Volkswagen Golf 1.6 Trendline (1999)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 Trendline (1999)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf92.312 km
KM-stand laatst110.687 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Golf erbij

  • 97.218 km

Een collega van mij speelde al langer met de gedachte haar VW Golf 1.6 Trendline te verkopen. Ik op mijn beurt, speelde al langer met de gedachte om deze auto van haar over te nemen. In januari jl. was het zo ver. De collega verder in een leuke Citroen DS 3 en ik overgestapt in haar Golf.
Op zich is een zilvergrijze Golf IV niets bijzonders zal de neutrale lezer denken. Toch is deze auto op zijn manier wél enigszins bijzonder. Ga maar na: Na 12 jaar rijden had mijn collega slechts 92000 km op de klok gezet, was de auto tot op de dag van mijn koop van de auto in onderhoud bij de merkdealer geweest en dus nog voorzien van mobiliteitsgarantie, en gaat het om een leuke uitvoering: een 1.6 Trendline in vijfdeurs uitvoering met opvallend rood-oranje sportstoelen en -bekleding, een origineel elektrisch schuif/kanteldak en een comfort-electric pakket dat elektrisch bedienbare ruiten rondom en elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels inhoudt. Binnenin is de auto nog als nieuw, aan de buitenkant bevinden zich slechts enkele "vegen" op de bumpers.
Bij de koop stond de auto op lichtmetalen velgen (Cromodora's, 7J x 15) met zo goed als nieuwe winterbanden (Michelin Pilot Alpin). Deze bleken in de plaats te zijn gekomen voor de versleten zomerbanden, dus helaas: geen zomerbanden. Op ebay in Duitsland een leuk setje VW Montreal II velgen (niet op de foto's) op de kop getikt voor 150 Euro, compleet met banden die minimaal nog 1 zomer meegaan. Al met al een leuke deal.

Het mag geen verbazing wekken dat deze Golf met betrekkelijk weinig levenservaring, tenminste qua kilometers, nog prima rijdt. Hij is dealeronderhouden en dat merk je. Niets kraakt, rammelt of voelt gammel aan. Golf-stevig dus. Ik moet eerlijk bekennen dat ik onwillekeurig vaker de Golf pak als ik weg moet dan mijn "familieauto", een VW Touran 2.0 TDI met DSG. Deze is de eerste kilometers wat nukkig, terwijl de Golf direct bij de les is: een mooie,rustige stationaire loop en hij klimt zeer mooi gelijkmatig in toeren. Dakje op klapstand of, als het niet te hard gaat, bijna helemaal open en genieten.
Wat betreft het verbruik kan je merken dat de techniek niet stil heeft gestaan. Ik heb een tijdje, voor de Touran, een Golf V TSI gereden, waarbij ik met gemak 1 op 15 kon halen (1.4 met 122 pk), maar bij deze oude 1.6 kom ik met moeite aan de 1 op 13. Maar goed, zo erg is dit ook weer niet, want de brandstofkosten maken in wezen maar een fractie uit van de totale autokosten. In verzekering 18 Euro per maand en aan belasting een kleine 40 Euro per maand. Valt allemaal nogal mee, dus.
Na diverse grondige was- en poetsbeurten staat de auto er goed bij. Wel heb ik de auto meteen in januari na de aanschaf
bij mijn eigen VW dealer een grote beurt laten geven. Kwam betrekkelijk weinig uit. Slechts de vacuumslang van de rembekrachtiger moest vervangen worden, alsmede een schakeling voor de achteruitverlichting, dat was het. Voor 300 Euro weer een jaar vooruit, inclusief mobiliteitsgarantie. De distributie was al vervangen bij 65000 km, dus daar heb ik voorlopig ook geen omkijken naar. Wel zit er een nieuwe startmotor aan te komen, want als 's morgens de temperatuur aan de lage kant is en ik de auto start, maakt de startmotor heel kort een gierend geluid.
Al met al ben ik voorlopig dik tevreden. Voor een "auto erbij" is dit een prima wagen die me op een plezierige manier van A naar B brengt en weer terug.

Still going strong

  • 107.450 km

Deze Golf nu meer dan een jaar in bezit. Los van het gebruikelijke jaarlijkse beurtje met APK eigenlijk geen bijzonderheden op een defecte linker portierruit na. Dit is een bekend Golf IV probleem dat goed en snel door mijn dealer is opgelost.
Het rijden met deze 13 jaar oude Golf is nog steeds erg fijn. De 1.6 liter 100 pk motor is fel en relatief zuinig. Nu het weer voorjaar is, is het gemiddeld verbruik rond de 1 op 12,5. Olieverbruik is nihil.
Het schuif-kanteldak bewijst zijn nut weer. Als je het dak niet in z'n geheel openschuift kan het ook bij hogere snelheden prima gebruikt worden. Zodra je het dak echter helemaal openschuift, heb je vanaf een snelheid van ongeveer 80 km/u veel last van een dreunende wind in het interieur. Een klein stukje dichtschuiven of op klapstand zetten is dan de remedie.
De startmotor, waarvan in het eerste verslag ook al sprake was, heb ik nog steeds niet laten vervangen omdat het zagende bijgeluid eigenlijk is verdwenen. Een vreemde zaak, maar ik vind het prima.

Binnenkort ga ik de auto toch verkopen. Ik heb mijn oog laten vallen op een VW Up!. Voor de doeleinden, waarvoor we de Golf gebruiken(woon-werk over een maximale afstand van 25 km enkele reis en het halen en brengen van dochterlief naar de stal waar haar paard is gestald), is een Up! ook prima geschikt. E.e.a. betekent een stuk lagere verzekeringspremie, geen wegenbelasting en (hopelijk) een fors lager verbruik. Het is ook wel weer leuk om een kilometerteller weer op 0 te zien staan. Of ik de Golf particulier verkoop of inruil, staat nog niet vast. Als het moment van verkoop daar is, laat ik het jullie weten.

Binnen twee dagen verkocht

  • 110.687 km

Zoals in het vorige verslag al te lezen viel, speelde ik met de gedachte om de Golf te verkopen en/of in te ruilen voor een Volkswagen Up!
Na een uitgebreide proefrit met de Up! ben ik tot de conclusie gekomen, dat het financieel voordeel, wat je met een dergelijke wagen kunt behalen, weliswaar interessant is, maar dat je ook veel moet inleveren, zelfs tegenover een 1999 Golf IV.
De isolatie van de wielkasten is matig. Dit merkte ik vooral tijdens de rit in de regen. Het leek wel of het water rechtstreeks tegen m'n achterste aanspatte..
Maar dat was nog niets eens het vervelendste. Ik merk gewoon dat ik nog niet "klaar" ben om met een 3 cilinder autootje te gaan rijden en dus ook nog niet wil wennen aan het stofzuigergeluid. Kortom: niet gedaan.

Wat dan wel... Het is uiteindelijk een Volkswagen New Beetle cabriolet geworden, een auto waar mijn vrouw en ik al langere tijd zin in hadden. Ik heb een mooi exemplaar uit 2003 op de kop kunnen tikken. Een review volgt.

Terug naar de Golf. Toen we eenmaal de Beetle gezien hadden, was er geen weg terug. De Golf op internet en twee dagen verkocht aan een gelukkige derde eigenaar.
Golf: het ga je goed!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.