Volkswagen Golf 1.6 (1998)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 (1998)
Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)Volkswagen Golf 1.6 (1998)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf202.545 km
KM-stand laatst275.988 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 202.545 km

Beste Lezer,

Op 23 november 2019 kwam ik bij een nabij gelegen garage voor een mooie Volkswagen Golf die ik op internet had zien staan. Ik was op zoek naar een auto om aan te knutselen met het idee om iets te willen leren over autotechniek. Ik wist hiervoor namelijk bijna niets over hoe een auto in elkaar zat, maar ik vond het wel uiterst interessant. Gezien het een eerste auto was, had ik dan ook niet veel eisen of wensen anders dan; minimaal 100PK, 5 deurs, Duits merk, airco en een trekhaak. Oke terug naar de auto. Aan de buitenkant zag de auto er echt goed uit (op een paar puntjes na natuurlijk). Toen ik de auto op de brug mocht zien en na een proefrit, vond ik toch al snel een aantal 'problemen'. De motor werd niet warm, een zagend stationair, versleten koppeling, bijna versleten banden, piepende rubbers in het onderstel, vochtlekkage in het interieur, een defecte radio en nog een paar andere kleine dingen.

Op het piepende onderstel en de versleten koppeling na, was de auto echt comfortabel en nog redelijk vlot ook voor 101PK. Na een tweede lange en uitgebreide proefrit en een aankoopinspectie door een bevriende garage, toch de gok maar aangegaan. Ik heb de auto gekocht voor 1450 euro met nieuwe APK (incl reparatie van APK punten) en een complete distributieset. Dit is wat aan de dure kant gezien de kwaaltjes maar het was bij een Bovag garage met garantie dus ik vond het de moeite wel waard.

Maar na een paar dagen rijden met de auto kwam ik al snel achter een vreemd geurtje in de auto als ik hem eens op zijn staart trapte. Meer hierover zal ik later vertellen.

Klepdekselpakking

  • 204.380 km

Zoals de titel al luid, klepdekselpakking lek. Geen groot probleem, maar wel jammer. Nieuwe pakking gekocht, meteen ook maar de bougies, thermostaat en het koelwater vervangen. Auto werd weer mooi warm (90 graden) en lekte geen olie meer. Dit was mijn eerste ervaring met klussen aan mijn eigen auto, maar het is mij goed bevallen. Ik heb gelijk maar in een bult gereedschap geïnvesteerd, want dat kwam ik al snel te kort. Na deze 2 reparaties (pakking en thermostaat) reed de auto al veel beter en stonk ook niet meer.

Bij het installeren van de aanzuigbuis (vanaf het luchtfilter naar de gasklep) brak er een stuk van de aanzuigbuis af. Dit bleek achteraf al slecht te zijn en tevens de oorzaak te zijn van het zagende stationair (vacuum lekkage). Dus per ongeluk op gekomen en meteen maar een nieuwe besteld. Het zagende stationair was ook meteen opgelost.

Beurt

  • 208.010 km

Beurtje gedaan op de golf bestaande uit:
-2 motorsteunen
-motorolie en motoroliefilter
-interieurfilter
-brandstoffilter
-kantelsteun
-olievuldop

Niet veel later ook nog een revisie gedaan op de kabelboom van de achterklep. Deze was namelijk op meerdere plekken beschadigd, waardoor onder andere de achterruitverwarming het niet meer deed.

Piepende onderstel

  • 213.656 km

Eindelijk het piepende onderstel aangepakt. Het piepen bleek na wat onderzoek uit de draagarmen aan de voorzijde te komen. Tevens vond ik de schokdempers aan de achterzijde erg slap. Ik heb deze dag de volgende dingen vervangen:
-Schokdempers achter (incl. stofkappen, toplagers en eindstoppen)
-Draagarmen voor
-Fusekogels voor
-Koppelstangen voor
-4 nieuwe banden (Vredestein Sporttrac)

Na dit gerepareerd te hebben, de auto laten uitlijnen en hij reed weer perfect. Geen piepen of kraken meer en hij stuurde ook nog eens kaarsrecht.

De koppeling

  • 216.706 km

En dan de koppeling. Deze was wel echt versleten. U kunt bij de foto's wel het verschil zien van de nieuwe en de oude. Hij trilde ook erg met optrekken en ik was van plan met de auto naar zuid Frankrijk te rijden, dus de koppeling moest wel echt vervangen worden. Hoop onderdelen besteld en veel dingen meteen mee vervangen aangezien ik toch bezig was. Wat ik heb vervangen die 2 dagen (Moest wachten op een krukaskeerring vandaar dat ik er uiteindelijk 2 dagen mee bezig was.):
-Achterste krukaskeerring
-Koppelingsplaat
-Drukgroep
-Druklager
-Drukplaat + koppelingsstang ( VW 02k versnellingsbak dingetje)
-Versnellingsbak olie
-Motorolie en motoroliefilter

Ik had nog nooit eerder een koppeling vervangen maar met behulp van een Haynes manual en het internet is het toch gelukt. De krukaskeerring was overigens lek, dus maar goed dat die vervangen is. Natuurlijk alleen a-merk onderdelen gebruikt, dat is het voordeel van zelf sleutelen.

Een week later gingen we op vakantie en ik heb die week ruim 2000 km gereden zonder problemen. Vlak voordat we weg gingen nog een nieuwe koelventilator geïnstalleerd, deze was al een tijd kapot (mijn auto heeft er 2 vandaar dat hij in het platte Nederland nog wel voldoende koelde) , maar met de hete zomer durfte ik het niet aan om zo naar Frankrijk te rijden. Verder geen problemen gehad.

Onderstel

  • 230.574 km

Na ruim 28 duizend kilometer in de Golf gereden te hebben, vond ik toch wel dat het onderstel (vooral aan de voorzijde) redelijk soepel geveerd was en ook wat slap aanvoelde. Na een inspectie en wat onderzoek, tot de conclusie gekomen dat de schokdempers aan de voorkant versleten waren. Achter had ik al eerder vervangen. Na wat browsen op het interwebs en social media ook maar eens gaan kijken naar iets van verlagingsveren of een schroefset. Schroefset was mij al snel te duur en goedkope meuk wil ik niet. Toen stuitte ik per ongeluk op een set verlagingsveren. 3 maanden oud, 30mm verlaging voor 1/3 van de nieuwprijs. Gelijk maar aangeschaft. Tevens een lijstje gemaakt wat ik dan nogmeer wilde vervangen aangezien ik dan alles los had.
- Toplagers
- Veerpootrubbers (veel speling)
- Stabilisatorstang rubbers (rammelde bij klinkerwegen)
- Thermostaat en koelwater (auto werdt weeeeer niet warm)
- Beide deurslotcilinders gereviseerd (bestuurdersdeur was kapot gegaan)
- Ruitenwissermechanisme (ivm kraken)
- Schokdempers voor
- Veerplaten voor
- Eindaanslag en stofkappen voor
- Veren rondom
- Veerrubbers achter

Na alle reparaties de auto laten uitlijnen en hij reed/rijd geweldig. Precies strak genoeg maar niet oncomfortabel of stuiterig. Perfect naar mijn mening. Hij golft (haha) over de snelweg maar ligt strak in de bochten. Ook de 30mm verlaging ziet er netjes uit. Standaard vind ik de golfjes net iets te hoog.

5000 km later nog een Simons cat-back systeem gemonteerd die ik had gekregen van een kameraad. Zelf zou ik het nooit gekocht hebben maar ach ik ben nog jong en het kost me niks :). Oude uitlaat was tevens ook lek dus een mooie bijkomst.

Beurt en klepdekselpakking

  • 240.007 km

De klepdekselpakking. Een oude vriend. Weer lek. Deze keer was het mijn eigen fout. Ik had op de aansluiting tussen de kop en de nokkenaslagers geen drupje vloeibare pakking gedaan. Nieuwe pakking er tussen en meteen maar de injectorseals, olie en oliefilter vervangen. Peilstokbuis was ook lek dus ook die vervangen. Foutje kan gebeuren, gelukkig kan ik het zelf fixen.

Remmerij

  • 253.152 km

Apk. Remslang RV slecht. Meteen maar 2 nieuwe gezet en de remvloeistof vervangen. Deze zat er overigens al 4 jaar in, maar het vochtgehalte was nog onder de 2%. Ook nieuwe koplampen gekocht aangezien de oude een beetje aan het vervagen waren. Goed licht en zicht vind ik belangrijk dus een kleine investering wel waard naar mijn mening.

Beurt en oliekoeler

  • 259.740 km

Lekkage. Oliekoeler o-ring was gaan lekken met dit koude weer. Geen probleem, klein klusje. Aangezien ik toch bezig was, ook maar meteen de oliefilterhuispakking vervangen (ook al 24 jaar oud) en een oliebeurtje gedaan. Vorige beurt was maar 5000km geleden maar hij lekte hevig en dat kon niet wachten. Dan maar een keer extra olie vervangen. Kan sowieso geen kwaad bij oudere auto's. Na de reparatie weer lekkagevrij en nu na 7000km nog steeds mooi droog. Momenteel lekt of verbruikt de Golf geen olie en/of koelwater. Nette prestatie voor de kilometerstand en leeftijd al zeg ik het zelf.

Laatste Kilometerstand

  • 275.988 km

De huidige kilometerstand.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens