Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Sportline (2006)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Sportline (2006)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 140pk Sportline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 120.000 km

Ruim drie jaar en bijna 120.000 km heb ik in deze Golf V 2.0 TDI Sport 140 pk gereden. Hij werd destijds in 2006 de opvolger voor een (ook geleasde) Golf IV 1.9 TDI Comfortline 130 pk met 180.000 op de teller (zie review elders).

Specificaties:
Golf V 2.0 TDI Sport 140 pk
Blue graphit kleur
Beige interieur
Middenarmsteun
8 speakers
Licht- en zichtpakket I (o.a. regensensor en dimmende binnenspiegel)

Omdat mijn vorige Golf IV enorm goed bevallen is, lag deze opvolger voor de hand. Ik heb nog gereden in een Opel Astra (te weinig punten waarop hij de Golf kon verslaan) en gekeken naar de Seat Leon (aardig vormgegeven maar tegenvallend interieur), maar die zijn het beide niet geworden. Ik heb destijds naast deze Golf nog een proefrit gemaakt in een Alfa Romeo 147 1.9 diesel met 150 pk en een Ford Focus C-MAX met 136 pk diesel. Ik wilde liever geen C-MAX maar een gewone Focus, maar de dealer had die niet klaarstaan. Aangezien het mij toch om de motor te doen was, heb ik er toch in proefgereden, wat goed bevallen is. Gretig en vol trekkracht, qua prestaties vergelijkbaar met de Golf. Van de Alfa 147 had ik gezien de specificaties meer verwacht, maar tijdens het rijden had ik het gevoel dat hij zijn vermogen verborgen hield. De Alfa heeft mij motorisch en qua schakelen niet kunnen overtuigen. Ook was ik het tamelijk zakelijke en sobere interieur van de Golf gewend, waarna alle lichtjes van het interieur in de Alfa mij een beetje te overdreven schenen. Deze aspecten en het relatief hoge leasebedrag in combinatie met de vrees regelmatig voor een storing terug naar de dealer te moeten (de nodige reviews over problemen zijn verschenen) viel de Alfa af. Ik denk dat het de goede ervaringen met de vorige Golf (het feest der herkenbaarheid), de vorm en het uiterlijk van de Golf V, en de overtuigende motor zijn geweest waarom het uiteindelijk toch weer een Golf is geworden.

Het eerste wat mij opviel bij de nieuwe generatie was dat deze Golf V veel meer dan voorheen een lange-afstandsauto is, naar horen zeggen het niveau van de Passat. Vanuit Italië op één dag 1500 km rechtstreeks (maar uiteraard wel met stops) naar huis gereden, iets wat ik met de vorige zeker niet gedaan zou hebben. Uiteraard spelen allerlei factoren mee, zoals vermoeidheid en verkeer, maar toch zit hier een groot verschil met de vorige versie. De wegligging is dan ook stukken verbeterd, maar dat zijn allemaal bekende zaken. Ik neem aan dat daar vooral de onafhankelijke achterwielophanging een rol in speelt. Bochtenwerk is een stuk makkelijker. Overigens is die vergelijking ook niet helemaal terecht, aangezien het vorige model dat ik reed een Comfortline uitvoering betrof met 15 inch wielen, een tamelijk slap geveerde auto. Deze Golf V heeft een sportonderstel en (standaard) 16 inch velgen. De wat hardere vering bevalt mij prima, en doet niets af aan het comfortgevoel. Alleen op kinderkoppen in sommige Oost-europese binnensteden zou je iets anders willen, maar voor de rest uitstekende vering en comfort. De sportstoelen zitten gewoon erg goed, veel beter dan de comfortstoelen in het vorige exemplaar.

Qua prestaties is er niet veel mis met deze motorisering. Het is een krachtige machine, en als hij op gang is (wat overigens al vroeg onderin het toerengebied gebeurt) blijft hij gaan. Mijn favoriete versnelling is de derde, die loopt van 50 tot pakweg 110/120. Overigens is de motor toch minder explosief dan de 130 pk versie van zijn voorganger. De turbo daarvan pakte wat later op, maar zodra die erin ging was het één en al krachtexplosie. De 140 pk versie is wat geleidelijker, maar heeft nog steeds een hoge funfactor.

Schakelen doet hij trefzeker, maar niet in elke versnelling even soepel. De eerste zou je het liefste overslaan, van één naar twee en van twee weer terug naar de eerste gaat niet echt makkelijk. De overige versnellingen wel. Sturen gaat zwaar in deze diesel, tot dat je snelwegsnelheden bereikt. Ik heb het idee dat de stuurbekrachtiging veel aan de spierballen van de bestuurder overlaat. Overigens houd ik wel van wat zwaarder sturen, want dat past wel bij deze krachtbron en bij autorijden in het algemeen.

Qua kosten tweeledige gedachten. Enerzijds is de leaseprijs van een dergelijke Golf zeer concurrerend ten opzichte van andere merken, anderzijds is de prijs van het geheel en daardoor de bijtelling stevig. Een fiscale waarde van nagenoeg € 34.000 voor een kleine middenklasser is gewoon erg hoog.

Het beige interieur is smaakvol en oogst altijd bewondering. Het geeft de auto van binnen een ruimtelijk gevoel. Toch is het niet schoon te houden. Ik zit regelmatig met een blauwe spijkerbroek in de auto, zodat na twee jaar de kleurafgifte al duidelijk zichtbaar is op de bekleding. Het interieur is verder griezelig logisch ingedeeld, en ik moet zeggen dat ik daar erg gecharmeerd van ben. Smaak verschilt uiteraard en anderen zouden het interieur saai en sober noemen. Persoonlijk vond ik de ietwat naar de bestuurder gedraaide middenconsole van de Golf IV mooier. Bij fellere zon in het interieur is door de loodrechte console van de Golf V de display van de (zelf geïnstalleerde) autoradio moeilijk leesbaar. De volautomatische airconditioning houdt het in de auto perfect op temperatuur zonder de airco zelf mee te laten draaien en alleen de aanjager te gebruiken. Bij temperaturen boven de 25 graden schakel ik de koeling van de airco wel in. De regensensor werkt goed en maakt het leven een stuk gemakkelijker, wat ook geldt voor de automatisch dimmende binnenspiegel.

Verdere noemenswaardige punten zijn het verbruik en het temperatuurafhankelijke rijgedrag. Het boekje geeft een gemiddeld verbruik op van 5.4 l/100 km. Met een niet al te offensieve rijstijl (lees: defensieve) kom je hier wel aan, maar aan de andere kant moet je weer flink je best doen om boven de 6.0 l/100 km uit te komen. De boordcomputer zit structureel 0.3 l/100 km boven het werkelijk verbruik. Opvallend ook dat het tanklampje al aangaat als er nog 8 of 9 liter in de tank zit. Ik reed meestal nog 100 km door voordat ik tankte. Ander opvallend punt is dat de auto zoveel soepeler rijdt naarmate de temperatuur stijgt. Bij buitentemperaturen van meer dan 10 graden voelt de auto zich veel lekkerder dan daaronder en dat merk je goed bij het rijden, en is het warmer dan 20 graden buiten, dan is de auto helemaal in zijn element. Ook consequent de banden op de juiste spanning houden draagt enorm bij aan het rijgedrag.

Problemen op een enkel incidenteel klein punt ook bij deze Golf niet gehad. De rechterruit aan de passagierskant reageert soms tegengesteld op het knopje. Druk je omhoog, dan gaat hij soms helemaal naar beneden, zodat je hem daarna alsnog omhoog moet doen. Motorisch geen problemen gehad. In de buurt van de 100.000 km is na overleg met de leasemaatschappij voor de zekerheid de turbo vervangen, omdat de monteurs bij het uitvoeren van de grote beurt een licht gefluit hoorden. Ik merkte hier aan het rijden in ieder geval niets van.

Al met al een zeer lekkere auto, en ik had het geen probleem gevonden er nog wat meer kilometers in te maken. Het leasecontract liep echter af.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens