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Plus 1.4 TSI 122pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 0 km |
terugblik op mijn Golf Plus comfortline
Nu ik net mijn Golf Plus verkocht heb, wil ik mijn ervaringen op een rij te zetten.
Heb deze nieuwe auto in aug. 2009 opgehaald bij de dealer. Hij kwam vers uit de fabriek want de data op de verschillende onderdelen waren gestempeld op juni/juli 09. De uitvoering Comfortline deze is op zich voldoende, echter zonder radio. Deze heb ik apart bij de dealer gekocht. Helaas had de auto ook geen parkeersensioren, dat was een dure optie. In 2010 zijn de uitvoeringen veranderd.
De auto wordt gebruikt voor korte en lange ritten. Ik rij normaal,meestal zo rond de echte 120 km/u op de snelweg. Maar wel altijd op cruise controle en dat bespaart benzine. Het valt op de snelheidsmeter zo'n 7% positief afwijkt in vergelijking met de TomTom, de dealer wil/mag dit (helaas) niet bijstellen. De verbruiksmeter is echter wel bijzonder accuraat deze wijkt 1-2% af maar meestal ligt dit binnen de 1%.
De auto zit prima (hoog/stevig) en vooral achterin is het één van de ruimste auto's. De kofferbak is wat aan de kleine kant. Ook is de auto wat onoverzichtelijk.
Problemen bij het begin:
Bij aflevering bleek een speciaal schroefje in de koplamp te ontbreken. Om dit te monteren moest de gehele bumperpartij gedemonteerd te worden, ook moest het schroefje apart besteld worden (dus duur schroefje).
Ook in het begin moest de auto opnieuw uitgelijnd en de wielen gebalanceerd worden. Gelukkig heb ik dat snel opgemerkt heb, nu viel het nog onder garantie. Ik ben daar precies is, wellicht had een ander dat niet opgemerkt. Uiteindelijk zijn 2 nieuwe banden (Conti's 205/55 16)gemonteerd, want de oude konden niet goed uitgebalanceerd worden. Daarna was het euvel volledig verholpen met dank aan de garage v/d Brug Franeker.
Bij 30.000 km jaar was één led lampje in de achterrichtingaanwijzer kapot. Na controle door de garage bleek de andere r.aanwijzer ook niet goed te zijn waarop beide complete achterlichtunits zijn vervangen. Toen ook de eerste beurt gegeven. Tot nu toe geen kosten gehad, alles onder garantie.
Bij 39.000 km zijn de beide voorbanden vervangen (het hoefde nog niet, maar één band was lek en kon niet geplakt worden) door Michelins.
Na ruim 3 jaar (55.000 km) is de airco bijgevuld wegens afnemen koelvermogen (moet bij normale condities 1 graad aanwijzen in de luchtroosters).
Verder heb ik geen enkel probleem gehad. Normaal hoef ik geen olie bij te vullen, alleen als ik met de caravan op stap ben moet er soms een 1/4 litertje bij (lijkt me normaal na 4.000 km vol gas trekken).
Het verbruik hou ik altijd bij en bedraagt over de totale 55.000 km 1: 13,3 (l/km); solo zonder caravan ligt het verbruik rond 1:14 - 1:15, met de caravan (ongeveer totaal 10.000 km getrokken)is het verbruik 1:10 (l/km) of soms nog iets beter. Ben naar Italie (via de Brennerpas), Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Engeland geweest.
Auto houdt zich prima, ook als caravantrekker (Kip Greyline 44 TTZ, 1300 kg). Gebruik caravanspiegels van het merk Repulsor mer verkleinend beeld. Voldoen prima.
Het is nu tijd voor wat anders, want we willen een zwaardere caravan kopen. Het is een Touran 1.4 TSI High Line Executive van het bouwjaar 11-2011 geworden, die is net even wat sterker en kan een grotere caravan trekken. Ook daarover ga ik binnenkort een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.