Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
Compact en compleet
- 103.000 km
Op vrijdag 10 juli 2009 hebben wij met enige weemoed afstand gedaan van onze trouwe Starlet (hij had nog best een tijd meegekund, maar na 9 jaar wilden we wel eens wat anders).
We hebben een goede deal kunnen maken met onze Toyota-dealer en de Starlet ingeruild voor een mooie donkerblauwe 5-deurs Yaris 1.3 vvt-i S-line. (Ik heb de auto in deze review als Sol-uitvoering opgegeven, omdat de S-line niet in het lijstje voorkomt).
Ik heb even moeten zoeken wat die S-line uitvoering precies inhield, maar dit vond ik uiteindelijk op internet:
(Ik vind dit vermeldenswaard voor degenen die zich aan het orienteren zijn. Ik heb namelijk flink moeten zoeken om
de S-line extra's te vinden.)
De Yaris S-line heeft de volgende extra's t.o.v. de Terra-uitvoering.
- Radio CD-speler
- Centrale vergrendeling met afstandsbediening
- Elektrisch bedienbare portierramen voor
- Elektrisch verstelbare buitenspiegels
- Buitenspiegels in kleur van carrosserie
- Bumperstrips in kleur van carrosserie
- Mistlampen voor
- Speciale "S-Line" bekleding in 2 tinten
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Carbon-look accenten in interieur
- Lederen stuurwiel met audiobediening
- Lederen versnellingspookknop met inzet
- Dorpellijsten
- Chromen uitlaat sierstuk
- Speciale "S-Line" vloermatten
- Speciale "S-Line" wielplaten
Onze Yaris heeft daarbij ook nog:
- 5-deurs
- airco (handbediend)
- metallic lak
Hoewel ik nog niet zoveel kilometers in deze auto heb gereden, kan ik al wel een redelijk beeld geven, tevens dankzij de vele reviews en tests die ik gelezen heb in de aanloop tot de aankoop van deze auto.
Pluspunten:
- prettige en pittige motor;
- zeer lichte en directe besturing;
- best wel ruim (t.o.v. de Starlet);
- comfortabel en zeer compleet;
Minpunten:
- voorportieren zwaaien te gemakkelijk open (als bestuurder wen je hier wel aan, maar een bijrijder is hier niet op bedacht en verwacht bij het openen meer weerstand, waardoor het portier te snel en te veel openzwaait, even oppassen dus);
- motor klinkt een beetje brommerig;
- krappe kofferruimte;
- richtingwijzerbediening slaat na verlaten rotonde lang niet
altijd af;
Later hoop ik mijn review aan te vullen met verbruikscijfers, onderhoudskosten en mogelijke bijzonderheden.
Update:
27-07-2010 (108.964km) beurt bij Toyota Dealer. Gratis beurt omdat bij de verkoop de kilometerstand 9000km hoger was dan in de advertentie. Kwam ik net na de koop achter. Op deze manier netjes gecompenseerd door de dealer.
De Yaris is heerlijk zuinig. Verbruik 1:17 gemiddeld. (Nieuwe rijden).
De 1.3 2SZ-FE motor is opvallend soepel en trekt ook heel goed onderin. Zo goed, dat je eigenlijk altijd de neiging hebt om vroeg op te schakelen.
Voor de kenners: De 2SZ-FE is afgeleid van de K3-VE van Daihatsu en in feite dezelfde soort motor 1SZ-FE, van de Yaris 1-liter (4-cyl.) tot 2005. Een geweldig concept (heeft niet voor niets een prijs gewonnen). De motor is zuiniger dan de oude 2NZ-FE en heeft een fractie meer vermogen. Qua uiterlijk vind in de NZ-motoren wel mooier.
Het enige minpunt waar we telkens weer tegenaan lopen is de voorportieren die te gemakkelijk openzwaaien. Er is geen duidelijk "zwaar punt" voelbaar zoals bij de meeste auto's.
Voor de rest niets dan lof over deze heerlijke auto.
10/10/2010:
Vanwege de gemakkelijk openslaande deuren is de deurrand ter hoogte van de handgreep iets beschadigd. Auto staat naast het huis geparkeerd en soms komt de deur bij openen tegen de muur aan. Ik heb nu de beschadigingen weer bijgewerkt en een transparant kunststof strip op de deurrand aangebracht (Carpoint Door Protector). Elegante oplossing die voor dit doel afdoende is.
Oktober 2011:
Flinke aanrijding gehad met de auto (kettingbotsing). Net aangesloten op de staart van de file toen mijn SUV-achterligger mij te laat opmerkte. Ik werd flink van achter geramd en opgedrukt tegen mijn voorligger. Beide auto's van formaat die geen noemenswaardige schade hadden terwijl mijn auto voor en achter flink was beschadigd. Nog wel rijdbaar gelukkig. Schade laten repareren. Alles verhaald op tegenpartij, ook de voorschade. Schade is keurig hersteld. Ik week na de schade gebeurt er ineens iets heel vreemds. Als ik de auto afzet en de sleutel uit het contact haal, blijft de dashbord verlichting branden, alsof ie nog gewoon aanstaat. De auto "denkt" ook echt dat ie nog aanstaat. Zelfs de elektrische stuurbekrachtiging werkt nog, met sleutel uit het contact. Ook wil de auto niet op slot met de afstandbediening. Ook deed stand 1 van de ventilator het niet meer. Om acculeegloop te voorkomen heb ik 's avonds de accuminpool losgehaald en 's morgens weer vastgezet. Omdat ik dacht dat het een gevolg was van de (gerepareerde) schade, eerst naar het schadebedrijf gegaan. Die kon het niet oplossen en oordeelde ook dat het geen gevolg van de aanrijding kon zijn. De Toyota dealer in Lelystad heeft uiteindelijk het probleem gevonden. De ventilatorweerstand was doorgebrand. Dit was de gevolgschade van een draadbreuk, waardoor de stroom via de weerstand naar massa liep. Een vreemde samenloop van omstandigheden.
Het schadebedrijf vertelde overigens wel dat bij Yarissen de accu vrij snel leegloopt. Na een tijdje stilstaan (dagenlang) zijn Yarissen de eerste auto's die vanwege een lege accu niet meer willen starten. Wel iets om rekening meet te houden als je lampen laat branden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.