Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i Access (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 12v VVT-i Access |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 3.625 km |
KM-stand laatst | 58.531 km |
Na 2 maanden en ruim 3500 km tijd voor de eerste e
- 7.365 km
AANKOOP
Nadat mijn Renault Clio geen reparatie meer waard was, heb ik gezocht naar een niet te grote, zuinige, betrouwbare auto.
Na een aantal proefritten, waaronder in deze Yaris, ben ik tot kopen overgegaan. Mijn overwegingen na de proefrit waren:
+ de Yaris rijdt goed
+ de Yaris is zuinig
+ de Yaris was jong, het was een demonstratie-auto
- de Yaris viel net buiten budget
Maar omdat de eerste jaren er toch weinig kosten te verwachten zijn ben ik maar over de laatste paar honder euro heen gestapt.
EERSTE ERVARINGEN
Hoewel ik dus nog niet heel veel kilometers gemaakt heb, toch een paar eerste ervaringen. Temeer omdat ik zag dat er nog niet heel veel reviews over deze auto zijn.
COMFORT
De stoelen van de Yaris zitten erg fijn. Het zijn lichte kuipstoelen, maar ik pas er met mijn 2.00m en 100+kg net nog goed in/op. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar (en staat dus op zijn laagst).
De vering is wat stug, zeker in vergelijking met zijn voorganger, de Clio. Over het algemeen vind ik dit plezieriger, behalve op een erg hobbelige weg (bijv. A28 Utrecht-Hoevelaken).
Omdat ik een instapmodel heb (de Access) heeft de auto geen airco. Wel een radio/CD-speler + MP3-aansluiting. De geluidskwaliteit is behoorlijk goed.
PRESTATIES
Verwacht van een driecilinder 1.0 12v geen wonderen. Tot een snelheid van 80 km/uur is de auto best redelijk vlot, maar daarboven is de fut er een beetje uit, hoewel 120 km/uur rijden geen probleem is. Het duurt alleen een paar tellen langer voordat je op snelheid bent.
Wat wel opvalt is dat de motor onder de 2000 toeren vrijwel geen vermogen heeft. Waar ik bij onze Zafira (zie review) 60 km/uur in zijn 5 kan rijden en gewoon nog wegkom, rijdt de Yaris dan nog liefst in zijn 3.
Voor mensen met een zware rechtervoet is dit geen aanrader, voor mensen die gewoon van A naar B willen rijden is het een fijne auto.
Gemiddeld verbruik: 1 op 19,33. Dit gaat bij warmer weer beter worden, er zit een uitschieter van 1 op 16,07 tussen, veroorzaakt door langzaam rijden ivm gladheid, sneeuw etc.
BETROUWBAARHEID
Alle terugroepacties ten spijt heb ik nog 0,0 problemen met de Yaris gehad. Wat niet is kan komen, ik heb ook nog geen 10k op de teller staan, maar tot nog toe gaat het prima. Binnenkort wordt de auto opgeroepen om het gaspedaal te controleren, maar tot die tijd kan ik er gewoon mee doorrijden.
GEBRUIKSKOSTEN
De kosten waren een overweging om voor de Yaris te kiezen. Hij weegt best wat voor een kleinere auto (965 kg), maar is daarentegen wel zuinig (1 op 20 is goed te doen, behalve dan met sneeuwfiles en veel vorst)
Exclusief afschrijving, maar inclusief wassen en ruitensproeiervloeistof, kost hij mij 11 ct/km (bij +/- 16000 km/jaar)
Tijd voor een update [11-10-'11]
- 34.000 km
Inmiddels heb ik de auto bijna twee jaar en geniet ik er nog dagelijks van.
Nu ik zo'n 30.000 km met de auto heb gereden kan ik een eerlijk beeld geven.
De volgende punten springen er voor mij uit:
+ Verbruik: dat blijft genieten. Met mijn beheerste rechtervoet komt het gemiddeld uit op 1:21 a 1:22. In de zomer is 1:24 ook te doen.
+/- Geluidsniveau: pas reed ik een keer zonder radio of muziek aan en toen viel het motorgeluid mij best wel op. Niet heel lawaaiig, maar de driecilinder bromt wel een beetje. Ook hoor je best wat bandengeruis.
+ Comfort: Na 2 jaar vind ik het nog steeds een genoegen om met mijn postuur (2m, 120+kg)achter het stuur te kruipen.
- Kofferbakje: dat een auto in deze klasse geen grote kofferbak heeft is logisch, dus daar is dit minnetje ook niet voor. Wel voor de hoedenplank, die op een bijzondere manier zich aan kan passen aan de verstelbare achterbank. In de praktijk resulteert dit vaak in omlaaghangende flappen in je kofferbak. Die flappen zouden eigenlijk aan de achterbank vast moeten blijven zitten, maar doen dat dus niet. Dit is niet heel hinderlijk, maar het kan beter.
De enige reden om hem misschien toch binnenkort in te ruilen is het feit dat ik een 3-deurs uitvoering heb, en dat ik vaker dan gedacht de kinderen meeneem. Dan is een 5-deurs auto toch handiger.
Hij is verkocht [26-01-'13]
- 58.531 km
De laatste bijdrage in deze review. Ik heb mijn Yaris ingeruild voor een Renault Clio IV.
Al met al heb ik er bijna 55000km mee gereden en dat is op zich goed bevallen. Ik begon echter wat luxe te missen, wilde iets pittigers en twee deuren extra.
Ben je op zoek naar een goede basic auto, dan is een Yaris 1.0 Access een prima keuze!
Voor wie het weten wil:
Van ruim 50000km heb ik het verbruik bijgehouden, gemiddeld is dat 1:21,09
De kosten per km kwamen uit op een klein 26 ct, inclusief bon (maar 1 in 3 jaar!), wasstraat en ruitensproeiervloeistof.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.