Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 702.124 km |
beresterk
- 478.000 km
na heel wat reviews van anderen met meestal veel plezier te hebben gelezen, dacht ik dat het eens tijd werd zelf verslag te doen. Na de nodige peugeots (204 - 504 - 505 - 2 x 405) toch eens gaan kijken naar een VW (de "rode I" had toch een soort magische aantrekkingskracht in die tijd., ook op mij)
Deze basisgolf heb ik in 2000 nieuw aangeschaft (na eerst wat gebruikte modellen bekeken te hebben, die weinig afgeschreven hadden en relatief duur waren). In 2000 werd de BPM met toendertijd fl 2.000 in 1 klap verhoogd om het dieselrijden te ontmoedigen. Aankoopprijs bedroeg in 2000 net voor deze BPM-verhoging precies fl 50.000 (dus ongeveer € 23.000)
Eerste jaren ongeveer 20.000 / jaar prive ermee gereden, vanaf 2010 gecombineerd werk en prive ongeveer 50.000/jaar; auto nu op 478.000 km
Nooit een seconde spijt gehad van de aanschaf;van deze auto; nog nooit heeft de auto me in de steek gelaten, altijd starten en lopen.
Nu na al die jaren:
- motor trekt nog als altijd goed; (af en toe op de autobahn het roet er even uitblazen)
- orginele koppelingsplaat;
- bestuurdersstoel begint wat te doorzakken
- schokdempers worden wat slap, maar lekken niet
- carrosserie: bij wielkasten kleine roestputjes, maar verder nog goed strak
- kleine ergernis: achterlichtjes gingen de eerste jaren aan de lopende band stuk, is nu wonderwel minder
Brandstofverbruik ligt tussen de 1 op 20 -21 (rustig rijden in zomer) en 1 op 17-18 (stevig rijden in winter op winterbanden). Winterbanden laten meerverbruik zien van ongeveer 5%)
Actieradius ligt bij volle tank op ongeveer 1.000 km. Vaak laat ik met name in winter via ontluchtingsnippel bij tankingang "dode lucht" uit tank ontsnappen waardoor 8 - 10 liter extra getankt kan worden. Actieradius wordt dan 1.150 tot 1.200 km.
Gaat er dan nooit iets kapot?
Jawel, al de bekende golfkwaaltjes zijn ook voorbijgekomen:
- 72.000 km kapotte luchtmassameter (auto rijdt dan heel sloom zonder turbodruk), gerepareerd onder coulance
- 80.000 raammechaniek voorportier bijrijderskant afgebroken; ook gerepareerd onder coulance
- 286.000 kapotte voorruit door steenslag € 290 bij eigen garage (Carglass vroeg ongeveer € 500 !)
- 451.000 opnieuw kapotte voorruit € 320 bij eigen garage (carglass vroeg ongeveer €525 ! )
Regulier onderhoud:
tot ongeveer 180.000 onderhoud laten uitvoeren door VAG-dealer in Wijchen; vanwege torenhoge rekeningen overgestapt op garage Heijmink in Nijmegen; klein familiebedrijf met redelijke prijzen, een goede service en gewoon eerlijk in hun adviezen. Ze doen wat ze zeggen en nog belangrijker ze zeggen ook wat ze doen.
90.000 - 180.000 - 270.000 - 360.000 - 450.000 distr riem
110.000 remblokken en schijven achter
125.000 idem voor
170.000 aandrijfas uit- en ingebouwd
260.000 remblokset V + A
317.000 remblok en schijf A
360.000 blokken + schijven V
380.000 schroefveer rechtsvoor vervangen
420.000 remblokken A
totaal onderhoud over 478.000 incl banden ongeveer € 19.000 dus ongeveer 4 cent per km.
brandstof ongeveer 6-7 cent / km
Afschrijving circa 5 cent / km
belasting + verz 3 cent / km
Soms denk ik weleens aan een andere auto, maar heb me voorgenomen zolang de betrouwbaarheid op orde blijft gewoon door te rijden. Afschrijven doen we al jaren niet meer. Ben onlangs een VW-garage binnengelopen om de nieuwe golf te bekijken. Uiteraard wel veel moderner dashboard met zo 'n mooi beeldscherm etc. maar motorisch weinig nieuws onder de zon; 1,6 TDI met ook 110 PK ( is wel wat zuiniger, maar het schilt niet eens veel).
Eigenlijk is het ook best leuk om te zien hoe lang een auto het volhoudt, we tuffen nog maar even vrolijk door
het molentje blijft maar draaien
- 614.094 km
Nou dat kijken hoe lang de auto het volhoudt begint aardig lang te worden. Gewoon steeds de reguliere beurten en uiteraard af en toe een setje banden. Bij km stand 485.000 de schokbrekers op advies van de garage rondom vervangen. Ze waren niet lek, maar wel wat slapjes geworden in de tijd. Na vervanging spoort de auto weer als vanouds in lange bochten en voelt ook veel strakker.
Verder helemaal niks kapot? Nee, maar wel versleten: rond de 600.000 km ontstond er een soort zingend geluid dat toenam met de snelheid (alsof je in een tramstel zat); wiellager rechtsvoor versleten en vervangen.
Mijn trouwe garagisten de gebr Heijmink in Nijmegen zeiden een poos terug eens: "bij deze golfjes blijft de motor draaien, maar alles erom heen roest wel een keertje weg".
Er komt inderdaad steeds meer roest met name bij de wielkast links voor.
Maar och, we laten het mooi zitten en zien wel hoe ver we komen.....
ineens van alles kapot
- 702.124 km
Zonder problemen rustig doorgereden, doch bij km-stand van ongeveer 690.000 leek het einde oefening te worden: in 1 week accu stuk en lekkende remvloeistof en koelvloeistof.
De ANWB-man zag bij vervanging van de accu tot overmaat van ramp ook nog een beest onder de motorkap wegvluchten. Bij inspectie in de motorruimte bleken er overal restanten van eikels en ander knaagsel te liggen (steenmarter of eekhoorn?)
Maar goed: remleiding en radiator gerepareerd en maar rijden maar weer.
Het linker voorspatbord begint ondertussen behoorlijk roestig te worden, maar motor - turbo - koppeling - versnellingsbak - uitlaat: alles nog origineel.
Verbruik bij normaal anticiperend rijden in zomer 1:21-21,5.
We tuffen nog maar even vrolijk door tot ........
de gemeente Nijmegen ook met een milieuzone komt!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.