Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic (2013)

autoreview

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic (2013)

Signalement

UitvoeringVerso-S 1.3 VVT-i Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf50.971 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

klein en fijn

  • 76.000 km

Na lang wikken en wegen over welke auto we zouden aanschaffen gezocht naar een kleine gezinsauto met toch genoeg ruimte voor ons gezin. Reden voor een kleine gezinsauto is dat we ook nog een camper hebben en ikzelf een 4x4 ernaast hou. Deze laatste gebruik ik voor offroaden en in de omgeving rond te rijden. Met de camper gaan we op vakantie en dus voor onze vakanties hebben we ook geen grote auto nodig. Toch rijden we met 2 kids genoeg naar alle sporten en wonen ook de schoonmoeder en ouders niet om de hoek. Verwachting was dat we zo'n 20000 km per jaar zouden gaan rijden. Ik heb goede ervaringen met lpg en al diverse auto's gehad op lpg. Na overleg met onze lpg inbouwer zochten we een auto met geharde kleppen welke niet/nauwelijks gesteld hoeven te worden. Na veel auto's bekeken te hebben kwam ik op de verso-s. Staat bekend als erg betrouwbaar en ook nog eens makkelijk een lpg tank in te bouwen in het vak voor de reserveband. Wat ik zeker wilde hebben was ook een automaat en een cruisecontrole. Dus moest het een dynamic uitvoering worden. Na lang zoeken een nette uitvoering met 51000 km gevonden en gekocht. Gelijk lpg laten plaatsen en rijden maar. Het is een erg fijne auto, welke met de huidige 100km per uur grens een ideale cruiser is. Nu 25000km later ga ik de olie verversen en voor de rest is er niks gedaan afgelopen jaar. Het is een kleine auto en toch best groot van binnen. De kids waarvan 1 een lange tiener kunnen prima achterin zitten. Nadelen zijn de navigatie die ouderwets is en de updates zijn van bijna 2 jaar terug. Dus binnenkort een houder voor mijn telefoon plaatsen om met googlemaps te navigeren. Daarnaast moet je geen haast hebben. Als het moet kan ie wel 140 a 150 rijden alleen dat is gewoon niet echt fijn. Het nadeel van de cvt automaat is dat ie bij veel gas ook hoog in de toeren schiet. Als je een normale rijstijl aanhoud schakelt hij netjes en draait heel weinig toeren. En dan kan je goed meekomen met het verkeer. De auto heeft ook automatische verlichting welke aangaat als het donker wordt. Dit werkt wel alleen zou hij eerder mogen aanslaan en al verstel je dit dan werkt het nog niet naar behoren. Dus dan maar een stukje powertape op de sensor plakken. Hierdoor slaat de verlichting altijd aan als ik de motor start. Dit is prima en wel zo veilig. Zoek je een betrouwbare auto (laatst weer als meest betrouwbare auto uit de test gekomen) en met lage verbruikskosten dan is dit zeker een goede keus. Het is geen blikvanger en dat is voor ons ook niet nodig met deze auto. We rijden op lpg zo'n 1 op 12 en met 53 liter effectief tanken, komen we dan ruim 600km ver. Wat ook opvalt is dat de auto veel geimporteerd wordt. Van de toyota dealer begreep ik dat er redelijk wat vraag is naar dit model en dat ze hem eigenlijk te snel uit de productie hebben gehaald. Hopelijk helpt deze review jou bij het kiezen van je volgende auto.

grote beurt gegeven

  • 79.500 km

Inmiddels hebben we de kleine dreumes al weer ruim 1 jaar in bezit. Het blijft een fijne auto al lacht menig vriend mij uit. Het blijft een minder opvallend model en is geen strepentrekker. Ik ben er nog steeds blij mee en vandaag hebben we de auto dan ook een grote beurt gegeven.
Olie ververst met goede kroon olie en een nieuwe filter. Nieuwe interieur filter en luchtfilter geplaatst. Daarnaast hebben we een gedeelte van de cvt olie eruit laten lopen en vervangen. Toyota geeft aan dat je hem nooit hoeft te vervangen en toch heb ik verhalen gelezen dat het goed is om te doen. Dus dan maar vervangen. Deze kerel legt het op youtube goed uit. https://www.youtube.com/c/ToyotaMaintenance/videos Voorlopig kunnen we weer een jaartje vooruit en mag hij in oktober 2021 een nieuwe apk. Eerder verwacht ik niks te hoeven doen. Tegen die tijd verwacht ik ook nieuwe remblokjes en dan kunnen we hopelijk weer een jaar vooruit.

Breakeven tov benzine

  • 89.000 km

We zijn inmiddels ruim 1 ½ jaar verder en ik heb de balans opgemaakt. Totaal heb ik nu 2280 euro uitgegeven aan LPG. Het onderhoud is puur alleen het wisselen van olie geweest. Geen storingen met de LPG gehad of andere gekke zaken. De inbouw was 2050 euro. Als je op LPG rijdt is het verbruik iets hoger. Laten we 10% aanhouden. Gemiddeld heb ik 1 op 12.3 gereden. Als ik het dan doorreken en reken met 1 op 13,53 zitten we op 4700 euro aan benzine. Na aftrek van de inbouw en verbruikskosten zitten we nu op 370 euro voordeel in het voordeel van LPG. De wegenbelasting is echter ook iets hoger en totaal over deze periode 322 euro hoger. Dus nu zijn de kosten van benzine en LPG gelijk. Vanaf nu begint het rijden dan ook echt voordelig te worden in vergelijking met benzine.

100000km en door

  • 100.000 km

En dan is het zover 100000km op de teller. Wat is er gebeurd in de tussentijd. We hebben zelf de olie en filter vervangen en de auto rijd nog steeds lekker door. Het verbruik ligt tussen de 1 op 12 a 13. Wat tegenvalt is het stuurwiel. De kunststof laag laat los en aan de bovenzijde is het stuur dan ook al kaal aan het worden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens