Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

autoreview

Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

Signalement

UitvoeringBora 1.6 16V Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf187.500 km
KM-stand laatst260.400 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Golf IV maar dan anders

  • 249.000 km

Korte introductie

Beste lezers van deze review, na het lezen van vele reviews op AutoWeek heb ik besloten zelf ook een review te schrijven van mijn Volkswagen Bora welke ik nu twee jaar in bezit heb. In deze twee jaar heb ik er +60.000 kilometer mee gereden en leek het me wel een aardig moment het één en ander op internet te zetten. Veel leesplezier!

De Aankoop

Op het moment van schrijven, heb ik deze auto inmiddels al iets meer dan twee jaar in bezit. In 2019, toen ik nog studeerde (en nog doe), was ik op zoek naar een vervanger voor mijn eerste auto, een Peugeot 106. De Peugeot liet me in een jaar te vaak in de steek en bood aan ruimte en comfort niet wat ik nodig had.

Met een niet al te groot budget was ik dus op zoek naar een auto die me (hopelijk...) niet in de steek zou laten, ruimer is en meer comfort heeft. Voor dit budget kwam ik al gauw uit bij een Seat Cordoba, een Toyota Avensis of een Volkswagen Golf IV / Bora. Allemaal rond het bouwjaar 2002.

Na de Peugeot met moeite verkocht te hebben, was het dan eindelijk tijd om actief te bieden op auto's die mijn interesse hadden. Na een zoektocht van twee weken kwam ik deze Bora tegen. Liefde op het eerste gezicht. 185.000 KM gelopen, volledige onderhoudshistorie, pas twee eigenaren gehad en meer dan genoeg opties.

Opties en meer

De auto is een 2002 Volkswagen Bora met een 1.6 benzinemotor die 105 PK biedt. Daarbij zit een handbak met vijf versnellingen, waar de zesde soms een goede uitkomst zou zijn geweest wat betreft de toeren op hogere snelheden. De auto heeft voldoende opties zoals cruise- en climate control, volledig elektrische ramen, een trekhaak en een regensensor. Daarnaast heeft de auto twee fantastische bekerhouders wat echt een groot gemist was in de Peugeot.

Een klein minpuntje aan de auto vind ik de stoelen voorin. Ik kan mijn ideale positie maar niet vinden. Het stuur is daarentegen goed verstelbaar in hoogte en lengte en alle knoppen op het dashboard zijn goed bereikbaar. Maar, door de positie van de hoofdsteun heb ik het idee soms wat te veel naar achter te leunen met mijn hoofd en maakt het dat ik het net geen vijf sterren waard vind.

Qua laadruimte heb ik mij echt verbaasd. Wat een ruimte! Hoewel het een sedan is, past er enorm veel in. Er is een diepe kofferbak en de stoelen kunnen allemaal naar voren geklapt worden. Ski's, kasten, lege pallets, het past!

Rijgedrag en verbruik

Hoewel de auto bijna twintig jaar oud is, rijdt de Bora nog prima. Ik ben geen expert in technische zaken, maar heb het idee dat het vermogen op één of andere manier niet honderd procent aanwezig is. Kan natuurlijk ook aan het 1.6'je liggen. Op de snelweg ligt de prettigste snelheid rond de 110. Niet te hoog in de toeren, ''zuinig'' verbruik en niet te veel windruis. En hoewel ik zijwindschermen heb (vond ik mooi), valt de ruis reuze mee!

Wat betreft het rijgedrag ben ik, voor het feit dat het geen jonge auto is met geen lage kilometerstand, dik tevreden. Van steden tot landweggetjes, het is een fijne auto om mee te rijden. Daarbij heb ik het idee goed laag te zitten, waardoor het soms wat sportief aanvoelt. En dat voor een Bora!

Het verbruik valt me ook mee. Ik tank E95 en probeer zuinig te rijden. Hoewel dat natuurlijk niet altijd gaat, kom ik over het algemeen uit op een verbruik van 6,6L op 100 KM, rond de 1 op 15 dus. Dit over een periode van ongeveer twee jaar en 60.000 KM. De meeste kilometers werden en worden op snel- en N-wegen gereden.

Betrouwbaarheid en kosten

Dan natuurlijk het meest interessante voor de reviewlezer: wat heeft deze auto me de afgelopen jaren aan onderhoud gekost? Daarbij moet ik wel zeggen dat al het onderhoud uitgevoerd is bij een familielid met een eigen garage, waardoor de kosten laag zijn gebleven (en sinds kort probeer ik zelf ook wat te sleutelen...). Hier een overzichtje met dingen die onder andere gebeurd zijn aan de auto:

- Remblokken achter
- ABS Sensor links voor
- Remslangen voor en achter
- Remklauw achter
- Fusse kogel
- Middendemper en einddemper (voorste deel van de uitlaat is ook aan vervanging toe door roest)
- Uitlijnen
- Raammechanisme linksvoor
- Relais ruitenwisser (heb nog problemen hiermee, dus ruitenwissermotor is ook aan vervanging toe)
- Wiellager
- Nieuwe All Season banden
- Tweedehands zomerbanden + velgen

En uiteraard nog het reguliere onderhoud zoals kleine en grote beurten elk half jaar.

Sinds ik de Volkswagen Bora heb, heb ik er meer dan 60.000 kilometer door gereden. Kilometers door het Friese landschap en de Zwitserse Alpen. Geloof het of niet, deze auto heeft zelfs de Nürburgring getrotseerd (hoewel ik ongetwijfeld de traagste was...). Tegelijk dient de auto als werkpaard voor mij, waarbij ik verschillende keren met trailer heb gereden en veel spullen heb verplaatst. En tot op heden (en hopelijk blijft dit zo), heeft de auto mij nog niet in de steek gelaten.

Het vervolg

Voorlopig ben ik van plan de auto nog wel even te houden. Het studeren is nog niet klaar, en ik weet wat ik heb: een fijne koets waar ik nog steeds elke keer met plezier in rijd! Dus wegdoen is voor nu nog niet aan de orde. Afijn, tot zo ver mijn eerste review. Ik hoop dat u, beste lezer, hier iets aan heeft!

Wordt vervolgd.

Verkocht

  • 260.400 km

Waar ik in mijn één na laatste zin hiervoor schreef de auto voorlopig nog te houden, is het tegendeel waar gebleken. Zojuist de auto verkocht aan iemand die er hopelijk net zo veel plezier aan gaat beleven als ik de afgelopen 2,5 jaar heb gehad. Maar waarom de auto verkocht? Vanwege een nieuwe studie die 166 km verderop zit en een nieuwe baan, vond ik het, desondanks het comfort van de Bora, tijd voor een nieuwere en comfortabelere auto. Ik zocht overigens een kleinere, zuinigere, en lichtere auto. Dat is niet helemaal gelukt. Maar wat maakt dat uit als het veel rijplezier oplevert? Het is uiteindelijk een Renault Mégane Coupe uit 2012 geworden.

Wat betreft het technische aspect, heeft de auto zich de laatste 11.000 kilometer goed gehouden. Twee weken geleden is een lager van de aircopomp vervangen, nadat deze steeds meer geluid begon te maken. Daarnaast is er nog een ABS-sensor vervangen en tot slot heeft de auto in september een grote beurt gehad. Het is fijn om te constateren dat de auto mij na al die kilometers nooit heeft laten staan. Dit in tegenstelling tot mijn eerste auto, een Peugeot 106, die dat maar liefst twee keer in één jaar tijd deed. Ik hoop dat de nieuwe Fransoos het beter volhoudt.

Samengevat was de Volkswagen Bora een enorm prettige auto. Sterker nog, voor een sedan was het een echte alleskunner. Van ploeteren door de sneeuw, tot rijden met een kar, het ging allemaal prima. Het was tegelijk een erg degelijke auto, maar wel een opvallende auto als het vergeleken wordt met een Golf IV. De exacte kosten heb ik niet 1 op 1 bijgehouden, dus dat lijkt me voor het onderhoud een goed voornemen voor de volgende review. De volgende review wordt namelijk van de Renault.

Het eindoordeel des cijfers:
- Betrouwbaarheid: 5. De auto heeft mij na enorm veel kilometers in uiteenlopende omstandigheden nooit laten staan. Naast de standaard slijtende onderdelen, zijn er ook geen bijzondere benoemingswaardigheden geweest.
- Prestaties: 4. Doet wat 'ie moet doen, maar als het om snelheid en koppel gaat, valt het best tegen. Maar goed, 105 PK uit 2002 (als er nog 105 paarden zijn...) op 1190 KG. Daar moet men niet te veel van verwachten, dus zodoende 4 sterren.
- Comfort: 4. De stoelen zitten prima, maar niet fantastisch. Goed, dit is ook niet te verwachten natuurlijk. Dus wederom: oude auto, maar voor die tijd goede stoelen.
- Kosten: 5. Heel saai dit, eigenlijk is er niks aangepast t.o.v. de vorige review qua sterren. Maar dat is ok, want saai is niet per se slecht. Voor bijna 80.000 kilometer, met een afschrijving van iets meer dan €1000 in combinatie met het vaste onderhoud, vallen de kosten mijns inziens best mee. Het verbruik valt me ook mee, nog steeds gemiddeld 1 op 15.

Op de laatste foto's ziet u de Bora en de Mégane. Ik hoop dat de Mégane mij net zo veel plezier brengt als de Bora. Dank voor het lezen van deze review, en tot bij de review van de Fransoos!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens