Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk (1999)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dat een TDI 1 op 20 verbruikt bij gecombineerd verbruik weet iedereen inmiddels al. Maar wat als je de grenzen verlegt met deze Golf diesel die daar eigenlijk niet voor bedoeld is?

Technische gegevens:
Om te beginnen enkele belangrijke technische gegevens: 110 pk @ 4150 rpm en een koppel van 235 nm @ 1900 rpm. Michelin Pilot banden 195/65/15 i.c.m highline velgen. Technisch helemaal standaard, optisch compleet highline. Opties: Climatronic en alles elektrisch bedienbaar.

Ik zelf heb de auto al 2 jaar in bezit en heb gedurende die tijd ongeveer een halve ton achter de rug. Nooit bezuinigd op onderhoud. Ik heb altijd de motor warm laten draaien, maar daarna is vaak mijn sportieve rijstijl naar voren gekomen. Zoals je al kunt raden heb ik mijn auto dan ook vaak op zijn staart getrapt, het is een rappe diesel moet ik zeggen.

Motor/versnellingsbak:
In het begin lijkt het snel opschakelen als een tijdrovende taak, maar na enige gewenning is dat geen probleem meer. Alle versnelling zijn mooi geplaatst met de gebruikelijke ’klik’.
1e versnelling 40km/h
2e versnelling 80km/h
3e versnelling 120km/h
4e versnelling 165km/h
5e versnelling 198km/h(topspeed) @4200rpm dichtbij V-max.
Op een droogwegdek met mijn huidige banden launch ik bij 2000rpm, met succes. Motorisch is het een juweel van een motor, en heeft me tot op heden zelfs na mijn zware belastingen nooit in de steek gelaten, ik gebruik 0w40 fullsynthetic oil op advies van mijn dealer. Ik kan het ook niet voorstellen dat mijn motor het zomaar zal begeven. Erg sterk moet ik zeggen. Loopt nog steeds als een klok. Souplesse van de motor is heerlijk en erg schakellui. Op 80km/h in 5 heb je nog steeds trekkracht paraat om een inhaalmanoeuvre probleemloos uit te voeren.

Onderstel/remmen:
Deze Golf heeft eigenlijk aardig grip vergleken met andere standaard uitgevoerde auto’s. Mede dankzij mijn slappe onderstel (standaard) heb ik wel last van overhelling in snel genomen bochten. Vol op het gas in een bocht en je hebt onderstuur mede dankzij de 235nm draaimoment is het in de 3e versnelling zelfs oppassen. Vertragen kan hij ook goed, 280mm remschijven voor en 235mm achter zorgen voor een mooi gebalanceerde remweg. Maar doe dat niet te vaak want fading heb je in no-time, vooral op hoge snelheden kan dat leiden tot erbarmelijke situaties. Ook is het in het begin even wennen aan de dosering van de remmen, maar na een uurtje rijden heb je het volledig onder de knie.

Interieur:
Ruimer dan je het verwacht van een hatchback, met mijn 1,89m kruip ik probleemloos achter het stuur, en zoals gebruikelijk van een VW een erg lekkere zithouding, stuur axiaal en radiaal verstelbaar, maar bij mijn uitvoering ontbreekt jammer genoeg het lendesteun. Iemand van dezelfde lengte als ik zit bepaald niet comfortabel achter mijn zit, maar het past. Ook heb ik een greterige grip-arme kunststof stuur, dus niet met leer bekleed! Een forse kofferbakruimte van 330 liter en uitbreidbaar tot 1184 liter.

Prestaties:
gemiddeld verbruik met een zeer sportieve rijstijl 1 op 15.
Verbruik op 90km/h in de 5e versnelling 4,0 l/100km 1 op 25 dus! (getest)
0-100km/h 10,6 sec (heb zelf met een bijrijder iets onder de 11 sec. geklokt)
Topsnelheid 198km/h op vlak wegdek, eens op de autobahn 210 gehaald(hellingafwaarts)
Ik denk eraan om binnenkort ook een lap te klokken op de beruchte Nurburgring, wanneer het zover is vul ik mijn review aan.

PROBLEMEN

Heb een paar keer mijn dimlichten en remlichten moeten vervangen, stadslichten heb ik vervangen door ledjes het merk PIAA, na 2 jaar heb ik er nog steeds geen problemen mee.

Een irritant lichttikkend bijgeluid vanuit mijn tellerhuis, volgens mij is het een onschuldig schroefje.

Voor de rest geen enkel probleem gehad.. solide wagen

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens