Toyota Yaris 1.5 VVT-i Comfort (2017)

autoreview

Toyota Yaris

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 VVT-i Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst17.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doet wat hij moet doen

  • 9.500 km

Eerste ervaring met Toyota. Ik kreeg deze auto voor mijn werk. Ik vind het uiterlijk wat te protserig maar dat vind ik van bijna alle nieuwe autos (sieruitlaatpijpen op een downsize gemotoriseerde auto, seriously?).

Het interieur is slecht afgewerkt en goedkoop. De knoppen voor sportstand automaat (dit is een automaat, maar autoweek heeft alleen een handgeschakelde Yaris in dropmenu) en lane departure bijna niet bedienbaar tijdens rijden. Infotainment is traag. That said, er zit wel veel standaard op (achteruitrijcamera, AC, 6 speakers, touch screen scherm) wat je bij andere merken extra moet aanvinken. Wat echt superirritant is zijn de beepjes en belletjes als je de sleutel in het contact laat zitten of de lichten aan laat staan met de deur open. Ik heb de dealer bezocht om sommige uit te zetten. ''Dat is voor de veiligheid'' zei hij. Ik vermoed dat het meer voor mensen is die niet willen nadenken over autorijden. Misschien dé omschrijving voor de Yaris.

De motor is zonder turbo en dat merk je onderin en op standje normaal. Het reageren op gaspedaal is traag. Zet je standje sport aan komt er een ander autootje tot leven en is de reactie scherper. De motor levert 111 pk op een gewicht van 1060kg en dat maakt dat hij wel vlot kan rijden. Ik verbaas me steeds hoe snel hij door wil trekken van 100kmh naar bv 150kmh. Daar is de pret echter wel over. De cvt (hoi Lexus) is iets wat ik niet meer wil hebben (dag Lexus). Als je gas geeft en snelheid wil maken giert de motor in de hoge toeren en blijft daar, alsof je op een Puch Maxi zit. Verder wil je in deze auto niet hard rijden: de auto heeft niet echt een slappe vering maar begint als een boot te deinen op hogere snelheid. Op lage snelheid is het onderstuur troef en lijkt de auto afgesteld te zijn om zelfs de meest onkundige chauffeur uit de brand te helpen. Het stuur zelf is overigens wel redelijk in communicatie vergeleken met een Citroen c4 bv (nul gevoel in die auto).

Zijn er verder nog punten? De betrouwbaarheid is goed, ik heb er tot nu toe helemaal niets mee gehad (auto is natuurlijk nog vrij nieuw). De stoelen zijn niet bijzonder maar redelijk goed. Ook het verbruik is meer dan acceptabel (1:15 gem.). De motor heeft ook een stop/start functie voor ''eco'' rijden. Na 4000 km heeft dat mij een halve liter(!) bespaard. In het menu genoeg grafiekjes over verbruik en ''eco'' standen maar ik vind het een enorm overtrokken begrip. Eco of ''green' is een modeterm die merken gebruiken om gezinnen met 2 autos voor de deur te overtuigen dat ze iets voor het milieu doen.

Conclusie: de Yaris is een werkpaardje dat je prima van a naar b brengt, en tot ongeveer 130kmh ook vlot en goed rijdt. Hij lijkt gebouwd te zijn voor de chauffeurs met de grootste gemene deler. Voor enige fun zou ik echter elders gaan kijken en dat ben ik nu dus ook aan het doen. Toch ben ik niet ongelukkig en zeker in het drukke verkeer van vandaag heb je eigenlijk niets meer nodig voor korte tot middellange stukken. Voor langere afstanden (60km en meer) zou ik iets anders bekijken. De concurrentie heeft sterke wapens zoals de Polo, die te verkrijgen is met adaptive cruise control en stukken betere afwerking heeft. De nieuwe Fiesta is vergelijkbaar in afwerkingsniveau maar rijdt aanzienlijk beter. Toyota zal winnen op betrouwbaarheid en simpelheid. Sterker, dat zijn de sleutelwoorden van het merk.

Bijna een jaar verder

  • 17.750 km

Een stukje verder met de volgende indrukken:

- Ik blijf van mening dat de Toyota Yaris een mechanisch kwalitatief goede auto is, maar de afwerking van een zeer goedkoop niveau is. Het plastic in het interieur is snel beschadigd met een kras hier of daar.

- Ook blijf ik van mening dat het een goede auto is voor afstanden onder de 30km. Voor langere reizen wil je echt een andere auto.

- Ik ben wel verbaasd over de betrouwbaarheid. Werkelijk alles blijft het doen.

- Wat ik ook erg prettig vind is de goede service van de Toyota dealers. Altijd vriendelijk en voor kleine dingen nakijken of bijvullen zoals ruitenvloeistof rekenen ze niets voor.

Mijn werk heeft perks voor werkauto verruimd, dus nu heb ik een ander merk besteld, welke eind dit jaar geleverd gaat worden. Ik zou absoluut weer een Toyota overwegen als de kwaliteit beter zou zijn en de auto wat meer gemaakt wordt voor een bestuurder, niet de automatron die het nu is. Deze Yaris is gemaakt voor de grootste gemene deler, nl mensen die niet willen nadenken over hun vervoersmiddel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.