Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Ocean (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 16V FSI Ocean |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 70.100 km |
KM-stand laatst | 104.900 km |
ERVARINGEN
- 104.900 km
De Golf IV werd tot 2003 gemaakt (de variant-uitvoering tot 2004). Omdat het voor de hatchback het laatste productiejaar was, werd deze in een aantal actie-uitvoeringen aangeboden op de verkoopaantallen op peil te houden. Het betreft hier de ocean-uitvoering. Deze uitvoering is o.a. voorzien cruise-control, climate-controle, alle ramen electrisch, midden-armsteun, lichtmetalen velgen, stootstrippen in kleur gespoten. Ik heb de auto voorzien van lichtmetalen velgen van de pacific-uitvoering. Deze zijn net iets sportiever dan de de standaard-velgen en een maatje groter. Bijzonder is de FSI (Fuel Stratyfied Injection)-motor (zie foto 4). Deze is in de Golf IV hatchback maar 1 jaar geleverd.
Update 26-09-2008 / km-stand 100.200:
De kilometerstand van 100.000 is inmiddels zonder noemenswaardige problemen gepasseerd. De auto bevalt nog steeds goed en rijdt nog als nieuw. Ook de kosten vallen mee, onderhoud wordt door universele BOVAG-garage uitgevoerd. Het verbruik blijft constant op 1:15,2 waarbij winter- of zomerbanden nagenoeg geen rol speelt.
Comfort:
Zoals hierboven vermeld, is de auto voorzien van een aantal extras die voor een hoog comfortgevoel zorgen. Verder factoren die hierbij een rol spelen zijn:
Vering: de auto is comfortabel geveerd, maar niet te slap, precies goed.
Bedieningsgemak: alle bedieningsfuncties zijn makkelijk te vinden, behalve de knopjes om de temperatuur van de climate-controle later of hoger te zetten. Deze zitten precies achter de versnellingspook. Een handmatige airco met draaiknoppen vindt ik persoonlijk beter werken. De dashboardverlichting is in blauw uitgevoerd (zie foto 3), en geeft daardoor een hoogwaardige indruk. In deze uitvoering zijn er chroomaccenten aangebracht, zoals rond de klokken en rond de versnellingspook.
Stoelen: zijn wat aan de zachte kant, hadden wat steviger mogen zijn. De stof van de stoelen doet lang warm aan als de auto langer in de zon heeft gestaan. Het komt misschien door het gebruikte materiaal of de kleur van de stof (zwart).
Cruise-control: werkt perfect.
Prestaties:
De motor is vlot genoeg en voldoet prima voor de gemiddelde gebruiker. Bij de koude start is af toe nagelen van de motor hoorbaar. Het gemiddeld verbruik volgens eigen meting komt gemiddeld op 1:15,2.
De wegligging is prima. De auto stuurt strak, mede door de iets bredere band 205/55/R16 (Continental Premiumcontact). In de winter heb ik winterbanden (Vredestein SnowTrack 2) gemonteerd die een maatje kleiner zijn (195/60/R15) waardoor de auto wat minder strak stuurt.
De versnelling werk licht en niet zo direct. In het begin zat ik wel eens in de verkeerde versnelling bij terugschakelen. Als je er eenmaal aan gewend bent, schakelt het toch wel plezierig.
Onderhoudskosten 2007:
2 lampjes achterlichten: 3,- EURO
afdekkapje lichtmetalen velg: 7,50 EURO
1 set 2e hands winterbanden incl. stalen velgen: 325,- EURO
Montage winterbanden: 39,87 EURO
TOTALE KOSTEN 2007: 375,37 EURO
Onderhoudskosten 2008:
Kleine beurt (85000 km), APK, vervanging temperatuurzender: 278,85 EURO
Banden wisselen (van winter naar zomerbanden): 39,87 EURO
Penbobine defect en vervangen: 94,55 EURO
Kleine beurt (100.000), banden wisselen (van zomer naar winter), twee koplamp-lampjes vervangen: 163,78 EURO
Winterbanden verkocht voor: 275,-- EURO
TOTALE KOSTEN 2008: 302,05 EURO
TOTALE REPARATIE EN ONDERHOUDSKOSTEN GEBRUIKSPERIODE € 677,42
over ongeveer 35.000 kilometer.
PROBLEMEN
- 104.900 km
4-5-2007: De airco werkt met horten en stoten. Teruggeweest naar de garage. Het blijkt de koppeling van airco-pomp te zijn. Dit onderdeel is niet apart te vervangen, dus wordt de complete airco-pomp vervangen door een nieuwe. Dit valt gelukkig onder de garantie. Een beetje vervelend is het wel dat er al binnen 1 week iets kapot gaat. Verder rijdt de auto prima.
18-5-2007: de airco-pomp is onder garantie vervangen. Service was prima door garage van Herk in Berkel en Rodenrijs. Airco werkt sindsdien naar behoren.
6-9-2007: er bevindt zich condens in de clignoteur aan de rechterwielkast. Bij de eerstvolgende beurt laat ik hier naar kijken. Is tijdens beurt schoongemaakt, maar condens komt weer terug.
30-10-2007: geen probleem, maar wel een eigenaardigheid. Het metertje dat de temperaatuur van de motor aangeeft, gaat tijdens een rit opeens naar 0. Na tijdje doet hij het weer. Voor het rijden maakt het niet uit, maar het komt niet ten goede van het kwaliteitsgevoel. Tijdens kleine beurt bleek dat het aan de temperatuurzender lag. Deze is nu vervangen.
13-10-2008: motor loopt plotseling onregelmatig en acceleratie gaat moeizaam. Controlelampje geeft aan dat er iets met de uitlaatgassen niet goed is. Bij garage blijkt 1 penbobine niet meer te werken, waardoor er 1 cilinder niet werkt. Schijnt volgens garage vaker voor te komen. Na vervanging loopt de motor weer goed.
25-11-2008: Controlelampje motormanagement gaat weer branden. Na testen aan de computer bleek er niets aan de hand te zijn. Na reset is alles weer normaal.
AFSLUITING
- 104.900 km
In verband met inruil van de auto sluit ik de revieuw af. Samenvattend kan ik zeggen dat de auto aan zijn verwachtingen heeft voldaan. De auto heeft wat punten laten op het gebied van kwaliteit door een grote storing (kapotte aircopomp) en een aantal kleinere. Positief zijn het verbruik, het comfort, rijeigenschappen en praktische bruikbaarheid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.