AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Bora 1.6 16V (2002)

autoreview

Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora - interieur
Volkswagen Bora - interieur
Volkswagen Bora - interieur

Signalement

UitvoeringBora 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst241.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is een update van mijn review van 21-4-2006.
Na 6 jaar en 180.000 km is er natuurlijk het nodige over de auto te vertellen.
De auto wordt gebruikt over de wat langere afstanden, meest over de snelweg.
Rijstijl is rustig. Dit resulteert in een gemiddeld gebruik van 6,4 l tot 6,5 per 100 km. Eén keer 6,2 gehaald met vakantie, ook één keer 6,8, lag aan de bandenspanning.
Voorbanden gaan ca 70.000 mee, achterbanden 90.000.
De auto is duurzaam, weinig sporen van slijtage, stoelen (vorige keer opmerking over besmettelijkheid) zitten nog steeds prima en zien er nog goed uit. Alles blijft werken, geen olieverbruik.
Verder is de auto gemakkelijk in het gebruik, iedereen rijdt er zo mee weg.
De ruimte achterin is krap, de kofferbak is groot, maar niet erg toegankelijk, al enige keren meegemaakt dat ik hierdoor onaangenaam verrast werd en gekochte goederen moest laten staan.
Onderhoud: De eerste 113.000 km alleen de beurten en af en toe een lampje.
Nu worden de onderhoudskosten natuur hoger.
Bij 113.000 APK + linkerraam mechanisme(coulance) eur 187
123.000: grote beurt, 2 banden + nieuwe distributieriem eur 928
125.000: bobine, coulance
137.000: lambdasonde vervangen eur 289
145.000: bobine, coulance
151.000 grote beurt, 2 banden rechterraam mechanisme(coulace) eur 519
164.000: kofferslot mechanisme vervangen eur 90
175.000: bobine, alleen onderdeelkosten eur 50
verder enkele lampjes

Auto is binnenkort weer toe aan een beurt, dan weer 2 banden nodig.

PROBLEMEN

Linker/rechter raam mechanisme
Bobines. VW garage zegt dat de auto met een slechte serie bobines is uitgerust.
De achterbanden van Goodyear maken veel herrie. Vreemd dat de eerste serie banden van Goodyear dit niet deden. Garage zegt dat dit op te lossen is door de banden elke 15.000 km achter te verwisselen.
Behoudens de ramen/ bobines is er weinig aan de hand geweest, bovendien stellen de VW garages zich dan zeer coulant op(2x bobine vervangen door een andere VW dealer)
Dit geldt ook voor lampjes. Alleen de materiaalkosten, soms zelf gratis!
Ik ben zeer tevreden over de VW dealers.

update

  • 226.000 km

update 226.000 km
Auto blijft het goed doen. Bobines en de ramen zijn het zwakke punt. Bij 186k is de 4e bobine vevangen. Bij een beurt ging het
rechterraammechanisme voor de 2e keer kapot. Linkerkant is 1 x gesneuveld. Van deze 3 x is het 2 tijdens een beurt in de garage geweest.
Wederom coulance van de dealer.
Nog steeds eerste accu en uitlaat. Geen lampjes kapotgegaan.
Er komt natuurlijk wel wat meer onderhoud.
Door achterwielen steeds te wisselen bij 15k gaan deze niet cuppen.
Binnenkort nieuwe voorbanden(Continental). Deze zijn dan 77k meegegaan.
Kosten: 183.000 km grote beurt eur 1.093
184.000 storing injectiesysteem eur 108
186.000 bobine(in buitenland) eur 100
197.000 stabilisatorsteun vervangen voorwiel eur 70
213.000 grote beurt + 2 nieuwe achterbanden eur 850

  • 241.000 km

Auto ingeruild en dus de balans opgemaakt.
Qua onderhoudskosten/banden etc bedragen de kosten 0,023 ct per km. De auto is altijd bij de VAG organisatie in onderhoud geweest. De afschrijvingskosten 0,07 ct per km. Het gemiddeld verbruik is 6,5 liter per 100 km. De auto heeft onder gunstige omstandigheden gereden dwz veel snelweg km met gemiddeld 100 km en weinig file. Gemiddelde snelheid vlgs de boordcomputer bedroeg steeds zo'n 58 km(over 100 uur berekend)
Na 8 jaar nog steeds de eerste uitlaat en accu.
Problemen: 2 x linkerraam, 1 x rechtraammechanisme kapot. Gebeurde 2 x tijdens beurt in de garage. 2 x coulance garage, 1x betaald. Verder tussen 140.000 en 186.000 km 4 x bobine kapot.
Wederom 2 x coulance, 1 x alleen onderdeel, 1x betaald. Verder nauwelijks dingen kapot gegaan, ook weinig lampjes. Wel 2 x radio gestolen zonder schade terwijl auto op slot stond.(kopie sleutel??).
Auto ingeruild omdat ik steeds meer ga rijden, er een grote relatief dure beurt aankwam en er natuurlijk wel meer onderhoud gaat komen. Overigens is de auto nog lang niet op. Gebruikte Jetta tdi aangeschaft die gunstig qua prijs was.
Wat beviel aan de auto: Prima prijs/kwaliteit verhouding, alles blijft functioneren, geen rammels, weinig slijtage zichtbaar aan binnen-en buitenkant. Het is ook een gebruiksvriendelijke auto en betrouwbaar. VAG garage bevalt prima. Ik heb de auto ook altijd mooi gevonden, maar smaken verschillen natuurlijk.
Wat is minder: Auto maakt relatief veel lawaai, zeker bij 120 km, kofferbak is behoorlijk groot, maar niet zo toegankelijk.
In heuvelland/bergen met volle belading is de 1.6 16v motor m.i. te krap.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Bofkont
Bofkont
  • 0
Een goede betrouwbare auto aan de kmstand te zien, en het rustige rijgedrag van u zal daar zeker meespelen.
Raam mechanisme en bobines zijn idd een kwaal binnen de Vag groep.
Maar oh wat is een Bora saai, uiteraard mijn persoonlijke mening.
OldSchool80
OldSchool80
  • 0
Klinkt inderdaad erg betrouwbaar. Ik denk dat dit het bewijs is van goed onderhoud en geen overdreven rijgedrag. Ik mis foto's? Dergelijke verhalen zijn een droom voor Volkswagen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik rij ook een Bora, en ja het blijft saai te moeten vertellen dat ook die de betrouwbaarheid heeft van een Japanse auto die uit een Japanse fabriek gerold is.

Door mijn ervaring durf ik ook stellig te beweren dat er ook goede Alfa Romeo's zijn.

Wat Bofkont zegt over het uiterlijk van een Bora is in mijn optiek dus ook een persoonlijke mening.
Mijn visie op de Bora is dat een Bora er gedrongen uitziet van achter, teutoon van voren, en simpel maar doeltreffend vanaf de zijkant. Alles is zo goed dik, wat veel Duitse automerken bezitters zo waarderen. Een portier zit werkelijk aan twee gigantische schanieren vast. Wat een tank!