Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bora 1.6 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik wilde wat meer comfort en ook wat meer ruimte na mijn Volkswagen Golf GTI. Ik kwam toevallig via internet een mooi exemplaar tegen van een Volswagen Bora, ook wel Boring genoemd, onder andere door mijzelf. De kleur was op zich geen succes, donkergroen metallic, maar de auto had weinig kilometers op de teller staan en was compleet uitgerust. Na enige strubbelingen over de inruilprijs voor de GTI, werden de verkoper en ik het eens en kon ik gaan sturen in die donkergroene bolide. wWl jammer dat het een 1.6 was, want dat is eigenlijk net genoeg om vlot mee te kunnen met het verkeer. Je mist de power niet echt, totdat je een keer wilt inhalen op een provinciale weg of beladen op vakantie gaat.
In tegenstelling tot de Golf (type 3) was dit een degelijke auto die leek gemaakt voor de eeuwigheid. Geen kraakje, piepje of rammeltje te horen en lekker comfortabel. Goed, de auto was niet spannend, zowel van buiten als van binnen, maar de auto gaf je toch het gevoel met een auto uit een duurdere klasse onderweg te zijn. Een paar handigheidjes van de auto: een instelbare regensensor, achterbank die met een sleutel kan worden vergrendeld en een giga kofferbak! Minpuntjes waren er ook. De giga kofferbak is wat moeilijk toegankelijk, achterin is relatief weinig ruimte en een op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling kom er bij Volkswagen helaas niet vanaf. Goed, dit zijn eigenlijk kleinigheden, want de auto is vooral gemaakt om comfortabel kilometers te vreten en dat is prima gelukt: goede stoelen, armsteun, lendesteunverstelling, airconditioning en alles elektrisch.
PROBLEMEN
Echt grote problemen heb ik niet gehad met de auto. Gelukkig heb ik geen aandelen hoeven kopen van Philips i.v.m. kappotte verlichting, want ik heb slechts 1 keer lamp (moeten laten) vervangen. Wel heb ik een keer problemen gehad met de stand van het raam van het voorportier. Dat bleek een bekend probleem te zijn bij Volkswagen, maar helaas de auto viel net buiten die aangeboden garantie i.v.m. de leeftijd van de auto. Tip: nooit de deur dichtdoen met het raam volledig open. Op die manier spaar je de ophanging van het raam in het portier.
Verder alleen regulier onderhoud aan zowel de auto als aan de airco. Ook hier weer een tip, ga ieder jaar voor controle naar een airco specialist en het scheelt je een hoop geld. Dat had ik dus niet gedaan en dat was toch een rekening van ruim 5oo euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren