Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Bora

Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2002)

Redelijk feestelijk

7
Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2002)
  • Autotest
16 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Toegegeven: een Bora staat niet bovenaan in onze Favorieten Top Tien. En eerlijk gezegd ook niet in de Wannahave Top Twintig. Want dit is nou typisch zo'n auto die je glad vergeet. De hoogste tijd om de Bora 'ns te trakteren op een testritje.

Raar eigenlijk, bedenken we als we de Bora ophalen. 't Is toch gewoon een Golf met een puist meer kofferruimte. Bovendien krijg je die stoere vierkante koplampen er ook nog gewoon bij. De ovale lampen van die Golf hebben we intussen ook wel gezien; deze afwisseling is eigenlijk best prettig. Toch verkoopt de Golf bijna tien keer beter dan de Bora - dat zet je wel een beetje aan het denken.
Kennelijk zorgt die kofferbak toch voor problemen. Nu moet u ons toch even helpen - want hij is gigantisch. Of beter: vrijwel even groot als die van de Passat. Daar kun je gerust een massa troep in meenemen - dat willen we toch allemaal? En VW stelde ons niet teleur door van die rare beugels te gebruiken. Nee, de Bora-klep opent gewoon met keurige gasveren. En net als in een gewone Golf kun je de leuning van de achterbank platleggen zodat de beschikbare bagageruimte nog groter wordt. Je kunt trouwens met de sleutel de achterbank vergrendelen, zodat ongewenste indringers geen toegang hebben.
Voor deze test beschikten we over een Bora met tweeliter-motor. Een bekende krachtbron, die je in auto's van het hele VW-concern terugvindt. Hij is goed voor 115 pk vermogen, wat niet bijzonder indrukwekkend is, maar hij heeft wel een prettig koppel van 170 Nm. Daardoor is de Bora-motor behoorlijk 'elastisch'. Om even te versnellen hoef je niet zo nodig een tandje terug te schakelen.
Nadeel van deze motor - en trouwens van veel VW-benzinemotoren - is dat 'ie niet fluisterstil is. Hij heeft een behoorlijke brom in zich en is altijd goed te horen. Minder enthousiast zijn we ook over het gemiddelde testverbruik, dat nog ruim onder de 1 op 10 lag.

Allemansvriend
Als rij-auto stelt de Bora 2.0 ons niet teleur. Zoals gezegd maakt de motor goed gebruik van z'n koppel. De Bora is een echte allemansvriend. Hij stuurt prettig licht; een tikkeltje indirect, maar wel nauwkeurig. Hij is comfortabel geveerd en schakelt probleemloos. De remmen zijn krachtig (ABS en remkrachthulp standaard). Het geheel maakt de Bora een makkelijk te rijden auto, maar zeker geen feestelijke sportauto. Met z'n comfortabele onderstel is 'ie in snelle bochten zoals verwacht onderstuurd, maar da's met een beetje liften van het gaspedaal zo opgelost. Dan komt 'ie weer netjes in het spoor.
De piloot van een Bora Comfortline heeft ook niet veel te klagen. Het ontbreekt je eigenlijk aan niets voor een aangename rit. Automatische airco, cruise control, elektrisch bedienbare ramen rondom, een automatisch dimmende binnenspiegel - het zit er allemaal op of aan. 't Is alleen jammer dat het er een beetje verouderd en rommelig uitziet.
We wisten bijvoorbeeld niet dat er zoveel grijsachtige tinten te gebruiken zijn: de boven- en onderkant van het dashboard, de bekleding op de deur, de stoelbekleding, een joekel van een VW-logo op het stuur, de gordelhoogteverstelling, de randjes om de pook, de randjes om de meters, Het alu paneeltje op de middenconsole - het zijn keer op keer andere variaties op het grijze thema. En om het geheel compleet te maken: de pookknop is van heel donkerbruin hout en de dashboardverlichting is blauw. Die bonte opeenstapeling van kleuren maakt het behoorlijk onrustig en doet het je duizelen.

Prima zit
Desondanks zit je er prima. Het stuur is lekker dik en is in hoogte en diepte te verstellen en ook met de verstelmogelijkheden van de stoel konden we ons prima vinden. Op de achterbank moet je je knietjes intrekken, want daar is is het niet echt ruim. Boven je hoofd valt het nog wel mee, maar voor je benen is het kielekiele.
Toch is de Bora 2.0 nu echt zo'n auto die er niet speciaal uitspringt - en dus nog steeds niet gauw op onze favorietenlijstjes zal opduiken. Z'n vormgeving is netjes; een beetje behoudend misschien. Van binnen is het ook simpel gehouden; de
blauwe dashboardverlichting is het frivoolste dat we konden vinden. De rijeigenschappen zijn ook niet speciaal - er zijn concurrenten die strakker en dynamischer rijden. Z'n prijs springt er ook al niet positief of negatief uit: de Bora 2.0 Comfortline kost ruim € 22.500. 'n Redelijk bedrag voor een auto met zo'n motor en deze uitrusting - niets meer en niets minder. 'Redelijk' is gewoon het woord om deze test af te sluiten.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Bora 2.0 Comfortline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.255

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.376 mm / 1.735 mm / 1.446 mm
Wielbasis 2.511 mm
Massa leeg 1.207 kg
Laadvermogen 573 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,6 s / 13,8 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Bora
Volkswagen Volkswagen Bora

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Bora 1.6 Trendline | Metallic | APK |

    Volkswagen Bora 1.6 Trendline | Metallic | APK |

    • 2000
    • 222.943 km

    € 999

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline Airco, Cruise Control, Trekhaak, NAP

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline Airco, Cruise Control, Trekhaak, NAP

    • 2001
    • 279.887 km

    € 744

    Volkswagen Bora 2.0 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    Volkswagen Bora 2.0 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    • 2001
    • 199.999 km

    prijs op aanvraag

Meer Volkswagen Bora occasions

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Bora specificaties
  • Volkswagen Bora occasions
  • Volkswagen Bora video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Bora tests
  • Volkswagen Bora gebruikersreviews
  • Volkswagen Bora index
PREMIUM
Chrysler Neon - Volkswagen Bora

Chrysler Neon - Volkswagen Bora

De Volkswagen Bora en de Chrysler Neon zijn op het oog twee totaal verschillende auto's. Toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    1
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    Volkswagen Bora 2.0 (2004)

    • 16 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    Volkswagen Bora 1.6 16V Comfortline (2002)

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 (1999)

    3
    • 31 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    Volkswagen Bora 1.6 Comfortline (1999)

    7
    • 29 december 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2003)

    • 20 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk 4Motion Trendline (2000)

    Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk 4Motion Trendline...

    • 2 augustus 2018
meer reviews
Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

77

Toen Jos Peterse zijn Volkswagen Bora als nieuwe auto kocht, dacht hij dat hij niet meer dan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Bora in China

    Nieuwe Volkswagen Bora in China

    23
    • 22 oktober 2018
  • Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999 / 508.633 km)

    Klokje Rond - Volkswagen Bora 1.6 (1999...

    77
    • 25 april 2016
  • PREMIUM
    Volkswagen Bora

    Volkswagen Bora

    • 19 april 2016
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Bora voor China

    Nieuwe Volkswagen Bora voor China

    74
    • 19 januari 2016
  • PREMIUM
    Chrysler Neon - Volkswagen Bora

    Chrysler Neon - Volkswagen Bora

    • 29 september 2014
  • Klokje rond
    Volkswagen Bora TDI - 2000

    Volkswagen Bora TDI - 2000

    • 1 januari 2008
  • Nieuws
    Volkswagen Bora als Jetta in LA

    Volkswagen Bora als Jetta in LA

    1
    • 6 januari 2005
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    23
    • 17 mei 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    47
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden