Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)

autoreview

Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst162.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding en algemeen

  • 109.000 km

Toen ik november 2006 aan een nieuwe baan begon kreeg ik mijn eerste lease-wagen, een VW Golf. Ik had geen keuze in het model, aangezien er al een auto besteld was. Ik was erg blij dat het een beetje een luxe uitvoering was, een 1.9 TDI (105pk / 77 kw) Comfortline.

Algemeen:

Het is een nette verschijning in het zwart (al is zilver ook mooi, sportiever), zeker met de standaard 15” licht metalen velgen die de auto net wat meer cachet geven dan eenvoudige wieldoppen. Het valt me ook op hoeveel de wielen uitmaken voor de uitstraling van de Golf, met de kleinere wielen is de auto chique, met grotere wielen ziet de Golf er sportief uit. De driedeurs is trouwens net wat sportiever dan de 5 deurs om te zien, alleen mis je bij de 3 deurs uitvoering die typische Golf boemerang vorm in de C-stijl wat wel jammer is.

Denk bij aanschaf goed na of je een 3 of 5 deurs neemt. Naast de vrij moeilijke instap naar achteren, zeker voor volwassenen, zijn de deuren erg groot. In een krap parkeervak moet je behoorlijk lenig zijn om in of uit te stappen, omdat de deuren door hun lengte vaak maar een klein stukje te openen zijn. Ik rij daarom ook meer dan eens een vrij parkeervak voorbij, ook al past de auto er prima in. Ik zou zelf dan ook zondermeer voor de 5 deurs uitvoering gaan, ook als je maar incidenteel gebruik maakt van de achterbank (als je geen electrische ramen achter kiest een meerprijs van slechts 640 euro).

Ruimte:

De binnenruimte is trouwens een meevaller, ik kan mijn met 190cm makkelijk achter mijn eigen stoel zitten. Been en hoofdruimte op de achterbank is ruim voldoende. De kofferbak is vergelijkbaar met de concurrentie, niet heel groot, maar voldoende voor een aantal weekendtassen of de wekelijkse boodschappen.

Uitrusting:

De auto is in de Comfortline uitvoering redelijk luxe aangekleed. Hij beschikt over links en rechts gescheiden regelbare Climatronic (met tochtvrije uitstroom, erg mooi systeem! Wel een optie van €350, zeker aan te raden!), electrische ramen en electrische spiegels met verwarming, centrale vergrendeling met ab, cruisecontrol, en comfort-stoelen met lendensteunverstelling. Verder is de auto overigens erg comfortabel, de vering is lekker stevig, maar niet keihard, en het geluidsniveau is comfortabel laag. De auto beschikt over een boordcomputer met een hoop informatie. Leuk (althans, ik kan het wel waarderen) is dat alle meldingen van de boordcomputer in het Duits worden gegevens: ’Bitte Gurt anlegen’, ’Bitte Tanken’, ’Öl-stand Prufen’, ’Handbremze angezogen’ en mijn persoonlijke favoriet: ’Service Jetzt!’ (lekker vriendelijke en niet opdringerig). Hoort wel bij zo’n 100% Duitse machine.

Wegligging en motor:

De Golf is geen echte bochtenridder, een Ford Focus stuurt heel wat strakker. Daarmee is niet gezegd dat het een dweil is, ook met een pittige rijstijl zul je genoeg plezier kunnen beleven aan de Golf. Een klaverblad met hoge snelheid nemen is ook geen probleem. Wanneer ik de Golf vergelijk met een Peugeot 307 valt op dat de Golf een stuk minder overhelt in bochten, stabieler aanvoelt, preciezer stuurt, maar wel een stuk stugger gedempt is. Net waar je van houdt, maar het weggedrag van de Golf vind ik erg prettig.

De 1.9 TDI (105pk) is ruim voldoende, op de Autobahn kom je vrij makkelijk tot de 200 op de teller (187 echte km/h’s). Op de tussensprints is de auto heerlijk vlot, er is ruim voldoende vermogen voor een snelle inhaal actie. Ik zou zelfs geen moeite hebben met de 90 pk versie, die (in 2006) toch een behoorlijk prijsvoordeel bood (zeker in de businessline uitvoering). Het verbruik is ook prima in orde, ik heb over de eerste 75000 km gemiddeld 1 op 19.6 gereden. Dat wil zeggen dat je op één 52 liter tank makkelijk 950km ver komt, zonder ’Bitte Tanken’ melding. De Golf is de ideale snelweg-cruiser.

