Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.6 Trendline (1999)

autoreview

1
Volkswagen Golf 1.6 Trendline (1999)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
20 mei 2011 om 21:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf92.312 km
KM-stand laatst110.687 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Golf erbij

  • 97.218 km
  • 20 mei 2011

Een collega van mij speelde al langer met de gedachte haar VW Golf 1.6 Trendline te verkopen. Ik op mijn beurt, speelde al langer met de gedachte om deze auto van haar over te nemen. In januari jl. was het zo ver. De collega verder in een leuke Citroen DS 3 en ik overgestapt in haar Golf.
Op zich is een zilvergrijze Golf IV niets bijzonders zal de neutrale lezer denken. Toch is deze auto op zijn manier wél enigszins bijzonder. Ga maar na: Na 12 jaar rijden had mijn collega slechts 92000 km op de klok gezet, was de auto tot op de dag van mijn koop van de auto in onderhoud bij de merkdealer geweest en dus nog voorzien van mobiliteitsgarantie, en gaat het om een leuke uitvoering: een 1.6 Trendline in vijfdeurs uitvoering met opvallend rood-oranje sportstoelen en -bekleding, een origineel elektrisch schuif/kanteldak en een comfort-electric pakket dat elektrisch bedienbare ruiten rondom en elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels inhoudt. Binnenin is de auto nog als nieuw, aan de buitenkant bevinden zich slechts enkele "vegen" op de bumpers.
Bij de koop stond de auto op lichtmetalen velgen (Cromodora's, 7J x 15) met zo goed als nieuwe winterbanden (Michelin Pilot Alpin). Deze bleken in de plaats te zijn gekomen voor de versleten zomerbanden, dus helaas: geen zomerbanden. Op ebay in Duitsland een leuk setje VW Montreal II velgen (niet op de foto's) op de kop getikt voor 150 Euro, compleet met banden die minimaal nog 1 zomer meegaan. Al met al een leuke deal.

Het mag geen verbazing wekken dat deze Golf met betrekkelijk weinig levenservaring, tenminste qua kilometers, nog prima rijdt. Hij is dealeronderhouden en dat merk je. Niets kraakt, rammelt of voelt gammel aan. Golf-stevig dus. Ik moet eerlijk bekennen dat ik onwillekeurig vaker de Golf pak als ik weg moet dan mijn "familieauto", een VW Touran 2.0 TDI met DSG. Deze is de eerste kilometers wat nukkig, terwijl de Golf direct bij de les is: een mooie,rustige stationaire loop en hij klimt zeer mooi gelijkmatig in toeren. Dakje op klapstand of, als het niet te hard gaat, bijna helemaal open en genieten.
Wat betreft het verbruik kan je merken dat de techniek niet stil heeft gestaan. Ik heb een tijdje, voor de Touran, een Golf V TSI gereden, waarbij ik met gemak 1 op 15 kon halen (1.4 met 122 pk), maar bij deze oude 1.6 kom ik met moeite aan de 1 op 13. Maar goed, zo erg is dit ook weer niet, want de brandstofkosten maken in wezen maar een fractie uit van de totale autokosten. In verzekering 18 Euro per maand en aan belasting een kleine 40 Euro per maand. Valt allemaal nogal mee, dus.
Na diverse grondige was- en poetsbeurten staat de auto er goed bij. Wel heb ik de auto meteen in januari na de aanschaf
bij mijn eigen VW dealer een grote beurt laten geven. Kwam betrekkelijk weinig uit. Slechts de vacuumslang van de rembekrachtiger moest vervangen worden, alsmede een schakeling voor de achteruitverlichting, dat was het. Voor 300 Euro weer een jaar vooruit, inclusief mobiliteitsgarantie. De distributie was al vervangen bij 65000 km, dus daar heb ik voorlopig ook geen omkijken naar. Wel zit er een nieuwe startmotor aan te komen, want als 's morgens de temperatuur aan de lage kant is en ik de auto start, maakt de startmotor heel kort een gierend geluid.
Al met al ben ik voorlopig dik tevreden. Voor een "auto erbij" is dit een prima wagen die me op een plezierige manier van A naar B brengt en weer terug.

Still going strong

  • 107.450 km
  • 11 april 2012

Deze Golf nu meer dan een jaar in bezit. Los van het gebruikelijke jaarlijkse beurtje met APK eigenlijk geen bijzonderheden op een defecte linker portierruit na. Dit is een bekend Golf IV probleem dat goed en snel door mijn dealer is opgelost.
Het rijden met deze 13 jaar oude Golf is nog steeds erg fijn. De 1.6 liter 100 pk motor is fel en relatief zuinig. Nu het weer voorjaar is, is het gemiddeld verbruik rond de 1 op 12,5. Olieverbruik is nihil.
Het schuif-kanteldak bewijst zijn nut weer. Als je het dak niet in z'n geheel openschuift kan het ook bij hogere snelheden prima gebruikt worden. Zodra je het dak echter helemaal openschuift, heb je vanaf een snelheid van ongeveer 80 km/u veel last van een dreunende wind in het interieur. Een klein stukje dichtschuiven of op klapstand zetten is dan de remedie.
De startmotor, waarvan in het eerste verslag ook al sprake was, heb ik nog steeds niet laten vervangen omdat het zagende bijgeluid eigenlijk is verdwenen. Een vreemde zaak, maar ik vind het prima.

