Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i Cool (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 12v VVT-i Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 265.000 km |
Zeer betrouwbare en zuinige auto
- 265.000 km
Toen we in 2009 onze eerste nieuwe auto kochten zaten we te twijfelen tussen een Aygo of een Yaris. Uiteindelijk is het toen de Aygo geworden in een leuke sportieve uitvoering. Deze zag er iets leuker uit en het scheelde toch €2.500. na een jaar gereden te hebben in de Aygo werd het steeds duidelijker dat een A-segmenter niet echt geschikt is voor autosnelwegritten van min 45 minuten enkel reis. Zeker nadat mijn nieuwe werklocatie zou gaan veranderen op zo'n 1 uur en 20 minuten enkel reis en we in verwachting waren van een kleine spruit besloten we te gaan kijken naar een segment hoger. Na een goed gesprek bij de Toyota dealer kregen we een uitstekende inruilprijs voor de Aygo. We leverden €1.500 in ten opzichte van de aanschafprijs.
Tot zover de vorige auto.
De Yaris was beduidend minder leuk vorm gegeven maar je merkte aan alles dat het een segment hoger was. Buiten het rijcomfort was het voor ons belangrijk om cruisecontrol te hebben en een goede navigatie/carkit. Deze accessoires niet leverbaar op de vorige Aygo.
Uiteindelijk kwam de rekensom op tafel waaruit duidelijk werd dat de keuze zou gaan voor een goed uitgeruste Yaris met een 1.0 driecilinder of een Yaris met een 1.3 viercilinder maar dan zonder de gewenste accessoires. Gezien het gemis van de cruisecontrol en de carkit op de vorige auto hebben we de keuze gemaakt voor de 1.0 motor. Overigens was er bij het proefrijden niet echt een heel groot verschil merkbaar bij de beide motoren.
De auto heeft eigenlijk gelijk van de dag van aanschaf behoorlijk wat snelweg kilometers gemaakt. Hierbij was de auto zeker niet de snelste maar snel genoeg om met de rest van het verkeer mee te kunnen, daarnaast reed de Yaris erg zuinig. Ondanks de snelweg kilometers reed de Yaris zeker 1:19 a 1:20. Daarnaast stoorde het typische driecilinder geluid me zeker niet. De zitpositie in de Yaris is zelfs in de laatste stand nog redelijk hoog waarbij je het gevoel hebt om "op de bok" te zitten. Dat wenst prima, ook met mijn 1.85m, en viel alleen op als je in een andere auto plaats nam. Overigens vond mijn vrouw het heerlijk maar zij is ook wat korter qua lengte, 1.65m.
De cruisecontrol bleek achteraf een dealer optie te zijn geweest en geen fabrieksoptie. Dat hield in dat de dealer achter een John Gold stengel heeft gemonteerd aan de stuurkolom. Zeker in vergelijk met een fabrieks-af geleverde cruisecontrol werkte dit gewoon minder intuïtief en niet altijd even comfortabel. Van het navigatiesysteem en de geïntegreerde carkit heb ik wel erg veel plezier en gemak van gehad.
Een groot voordeel van deze generatie Yaris (een jaar later kwam er een nieuw model) is de enorme hoeveelheid opbergruimte in de auto. Werkelijk overal zitten opbergvakjes wat erg praktisch is. Ander voordeel was de verschijfbare achterbank, naar voren als er geen achterpassagiers waren voor een ruimere kofferbak en achteruit geschoven met achterpassagiers. Vergeleken met de Aygo gewoon erg praktisch en uiteraard gewoon net wat groter.
Ondanks dat de Yaris (zeker in de eerste jaren) behoorlijk wat kilometers had gereden is er weinig aan kapot gegaan. Buiten de reguliere onderhoudsbeurten elke 15.000 km en banden wisseling is er eigenlijk nooit iets aan vervangen. Op 1 ding na...... Nadat de Yaris 3 jaar oud was ging het aircoreservoir bijna elk jaar leeg. Onze nieuwe dealer (we zijn verhuisd) heeft het eerst met het vervangen van de rubberen ringen proberen op te lossen. Dat mocht helaas niet baten en uiteindelijk is uit coulance, de auto was inmiddels 4 jaar oud, al het leidingwerk en de condensator vervangen. Best netjes geregeld door de Toyota dealer en importeur! Hierna heeft het airco probleem zichzelf niet meer voorgedaan.
Na 5 jaar als enige auto te hebben gediend voor ons gezinnetje hebben we een andere grotere auto erbij gekocht. De Yaris heeft vanaf toen dienst gedaan als 2e auto waarbij hij alsnog 3-5 dagen per week werd gebruikt voor het woon-werkverkeer van mijn vrouw. De kilometers bleven erop komen en de problemen bleven uit ook na 200.000km.
Helaas heeft de Yaris zijn Waterloo gevonden op 1 januari 2019. Een stel onverlaten heeft zwaar vuurwerk onder de ruitenwissers gestopt en daarbij is de vooruit geëxplodeerd en het dashboard compleet ontzet. We waren woedend toen we op 1 januari thuiskwamen.
De Yaris was WA plus verzekerd en is uiteindelijk Total Loss verklaard.
Uiteindelijk heeft de Yaris toch nog een uitkering van de dagwaarde gehad van €5.500. dat is toch niet slecht voor een 8,5 jaar oude auto met ruim 250.000 km. De auto koste nieuw €14.500 wat dus een afschrijving van €9.000 geeft gespreid over 8,5 jaar en €1.125 per jaar.
Wat ons betreft had de Yaris zeker niet weg gemoeten. Het was geen sexy auto met een sportief uiterlijk maar wel een heel betrouwbare en zuinige auto. De Yaris is opgevolgd door een nieuwe VW Polo.
Ok, de Polo heeft een krachtigere motor, is ruimer en moderner maar stiekem missen we ons Yaris je nog weleens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.3 VVTi Aspiration, Volledig dealer onderhouden,Climate control, Cruise control, Trekhaak, Isofix, In hoogte verstelbare stoel, 3 maanden garantie
- 2010
- 148.970 km

Toyota Yaris 1.3 VVTi Dynamic Limited | Airco|Org NL|Nwe APK
- 2010
- 133.444 km

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i 99pk 5D 1e eigenaar.
- 2009
- 154.249 km