Volkswagen Golf 1.6 Trendline (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 194.000 km |
KM-stand laatst | 213.500 km |
Introductie
Beste lezer,
Inmiddels heb ik mijn auto bijna één jaar in bezit en ben ik zo'n 11.000 kilometer verder. De reviews die ik van de Golf 4 (en dan met name het model vóór 2000) waren niet bepaald hoopgevend. Tot nog toe bevalt de auto mij echter prima en heb ik besloten op mijn ervaringen eens op papier te zetten. Binnenkort zal ik deze review van het begin af aan opbouwen tot aan nu. Wellicht helpt deze review u bij de overweging om een Golf 4 aan te kopen. Ik hoop nog lang plezier te hebben van deze auto!
Kosten van reparaties en onderhoud tot dusver:
€8 - Liter olie
€0 - Thermostaat vervangen
€0 - Raammechaniek vervangen
€300 - 4 nieuwe banden, tweedehands LMvelgen + montage
€115 - APK: reparatie portiergreep en draagarmrubber
€45 - Klein onderhoud: olie+filter vervangen
€300 - Distributieriem vervangen
€50 - Airco bijvullen
-----------
€818
Aankoop Golf 4
- 194.000 km
Begin 2016 heb ik de Golf 1.6 SR (de 8-klepper) uit 1999 gekocht bij een garage in de buurt voor €2000 met een kilometerstand van 194.000 kilometer. De auto werd voorzien van een nieuwe APK. Ik ben student en had de auto nodig voor woon-werkverkeer naar mijn stage. Het mag dus niet teveel kosten, maar met mijn lengte wil ik wel comfortabel zitten. Japanse auto's schijnen erg betrouwbaar te zijn, maar ze zien er gewoon niet uit. Dan neem ik liever het risico dat ik een keer wat repareer en een mooie Duitse auto rijd dan dat ik met tegenzin in een verkleurde Toyota Starlet rijd waar niets aan stuk kan gaan.
De Golf heeft al aardig wat kilometers gereden en het onderhoud is wel een beetje twijfelachtig. Zo komt de koppeling erg hoog op en is de distributieriem voor het laatst vervangen in 2009. En de banden? 3 verschillende banden van Chinese makelij. Tja.. Hij rijdt verder als een zonnetje. Voor €2000 nam ik dat dan maar voor lief. Tijdens de proefrit bleek de thermostaat stuk. Die is vervangen voor aflevering. Net als het raammechaniek linksvoor. Bij het ophalen van de auto viel de ruit namelijk naar beneden.. Dit is door de garage verholpen en daarna heb ik gelukkig geen rare ontdekkingen meer gedaan.
Tot zover het eerste gedeelte van de aankoop van mijn Golf. Binnenkort zal ik de review verder aanvullen met ervaringen van de rest van het jaar.
Nieuwe banden en velgen
- 197.500 km
De auto heb ik gekocht met zomerbanden op stalen velgen met wieldoppen. Wanneer je zelf een Golf rijdt, kijk je toch vaker naar andere Golf IV's die rondrijden. Lichtmetalen velgen staan toch wel een stuk strakker onder de Golf dan de wieldoppen die ik erom had liggen. Een nieuwe set velgen kost echter al snel vijfhonderd euro en dat heb ik er dan niet voor over. Tweedehands zou wel een optie zijn. Ik heb Marktplaats in de gaten gehouden en deed in het voorjaar een bod op een set van vier lichtmetalen velgen van een Golf. Tot mijn verbazing werd het bod geaccepteerd: ik kon vier velgen (mét banden) ophalen voor €65. Hier en daar zit er een beschadiging op de velg, maar het is niet storend en het zijn tenslotte geen nieuwe velgen. De naafkapjes waren verweerd en in één van de banden ontdekte ik een spijker. Sowieso zat er niet al teveel profiel meer op de banden. Eigenlijk had ik ook al besloten om vier nieuwe banden te monteren: de velgen heb ik tenslotte zeer goedkoop op de kop getikt. Voor een tientje had ik vier nieuwe naafkapjes met VW logo.
In banden zit nogal wat prijsverschil, kwam ik achter. Een nieuwe set banden in mijn maat varieert tussen de €200 en €400. Chinese banden wilde ik er niet meer onder. De 3 verschillende die er vanaf aankoop onder lagen hebben de Golf al eens een stapje opzij laten doen met nat weer. De Goodyear Efficient Grip banden werden goed beoordeeld en leken mij de beste keus. Uiteraard ben ik student en zoek ik graag wat langer naar de goedkoopste weg: een prijsverschil van 200 euro is niet niks. Ik heb de banden uiteindelijk op internet besteld bij een Duitse bandenboer en laten bezorgen bij een montagepunt in de buurt. De banden kostten mij €200, voor de montage werden drie tientjes gerekend. Voor totaal €300 had ik dus nieuw rubber onder de wagen op lichtmetalen velgen! De oude banden op stalen velg heb ik zelfs nog kunnen slijten.
De auto rijdt vele malen beter met de nieuwe banden en ik ben ontzettend blij dat ik dit gedaan heb. Het geeft veel meer vertrouwen in de bochten en bij nat weer en dat is toch wel belangrijk.
De 200.000 kilometer bereikt!
- 200.000 km
In de zomervakantie heb ik de auto voornamelijk gebruikt als vervoer naar mijn bijbaantjes. In het weekend soms een uitstapje en tijdens één van die uitstapjes de magische 200.000 kilometers bereikt. Je weet wel, die grens die elke tweedehands autokoper als maximum instelt. Ook ik was in het begin huiverig over auto's met hoge kilometerstanden. Maar ja, een Golf van 18 jaar oud met een ton op de klok is misschien nog wel minder te vertrouwen. Teruggedraaid, of alleen maar voor de boodschappen gebruikt? Niet de meest ideale omstandigheden. Daarbij is deze Golf nog zeer netjes en schrik ik niet meer van hoge kilometerstanden.
Tot deze 200.000 kilometer heb ik geen rare dingen gehad. Wel een minpuntje: de airco koelt niet meer. De Golf is voorzien van Climatronic. Ziet er erg mooi uit, maar op hete zomerdagen zou een werkend systeem erg prettig zijn. Ik weet niet hoe lang de airco al niet werkt. Ik heb hem in de winter gekocht en vanzelfsprekend was de lucht koud bij de proefrit. Ik twijfel nog om hiernaar te laten kijken. Enerzijds is het fijn als het werkt en lijkt het me beter voor het systeem aangezien ik het altijd aan heb staan. Anderzijds ken ik de historie niet en bestaat de kans dat het niet alleen een kwestie van koudemiddel is en er meer aan de hand is. In dat geval vind ik het zonde voor die enkele tropische dagen per jaar. Als student zijnde besteed ik dit geld liever aan een reguliere onderhoudsbeurt voor de auto. Met de raampjes open rijden went op zich ook wel..
Het verbruik van de auto valt mij niet tegen. Wat mij gelijk opviel was het hoge toerental van de Golf. In zijn vijfde versnelling draait hij 3.000 tpm. Bij de 120/130 stijgt dit naar 4.000 tpm. Best een hoop, een zesde versnelling zou geen overbodige luxe zijn. Ik vraag me af waarom dit zo hoog is: op de Autobahn worden veel hogere snelheden gereden en zou het blok constant erg veel toeren draaien. Het verbruik komt dat ook niet ten goede. Over het algemeen verbruik ik 1 liter op 14 kilometer. Op snelwegen rijdt ik wel rustig aan. Meestal rond de 110 km/h op de klok. Bij 130 km/h stijgt het verbruik aanzienlijk en haal ik direct 3 kilometer minder uit een liter. Op zich niet gek gezien het toerental. Mijn verbruik houd ik overigens van het begin af aan ook bij met de Autoweek Verbruiksmonitor, voor de geïnteresseerden.
De APK
- 205.000 km
Inmiddels zijn we weer 5.000 kilometer verder en heb ik de auto bijna een jaar in bezit. Dat betekent dus dat de APK om de hoek komt kijken. Ik ben niet op de hoogte van de precieze onderhoudshistorie, dus weet niet wat mij te wachten staat. Ik heb besloten om de auto voor te laten keuren en afhankelijk van de uitkomst te beslissen om de noodzakelijke reparaties te laten uitvoeren of om te auto te verkopen. Wij hebben nog twee auto's thuis en ik heb een motor, dus erg afhankelijk ben ik er niet van. Toch is het wel ideaal om een eigen auto te hebben en ik haal er gewoonweg plezier uit. Autorijden kost echter geld en voor een student is het budget beperkt.
Begin januari heb ik een afspraak gemaakt bij de lokale garage voor een keuring. Ik mocht zelf meekijken tijdens de keuring en dat was reuze interessant. De keurmeester liet mij de gebreken zien en dat viel mij alleszins mee. Aan de voorzijde was een draagarmrubber versleten. Het was duidelijk te zien dat de draagarm nu min of meer los bewoog en dat verklaarde ook af en toe wat gekraak bij het (schuin) oprijden van drempels. Verder opende het portier aan de achterzijde niet van buitenaf. Dit wist ik al heel lang, maar ik wist niet dat dit een afkeurpunt was. Van binnen opent het portier namelijk wel gewoon. Ik was eraan gewend en de keren dat ik iemand linksachterin heb zijn op één hand te tellen. Tot slot nog een achterlicht dat onvoldoende licht uitstraalde. Dat was het lijstje met afkeurpunten. Het lampje was zo vervangen en de portiergreep was ook snel gerepareerd door de garage: het kabeltje was uit de greep geschoten. Het draagarmrubber was het meeste werk, maar ook dat viel reuze mee. De totale factuur kwam uit op €115. Uiteraard ging ik hiermee akkoord: ik kan er wat APK betreft dus weer een jaar mee vooruit. Na de reparatie stuurde de Golf voor het gevoel weer een stuk strakker door het plaatsen van een nieuw draagarmrubber en het uitlijnen van de wielen.
Afgezien van de verplichte APK heb ik geen andere problemen ondervonden. Wel merk ik dat hij niet gecharmeerd is van kleine afstanden. Na een week waarin ik de auto nauwelijks gebruikt heb, begon de auto nogal te schokken bij het gas geven. Gelukkig verdween dit na enkele kilometers, vermoedelijk was dit het gevolg van wat vervuiling. Tegenwoordig rijd ik minimaal eens in de week wel een lange afstand (70 km enkele reis) en heb ik nergens meer last van. Ik ben wel genoodzaakt om zo nu en dan een kort stukje te rijden (10 km enkele reis), onder meer naar mijn weekendbaantje. Overigens rijd ik altijd de motor rustig warm en kom ik de eerste paar kilometer niet boven de 3000 toeren, ofwel 100 km/h.
Het komende halfjaar loop ik wederom stage voor mijn afstuderen en dus komt de auto nog wel van pas. Hopelijk kan ik in die periode nog net zo zorgeloos rijden als in het afgelopen jaar.
Klein onderhoud
- 207.800 km
De Golf heb ik nu iets meer dan een jaar in bezit, tijd voor verse olie en een nieuw filter. De auto is een kleine maand geleden bij de garage geweest voor de APK en voor de rest ziet de auto er technisch nog prima uit. Voor de oliewissel ben ik dan ook naar de doe-het-zelfgarage in de buurt geweest. Zelf heb ik dit nog niet eerder gedaan, dus heb ik van tevoren hulp gevraagd. Ook de olie en het filter heb ik daar besteld. Eenmaal op de brug is het eigenlijk een zeer eenvoudige klus, dus dat kan voortaan prima zelf. Je kunt overal goed bij onder de Golf. Bij de garage ben je al snel €100 kwijt voor een kleine beurt, doe je het zelf dan ben je met een paar tientjes klaar. Met de olie, het filter, de brughuur en een beetje hulp stond ik voor €45 weer buiten.
De afgelopen maanden heeft de Golf weer prima gereden. Regelmatig was ik hem in de wasbox en dat was ook wel nodig na al die pekel de afgelopen maanden. Gelukkig lijkt dat nu wel over te zijn en heb ik wat langer plezier van een schone wagen. Still going strong!
Distributieriem vervangen
- 209.900 km
De laatste keer dat de distributieriem is vervangen bij deze auto is volgens de sticker onder de motorkap bij een kilometerstand van 119.000 kilometer. Hier is destijds een getande riem van Contitech omgelegd, waarvan de vervangingsinterval 90.000 km bedraagt. Qua kilometers was de riem dus toe aan vervanging. Qua leeftijd misschien nog wel meer: hij is van 2009, dus ligt er bijna acht jaar om. Hoewel Volkswagen niet zo zeer een vervangingstermijn in jaren hanteert, vind ik acht jaar vrij lang. De auto is nog zo goed en mooi, dat op de vervanging van de distributieriem eigenlijk niet bespaard moet worden. Bij het breken hiervan is de schade tenslotte aanzienlijk. Ik heb dan ook besloten om een afspraak bij de garage te maken om de distributieriem te laten vervangen. De Golf heb ik in de ochtend weggebracht en aan het eind van de dag weer opgehaald, voorzien van een nieuwe distributieriem en toebehoren en een nieuwe multiriem van het merk Gates. Ik heb van tevoren een offerte ontvangen voor alles, maar de monteur vertelde mij dat de waterpomp nog dusdanig goed was dat deze niet vervangen hoefde te worden. Een meevaller dus. Ik heb gelezen dat de Golf 8-klepper goed te doen is en dat resulteerde ook in een meevallende rekening. Voor €300 kan de Golf de komende jaren weer vooruit richting de drie ton kilometers.
*Krak*
Een sterretje in de voorruit. Geen probleem, ik ben gelukkig verzekerd. Doordat de inslag in de voorruit tegen de rand van de ruit zat, diende de ruit geheel te worden vervangen. Daar was ik blij mee, ik ergerde mij namelijk aan de krassen in de voorruit die de afgelopen 18 jaar zijn ontstaan, vooral 's ochtends en 's avonds met een laagstaande zon. De ruit is geheel kosteloos vervangen én er is gratis een nieuwe set ruitenwissers gemonteerd. Achteraf blij dat het sterretje in mijn ruit is gekomen, nu heb ik beter zicht en eigenlijk waren de ruitenwissers ook langzaamaan wel aan vervanging toe.
Voor de rest heb ik geen problemen gehad de afgelopen periode. De Golf rijdt nog even probleemloos en fijn rond!
Airco functioneert weer
- 210.200 km
De afgelopen dagen was het weer aardig warm in Nederland. Met die temperaturen van 25 graden of meer, was het nauwelijks uit te houden in de auto. Thuis ben ik gaan zoeken naar airco onderhoud en heb besloten de airco eens te laten bijvullen met de hoop dat dat afdoende zou zijn en het niet aan de pomp zou liggen. 's Avonds een berichtje gestuurd naar een bedrijf en ik kreeg verrassend genoeg nog bericht terug dat ik langs kon komen. Om 21:00 uur is mijn auto aan het apparaat gehangen en voorzien van nieuw koudemiddel. Volgens de beste man diende er 60% koudemiddel in het systeem te zitten en dat was bij mij lang niet het geval. Na 15 minuten was het apparaat klaar en jawel: de airco koelde snel naar 15 graden, terwijl het buiten nog ruim 25 graden was. Perfect! In combinatie met de Climatronic in mijn auto is het erg comfortabel. Voortaan kan ik dus weer rondrijden met een constante 19 graden in de Golf en hoef ik niet op te zien tegen lange ritten in de zomer. Laat de zomer maar komen. :)
Nieuwe auto gekocht
- 213.500 km
De Golf rijdt nog steeds perfect. Echter ben ik sinds kort geen student meer en heb ik een baan gevonden waarvoor ik een lange afstand moet rijden. Ik ben op zoek gegaan naar een diesel en het is een Volvo S40 2.4D geworden uit 2008, voorzien van lederen bekleding en een automaat. En cruisecontrol natuurlijk; dat miste ik nog op de Golf.
Helaas betekent dat dat ik afscheid moet nemen van de trouwe Golf. Ik hoop er de komende weken een nieuwe eigenaar voor te vinden die er nog een hoop plezier van gaat beleven. De Golf heeft er in ieder geval nog zin in en zal nog wel wat jaren blijven rollen op de Nederlandse wegen verwacht ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.