Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Bora

Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

Zakelijk inzicht

Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)
  • Autotest
30 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De VW Bora moet de kloof tussen Golf en Passat overbruggen; de zakelijke kopers in de VW-showroom lokken. En daarbij lijkt een hoofdrol weggelegd voor de 1,6-literversie. Of dat zo is mag de Bora hier bewijzen.

De Bora oogt beslist sierlijk en modern. Maar tegelijkertijd wel erg zakelijk. Daardoor springt hij niet opvallend in het oog. In het interieur de bekende Volkswagen aanpak: strak, functioneel, overzichtelijk, werkelijk schitterend afgewerkt, met fraai gekozen oppervlakte structuren en in deze comfortuitvoering een meer dan aangename bekleding. Wat dat betreft heeft de Bora duidelijk 'n bijzonder hoogwaardige uitstraling. Met de ergonomie zit het wel snor. Voorin zit je prima. Er worden mooi grote stoelen gemonteerd, goed van vorm en lekker stevig gevuld. Overzicht en bedienbaarheid zijn goed. De achterbank in de Bora is wel mooi van vorm en uitgerust met een kloeke armsteun, maar de zitting is aan de korte kant en ook met een heel alledaagse lengte aait je kruin langs het dak en tippen de knieën tegen de voorstoel aan. Voor een nadrukkelijk zakelijk bedoelde auto in deze klasse - vooral gezien de prijs - is dat gewoon een misser. Daar veranderen de fraaie armsteunen voor- en achterin niets aan.
Ook in de bagageruimte moet hij wat veren laten. Met 455 liter niet verkeerd, maar de toegankelijkheid van de koffer is maar zozo. De klep is niet al te groot en de tilrand juist wel.

Zakelijke klasse
De Bora heeft zeker in de geteste Comfortline-versie veel klasse. Inderdaad: zakelijke klasse. Dat vind je niet alleen terug in design en afwerking, maar bijvoorbeeld ook in mooie veiligheidstechniek. Met airbags, side-airbags, ABS en elektronische remkrachtverdeling. Maar helaas doet die opwaardeersessie wat geforceerd aan omdat hij heel gewoon niet overtuigend de ruimte aan boord heeft om die klasse daadwerkelijk met vier volwassen personen uit te buiten.
De uitrusting is een sterk punt van de Bora Comfortline, die naast de veiligheidssnufjes bijvoorbeeld extra brede banden meekrijgt en her en der een sjiekere afwerking: velours bekleding, leer op het stuur, comfort-stoelen, middenarmsteun voorin en een regensensor die de wissers automatiseert. Maar ook klassieke aardigheden als centrale vergrendeling, elektrische ramen en spiegels, en een prima verstelbare zitpositie. Kennelijk voelt VW zelf ook wel dat er krachtig moet worden opgetreden om de Bora over de toonbank te brengen. Onder de kap van de Bora vind je de beproefde 1,6-litermotor met 74 kW/100 pk. Op zich niets mis mee. Wat rustiger rijders zullen er zonder twijfel ook heel goed mee kunnen leven. Maar eis je wat meer van de redelijk zware Bora, dan heeft de achtklepper het er érg druk mee. De stoplichtsprint is niet eens verkeerd. En ook een inhaaloefeningetje verloopt vlot. De overbrengingsverhoudingen sluiten immers kort op elkaar aan en de versnellingsbak schakelt trefzeker. Bij honderd in het uur draait de motor echter al drieduizend toeren en op heel normale Nederlandse kruissnelheden zelfs vierduizend toeren en meer. Daar komt dan nog een wat onbestemd geruis bij. Verder noteren we meteen een fors verbruik van bijna een op tien.
De Bora profiteert van het degelijke onderstel dat we ook kennen als basis van de Golf. Zij het dat het in dit geval wat zacht is afgestemd. In feite past het allemaal ideaal bij de motor. Gelijkmatig rijdend, stuurt de Bora uiterst plezierig. Strak, voorspelbaar en comfortabel. Ga je er stevig tegenaan, dan merk je dat de auto toch wel wat veel overhelt en 'n tikje nerveus begint te reageren. Een klaverblad volgt hij trouw: lichtjes onderstuurd, bijna neutraal zelfs. Heel goedmoedig allemaal. De remmen zijn gek genoeg juist een beetje bijterig, maar wel bijpassend krachtig.
De wat zachte afstelling, vooral van de voorwielophanging, vind je terug in een paar eigenaardigheden. In korte bochten, zeker nat, moet je bijvoorbeeld met beleid op het gas gaan omdat het binnenwiel anders gaat spinnen. Wie vol van de plek wil gaan, zal ook merken dat de voorhand vrij rap begint te stuiteren. Doorgaans geen probleem, maar bijvoorbeeld met een caravan erachter duidelijk wél een bezwaar.
De Bora 1.6 Comfortline is een fraaie auto, zelfs een opvallend verfijnde auto... maar kost gewoon te veel voor wat hij in huis heeft.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Bora 1.6 Comfortline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.604

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.376 mm / 1.735 mm / 1.446 mm
Wielbasis 2.511 mm
Massa leeg 1.137 kg
Laadvermogen 583 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 570 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 180 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Bora
Volkswagen Volkswagen Bora

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Bora 1.6-16V AIRCO / Cruise / Nieuwe APK

    Volkswagen Bora 1.6-16V AIRCO / Cruise / Nieuwe APK

    • 2002
    • 143.726 km

    € 1.850

    Volkswagen Bora 1.4-16V

    Volkswagen Bora 1.4-16V

    • 2001
    • 233.328 km

    € 1.750

    Volkswagen Bora 1.6-16V Sportline + AIRCO + CRUISE + LEDERPAKKET + ELEKTRISCH PAKKET

    Volkswagen Bora 1.6-16V Sportline + AIRCO + CRUISE + LEDERPAKKET + ELEKTRISCH PAKKET

    • 2002
    • 219.989 km

    € 1.990

Meer Volkswagen Bora occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Bora specificaties
  • Volkswagen Bora occasions
  • Volkswagen Bora video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Bora tests
  • Volkswagen Bora gebruikersreviews
  • Volkswagen Bora index
PREMIUM
Chrysler Neon - Volkswagen Bora

Chrysler Neon - Volkswagen Bora

De Volkswagen Bora en de Chrysler Neon zijn op het oog twee totaal verschillende auto's. Toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    1
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    • 16 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    3
    • 31 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    7
    • 29 december 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    • 20 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk 4Motion Trendline (2000)

    Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk 4Motion Trendline...

    • 2 augustus 2018
meer reviews
Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

77

Toen Jos Peterse zijn Volkswagen Bora als nieuwe auto kocht, dacht hij dat hij niet meer dan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Bora in China

    Nieuwe Volkswagen Bora in China

    23
    • 22 oktober 2018
  • Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

    Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999...

    77
    • 25 april 2016
  • PREMIUM
    Volkswagen Bora

    Volkswagen Bora

    • 19 april 2016
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Bora voor China

    Nieuwe Volkswagen Bora voor China

    74
    • 19 januari 2016
  • PREMIUM
    Chrysler Neon - Volkswagen Bora

    Chrysler Neon - Volkswagen Bora

    • 29 september 2014
  • Klokje rond
    Volkswagen Bora TDI - 2000

    Volkswagen Bora TDI - 2000

    • 1 januari 2008
  • Nieuws
    Volkswagen Bora als Jetta in LA

    Volkswagen Bora als Jetta in LA

    1
    • 6 januari 2005
Merk
Merk
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    206
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID Buzz

    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID...

    28
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    33
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden