Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Ervaring met de Verso S
- 9.500 km
De auto gekocht in oktober 2012 en de teller staat inmiddels op ruim 9000 km.
Lang getwijfeld of we juist deze Verso S wilden kopen, waarom? Eigenlijk als enige reden was ik bezorgd om het wat mindere vermogen van de auto. Ik ben dus ook drie keer uitgebreid proef gaan rijden bij de importeur Louwman in Raamsdonkveer. Je krijgt daar alle ruimte en tijd voor. Naar de praxis gereden, 6 zakken van 25kg zand elk achterin gelegd, 3 volwassenen in de auto en rijden maar :) oprit op…en af :). We rijden nogal eens in heuvelachtig gebied. En ik hou van doorrijden (niet van scheuren!) op de Duitse Autobahn, 150 is wel mijn snelheid. De eerste keer in de bergen rijden is me tegen gevallen, met name het automatisch schakelen van de CVT automaat. Het wat lang vasthouden van de versnelling bij klimmen en het wat lang vasthouden van een naar mijn inziens te hoge versnelling bij het dalen. Ook bij het inhalen als je bv 130km rijdt en even het gas intrapt schiet de toerenteller naar zo’n 5000/5800 toeren. Ik was dit niet gewend, (vorige auto 1600 moter en handgeschakeld) en had dus mijn bedenkingen.
Het is geen krachtpatser, echter de kracht wat er uit zo’n klein blok geperst wordt verraste me aangenaam, hij blijft gewoon goed door trekken bij bv een 12% helling. Maar goed eens bij de dealer gaan praten en eens wat info op het Internet opgezocht. Het hoog toeren schijnt geen probleem te zijn bij het doortrekken of inhalen. Het rijden in de bergen is anders met een automaat dan een schakel natuurlijk, daar had ik even niet bij nagedacht. Tweede rit in de bergen is me dan ook goed bevallen met deze auto, gewoon af en toe even met de flippen op het stuur even op of terug schakelen wanneer het nodig is. Als je 25 jaar met handgeschakeld heb gereden dan kun verwachten dat het even wennen is…met een cvt automaat dat was het dus ook. Verbruik is ongeveer 1:17, grotendeels nl snelweg kilometers.
Voors;
Weggedrag is goed te noemen, hij stuurt op snelheid goed een bocht door. Echter wel even wennen om met een automaat genoeg grip te creëren om een bocht in te sturen.
Er is genoeg beenruimte zowel voor als achter, stoelen zitten goed. Het zicht naar voren is uitstekend. Even positief wennen aan de korte neus bij het in parkeren. Je hebt meer ruimte dan je denkt. Achter is de auto lekker recht en kort en de achteruitrijd camera is geen overbodige luxe.
Wat minder, maar niet echt negatief te noemen;
Bij een kruissnelheid van 150 km laat de koets wel wat van zich horen, maar vind dit gezien het lichte gewicht van de koets wel meevallen.
De af waseming van de ruiten dit had wat beter gemogen.
Voorspoiler tikt nogal eens een drempel aan.
Wat ik de laatste tijd merk is dan de cvt automaat wat hikt op het aangrijpmoment van stilstaan tot aan de “rijd beweging”. Situatie: stilstand, rempedaal ingedrukt, cvt in “D”stand, en dan optrekken, rem los, rolt ie heel langzaam naar voren en dan een zacht wel goed voelbaar schokje. Lijkt net of de cvt dan aangrijpt zeg maar om de vooruit beweging te bewerkstelligen. Het vervelende is dat het zich niet elke keer voordoet. Bij het monteren van de zomerbanden over een week of drie wordt dit bij de dealer nagekeken, ben wel benieuwd wat hier uit komt.
Wat ik eigenlijk wel zou willen weten of dit bij de auto hoort, lijkt mij van niet. Hebben meer Verso S rijders met een cvt automaat dit?
Wat ik mis, is een standaard cruise control. Ben aan het overwegen om deze alsnog in te laten bouwen, echter lees wat mindere ervaring hierover op het Internet. Iemand ervaring mee?
Samengevat is het een fijne auto die ik zo weer zou aanschaffen.
Up date KM stand 13000km.
Het “hikken” van de CVT automaat: Vanuit stilstand vertrekken, “hikt”de auto even heel ligt. Het is zo maar even voelbaar. Ik ging er vanuit dat een cvt automaat volledig vloeiend zou zijn. Dit is dus niet het geval, gereden met een andere Verso S bij de importeur en deze wagen vertoonde exact het zelfde. Net even het aangrijpmoment, vanuit stilstand naar “kruipmoment” bij het loslaten van het rempedaal laat voelen. Bij een hoger stationair toerental (zoals bij koude motor of als de airco inkomt) voel je dit niet. De importeur geeft dit niet direct volmondig toe maar het zou kunnen dat dit dan een producteigenschap van de cvt automaat zou zijn. Zonder al te technisch te worden, ik weet hoe de cvt automaat werkt. De uitleg is dus heel verklaarbaar echter dit is niet geheel wat ik verwacht had.
Cruise control.
Ik heb begrepen van de Toyota dealer dat de cruise control standaard geleverd wordt op het model “aspiration” welke medio juni/juli uitgeleverd gaat worden naar de dealers toe. Wat de verkoper nog niet kon vertellen of deze dan ook standaard ingebouwd kan worden in bestaande modellen. Mocht dit het geval zijn, sta ik vooraan om de cruise control in te laten bouwen. Ik rijd regelmatig op de Duitse autobahn en mis de cruise control op deze auto.
Steenslag.
Ik vind wel dat de Verso S snel tekenen van steenslag aan de voorzijde vertoont.
Ook de voorruit heeft een kiezel te verwerken gehad, met als gevolg dat de ruit vervangen moest worden. Helaas is dit niet geheel vlekkeloos verlopen, heb hierdoor wat kleine lakschade en een minimale beschadiging aan de strip opgelopen. We zijn nog even aan het bekijken wat we hier mee doen.
Wordt vervolgd.
Up date 20000 km
Jammer is wel dat een standaard cruise control (een geïntegreerde) helaas niet “mogelijk” is. Alleen het stuur al vervangen gaat zo’n 1200 euro kosten. Dit moet namelijk i.v.m. de bediening. Een universele is voor mij geen optie.
Achteruit rijdcamera, kan hier ook geen upgrade van krijgen. Bij de jongere verso s zitten er lijnen in het beeld, ook wel makkelijk.
Ik ben met de auto nogal eens in bergachtig gebied, mis wel wat vermogen bovenin. Maar ja het blijft een 1300 motor hoe je het ook went of keert.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het even “hikken” bij het aangrijpmoment een producteigenschap is.
De wagen bevalt nog steeds goed.
Up-date 25000 KM
De auto rijd nog steeds lekker. Echter er beginnen zich wat rammeltjes te ontwikkelen in de koets, en ik vind de bekleding wat vaal worden. Bij de grote beurt wordt hier naar gekeken. Ik zit zoals eerder gemeld nogal eens in Duitsland, en merk nu toch wel dat ik wat motor vermogen te "kort" kom. De auto kan goed mee, maar toch. Bij een volgende ga ik toch wel naar een Toyota met een wat zwaardere motor.
Up-date 58000 KM
De auto is verkocht. Het vele autobahn rijden heeft hem de das omgedaan, motor komt wat te kort voor mijn rijstijl :) We hebben een andere auto gekocht met een wat zwaardere motor. Door wat perikelen bij de dealer, besloten om geen Toyota meer te kopen, doet echter niets af aan de goede kwaliteit van het Merk.
Kan niet anders zeggen, super betrouwbaar. NIETS aangehad.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Nissan Note - Kia Venga - Toyota Verso-S

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Comfort Plus (2013)

Hoeveel is 100 pk?

Test: Ford B-Max - Opel Meriva - Toyota Verso S - Kia Venga

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic (2011) - Test
