Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Aspiration (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso-S 1.3 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Positief begin
- 1.600 km
Mijn vorige auto was de oudere broer, een Verso 2.2D D-CAT (2007). Aangezien ik minder ruimte nodig had, minder km maak en de Verso 5 jr werd, besloot ik te zoeken naar een nieuwe auto. Uiteindelijk voor de Verso-S gekozen na een overtuigende proefrit en een berekening van de maandelijkse kosten (de D-CAT was toch behoorlijk aan de prijs elk maand). Ik heb een Verso-S Aspiration met de CVT automaat en een panoramisch glazen dak.
Waarom heb ik voor de Verso-S gekozen?
Hij is goedkoper in gebruik (tov vorige). 400kg lichter (MRB), goedkoper in aanschaf (verzekering) en veel zuiniger (benzine). De S is ondanks zijn bescheiden formaat in mijn ogen een echte MPV. Voor mij zijn de hoge rechte zit een belangrijk argument, net als de makkelijke dubbele bodem in de achterbak. Het derde argument was voor mij zeker de CVT automaat. Die heeft mij in de proefrit echt overtuigd.
Hoe bevalt hij in de praktijk?
Goed. De S rijdt lekker, hij is goed geveerd. Oneffenheden worden goed opgevangen zonder te springen maar ook niet te deinen. Hij helt iets over in de bocht maar niet overdreven. De stuurbekrachtiging is wat Amerikaans (stuurt heel licht), maar daar ben ik snel aan gewend geraakt en nu vind ik het lekker sturen. De 1.3 motor is sterk genoeg om mee te komen en voor het grootste deel van de tijd lekker rustig te kunnen rijden. In combinatie met de CVT doet hij 2500 toeren op 120. Wel even wennen: als je echt even moet accelereren gaat hij behoorlijk op toeren zitten, typisch CVT denk ik. Ik betrap mezelf erop dat de auto aanspoort tot een rustige rijstijl (wat mij goed ligt).
Het verbruik tot nog toe valt me goed mee. Met snelweg en onrustig rijden 1:16, met provenciale weg en rustig rijden 1:20. De CVT doet hier goed zijn werk.
Ik heb er geen parkeersensoren op zitten, de achteruitrijcamera (std op Aspiration) is meer dan voldoende. Wel moest ik even wennen aan de grote kijkhoek (visooglens), waardoor je soms al heel dicht bij een paaltje of auto bent. Je leert vanzelf de afstand inschatten.
Panoramisch glazen dak vind ik een leuke gimmick, de kids vinden het fantastisch. Wel moet je het doek weer dicht doen als de zon fel schijnt en het warm is, anders wordt de auto een oven. Overigens was dit verwacht. Het dak (dat overigens niet open kan, het is een glazen plafond) is heerlijk groot. Door het glazen dak wordt het heel licht in de auto en voelt de auto ruimer dan hij is.
Het mediasysteem is een verademing. Eindelijk een systeem dat doordacht is en intuitief in gebruik. Het touchscreen werkt goed en de kwaliteit van het geluid is goed. Heel makkelijk is de goed weggewerkte USB-ingang waar je ook gewoon een USB-sticky in kan doen waarop je x Gb aan MP3s op zet om vervolgens uren luisterplezier te hebben (bij mij zit er een 8Gb in). CDs neem ik niet meer mee. Streamen via BT kan ook, maar USB vind ik makkelijker.
De BT koppeling met mijn telefoon werkt goed en de bediening van de telefoon via 2 knoppen aan het stuur en het telefoonmenu op het touchscreen werkt goed. Geluidskwaliteit is beduidend beter dan mijn (losse) EGO Flash uit de vorige auto.
Enfin, al met al een goede auto die ruimschoots mijn verwachtingen waar maakt. Hij rijdt lekkerder dan ik verwacht had, met name door de CVT. Hij is ruim genoeg en veelzijdig genoeg. Ik mis mijn vorige (grote) Verso niet.
Nog steeds zeer tevreden
- 3.000 km
Goed, na weer wat kms erbij nog steeds zeer tevreden. Twee zaken springen er heel positief uit: de CVT en het multimediasysteem (Touch).
Ik heb hierboven de CVT al geroemd en die is nog steeds een genot om mee te rijden. Je went er zeer snel aan, zo snel dat ik bij het rijden in de auto van mijn vrouw (handgeschakelde Yaris) al een beginnersfout maakte waardoor de auto niet startte (ahem). Het multimediasysteem bevalt ook nog steeds erg goed, met name kwaliteit en bedieningsgemak van de BT telefoon en de audio.
Natuurlijk moet ik ook wel wat tegengas geven en een aantal kritiekpuntjes noemen, daar zullen lezers ook naar zoeken. Het zijn naar mijn mening kleine zaken, maar doe er je voordeel mee.
Anders dan mijn vorige Verso is het interieur krasgevoeliger. Het is ander soort plastic/stof die er weliswaar mooi strak er uit ziet, maar sneller krast.
Jammer dat de auto gemaakt is voor de kleinere Japanner: net als mijn vorige Verso is de armsteun wat aan de kleine kant. Voor mij net voldoende (1m78) maar voor iemand met langere armen waarschijnlijk te klein. Daarbij is het ook jammer dat de veiligheidsriemen voorin niet in hoogte verstelbaar zijn. Ik zie dat andere rijders in hun reviews klagen over de achterruitenwisser. Ja, hij lijkt de verkeerde kant op te wissen maar zelf heb ik er geen probleem mee. Het is een relatief klein oppervlak dat schoongemaakt wordt, maar voor mij voldoende.
Wel heeft Toyota 1 grote misser gemaakt (wordt vaker genoemd) en dat is het niet af-fabriek leveren van cruise control. Echt onbegrijpelijk. Ik heb dus de Goldcruise cruise control als accessoire door de dealer er op laten zetten. Die werkt naar behoren en is fatsoenlijk weggewerkt aan het stuur. Maar dat je dit niet standaard op de Aspiration hebt zitten is een foute keuze in mijn ogen. Ik ben er sinds 3 auto's zo aan gewend dat ik niet zonder meer wil. Overigens is het met deze dealer accessoire wel goed rijden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Nissan Note - Kia Venga - Toyota Verso-S

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Comfort Plus (2013)

Hoeveel is 100 pk?

Test: Ford B-Max - Opel Meriva - Toyota Verso S - Kia Venga

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic (2011) - Test
