Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Comfortline (2004)

Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Comfortline (2004)

UitvoeringGolf 1.6 16V FSI Comfortline
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

De Golf V bevalt mij tot op heden prima. Fijne stoelen die stukken beter zitten dan de Trendline stoelen en een prima armsteun die in lengte kan worden aangepast. De auto maakt een degelijke indruk en doet precies wat je verwacht. Omdat ik op basis van mijn vorige auto nogal verwend ben qua wegligging heb ik mijn comfortline voorzien van sportline veren (-30mm) en 17’ indianapolisvelgen. Niet alleen oogt dit erg goed het maakt van de Golf een sportief sturende machine. Met name het verbruik op de snelweg verbaast me. Ik haal met de cruisecontrol aan, 6e versnelling en 120 km p/u een verbruik van 1 op 17! Bovendien heerst er dan een heerlijke stilte aan boord. De auto is gevrijwaard van irritante piepjes of kraakjes, iets waar ik absoluut allergisch voor ben (en toch naar tevredenheid een 156 bestuurd!). Ik vind het alleen irritant dat de gordels, wanneer ze niet gebruikt worden, tegen de zijwand tikken. Dit had mijns inziens beter gekund. Ik ben nog aan het nadenken over een oplossing. De motor maakt bij vlot optrekken een sportief geluid maar is niet echt snel. Vlot is het juiste woord. Wanneer je een snelle auto zoekt kun je beter voor de 2.0 FSI gaan (of de GTI, R32 of binnenkort te verkrijgen GT 1.4 TFSI met Turbo EN kompressor) Ik heb er voor gekozen om de onderste rand van de achterbumper in kleur (blackmagic pearl) mee te laten spuiten. Het is me een raadsel waarom men dat in Wolfsburg niet af fabriek doet, het staat zoveel mooier en geeft een (nog) robuustere look. Ook heb ik ervoor gekozen om een dashboardvullende stereo te laten plaatsen. Het maakt het dashboard compleet en staat veel beter dan een aftermarket HU. Wellicht dat ik er nog een versterker achter doe want het geluid volstaat maar niet meer dan dat.
De auto wekt minder emotie bij me op dan mijn vorige auto maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de reeds eerder genoemde rijkwaliteiten. Ook is de restwaarde van een Golf onovertroffen en daardoor voor mij doorslaggevend.

Update 03-10-2006:
Ik ben vorige week wezen kijken naar een Passat en de Golf bleek na een jaar en 17.000 km slechts 1000 euro minder waard te zijn. Dat van die restwaarde klopt dus aardig!

Bij aflevering bleek direct de lambasonde al defect te zijn. Deze is meteen vervangen. Ook werd er een storing aan het uitlaatsysteem gemeld. Dit is verholpen door de software te updaten. Ik hoorde een tikkend geluid onder het dashboard. Aanvankelijk dacht men dat het de airco betrof omdat hier meerdere klachten over bekend zijn bij VW. Het gaat dan om rumoerige ventilatieklepjes. Bij mij bleek het te gaan om een zgn overdrukventiel. Deze schijnt een tikkend geluid te veroorzaken wanneer de motor nog koud is. Dit overdrukventiel voert overtallige luchtdruk uit de benzinetank af.

Ik ben weinig tevreden over de manier waarop mij de auto werd afgeleverd. Ik kreeg de (gebruikte) auto mee met talloze putjes en deuken. Dit is overigens naderhand wel naar tevredenheid opgelost maar had naar mijn mening niet mogen gebeuren voor een prijs van 23.000 euro.

Update: 11-01-06
Mijn gepolijste Indianapolisvelgen hadden wat stoeprandschade opgelopen. Herstel hiervan blijkt nagenoeg onmogelijk! Een eerste poging is finaal mislukt en ik was 100 euro kwijt. De Dealer heeft nu 1 velg geprobeerd te herstellen. Omdat dat niet lukt hebben ze de hele velg gespoten. Met als gevolg dat ik nu 1 afwijkende velg heb.
Een nieuwe velg zou me maar liefst 391 euro kosten (!!!) Er zit dus niets anders op dan alle 4 de velgen te laten spuiten. Dit doen ze nu voor 220 euro. Kijk dus uit! Je kunt beter gewoon doorrijden MET stoeprandschade. Bij de schadehersteller zijn de problemen met dit type velg bekend.

UPdate: 03-10-2006
Bij het starten kwam er een harde ratel uit het motorblok. Bij de dealer bleek dat een tandwiel van de distributie kapot was gegaan. Er was een tandje afgebroken. Alles is naar tevredenheid hersteld. Ik was de auto echter wel 8 (!) dagen kwijt.
De auto bevalt verder nog altijd prima. Inmiddels staat de teller op 42.000km.
Ik heb inmiddels xenonverlichting aangeschaft. Dat geeft een enorme lichtopbrengst en is een stuk relaxter voor je ogen. Bovendien ziet de auto er weer een stukje dikker door uit.

Update: 02-01-2007
De auto rijdt perfect. De teller staat inmiddels op 47.000 km en er hebben zich geen noemenswaardige storingen voorgedaan. Binnenkort moet de eerste grote beurt sinds aanschaf worden uitgevoerd. Komend voorjaar verkoop ik de 17inch velgen en stap ik over op 18 of 19 inch velgen. Het kiezen van een velg is erg moeilijk. Je kunt er je auto mee maken of breken. Check trouwens eens de Duitse Golf5GTI site www.golf5gti.com. 19 inch is daar eigenlijk de standaard. Er staan zelfs een aantal Golfs op met 20 inch!!! Lijkt me erg stuiteren.

Update: 20-01-2007
De grote beurt en daarmee het eerste onderhoud sinds aflevering is inmiddels gedaan. 350 euro. Incl. nieuwe bougies, interieurfilter etc. Ik kon in principe nog wachten en voor een GB van 240 euro kiezen. Nadeel daarvan zou zijn dat ik dan al snel (14000 km) terug zou moeten komen voor onderhoud. 350 euro onderhoudskosten in 16 mnd vind ik erg netjes.

Update: 10-02-2007
Nieuwe fotootjes! Mooie 19’BBS velgen op foto 4. DUUUUUUR!!!!!

Update: 20-04-2007
Ik heb mijn 17’velgen verkocht en een setje R32 type VI aangeschaft. In combinatie met de 30mm Eibach erg mooi vind ikzelf. Het comfort is niet noemenswaardig minder geworden door de 225-40-18 banden. Ook valt het bandengeruis erg mee.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf