Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 3.250 km |
Hybride rijden
- 3.250 km
Begin juli heb ik de Volkswagen Golf GTE besteld als opvolger van mijn vier en een half jaar oude Golf 1.2 TSI DSG. Alternatieven waren een Prius maar die vind ik niet mooi en een Tesla maar die is helaas veel duurder.
De gekozen configuratie is:
Oryx white,
trekhaak, manueel wegklapbaar,
zijairbags achter,
spiegel pakket,
Side Assist,
achteruitrijcamera,
Adaptive Cruise Control & Front Assist,
Lane & Light Assist en verkeersbordherkenning,
DAB-ontvangst,
Executive plus pakket,
Winterpakket
Oryx white is mooi in de zon en bij een schone auto maar als je aan een onverharde weg woont is het misschien toch niet zo'n slimme keus. Overigens vind ik dat er qua kleur weinig te kiezen is.
Zijairbags achter zou standaard moeten zijn, in ieder geval in een vierdeurs.
Inklapbare spiegels zijn nuttig omdat mijn kinderen langs de auto fietsen.
Side Assist heeft helaas al een reparatie nodig. Als het werkt dan waarschuwt het systeem voor auto's die je inhalen en voor auto's naast je zowel door lampjes in de spiegel als door een trilling in het stuur als je naar rechts wilt sturen. Een nuttige voorziening.
De achteruitrijcamera is zoals anderen ook al opmerken perfect weggewerkt achter het VW-embleem.
Adaptive Cruise Control is echt een uitvinding, zeker in de file let de software op voor jou. Wel zou het remmen en optrekken wat vloeiender mogen zijn. Nu gaat het toch wat heftig.
Lane Assist werkt vijf seconden en wil dan dat je het stuur weer overneemt. Flauwe bochten zoals op snelwegen kan het systeem aan maar ook niet meer dan dat. Bochten op 80 kilometerwegen zijn vaak te moeilijk.
Light Assist (automatisch inschakelen van grootlicht) moet je elke keer dat je de auto start weer inschakelen. Dit is toch typisch een functie die altijd aan zou moeten en kunnen staan.
Verkeersbordherkenning werkt prettig bij de Nederlandse verkeersborddichtheid; maar soms worden verkeersborden over het hoofd gezien. Mogelijk is de plaatsing onhandig. Onderschriften over de tijd waarop een snelheidsbeperking geldt moet je wel zelf aflezen.
De navigatie van mijn vorige VW voorspelde bij vertrek al heel betrouwbaar mijn aankomsttijd. Bij deze navigatie denk je bij een langere rit dat je twintig minuten te laat gaat komen maar dat blijkt gaandeweg mee te vallen zonder dat je (te) hard hoeft te rijden.
Car-Net is deel van het pakket. Stel je daar niet al te veel van voor. De e-remote app is de enige functie die je krijgt; wel is het opwarmen voor vertrek een mooie functie. Op de Passat GTE zijn er veel meer Car-Net-functies mogelijk maar voor de geliefde Golf GTE klanten zijn die uitgeschakeld. Overigens duurde het twee maanden voordat die app werkte; een handvol keer moeten bellen en mailen is niet zoals het zou moeten. En nu wordt soms een rit niet onder de correcte datum gezet. Ik dacht dat ze bij Volkswagen zo slim met software waren….
Inmiddels heb ik ruim drieduizend kilometer gereden. Leuk om te ervaren welke hoofdrol software nu in moderne auto's speelt, zoals boven beschreven. Elektrisch rijden is ruim voldoende snel en heel rustig. Verbrandingsmotor bij- en afschakelen is nauwelijks merkbaar. Comfort zou wat mij betreft wat meer mogen zijn maar dat zijn de GTE-genen die VW erin gestopt heeft. Diezelfde genen zorgen ervoor dat de auto veel sneller dan mijn vorige over een rotonde gaat. In het bijzonder het overhellen in de bocht is veel minder.
En dan het verbruik; voor mijn een zwaar argument bij aankoop. Over de jaren van gebruik van mijn vorige Golf scoorde ik 5,74 l/100km. Bij deze nieuwe generatie is dat over de eerste 3250 kilometer 3,84 l/100km en 7,97 kWh/100km. Laden doe ik alleen thuis en daar heb ik een energiemeter die me verteld hoeveel kWh erin is gegaan. Dit verbruik betekent dat de energiekosten per kilometer 7,4 cent zijn.
De grootte van de batterij is 8,8 kWh en zou maximaal 50 km moeten meegaan. Dat is een verbruik van 17,6 kWh/100km. In de praktijk zie ik eerder 23 kWh/100km. Niet vreemd omdat (in deze tijd van het jaar) radio, verlichting en verwarming van diezelfde batterij afgaat. Bij een verbrandingsmotor is warmte een afvalproduct maar bij elektrisch rijden zeker niet.
Uitgaande van 23 kWh/100km voor puur elektrisch en een verbruik van 7,97 kWh/100km overall heb ik ongeveer 1126 kilometers elektrisch gereden. De overige 2124 kilometers zijn dan op benzine gegaan en over die kilometers is het benzinegebruik dan 5,87 l/100km. Vergeleken met mijn vorige Golf is dat teleurstellend; die deed immers 5,74 l/100km. Van een nieuwere generatie en dan nog een hybride mag je toch verwachten dat het brandstofgebruik zeker 15% minder is.
Bij de versnellingsbak koos ik tot nu toe de B-stand waardoor de auto sterk afremt op de dynamo. De energie van de auto zou dan geregenereerd moeten worden. Gegeven het bovenstaande verbruik lijkt daar niet veel van terecht te komen. Daarom rijd ik nu zoveel mogelijk in de D-stand waarbij de auto maximaal uitloopt bij gas loslaten. Alleen als remmen vereist is dan schakel ik de B-stand en ik rem dus zo min mogelijk met de klassieke wrijvingsrem. De komende tijd eens zien of dat een substantiële verbetering van het verbruik met zich brengt.
De lijn van deze auto doortrekkend, dan is de volgende generatie autonoom rijdend buiten de bebouwde kom. Daarna zal autonoom rijden overal mogelijk worden. Ongetwijfeld zal dan blijken dat autonoom rijdende auto's veel minder ongelukken veroorzaken dan mensen en dan kunnen auto's ook veel lichter worden omdat de passieve veiligheid niet meer nodig is. Dan kunnen auto's echt zuinig worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.