Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Terra (2004)

Waardevolle mini-MPV

Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Terra
Met een nieuwe neus en -interieurwijzigingen begint de Yaris aan z'n tweede jeugd. Wie veel ruimte zoekt voor relatief weinig geld heeft aan de Yaris Verso een waardevolle auto. Hij is redelijk verfijnd en er is heel goed mee te rijden.

Wie een auto beschouwt als iets waarmee je anderen kunt impo-neren, zal met een grote boog om de Yaris Verso heenlopen. Hij lijkt door zijn hoge koets op een bestelauto en hij doet je niet verlekkerd watertanden. Maar alles wat je van een auto mag verlangen, is aan boord. En bovendien beschikt de Yaris in deze uitvoering (1.3 16V) over een pittige motor. Alleen dat uiterlijk... Toyota ging bij de facelift van de Yaris en de Yaris Verso subtiel te werk. Wie goed kijkt, ziet dat de koplampen nieuw zijn en de hoog geplaatste achterlichten hebben 'n nieuwe structuur. Je moet een echte Yaris-kenner zijn om te zien dat de ontwerpers zich ook nog eens over het interieur gebogen hebben. Er zijn andere draaiknoppen voor de ventilatie en een gewijzigde lay-out van het digitale display.
Verrassend vlotDe Toyota-motor schopt het tot 84 pk. Het is natuurlijk geen auto om flink mee te keer te gaan; geen Yaris Verso-rijder haalt het in z'n hoofd om met wielspin op te trekken. Maar het is een prettige gedachte dat je wat vermogen achter de hand hebt. De motor is echter nadrukkelijk aanwezig; daar komt bij dat de Verso door de vorm van de carrosserie al een behoorlijke klankkast is. Het geluidsniveau in de auto is oncomfortabel, hoewel hij bij de facelift stiller is gemaakt. Bij een harde wind wordt 't alleen maar erger, bovendien beukt de wind soms hard op de zijkanten. Maar het klinkt allemaal erger dan het is.


Hoog
Er valt heel goed met de auto te rijden. Je zit hoog achter het stuur, waardoor het overzicht in het verkeer goed is. De zetels zijn lang genoeg, maar bieden nauwelijks zijdelingse steun. De voorruit staat vrij dichtbij en ook door de geringe afstand tussen de voorstoelen maakt de Yaris Verso een compacte indruk. De Toyota schakelt licht en de pook laat zich met trefzekere slagen bedienen. In bochten merk je goed dat de auto hoog is. Afgezien daarvan, zijn de voor- en achterkant van de Verso behoorlijk in balans. Er is eerder sprake van tweeënhalf dan van drie zitplaatsen achterin. De middelste zitting en leuning kun je wegklappen zodat er twee individuele zetels ontstaan. Bovendien is het handig als je lange spullen moet vervoeren. Hoofdsteunen achterin heeft de Japanner eveneens, alleen moet de middelste passagier zich tevredenstellen met een tweepuntsgordel. De kofferbak van de Verso heeft een nette afwerking; je bedenkt je wel even voor je een paar zakken potgrond in de Yaris Verso neer-smijt. Klein spul kan in de bagageruimte onder de vlakke laadvloer.
In de Yaris Verso is veel kunststof gebruikt, maar 't ziet er wel vriendelijk uit. In de Yaris Verso in basistrim moet je zelf de ramen openslingeren, je kunt de linkerstoel in hoogte verstellen en hetzelfde geldt voor het stuur. Er is ABS met elektronische remkrachtverdeling. De Yaris Verso is de MPV-versie van de compacte Yaris. Maar je kunt de Verso ook 'op grijs' bestellen. Bij de uitrusting van de Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i beschrijven we de Linea Terra, waarvoor de dealer € 16.790 vraagt. De auto die wij reden, is echter voorzien van de Linea Sol-uitrusting en dan hangt er 'n prijskaartje van € 18.190 aan. Wie veel ruimte zoekt voor relatief weinig geld, heeft aan de Yaris Verso een waardevolle auto.

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Terra
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.890

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.299 cc
Maximaal vermogen 62 kW / 84 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 122 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.880 mm / 1.690 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 965 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 12,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 7,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km