Binnenkort ga ik de auto toch verkopen. Ik heb mijn oog laten vallen op een VW Up!. Voor de doeleinden, waarvoor we de Golf gebruiken(woon-werk over een maximale afstand van 25 km enkele reis en het halen en brengen van dochterlief naar de stal waar haar paard is gestald), is een Up! ook prima geschikt. E.e.a. betekent een stuk lagere verzekeringspremie, geen wegenbelasting en (hopelijk) een fors lager verbruik. Het is ook wel weer leuk om een kilometerteller weer op 0 te zien staan. Of ik de Golf particulier verkoop of inruil, staat nog niet vast. Als het moment van verkoop daar is, laat ik het jullie weten.

Binnen twee dagen verkocht

  • 110.687 km
  • 7 juni 2012

Zoals in het vorige verslag al te lezen viel, speelde ik met de gedachte om de Golf te verkopen en/of in te ruilen voor een Volkswagen Up!
Na een uitgebreide proefrit met de Up! ben ik tot de conclusie gekomen, dat het financieel voordeel, wat je met een dergelijke wagen kunt behalen, weliswaar interessant is, maar dat je ook veel moet inleveren, zelfs tegenover een 1999 Golf IV.
De isolatie van de wielkasten is matig. Dit merkte ik vooral tijdens de rit in de regen. Het leek wel of het water rechtstreeks tegen m'n achterste aanspatte..
Maar dat was nog niets eens het vervelendste. Ik merk gewoon dat ik nog niet "klaar" ben om met een 3 cilinder autootje te gaan rijden en dus ook nog niet wil wennen aan het stofzuigergeluid. Kortom: niet gedaan.

Wat dan wel... Het is uiteindelijk een Volkswagen New Beetle cabriolet geworden, een auto waar mijn vrouw en ik al langere tijd zin in hadden. Ik heb een mooi exemplaar uit 2003 op de kop kunnen tikken. Een review volgt.

Terug naar de Golf. Toen we eenmaal de Beetle gezien hadden, was er geen weg terug. De Golf op internet en twee dagen verkocht aan een gelukkige derde eigenaar.
Golf: het ga je goed!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 560
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Volkswagen Golf 1.0 eTSI 110pk Life (5D/7A)
€ 574
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 579
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 560
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline , Stuurbekrachtiging / Elec.Pakket / Lm Velgen.

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline , Stuurbekrachtiging / Elec.Pakket / Lm Velgen.

    • 1999
    • 42.626 km

    € 999

    Volkswagen Golf 1.6 16V 5-Deurs PACIFIC XENON Clima Airco UNIEK

    Volkswagen Golf 1.6 16V 5-Deurs PACIFIC XENON Clima Airco UNIEK

    • 2003
    • 168.805 km

    € 4.999

    Volkswagen Golf 1.4-16V Master Edition Airco Nieuwe Apk

    Volkswagen Golf 1.4-16V Master Edition Airco Nieuwe Apk

    • 2001
    • 214.039 km

    € 1.845

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Personenbussen zijn in Nederland doorgaans onbetaalbaar, maar dankzij plug-in hybridetechniek...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 (1998)

    Volkswagen Golf 1.6 (1998)

    3
    • 23 april 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V Comfortline (2002)

    Volkswagen Golf 1.6 16V Comfortline (2002)

    3
    • 23 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Golf 1.8 5V Turbo GTI (2000)

    Golf 1.8 5V Turbo GTI (2000)

    10
    • 20 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Highline...

    8
    • 23 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk Highline (2001)

    Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk Highline...

    7
    • 4 mei 2019
meer reviews
Klokje Rond - Volkswagen Golf V5

Klokje Rond - Volkswagen Golf V5

68

Wie een vijftien jaar oude, bovengemiddeld gemotoriseerde Volkswagen Golf koopt, kan maar beter...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline...

    1
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    230
    • 3 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    6
    • 19 juli 2022
  • Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM -...

    141
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    77
    • 1 juli 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz pick-up stapje dichterbij

    Volkswagen ID Buzz pick-up stapje dichterbij

    12
    • 16 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID5 77kWh 204pk Pro (2022)

    Volkswagen ID5 77kWh 204pk Pro (2022)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    51
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    40
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Business (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Business (2020)

    2
    • 9 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden