Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Comfort Plus (2013)

Comeback-kid

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Comfort Plus - Autotest
De Verso-S heeft als taak om Toyota terug te brengen in een segment dat het Japanse merk jaren geleden zelf creëerde met de Yaris Verso. De nieuweling ziet er in elk geval al een stuk leuker uit dan zijn illustere voorganger.

Hoewel de Verso-S een aantal genen deelt met de echte B-segmenter van Toyota, de Yaris, is deze auto wel degelijk groter. Vooral in de hoogte, maar ook in de lengte is de mini-MPV iets te veel uit de kluiten gewassen voor een auto in het B-segment. Toyota heeft de kleine Verso-S voorzien van een leuk getekend koetsje. Van opzij geven de driehoekige C-stijlen hem een vlot voorkomen. De scherp gelijnde koplampen, die ver naar achteren spits weg lopen, doen de neus goed. De achterkant oogt daarentegen nogal anoniem. De Verso-S is strak getekend, met vooral veel rechte lijnen. Het neusje is kort en loopt plotseling vrijwel verticaal naar beneden. Dankzij de vrij hoge ruit kan de auto volstaan met één grote ruitenwisser. De achterruitwisser is overigens nogal bescheiden van formaat, waardoor bij slecht weer het zicht naar achteren tegenvalt.

Toyota heeft duidelijk ook werk gemaakt van het interieur van de Verso-S. Je vindt er onder meer een mooi, strak ontworpen dashboard. Het is misschien wat saai, maar wel erg netjes afgewerkt en erg logisch en heel overzichtelijk opgebouwd. Je zult niet veel tijd nodig zijn om er vertrouwd mee te raken.

Overzichtelijk motorenaanbod

Het motorenaanbod is uiterst overzichtelijk. Wil je 100 pk, dan heb je geluk, want de 1,33-liter viercilinder benzinemotor is in ons land de enige keuze. Het gaat dan om een atmosferisch blok, wat betekent dat je voor maximale prestaties de zweep moet hanteren. De Toyota haalt z'n maximumkoppel bij 4.000 toeren per minuut en de hele stal is pas wakker bij 6.000 krukasomwentelingen. Wel krijgt de Verso-S van zijn makers een handbak met zes verzetten mee. Daarmee is het gemakkelijker om de viercilinder in zijn ideale werkgebied te houden. In de praktijk voelt de krachtbron als voldoende. Hij maakt van de Toyota bepaald geen sprinter, maar je hebt ook niet het idee dat je echt tekortkomt. Dankzij de variabele kleptiming is de motor ook bij lage toerentallen vrij alert, waardoor je al bij zo'n 2.500 toeren opschakelt en op je gemak voorttokkelt. Pas wanneer je meer van de motor gaat vragen, loop je algauw tegen de beperkingen van de viercilinder aan en is de adem van het beestje minder lang dan je denkt. Veel toeren maken, levert gewoonweg niet heel veel extra versnelling op en de VVT-i lijkt niet erg genegen de hoge toerentallen op te zoeken. Dit is typisch een blok dat doet wat het moet doen, maar ook niet meer dan dat. Met een gewicht van 1.055 kilo hoeft elke pk maar 10,55 kg Verso-S mee te slepen, iets wat ook het verbruik ten goede komt. Een pluim is er bovendien voor de erg prettig schakelende zesbak. Die gaat met korte slagen en een fijne hoeveelheid weerstand door het H-patroon, zonder dat het ooit te zwaar wordt.

Het onderstel is redelijk sportief te noemen. Het bochtenwerk van de Verso-S is erg fijn. Je zou hem bijna in de categorie gooi-en-smijtkar plaatsen, en dat is een compliment.

Oordeel

3 sterren

De Verso-S is een volwassen aandoende kleine auto. Hij presteert met zijn ongeblazen motor voldoende, maar overhouden doet het niet.

Signalement

Merk Toyota
Model Verso-S 1.3 VVT-i Comfort Plus
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.450

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.329 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.990 mm / 1.695 mm / 1.595 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 550 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 13,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,7 s / 7,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 13,1 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 125 g/km

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.