Toyota Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Sol (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Super auto
- 175.000 km
Sinds 2006 rijd ik met een Toyota Yaris Verso. Begonnen met een model 2002, 1,3 motor. Die overstap ooit gemaakt na zowat 20 jaar met een aantal verschillende Renault's te hebben gereden. (4GTL, Super5, 19TXE, 19RN, Scenic I en II) Op een gegeven moment was ik het gewoon zat om weer aandrijfassen te moeten vernieuwen, gebroken veren, roest, laswerk, elektrische storingen natuurlijk op een buitenlandvakantie, etc etc. Wel een enorme bak sleutelervaring opgedaan en heel wat mensen daarmee kunnen helpen. De laatste Scenic (Snik) liet mij ineens midden op de snelweg staan. Motorstoring. (later bleek: boordcomputer defect). Vrijdagavond spits, stortregen, donker, toeterende vrachtwagens: sta je dan met je mooie pak, zonder je overall en gereedschap. Levensgevaarlijk. De dealer vond het 'gewoon': kan gebeuren. Ik vind nog altijd dat dat niet kan. Desnoods noodloop, langzamer, hortend of stotend: maar je moet naar 'n vluchtstrook of parkeerplek kunnen. Ja toch, niet dan?
Afijn, na die 20 jaar bij wat garages langs geweest; hun advies was duidelijk. Wil je een oerdegelijke wagen moet je een Toyota nemen.
Daarnaast nog enige tijd een Hyundai Santa Fé 2,4 gehad voor de toen forse caravan.
De Scenic beviel ons door de hogere en rechte zit, dus zo iets gezocht bij de diverse merken, en speciaal bij Toyota. Dan is er eigenlijk maar één keus: de Yaris Verso. Het zit onvermoeibaar, royaal zicht rondom, enorme bergruimte, mega praktisch.
Met de jaren kinderen groter, niet meer mee met de caravan, oudste de deur uit en die wilde die YV graag mee. Gelijk 'n kleinere caravan gezocht, de Santa Fé eruit, en...: deze geweldige andere YV gekocht. En zo stonden er lange tijd twee YV's bij ons voor de deur :)
De aanschaf van de 2e, een 1500 uit eind 2005, is een bijzonder verhaal. Ondertussen wist ik door alle YV (te goed?) wat ik wilde. Lang gezocht en ja, eindelijk gevonden in Duitsland. Deze in juni 2017 gekocht. Dan het gedoe van netjes importeren. De mensen bleken schatten en hebben 'm bij ons thuis gebracht. De YV bleek vanaf de 1e kilometer zeer punctueel te zijn beschreven qua onderhoud. Alle facturen, beschrijvingen, toelichtingen, originele onderdelen, reparaties: een overduidelijke liefhebber en 1e eigenaar.
Omdat deze YV ook de caravan moest gaan trekken (1000KG) voor de 1500 gekozen. Vanwege buitenlandvakanties, heuvel/berglandschappen deze wat sterkere motor genomen. De 1300 kan het ook aardig, maar je zoekt dan liever niet te steile wegen op. Die komt ook boven hoor, maar doordat je verder terugschakelen moet, zul je toch eerder andere voertuigen achter je ophouden. Ik vind zelf dat je beroeps goederenvervoer, de vrachtwagens met name, altijd voor moet kunnen blijven.
Ook gekozen voor een zo laat mogelijk bouwjaar/maand: ik ben erg fan van deze YV en hoop er nog lang mee te kunnen blijven rijden.
Deze Duitse versie heeft o.a. extra getint glas, zonwering in de ruit, radiobediening via het stuur, airco, etc. Wat ook opvalt: een flink sterke rembekrachtiging (grotere diameter), metallic lack, betere stoelen, extra interieurverlichting, etc.
De auto is door de 1e eigenaar aanvullend voorzien van: windschermen bij de voorramen, Webasto standkachel Top (verwarmt ook het motorblok via het koelwater), (ik wil niet meer zonder, ideaal! Werkt met timer en/of afstandbediening. Altijd voorverwarmde motor, nooit 'n koude start, minimale uitstoot, schone ramen bij wegrijden, etc). Ook is het radio/CD console vervangen door een mooi setje met wat moderne radio, CD speler. Daardoor helaas geen stuurbediening meer, maar vooruit, de muziek klinkt is mooier.
Met dat ik de YV in Nederland had, en netjes langs de RDW (alwaar ik de complimenten mocht ontvangen voor de keurige en super onderhouden auto) etc voor het nieuwe Nederlandse kenteken, kon ik mijn eigen wensen er verder aan toevoegen: Eerst rondom nieuwe Michelin's Energy. Kost amper meer en je bent voorlopig klaar. Lagere rijweerstand/verbruik, minder geluid. Er zaten Goodyear's op, 4 seasons. Op zich ook prima. In de winter rijden we echter zelden in Duitsland e.a. Wie weet later weer 's.
Daarnaast natuurlijk even een trekhaak met afneembare kogel, met 13-polige connector er onder gezet. Een middenarmsteun van Kamei, dat is ook prettig.
Ook gelijk weer een cruise control ingebouwd. Vlot te doen en erg comfortabel. Ik heb de versie gekozen die o.a bij Conrad te koop is. Al lang veel ervaring mee, met vorige auto's: werkt heel plezierig.
Naast de caravan mag onze YV ook graag onze fietsendrager met twee fietsen meenemen. Rijdt probleemloos. Wel doe ik daar overigens altijd twee sjorbanden naar de dakdragers bij. Kleine moeite en je voorkomt zoveel ellende als zo iets mis zou gaan. Zit ook gelijk stabieler. Ik heb het ooit gezien in België. Een auto had zo'n drager die je kan kantelen en dat was nu echter met t rijden op de snelweg gebeurd. fietsonderdelen overal over de baan. Levensgevaarlijk als je daar achteraan komt.
Ook de achterbrug alvast voorzien van twee hulpveertjes.
Uiteraard het onderhoud ook gelijk flink ter hand genomen. Preventief vooral en omdat ik het leuk vind. Qua leeftijd de schokdempers achter gelijk vervangen door nastelbare Koni's. Remblokken rondom (de 1500 heeft rondom schijfremmen) vervangen door Brembo's, alle vloeistoffen vervangen ( en ja, zeker ook de versnellingsbakolie Kroon of Shell GL5.)
En natuurlijk het normale grote beurt werk. Daarbij bleek ook dat het onderhoud inderdaad uitstekend was uitgevoerd door de vorige eigenaar.
Oh ja, recent het Interieurfilter vervangen door een hoger segment model van Bosch dat ook benzinedampen etc neutraliseert, en zelfs pollen en bacteriën tegen houdt. Voor de zekerheid ook de airco laten reinigen en afvullen.
Wel wat jammer dat deze geen dakraam en/of schuif/kanteldakraam heeft. Dat had de vorige en dat was bijzonder aangenaam. De windschermen bij de zijramen helpen ook al flink. Ik ben nooit zo'n fan van airco gebruik. Het kan makkelijk een broeinest van bacteriën worden. Extra brandstofverbruik, extra onderhoud, etc.
Milieuvriendelijk en voordelig rijden op LPG-G3.
En ja, dan het klapstuk: ik heb de YV door LPG-Lunetten in de Bilt laten voorzien van een prachtige... LPG-G3 installatie met Flashlube klepbescherming! Man, man, wat rijdt dat mooi.
Het is een ringtank die in plaats van het thuiskomertje/ reservewiel ligt. Schakelt zelf om wanneer nodig, rijdt probleemloos. Ik was al LPG gewend van een Renault Scenic uit vroeger tijden, en wilde dat eigenlijk altijd weer. Door de afhoudende reacties van importeurs ben ik daar niet weer aan begonnen, zonde, ik had het veel eerder moeten doen.
De klepspeling vooraf en recent weer 's gemeten: geen enkel verschil: de kleppen kunnen er, met de extra klepbescherming, en natuurlijk ook omdat dit een G3, geregelde, installatie is die precies voldoende LPG inspuit, probleemloos.
Wel iedere 20.000 km voor de zekerheid het lpg-filtertje vervangen, zodat de injectoren schoon blijven.
De YV is qua eigen gewicht voor de wegenbelasting al (relatief) goedkoop. De meerprijs voor het rijden op LPG-G3 is hiermee maar 10 euro per maand meer. Met een prijsverschil Euro95-LPG van vaak meer dan 1 euro per liter is het natuurlijk een no-brainer: zo terugverdiend.
Je hebt dan een zeer betrouwbare auto, die lang mee gaat én goedkoop rijdt. Last but not least: een stuk minder uitstoot van schadelijke stoffen.
De bougies, uitlaat inlaatkanaal alles blijft nu geheel schoon.
Met dat de YV al behoorlijk zuinig is, en dan nog op LPG met een tank van 40 liter een enorme actieradius.
Benzine tanken doe ik nu wel met mate: de E10 wil ik regelmatig op kunnen rijden, verversen. zo 1x per kwartaal tank ik dan toch voor het grote bedrag van 15 euro nog benzine :)
Tsja, en zo zit ik dan ineens al weer op 175.000 km. Echt niets voor deze auto. Als je verder rondkijkt zie je ook veel YV's met makkelijk meer dan 350.000 km. Zie ook verder op Autoweek, ik lees regelmatig die van een andere YV enthousiasteling die al over de 5 ton zit :)
Zijwind gevoeligheid.
Wel had ik deze winter wat last van windstoten. Met die paar stormen leek ik dit keer meer moeite te hebben dan anders. Achteraf bleek ik de bandenspanning nog op de stand 'zware last' te hebben en die te hogo hebben staan. Met een wat lagere waarde voelt de YV zich duidelijk prettiger. Bij normaal weer houd ik het nu op rondom 2,2, bij veel wind rondom 2,1 en alleen met de caravan en volle vakantiebelading de achterbanden op 2,4.
Caravanstroomvoorziening.
Soms hoor je wel eens verhalen over lege accu's tijdens de vakantie: de caravankoelkast heeft dan de accu tijdens een langere pauze leeggetrokken. Ook over problemen met oververhitte bekabeling in de auto, vanwege de stroom die de koelkast trekt tijdens een lange rit. Er zijn allerlei mogelijkheden voor. Ik heb het zo opgelost: Direct vanaf de auto-accu heb ik extra dikke 4mm2 rode kabel in een mantelbuis vanaf de auto naar de 13-polige plug gebracht. Zwevende zekering vlak bij de accu. Schakelaar op t dashboard.
Zonnepaneel.
Al heel veel jaren heb ik midden bovenop het dashboard, boven de kmteller, een zonnepaneel (12V 2W). Deze is direct op de accuspanning aangesloten. Zodoende heb ik zomer en winter altijd een nokvolle boordaccu. Er zijn diverse onderdelen in de auto die altijd een klein beetje stroom vragen. Na langer niet rijden is zodoende de accu altijd een eindje ontladen. Dat doet de levensduur van de accu geen goed. Een accu gaat bij mij zodoende altijd 7 of 8 jaar mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.