Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Sportline (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 140pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In januari van 2006 heb ik besloten mijn Audi A4 van bouwjaar 2000 in te ruilen op een de Golf die ik nu heb. De Audi beviel op zich goed maar begon een beetje kuren te vertonen (o.a.bij vorst deed de kilometerteller rare dingen) en de garagehouder bood me er nog een heel mooi bedrag voor.
Eerst was ik op zoek naar een A3 en dan het liefst een Sportback... probleem... niet echt betaalbaar. Dus op zoek gegaan naar een betaalbare sportieve diesel. Deze Golf die ik nu heb gevonden op het internet en een proefritje gemaakt... direct verslaafd aan deze auto. De keuze was dan ook snel gemaakt. Het is een sportline alleen heeft de eerste eigenaar heeft de moeite genomen om een paar leuke opties toe te voegen nl. 17 inch velgen, lederen bekleding en metallic lak om maar een paar te noemen. Ik kocht de auto toen hij anderhalf jaar oud was en deze had slechts 22.000 km op de teller staan. De linkervoorband was vanwege een kusje met de stoeprand iets scheef afgesleten (wiel iets uit het lood). De garagehouder heeft er (zonder er om te vragen!!!) 2 nieuwe voorbanden om gelegd. Toch geen goedkope aangelegenheid (225*45*17 en dan ook nog Michelin’s). Hulde voor Garage Moes uit Beilen.
Om kort te zijn... deze auto rijdt als een trein. Goed het is een sportline met redlatief platte banden... dus oneffen wegdek is even iets minder comfortabel maar met name op de snelweg een genot om mee te rijden. Ik mis mijn Audi nog geen moment. Bij net rijgedrag is 1 op 20 prima haalbaar over langere afstanden (bijv. wintersport naar Tsjechie) echter als je even sportief wilt trappen leent deze auto zich er geweldig voor en is met 1 op 12 a 14 (als je echt lomp doet) dan nog steeds zuinig. Aan kracht geen gebrek wat een genot.
Goed het is niet alleen hosanna. De cruisecontrol heeft dienst geweigerd……bleek uiteindelijk (na 2 keer terugkomen) een kapotte schakelaar te zijn. Verder is het lampje van het inlaatspruitstuk een keer gaan branden. Ook dit is onder garantie weer verholpen. In juli 2007 zijn mijn achterbanden vervangen. Ze bleken door hoogteslag vrijwel versleten te zijn. Ik weet niet of dit aan het merk ligt (Goodyear) feit is wel dat ik er met mijn voorbanden (die inmiddels achterband zijn), merk Michelin, geen last van heb.
Inmiddels staat de Golf te koop. Niet omdat hij niet bevalt maar ik mag over enkele weken de sleutels van een leaseauto in ontvangst nemen. Erg leuk natuurlijk……maar ik ga mijn Golfje wel missen. Ben inmiddels een beetje verslaafd aan het motorretje wat er in ligt. Goed het zal niet de meest verfijnde diesel zijn die er is……maar sterk is ie wel…….
En nee……de volgende auto is geen volkswagen weer geworden maar een Volvo V50. Bood gewoon het meest voor het minste geld. En ja qua bijtelling kwam dat het meest voordelig uit. Lang getwijfeld tussen een Passat Variant en de V50 overigens. Maar over deze auto in een volgende review meer.
PROBLEMEN
Schakelaar cruise-control
Inlaatspruitstuk
Beide onder garantie verholpen
Hoogteslag in achterbanden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.