Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
De aanschaf
- 7.100 km
De keuze:
======
Na lang struinen op internet en de nodige autoblaadjes lezen was ik eruit. Het moest een Golf V GTI worden. Op papier had ik een paar auto's op mijn verlanglijstje staan, te weten; Seat Leon FR, Audi TT, BMW Z4 of een Nissan 350Z. Het nadeel van deze auto's is dat ze tweedehands nog behoorlijk aan de prijs zijn en dat ik rond bouwjaar 2003 uit zou komen. Het nadeel van de Leon vind ik die grote grauwe plastic middenconsole. En daar kijk je toch de meeste tijd tegenaan.
Tevens hebben de Audi, BMW en Nissan vaak nog maar een paar maanden Bovag garantie of als je hem van een particulier koopt helemaal geen garantie. Omdat ik dit risico niet goed aandurfde en ik liever een nieuwere auto wilde rijden ben ik uitgekomen bij de Golf GTI. Bij de dealer stond een mooi exemplaar. Afgelopen maandag een proefrit gemaakt. Man, wat was ik onder de indruk van de prestaties. Ik had niet gedacht dat 60pk verschil t.o.v. mijn vorige auto zoveel verschil zou uitmaken. Nu was de keuze voor mij snel gemaakt. Ik heb de GTI gekocht.
Vandaag kon ik de GTI ophalen bij de dealer, het mooie aan dit exemplaar is dat hij in 2 jaar tijd pas 7.000 km heeft gereden, als nieuw dus.
Kwaliteitsbeleving:
===========
De gehele kwaliteitsbeleving t.o.v. de Peugeot viel me gelijk op. Natuurlijk is de Golf van 2007 en de Peugeot van 2002, maar toch.
De GTI rijdt echt een paar klassen beter. Ook als ik kijk naar de afwerking in het interieur dan laat de GTI niets over van de 206CC.
Ondanks dat er 17" onder de GTI ligt rijdt het qua comfort vele malen beter dan de 206CC met 16".
Ik ben een echte gadgetfreak, dus het is mooi dat de GTI goed is uitgerust. Hij is verder standaard maar de vorige eigenaar heeft er een mooie park distance control aan de achterzijde laten inbouwen. Ik heb zoiets nooit gehad maar ik denk dat ik er heel snel aan gewend ben.
Rijeigenschappen:
===========
Het koppel van de golf is ook fenomenaal, in welke versnelling hij ook staat, hij wil altijd vooruit. Door de goede isolatie heb je niet de indruk dat je al snel te snel rijdt, dat moet ik echt in de gaten houden. Ik sponsor liever mijzelf dan het CJIB.
De top zou op 235 km/u liggen, dat probeer ik wel een keer in Duitsland, ik twijfel er geen moment aan dat deze waarde niet te halen is.
Het bochtengedrag is ook erg goed. Met de Peugeot had ik in scherpe bochten last van onderstuur, dit moet ik met de GTI nog tegenkomen.
Ik zal mijn verdere bevindingen proberen bij te houden!
Je blijft lachen!
- 8.000 km
Inmiddels 1.000 km rijplezier achter de rug. Wat kan ik zeggen, de auto bevalt super. Verschillende autoliefhebbers heb ik zelf een stukje laten rijden. Elke keer kreeg ik dezelfde reactie te zien, een smile van oor tot oor!
Als ik het gas goed intrap in de tweede versnelling op een nat wegdek dan begint rond de 80-90 km/u het lampje van de traction control te branden.
Zaken die ik een beetje mis in mijn auto zijn een armsteun, betere geluidskwaliteit van de boxen en een iPod aansluiting. Maar ja, je kan niet alles hebben in het leven. Ik voel me al bevoorrecht dat ik zo'n mooie auto kan rijden.
Benzineverbruik
- 10.100 km
Even een korte update.
Op mijn iPhone heb ik een heel mooi programma staan om het brandstofverbruik bij te houden.
Ik heb 1x getankt zonder dit te noteren. De andere 6x heb ik bijgehouden in dit programma.
De gegevens tot dusver:
-10,3 km per liter
Hierbij merk ik op dat ik ongeveer:
60% autosnelweg
37% bebouwde kom
3% echt lekker gas geef
Ik hou me over het algemeen netjes aan de snelheid.
Ik ben benieuwd of de GTI in de zomer zuiniger wordt. Op zich valt het me niet tegen als ik bedenk dat hij wel 60pk meer heeft dan de 206CC.
Ik tank euro 98.
Kleine update
- 12.600 km
Het benzineverbruik loopt inmiddels terug naar gemiddeld 9,4 ltr per 100 km. Waarschijnlijk heeft het warmere weer een positieve uitwerking op dit verbruik.
GTI bevalt nog steeds uitstekend!!!
Deurslot vervangen
- 17.500 km
De laatste anderhalve maand steeds vaker last van een linker portierslot dat via de AB niet geopend kon worden. Je kon dit portier alleen via de sleutel openen. Het andere portier reageerde wel goed op de AB.
Op enig moment naar de dealer gegaan om het euvel te laten bekijken. Conclusie was dat er inderdaad een probleem was en dat het slot vervangen diende te worden. Dit heb ik dan ook onder garantie laten uitvoeren.
Op de iPhone houd ik nog steeds bij wat het gemiddelde benzine verbruik is. Op dit moment rijd ik op 1 liter Shell V-Power 10,79 km. Nette waarde voor 200 pk.
Topsnelheid!!!
- 20.000 km
Afgelopen weekend eindelijk de kans gehad om eens de top van mijn GTI te testen in Duitsland.
Na de motor goed opgewarmd te hebben een stukje Duitse autobahn richting Oberhausen genomen. In de GTI zaten ook nog 2 andere personen. Tank stond bijna in reserve. Banden waren 2.7 bar.
De GTI ging met gemak over de 210. Omdat de weg lekker leeg was heb ik het gaspedaal helemaal ingetrapt. Volgens de gps van de iPhone 4 met gebruik van Navigon ging de GTI 250 km/u. De snelheidsmeter stond op dat moment op 270 km/u. De weg liep overigens iets af.
De GTI voelde stabiel aan en liet zich makkelijk rijden op deze snelheid. Geen enkel moment een onveilig gevoel gehad.
Wat ik raar vind is dat ik naar mijn weten een standaard GTI heb maar dat ik toch 250 km/u op de GPS heb gehad. Is de fabrieksopgave van 235 km/u dan aan de lage kant of heb ik stiekem toch iets meer pk's. Wie het weet mag het zeggen!
Longlife beurt
- 25.000 km
Vandaag voor het eerst de GTI naar de garage gebracht voor een reguliere beurt. Geen schokkende dingen, voornamelijk vernieuwen van vloeistoffen. Kosten € 504,- voor de zogenaamde longlife beurt bij de VW dealer.
Nu kan ik of 2 jaar of max 30.000 km weer rijden. Ik gok zelf dat de boordcomputer eerder aangeeft dat de auto weer een beurt nodig heeft.
Ik blijf genieten van mijn GTI.
Gemiddeld verbruik vanaf de aanschaf is nu 1 liter op 10.7 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.