Algemeen:

Zou ik de Golf ook kiezen als ik zelf de auto had mogen uitkiezen? Moeilijke keuze, ik had weinig met Volkswagen, maar deze geweldige Golf heeft me toch de charme van het merk laten inzien. Ben stiekem wel verliefd geworden op dit Golfje! Aan de andere kant zijn er veel alternatieven, zoals de Skoda Octavia (veel ruimte en luxe voor weinig geld), de Fiat Bravo (de mooiste auto in zijn klasse), de Ford Focus (heerlijk onderstel, prachtig uiterlijk en tegenwoordig bijzonder luxe aangekleed) of de nieuwe Lancia Delta (bijna net zo mooi als de Bravo, en waarschijnlijk lekker exclusief).

Tussenevaluatie na 90.000km:

Ik weet zeker dat de 90.000km die ik nog met deze auto zal gaan rijden zeer prettig zullen zijn. De Golf heeft zich bewezen als een comfortabele en zeer betrouwbare reisgenoot. Elke dag stap ik weer met plezier in. De auto heeft weinig steken laten vallen.

De plussen:
- Comfortabel
- Stil, weinig rijgeluiden op de snelweg
- Krachtig, voldoende vermogen voor een snelle inhaalactie
- Zuinig, net geen 1 op 20 gemiddeld
- Geniaal airco-systeem, voor mij nooit meer een handbediende airco
- Klasse, je kunt je overal vertonen in een Golf

De minnen:
- Zwart, niet schoon te houden, zeker niet als je 1000km per week rijdt.
- 3 deurs is erg onpraktisch zelfs in ons geval (we zijn slechts met zijn 2-en)
- Trillende remmen (zie onder)

120.000km:

De Golf blijft uitstekend bevallen, als de remmen niet elke keer gingen trillen was de auto zelfs helemaal foutloos. Ik ben er nog elke dag blij mee. De auto moet nog tot de 160.000 dus ik kijk al stiekem naar een vervanger. Op dit moment staat de Golf 6 op het lijstje (wel weer erg duur, lease wel goed te doen maar die bijtelling!), de Focus en de Octavia (eerst de facelift in het echt zien, de eerste foto\'s overtuigen nog niet echt). De Italianen (Bravo en Delta) zijn fantastisch mooi, maar leasetechnisch niet haalbaar (of alleen in Crisis-uitvoering).

Problemen en storingen

  • 132.500 km

Problemen en opmerkingen

5000 km:
- Lendensteun bestuurdersstoel kraakt
- Geschakelde plus voor radio laten monteren

13.000km
- Lendensteun bestuurdersstoel kraakt, onderdeel moet besteld worden.

29.000km
- 1e beurt, airco gereinigd en nieuwe ruitenwissers gemonteerd.
- Lendensteun gerepareerd.

60.000km
- 2e beurt, vervelende trilling bij het remmen, schijven nog niet vervangen (leasemij lag dwars).

75.000km

- Bestuurdersstoel vervangen voor chauffeursstoel van Savas, het is voor mij nu weer een echte ’Comfortline’.

80.000km
- Terug voor de trillende remmen, remschijven en blokken voor vervangen. Probleem is verholpen.

86.000km
- Weer een trilling bij het remmen! Blijkbaar toch een probleem met de naven.

90.000km
- 3e beurt, buiten de trillende remmen geen bijzonderheden

94.000km
- Naven zijn nagemeten, één naaf is vervangen inclusief de bijbehordende schijf. Trillen van de remmen is weg...

100.000km
- Foto toegevoegd, de 100.000km is toch een mijlpaal in het autoleven.

109.000km
- Daar zijn ze weer, trillende remmen. Niet zo erg als voorheen maar toch duidelijk merkbaar. Ik ga er niet speciaal voor terug, maar ik wacht nog even op de 120.000km beurt.

120.000km
- Weer een beurtje, buiten de remmen geen bijzonderheden. Auto kraakt een beetje als het koud is bij het op en af rijden van drempels (de eerste 10 minuten). Verder Foutloos. Tijdens de beurt zijn de remmen weer gecontroleerd, de auto gaat binnenkort weer terug om de naven en schijven te meten, of ze niet weer/nog slingeren. Hoop dat het dan opgelost kan worden.

122.000km
- Schijven zijn deze keer afgedraaid in plaats van vervangen. Ik hoop dat dit de oplossing biedt die ik verwacht. Ik ben benieuwd!

132.500km
- Geen problemen of storingen, de trillende schijven zijn (nog) niet terug gekomen.

142.500km
- Geen problemen of storingen, de auto rijdt nog uitstekend! Verbruik door het veel gebruiken van de airco de laatste weken gestegen naar 1 op 18,5.

150.000km
- Auto heeft een grote onderhoudsbeurt gehad, waarbij de distributieriem vervangen is. Verder geen bijzonderheden. De trillende remmen zijn niet meer terug gekomen!

Het laatste stukje

  • 132.500 km

Inmiddels heeft de Golf al weer 132.500 km gereden, en hij bevalt nog perfect. Ik heb te horen gekregen dat ik de auto, ongeacht de km-stand, begin november weer moet inleveren. Ondanks dat het leuk is om straks weer een nieuwe auto uit te mogen kiezen sta ik nog niet te springen. De Golf bevalt uitstekend en door een aanpassing van de leaseregeling is het nog maar de vraag of ik weer een dergelijk goed aangeklede auto in deze klasse kan leasen. Dat wordt dus mogelijk een Golf in crisis uitvoering of een luxer aangeklede auto uit de Polo klasse.

Nieuwe auto besteld

  • 142.500 km

De Golf blijft nog oververstoorbaar doorgaan, en rijdt nog altijd voortreffelijk. Opvallend hoe weinig kraakjes, rammeltjes of andere ongemakken de auto heeft opgelopen in 142.500km. Complimenten VW! Dat gezegd hebbende wordt het ook duidelijk hoe moeilijk het wordt om een vervanger voor deze auto te kiezen, je wordt er erg kritisch van!

Op mijn lijstje stonden de volgende auto's(na behoorlijk wat streepwerk): de nieuwe Golf VI 1.6 TDI 90pk Trendline, de Honda Civic Hybrid met een aantal opties of de nieuwe Toyota Prius in Dynamic uitvoering.

De nieuwe Golf VI heeft mij oprecht verrast, knap hoe VW een dergelijk goed rijdende auto toch weer veel beter heeft weten te maken. Hij rijdt echter anders dan een Golf V! Helaas kon ik binnen mijn leasebudget alleen voor een kale uitvoering gaan, waarbij ik behoorlijk op luxe moest inleveren t.o.v. de huidige auto. Daarop is de auto afgevallen, ondanks dat de rijeigenschappen het moeilijk maken om de nieuwe Golf te laten staan.

Tweede op het lijstje was de Honda Civic, deze rijdt goed, comfortabel en stil. Deze is echter afgevallen vanwege de beperkte bruikbaarheid van de kofferbak (kleine opening, gemiddelde inhoud maar de bank kan niet plat door de accu's die er echter zitten), en het toch wat lage vermogen. Tot de 80 een heerlijke auto, daarboven moet je voor pit echt de toeren in en dan wordt hij toch wat lawaaiig (een beetje een stofzuiger geluid door de CVT die de toeren continu hoog houdt). Zeker voor iemand die 80% snelweg rijdt een nadeel.

Dus uiteindelijk is de keuze gevallen op de nieuwe Prius in de één na meest luxe uitvoering. Door de lage bijtelling scheelt dat me toch dik 100 euro netto per maand t.o.v. de huidige Golf! Verder heb ik nog niet met de auto kunnen rijden (wel met de oude, die rijdt oké, maar erg weinig stuurgevoel en een onderstel om zeeziek van te worden). De revieuws van de nieuwe uit de VS hebben me echter overtuigd dat deze weer veel beter is dan de huidige. Dat, en de enorme standaarduitrusting hebben me doen besluiten om maar ongezien en zonder te rijden voor de Prius te kiezen. In november 2009 lost hij de Golf af. Tot die tijd houd ik deze review bij om te vertellen hoe de Golf het blijft doen tijdens de laatste loodjes.

De eerste slijtage

  • 162.500 km

Tsja, het is zo ver mijn trouwe VW heeft zijn eerste zichtbare slijtage opgelopen aan het interieur: het knopje om de bestuurdersraam mee te openen begint zijn rubber-achtige afwerking te verliezen. Het is hem vergeven, zeker omdat ik verder nog niets van slijtage of vermoeidheid merk...

Verder heeft de auto bij 150.000 een grote beurt inclusief distributieriem gehad. Daarna zijn we er mee op vakantie geweest naar Oostenrijk. In totaal op vakantie 4000 km gereden, en de Golf gaf geen krimp. Gemiddeld verbruik, inclusief heen en terugreis over de Autobahn (waar mogelijk tussen de 140-160 op de CC gereden) en een behoorlijk aantal bergpassen: 1 op 19! Het is werkelijk een genot om mee te rijden in de bergen. De TDI heeft op elk moment genoeg power om nog even door te accelereren en een haarspeldbocht schuwt de wagen niet. Het wachten op de nieuwe duurt nog anderhalve maand en ik kijk zeker uit naar een nieuwe auto (altijd leuk en spannend), maar het afscheid van de Golf zal zwaar vallen. Dit is een heerlijke auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.