Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Caravantrekker
- 20.000 km
Mijn autohistorie: Renault 5, Golf LS, Golf Rabbit, Chrysler Horizon, Suzuki Lj80, Mazda 323 Estate, Mazda 323 Estate, Renault Espace, Mitsubishi Spacestar, Honda CRV, Honda CRV, Honda Civic, Citroen Cactus, Toyota Auris hybrid. Veertien stuks in veertig jaar, dat brengt de gemiddelde autobezittijd op 2,9 jaar/auto. Bij mijn volgende auto moet dat een stuk hoger gezien mijn plannen.
Omdat ik over vier jaar onbeperkte vakantietijd tot mijn beschikking krijg en dan met mijn caravan (1400 kg) langs de Europese kusten wil trekken om te surfen, was ik op zoek naar een caravantrekker met genoeg power, hoog comfort, laag verbruik en milieuvriendelijk. Het laatste criterium buiten beschouwing gelaten, kwam ik min of meer automatisch terecht bij dieselaars van Volvo (V70), Volkswagen (Passat) of Ford (Mondeo) maar doordat ik vooral milieuvriendelijkheid zwaar heb laten wegen, heb ik in september 2017 de enige juiste keus gemaakt (blijkt achteraf gezien de ontwikkelingen rondom dieselbeleid) namelijk een hybride/benzine auto de mogelijkheid om een caravan te trekken. De Toyota Rav4 hybride maar dan wel de 4wd-uitvoering!
Omdat mijn caravan de komende jaren nog op zijn vaste plaats in Zeeland staat, kan ik mijn Rafje nog niet beoordelen op zijn caravantrekkerscapaciteiten maar heb daar wel het volste vertrouwen in gezien andere reviews en de caravantrekkertests van de ANWB en Caravantrekker.nl. Wel kan ik na tienduizend "gewone" kilometers mijn eerste reguliere bevindingen op papier zetten.
De geroemde betrouwbaarheid van Toyota: geen piepje, kraakje of ander irriterend geluidje. Geen telefoontje of ritje richting dealer voor een storinkje. Kortom 100%.
Rijcomfort: heerlijk die hoge zit. Na een ritje Zeeland (220 km) geen stijve pijnlijke rug. Motor- en rijwindgeluid zijn minimaal. Het is een genot om naar muziek te kunnen luisteren zonder deze onnodig hard te hoeven te zetten. Het gezeur over het motorlawaai dat ontstaat door de cvt-bak bij hard doortrekkend is onterecht want ook bij andere (niet-cvt-bakauto's) ontstaat bij hard accelereren het nodige lawaai. Daarnaast nodigt de Rav4 niet uit tot onnodig sportief rijden. Integendeel, maar daarover later.
Over accelereren gesproken: de Rav4 hybride 4wd is dan wel m.i. een echte cruiser maar beslist niet traag bij optrekken of inhaalacties. In deze situaties voel je de extra pk's die dan vrijkomen door de twee electromotoren.
Deze hybride met zelfoplading tijdens rijden nodigt uit tot 'het nieuwste rijden': zo lang en vaak mogelijk met gele en groene pijlen in het energiemanagementmonitorbeeld proberen te rijden. Dit scheelt brandstof, spaart het milieu en onbewust houd je je aan de maximale snelheid van de bebouwde kom.
Aanvankelijk viel het verbruik mij tegen (1:11,6) want met de Auris hybride haalde ik makkelijk 1:18,5 en mijn Honda CRV's berucht om hun onzuinigheid lagen niet zo ver van het Rav-verbruik af. Inmiddels scoort mijn Rav 1:13,6 over lange ritten op de snelweg en 1:99,99 op korte stukken in de stad. Ik verwacht nog zuiniger te kunnen.
De Rav zit vol met electronische hulpmiddelen op het gebied van veiligheid en comfort. De achteruitrijcamera werkt heel prettig en is ook 's nachts goed zichtbaar. Bij de Cactus was dit laatste echt niet het geval. De active cruisecontrole werkt perfect en geeft na enige gewenning een veilig gevoel. Gebruikte ik de ouderwetse cruisecontrole alleen bij weinig verkeer op de snelweg, nu gebruik ik hem ook bij grotere drukte en op binnenwegen. Het multimedia-/routeplannerdeel maakt op het oog geen flitsende indruk zoals bij andere automerken maar is stabiel, betrouwbaar en makkelijk te bedienen.
Minpunten? Over enkele jaren moet ik extra hulpveren laten plaatsen omdat de max. kogeldruk 70 kg is. Voor mijn caravan is dat aan de krappe kant.
Gestolen
- 50.000 km
Helaas is gebeurd wat ik eigenlijk al geruime tijd vreesde. Eind oktober werd mijn Rav4 's nachts van de oprit gestolen. Niks gemerkt. Ook op de camerabeelden was niks te zien want alle beelden van die nacht waren gewist: gejamde camera.
Na een onderzoeksperiode van 30 dagen, een hoop administratief gedoe, een Renault als leenauto en een verzekeringsmaatschappij die alles prima afhandelde (Allsecur/Allianz) heb ik een nieuwe auto gekocht. Natuurlijk was ik weer op zoek naar een Toyota Rav4 maar ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Lexus NX300H. Ook niks mis mee.
Deze auto heb ik wel voorzien van klasse 3 beveiliging omdat dat van de verzekering moest en nog een Bear Lock omdat dat volgens de schade-expert de beste beveiliging is.
Ondanks dat de Lexus toch wel een trapje hoger is in comfort mis ik de Rav4 ontzettend want het is een geweldige auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.