Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Winkelen in het segment waar deze auto in valt is leuk werk. Op voorhand had ik een lijst gemaakt met auto’s welke aan mijn eisen zouden voldoen. Zoals je kan verwachten bestond dat lijstje uit de Civic Type R, Leon Cupra, Mazda 3 MPS, Golf GTI en de Astra OPC. De Megáne RS viel op voorhand al af vanwege het uiterlijk en de klasse 130i/S3 werd uiteindelijk toch wat te duur.
Dan komt de tijd van het proefrijden. Aangezien ik de auto dagelijks gebruik viel eigenlijk de Type R al af. Deze verlangt namelijk toeren en dat is niet echt ideaal voor dagelijks verkeer. De OPC was denk ik een betere auto geweest met minder vermogen want de krachten die je doorkreeg in het stuur lieten merken dat de voortrein het erg zwaar had het vermogen kwijt te kunnen. Ditzelfde geldt in mijn ogen ook voor de MPS, waarbij het interieur me ook niet zo kon charmeren wat betreft kwaliteitsgevoel. Blijft over de Cupra en de GTI. Uiteindelijk voor de GTI gegaan ondanks dat deze de duurdere optie was. Maar het dashboard van de Cupra kon me totaal niet bekoren en het uiterlijk van GTI sprak me net iets meer aan.
Het rijden met een dergelijke auto is natuurlijk een feest op zich. Wat voor mij ook wel een doorslag gaf in de keuze was de DSG versnellingsbak. Voor mij verhoogde dit het rijplezier sterk en ik ben er dan ook zeer over te spreken. Het is voor mij de eerste auto zonder koppelingspedaal, maar ik heb het nog geen moment gemist. In D stand is het erg relaxed rijden, je hebt altijd het gevoel van controle omdat je ten alle tijden via de paddels achter het stuur zelf ook kunt schakelen. De S stand doet zijn naam eer aan. De auto hangt dan echt aan het gaspedaal met hele snelle reactie als gevoel. Ook het automatische tussengas is een leuke bijdrage aan de beleving. Voor mensen die de keuze hebben zeker eens mee proefrijden!
De auto zelf straalt kwaliteit uit. De zitpositie en afwerking zijn uitstekend en alles voelt solide aan. Het gevoel wat je in de auto krijgt geeft in ieder geval vertrouwen.
Wat betreft het rijgedrag is een ideale auto voor dagelijks gebruik. Niet dat ik hem daar voor gekocht heb, maar ik heb nog niet echt op de grens gereden dus daar kan ik nog geen uitspraak over doen. Inhalen is in ieder geval kinderspel en bij snel accelereren blijft de auto keurig stabiel. Je merkt dat het onderstel het vermogen goed kwijt kan. Minpuntje zijn de standaard banden van Continental. Hoewel het sportcontact banden zijn zijn er betere banden op de markt die beter bij het karakter van de GTI passen.
Het verbruik op dit moment is ongeveer 1:11 geweest, dit zal na verloop van tijd nog wel iets verbeteren. Maar ik vind het al vrij netjes voor een geblazen 2 liter motor.
Wanneer ik meer kilometers gemaakt heb zal ik wat verder in detail treden en deze review verder uitbreiden.
Update 12 Maart 2008
Inmiddels zijn we al wat maanden verder en staan er nu bijna 13.000 kilometers op de teller. Mooi moment om even terug te blikken op mijn bevindingen tot nu toe.
Eigenlijk kan ik daar vrij kort over zijn, want deze zijn uitermate positief. Sinds aanschaf heb ik nog helemaal niks voorgehad met de GTI. Het enige wat ik moeten doen heb is een klein beetje (dure longlife) olie bijvullen toen er ongeveer 10.000 km op de teller stond maar sindsdien is er geen druppel olie meer gebruikt.
Zoals verwacht is er nog geen kraakje of piepje te horen en het rijgedrag tovert nog steeds een glimlach op mijn gezicht. Moet wel eerlijk zeggen dat mijn rijgedrag wel iets veranderd is. Inhalen is iets wat ik nu sneller geneigd ben te doen, dit ook vanwege de relatieve eenvoud dat dit mogelijk is. Als gevolg is het gemiddelde verbruik sinds aanschaf rond de 1:10, wat ik nog zeer netjes vind gezien de prestaties.
PROBLEMEN
Geen. De auto is netjes door de dealer afgeleverd en er is nog niks geweest waarvoor ik terug ben moeten gaan. Hopelijk kan ik dat zo houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.