Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 135.720 km |
KM-stand laatst | 147.500 km |
De aankoop en eerste ervaringen.
- 142.800 km
Een Yaris, waarom we deze auto gekocht hebben en ons eerste ervaringen.
Na dat ons Peugeot 206 uit 2004 met bijna 200 000 KM op de teller een brommer achter op de auto kreeg was er behoorlijk wat schade aan de achterbumper en kofferbak.
We stonden voor de keus, of laten repareren en doorrijden ( zo slecht was de Peugeot technisch niet ! ), of het schadebedrag en nu ( door de schade ) lagere inruilwaarde van de 206 gebruiken voor een zoektocht naar een nieuwe auto.
Het werd het tweede, we gingen opzoek naar een B segment hatchback , met minimaal stuurbekrachtiging, radio-cd, elektrische ramen voor, elektrische spiegels ( gezien meerdere bestuurders ermee rijden ) en airco.
Gezien ons budget niet erg groot was en we graag een auto bij een dealer kochten met garantie, kwamen we al snel bij een Yaris uit, deze worden ook op leeftijd en met behoorlijke KM Standen nog steeds vrolijk aangeboden met BOVAG garantie
We richten ons vanwege onze eisen eigenlijk op SOL en S-Line uitvoeringen.
Na wat zoeken ( de Yarissen vlogen soms letterlijk weg bij de dealers en/of autohandelaar ). vonden we een exemplaar bij een Toyota Yaris S-Line ( eigenlijk hetzelfde als de SOL alleen optisch iets ''sportiever'' door een chromen uitlaatstuk en blauwe/rode binnenbekleding,mistlampen voor en ''carbonlook'' onderdelen ) dealer., ondanks dat deze 13 jaar oud was, werd er optioneel BOVAG garantie aangeboden.
De proefrit-
Hey dat is apart je stapt in en je zit eigenlijk zoals in een bestelauto, wat hoger, en hebt hierdoor ook een wat ander beeld op de weg, de auto zag er netjes uit, had niet al te veel gelopen ( zeker niet gezien wij circa 10 000 KM prive rijden per jaar ).
Door de verschuifbare achterbank kan je ook prima met 4 volwassenen in de auto zitten ( met weinig bagage ruimte ) of de bank verschuiven en kantelen en neer klappen en van alles mee nemen!
De auto voelde goed, en had wat kleine deukjes, krasjes, en een wat groter kras op de bumper maar niks ernstigs.
Na wat onderhandelen de auto gekocht en twee weken later opgehaald.
Wat valt op in vergelijk met de Peugeot?
De Yaris is zuiniger, de zit positie is hoger, en hij stuurt minder lekker.
De auto had na ophalen nog wel een aantal ''problemen'' deze zijn opgelost binnen de garantie.
Het ging om onderstaande:
-Multiriem piepte bij nat weer ( nieuwe multiriem gemonteerd).
-Deur achter ging niet automatisch open of op slot ( nieuw slot motortje erin ).
-Geluid in de ventilatie ( zat troep in , schoon gemaakt en opgelost ).
-Wiellager geluid hoorbaar ( gecupte banden, nieuwe banden geplaatst ).
-Klepje trekhaak sluit niet ( nieuw klepje geplaatst ).
-Stuur kwam niet terug in 0 stand, en trok naar links en rechts op de snelweg ( uitgelijnd).
-Voor een 2e keer terug voor het stuur gedrag, er is een nieuwe stuur computer geplaatst het trekken naar links en rechts is nu opgelost ( om de paar seconden werd er licht aan het stuur ''getrokken'' ). echter stuurt de Yaris met elektrische stuurbekrachtiging nog steeds niet heel lekker.
Bij langere ritten zonder airco en rustig op de rechterbaan is 1 op 20 haalbaar!
Rijd je ''normaal'' dan is het verbruik zo rond de 1 op 17,5
Bij veel snelweg kilometers 120/130 ga je richting de 1 op 15 door de wat hogere toeren.
Tot nu toe zijn we dus tevreden met de auto, over betrouwbaarheid kan ik nog niet heel veel zeggen, dat zal de tijd moeten leren!
1e APK en grote beurt
- 143.800 km
De Yaris is alweer bijna een jaar in ons bezit.
Door de A.P.K. gekomen met nieuwe ruitenwissers voor
Ook een grote beurt uitgevoerd inclusief vervangen remvloeistof, totaalkosten 261 euro.
In ons ogen zeer netjes voor de werkzaamheden bij de officiële dealer.
-Bovenstaand beschreven geluid ( lijkt op een schroefje of iets anders van ijzer ) is toch weer hoorbaar bij ventilatiestand 3 en 4.
-Ook is het stuurprobleem nog niet opgelost, de dealer stelde uitlijnen voor maar dit is al vaker gebeurd, en loste het probleem niet op.
-Rammeltje bij lagere toeren ( 1500) of boven de 3000 toeren is niet gevonden, zelf maar eens kijken of het hitteschild los zit.
Verkocht
- 147.500 km
De yaris is ingeruild.
Eigenlijk maar met één reden, het vage stuurgedrag van de elektrische stuurbekrachtiging.
Uitlijnen, een nieuwe stuurcomputer en kalibreren ( hielp iets ) etc verholp het probleem niet.
Op zoek gegaan na een goed sturende auto binnen ons budget kwamen we op een shortlist van een
Suzuki Swift 2005-2010
Ford Fiesta 2008-2012
De Swift lag op een blok op de weg, maar stuurde ook wat vaag op de snelweg.
De Fiesta was een verademing, stuurt goed, zit goed, legt goed op de weg....
Ik zal terzijndertijd een review maken van de Ford Fiesta uit 2012
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren